070104 Arbeidsduur van de bedienden

Paritair (sub-)Comité nr.:
317.00.00-00.00

Bijwerking: 20/07/2023
Geldig vanaf: 23/06/2023

 

Arbeidstijd

  • aanwezigheidsuren (werkelijk gewerkte uren) + schaft- en rusttijd ter beschikking van de werkgever.

Minimale maandelijkse arbeidsduur

  • 6-dagenstelsel: (aantal werkdagen van de maand x 6,17) - feestdag(en)
  • 5-dagenstelsel: (aantal werkdagen van de maand x 7,40) - feestdag(en)

Operationele bedienden

Maximale wekelijkse arbeidsduur

  • gemiddeld 37 uur per week, van 1 januari tot 31 december.

Minimumgrens maandelijkse planning:

  • 48 uur minder dan de contractuele uren

Maximumgrens maandelijkse planning:  

  • 175 uur

Dagelijkse rusttijd:

  • 12 uur tussen 2 volledige arbeidsprestaties

Wekelijkse rusttijd:

  • 36 uur rust na een prestatieperiode van 48 uur of 6 ononderbroken dagen
  • 48 uur rust na een prestatieperiode van 48 uur gespreid over 6 ononderbroken dagen

Minimumaantal te betalen aanwezigheidsuren:

  • minimale maandelijkse arbeidsduur  (zie hfst. 0701)

Maximumaantal te betalen aanwezigheidsuren:

  • contractuele uren/maand en 1924 uur/jaar

Overloon van 50% boven:

  • 12 uur per dag
  • 48 uur per week
  • 180 uur per maand
  • 1.924 uur per jaar

Betaalde inhaalrust:

  • aanwezigheidsuren die de contractuele uren overschrijden (inhaalrust op te nemen tussen 1 januari en 31 december). Zodra het positieve saldo 78 uur bereikt, moet er inhaalrust zijn.
  • aanwezigheidsuren die op het einde van het jaar 1924 uur overschrijden en nog niet betaald zijn, moeten worden omgezet in betaalde inhaalrust (op te nemen tussen 1 januari en 31 december)

Administratieve bedienden

Maximale wekelijkse arbeidsduur

  • 37 uur per week

Deeltijdse arbeid

  • toepassing van de interprofessionele wettelijke bepalingen

In het Paritair comité voor de bewakings en/of toezichtsdiensten werd op 15 maart 2012 een collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de arbeidsduur en humanisering van de arbeid gesloten.

Deze collectieve arbeidsovereenkomst werd meermaals gewijzigd.

De collectieve arbeidsovereenkomst van 23 juni 2023 betreffende de invoering van nieuwe arbeidsregelingen (nr. 180888/CO/317), heeft een recente verandering tot gevolg gehad. Deze CAO bepaalt namelijk: " In uitvoering van de wet van 17 maart 1987 betreffende de invoering van nieuwe arbeidsregelingen in de ondernemingen en van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 42 van 2 juni 1987 van de Nationale Arbeidsraad betreffende de invoering van nieuwe arbeidsregelingen in de ondernemingen, wordt de maximum aanwezigheidsduur per dag vastgelegd op 12.  De werknemer heeft het recht een langere periode van prestaties te weigeren zonder dat hij hiervoor kan gesanctioneerd worden.". De collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2012 over de arbeidsduur en de humanisering van het werk (nr. 109432/CO/317) werd in die zin aangepast, voor de operationele bedienden, door een CAO van 23 juni 2023 met registratienummer 180889/CO/317. Deze wijzigingen bieden een wettelijke basis voor de 12-urige dagelijkse limiet die al geldt in de sector.

U vindt hierna de bepalingen van de cao inzake de arbeidsduur die voor de bedienden van toepassing is.

 

I. PRINCIPES EN DEFINITIES

Een volledige arbeidsprestatie stemt overeen met alle uren aanwezigheid overdag en/of 's nachts, begrepen tussen het eerste en het laatste gewerkte uur overdag en/of 's nachts. Het is mogelijk dat een volledige arbeidsprestatie twee kalenderdagen overbrugt.

De aanwezigheidsuren zijn de werkelijk gewerkte uren, de schafttijd en de rusttijd.

De verplaatsingstijd tussen opeenvolgende prestaties bij verschillende klanten of op verschillende locaties wordt beschouwd als te betalen arbeidstijd. Onder verplaatsingstijd verstaat men de tijd die nodig is om zich van de ene klant/locatie naar de andere klant/locatie te begeven.

 

Begrip

Definitie

C

Contractuele uren

Minimumaantal te betalen uren per maand

P

Gepresteerde uren

Gepresteerde uren/aanwezigheidsuren ter beschikking van de werkgever: effectief gepresteerde uren, rust- en schafttijd, trainingsuren, niet-productieve uren (onder andere onderhoud, administratie, bijgepaste uren om tot het minimum van 3 uur per prestaties te komen, medisch onderzoek) tijdens de betrokken maand

IS

Interne syndicale uren

OR, CPBW, SD, interne opdrachten binnen de onderneming

R

Gerecupereerde uren

Aantal uren recuperatie genomen tijdens de betrokken maand.

ES

Externe syndicale uren

Externe syndicale vergaderingen en opleiding

BA1

Betaalde afwezigheid aan 100 %

Betaalde afwezigheidsuren aan 100 %: ziekte (7 dagen), arbeidsongeval (7 dagen), klein verlet, anciënniteitsverlof, educatief verlof

RBA

Rest betaalde afwezigheid

Uren niet aanwezig maar wel betaald: ziekte en arbeidsongeval (meer dan