040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden
Paritair (sub-)Comité nr.:
317.00.00-00.00
Bijwerking: 25/03/2011
Geldig vanaf: 01/03/2011
Geldig tot: 31/05/2011
In het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten werden volgende CAO's gesloten:
- CAO van 9 oktober 2009 betreffende de lonen, premies, vergoedingen en indexering (K.B. 22/06/2010; B.S. 18/08/2010), gewijzigd door een CAO van 1 maart 2011 (nr. 103523/CO/317). De nieuwe bepalingen treden in werking op 1 maart 2011;
- CAO van 16 december 2008 betreffende barema's van toepassing in de sector (K.B. 28/04/2010; B.S. 16/06/2010).
Wij geven u hierna de bepalingen inzake de loonvoorwaarden van toepassing op de bedienden. Voor de actuele bedragen van de premies, zie onze sectorale documentatie Hfdst 0402.
A. CAO betreffende de lonen, premies, vergoedingen en indexering
HOOFDSTUK I - Toepassingsgebied
Artikel 1
Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers van de ondernemingen welke ressorteren onder het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten.
Onder werknemer wordt verstaan zowel de mannelijke als de vrouwelijke arbeider of bediende.
(…)
HOOFDSTUK III - Bedienden
Afdeling I. Loonschalen
Artikel 6
De minimum maandlonen van toepassing sinds 1 oktober 2008 voor de bedienden bedoeld in de artikels 11 en 12 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 oktober 2009 betreffende de beroepenclassificatie zijn deze zoals bepaald in de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 december 2008 met betrekking to de barema's van toepassing in de sector.
Afdeling II. Premies
Artikel 7
§1. Wapenpremie
Een brutopremie van 0,1734 EUR per uur op 1 oktober 2008, geïndexeerd, wordt toegekend aan de categorieën 2, 3 en 4 (operationele) voor de gewapende prestaties op verzoek van de werkgever.
§2. "Stand by" premie
Onverminderd de bepalingen van het CAO van 3 maart 2009 op stand-by wordt er een premie van 5,70 EUR per 24 uur of van 39,90 EUR per week toegekend aan het personeel in "stand by". Een minimum van 2,85 EUR wordt gewaarborgd voor een "stand by" van minder dan 12 uur.
Onder "stand by" verstaat men de situatie van het operationeel personeel dat, niettegenstaande het niet van dienst is, uit hoofde van een voorafgaand akkoord met de werkgever, onmiddellijk oproepen moet beantwoorden om een prestatie uit te voeren.
Iedere maand wordt de lijst van het personeel dat "stand by" is medegedeeld aan de vakbondsafvaardiging. Het personeel dat op deze lijst vermeld is, geniet automatisch de "stand by" premie.
§3. Nachtpremie
Een nachtpremie wordt toegekend per gepresteerd uur tussen 22.00 en 06.00 uur. Sinds 1 januari 2008 is deze premie gelijk aan 22,5 % van het SB loon van de arbeiders en volgt daarmee direct de evolutie van het SB loon (conventionele verhogingen en indexeringen).
§4. Zondagspremie
Een premie wordt toegekend voor zondagprestaties (van 00.00 tot 24.00 uur). Sinds 1 januari 2008 is deze premie gelijk aan 20 % van het SB loon van de arbeiders en volgt daarmee direct de evolutie van het SB loon (conventionele verhogingen en indexeringen).
§5. Premie voor wettelijke feestdagen
Een bijzondere premie wordt toegekend tijdens de 11 feestdagen. Sinds 1 januari 2008 is deze premie gelijk aan 30 pct van het SB loon van de arbeiders en volgt daarmee direct de evolutie van het SB loon (conventionele verhogingen en indexeringen). Zoals bepaald in artikel 20, f) van de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 oktober 2009 aangaande de arbeidsduur en de humanisering van de arbeid, verdubbelt deze premie vanaf de 7de gewerkte feestdag.
Voor de berekening van deze premie, begint de dag om 00.00 uur.
Behalve de wettelijke feestdagen worden ook de communautaire feestdagen als feestdagen beschouwd:
- 11 juli: van de Vlaamse Gemeenschap;
- 27 september: van de Franse Gemeenschap;
- 15 november: van de Duitse Gemeenschap.
§6. Zaterdagpremie
Vanaf 1 maart 2011 wordt aan alle categorieën van bedienden en voor alle aanwezigheidsuren een zaterdagpremie toegekend voor prestaties op zaterdag (van 00.00u tot 24.00); deze is gelijk aan 15 pct. van het loon van categorie SB.
(...)
§8. C.I.T.-chauffeur en/of -begeleider
De bedienden die prestaties uitvoeren als chauffeur of begeleider bij de C.I.T. worden gelijkgesteld met de operationele bedienden en genieten bijgevolg van dezelfde premies en voordelen.
Bovendien wordt aan alle waardevervoerders sinds 1 augustus 2001 een niet-geïndexeerde premie van 0,10 EUR per effectief gepresteerd uur toegekend.
Er wordt eveneens de betaling voorzien van een 1/2 uur rust per effectieve prestatie van 4 uren.
Vanaf 1 juli 2003 zal een systeem van gegeneraliseerde vijfdagenweek op basis van de RSZ reglementering voor de waardevervoerders worden ingevoerd.
Er dient genoteerd te worden dat het rustuur dat door de werknemer wordt genomen, bv. in een bank, om zijn maaltijd te genieten, niet wordt beschouwd als zijnde effectief gepresteerd en dus niet wordt betaald.
De situatie van bedienden die in zekere diensten tewerkgesteld zijn, zoals de C.I.T., blijft eigen aan sommige firma's; in geen enkel geval zal zij enigerlei verplichtingen meebrengen voor het geheel van de sector.
Ten titel van inlichting: bijlage bevat de loonschaal van de waardevervoerders.
(...)
§12. Al deze premies zijn cumuleerbaar.
(...)
HOOFDSTUK V - Algemeenheden
Artikel 9
§1. Indien sommige van de nieuwe voordelen, opgenomen in deze collectieve arbeidsovereenkomst, reeds geheel of gedeeltelijk door bepaalde werkgevers worden toegepast op werknemers, wordt tussen de ondertekenende partijen overeengekomen dat deze werkgevers enkel het eventuele verschil tussen wat reeds werd toegekend en wat is bepaald in de huidige overeenkomst, moeten betalen.
Alle hogere voordelen die reeds worden toegekend blijven verkregen.
§2. Alle bepalingen van de bestaande overeenkomsten die niet door deze conventie worden gewijzigd blijven van toepassing, meer in het bijzonder inzake waardevervoer.
§3. Alle voordeliger overeenkomsten en voor zover ze niet strijdig zijn met de algemene bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomsten gesloten in het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten blijven behouden.
HOOFDSTUK VI - Slotbepalingen
Artikel 10
§1. In geval van betwisting zijn partijen akkoord om uitsluitend een beroep te doen op de voorzitter van het paritair comité die een verzoeningsbureau kan samenstellen en een oplossing kan voorstellen aan betrokken partijen.
§2. Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van 1 juli 2009 en is gesloten voor onbepaalde duur.
§3. Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 6 november 2007 (K.B. 27 oktober 2008 - B.S. 3 december 2009) met betrekking tot lonen, premies, diverse vergoedingen en indexering, gewijzigd.
§4. Vanaf 1 januari 2010 kan zij worden opgezegd door een van de ondertekenende partijen, met een opzeggingstermijn van drie maanden, bij aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten.
B. CAO betreffende barema's van toepassing in de sector
HOOFDSTUK I - Toepassingsgebied
Artikel 1
Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers van de ondernemingen welke ressorteren onder het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten.
Onder werknemer wordt verstaan zowel de mannelijke als de vrouwelijke arbeider of bediende.
HOOFDSTUK II - Motivering van de principes
Artikel 2
§1. Overeenkomstig de collectieve arbeidsovereenkomst van 1 oktober 2007 betreffende de barema's van toepassing in de sector, hebben de sociale partners van de sector het conventioneel verloningssysteem dat van toepassing is in het paritair comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten opnieuw onderzocht, in functie van de eisen die voortvloeien uit de toepassing van de Europese richtlijn 2007/78/Ce.
§2. De sociale partners zijn tot het besluit gekomen dat de toepassing van een loonbeleid in overeenstemming met de wettelijke bepalingen het nodig maakt een nieuwe functieclassificatie uit te werken, die meer aangepast is aan de huidige beroepsvereisten en aan de nieuwe uitdagingen waarmee de sector geconfronteerd wordt.
§3. De sociale partners zijn er zich van bewust dat het onmogelijk is deze nieuwe classificatie uit te werken voor de limietdatum van 31 december 2008. Daarom verbinden zij er zich toe te onderhandelen over de principes ervan en hierover binnen de twee jaar een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst te sluiten, dit wil zeggen voor 31 december 2010.
Bij de toepassing van deze nieuwe classificatie en het eruit voortvloeiende loonbeleid zal het principe van de sociale en budgettaire neutraliteit ten opzicht van het tot dan toegepaste systeem in acht genomen worden.
Dit betekent dat de nieuwe classificatie niet tot gevolg zal mogen hebben dat het brutomaandloon van de bedienden lager zou zijn dan dat voor de inwerkingtreding van het nieuwe systeem, noch dat de globale loonmassa zou mogen verhogen enkel door het invoeren van de nieuwe mechanismen.
§4. In afwachting van de concretisering van deze verbintenis, beslissen de sociale partners om het criterium van de ervaring in aanmerking te nemen als basis voor de nieuwe loonstructuur en komen zij overeen een ervaringscoëfficiënt in te voeren als criterium voor de loonschaalevolutie.
Zij zijn inderdaad van mening dat het in aanmerking nemen van de verschillende periodes van het leven die de werknemer een toename van ervaring bijbrengen (zowel technische als menselijke capaciteiten) een redelijk en geproportioneerd middel is om tegemoet te komen aan de grote verscheidenheid van de persoonlijke situaties van de werknemers in de sector en om hen op gelijke voet te behandelen.
HOOFDSTUK III - Barema's
(...)
AFDELING II - BAREMA'S VAN DE BEDIENDEN
Artikel 4
§1. De minimummaandlonen per categorie bedoeld in het artikel 11 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 30 oktober 2003 betreffende de beroepenclassificatie, van toepassing op de administratieve bedienden vanaf 1 januari 2009, worden vastgesteld volgens het hierna volgende barema.
(...)
Commentaar: Voor de minimum maandlonen van de bedienden vanaf 1 januari 2009 en voor de evolutie van de minimum maandlonen verwijzen wij u naar onze sectorale documentatie Hfdst. 0402.
§3. Loonschalen voor de vertegenwoordigers - verkopers
De vertegenwoordigers-verkopers zonder commissieloon genieten van de van kracht zijnde loonschaal van het administratief personeel categorie 4.
De vertegenwoordigers-verkopers met commissieloon genieten een vast geïndexeerd minimumloon van 1.932,06 EUR vanaf 1 oktober 2008.
In elk geval mag het minimumloon (vast barema + commisses) niet lager zijn dan het loon dat geldt voor het administratief bediendenpersoneel van categorie 4.
§4. Barema's van de waardenvervoerders
De bedienden die prestaties uitvoeren als chauffeur of begeleider bij de CIT worden gelijkgesteld met de operationele bedienden en genieten bijgevolg van dezelfde premies en voordelen.
De situatie van bedienden die in zekere diensten tewerkgesteld zijn, zoals de CIT, blijft eigen aan sommige firma's; in geen enkel geval zal zij enigerlei verplichtingen meebrengen voor het geheel van de sector.
Ten titel van inlichting: bijlage bevat de loonschaal van de waardenvervoerders.
Article 5 - Principes
§1. De loonschaal bepaalt de minimumlonen in elke categorie in functie van de ervaring van de werknemer. Zij is gebaseerd op een indiensttreding in de functie op de leeftijd van 18 jaar.
De aanvangslonen zijn de lonen waarin de loonschaal voorziet voor 0 jaar ervaring.
De minimummaandlonen stijgen in de mate waarin de ervaring van de werknemer toeneemt.
§2. Worden verrekend bij het in aanmerking nemen van de jaren ervaring:
- De studiejaren en de eventuele jaren militaire dienst;
- Alle activiteitsperiodes in het beroepsmilieu (onder andere: uitzendwerk, stages, contracten voor een bepaalde tijd, werk als zelfstandige, vrijwilligerswerk,...);
- Alle schorsingsperiodes van de arbeidsovereenkomst (tijdskrediet, moederschap...) evenals de periodes door de Sociale Zekerheid en de sociale wetgeving (werkloosheid, ziekte, invaliditeit,...).
Voor de toekenning van de jaren ervaring wordt er geen enkele onderscheid gemaakt tussen de voltijdse of de deeltijdse arbeidsprestaties.
Artikel 6
De bedienden die in functie zijn op het tijdstip van inwerkingtreding van deze collectieve arbeidsovereenkomst zullen, in hun categorie, een aantal jaren ervaring toegewezen krijgen dat overeenstemt met de loonschaal waarop zij tot dan aanspraak konden maken.
(...)
HOOFDSTUK IV - Slotbepalingen
Artikel 8
Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt gesloten voor een bepaalde duur. Zij treedt in werking op 1 januari 2009 en houdt op van kracht te zijn op 31 december 2010.
Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.
Datum CAO
01/03/2011 |
Registratienr
103523 |
Geldig van
01/03/2011 |
Geldig tot
01/06/2011 |
Neerleggingsdatum
01/03/2011 |
Registratiedatum
17/03/2011 |
||
Onderwerp
premies voor zaterdag, zondag en feestdagen |
|||
BS Bericht van neerlegging
29/03/2011 |
Algemeen verbindend verklaring
- |
||
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
07/07/2011 |
Gepubliceerd in het B.St. van
01/09/2011 |
||
Keywords
ARBEID TIJDENS WEEKENDS EN OP FEESTDAGEN |
Datum CAO
09/10/2009 |
Registratienr
96329 |
Geldig van
01/07/2009 |
Geldig tot
01/06/2011 |
Neerleggingsdatum
19/10/2009 |
Registratiedatum
10/12/2009 |
||
Onderwerp
loon- en arbeidsvoorwaarden |
|||
BS Bericht van neerlegging
06/01/2010 |
Algemeen verbindend verklaring
- |
||
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
22/06/2010 |
Gepubliceerd in het B.St. van
18/08/2010 |
||
Keywords
LONEN, PLOEGEN- EN NACHTARBEID, ARBEID TIJDENS WEEKENDS EN OP FEESTDAGEN, EINDEJAARSPREMIE, PREMIE EIGEN AAN DE SECTOR OF AAN DE ONDERNEMING, ANCIËNNITEITSPREMIE, AFSCHEIDSPREMIE, ALTERNATIEF VOORDEEL/BELONINGSWIJZE (EXCL. PREMIE, CHEQUE, BONUS), BETAALDE VERLOFDAG (GEEN ADV- OF COMPENSATIEDAG) EN FEESTDAG, OUDERE WERKNEMERS-EXCL.AANV. PENSIOEN, BRUGPENSIOEN(SWT),TIJDSKREDIET, SYNDICALE PREMIE |
Datum CAO
16/12/2008 |
Registratienr
90420 |
Geldig van
01/01/2009 |
Geldig tot
31/12/2010 |
Neerleggingsdatum
19/12/2008 |
Registratiedatum
26/01/2009 |
||
Onderwerp
loonvoorwaarden |
|||
BS Bericht van neerlegging
06/02/2009 |
Algemeen verbindend verklaring
- |
||
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
28/04/2010 |
Gepubliceerd in het B.St. van
16/06/2010 |
||
Keywords
LONEN |
Historiek | ||
---|---|---|
01/09/2022 | 31/12/2050 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |
01/01/2022 | 31/08/2022 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |
01/01/2020 | 31/12/2021 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |
01/07/2017 | 31/12/2019 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |
01/01/2016 | 30/06/2017 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |
01/01/2014 | 31/12/2015 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |
01/06/2011 | 31/12/2013 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |
01/03/2011 | 31/05/2011 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |
01/07/2009 | 28/02/2011 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |
01/01/2009 | 30/06/2009 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |
01/06/2007 | 31/12/2008 | 040102 loonvoorwaarden van de bedienden |
01/09/2005 | 31/05/2007 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |
01/06/2003 | 31/08/2005 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |
01/01/2001 | 31/05/2003 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |
01/01/1999 | 31/12/2000 | 040102 Bezoldigingsvoorwaarden van de bedienden |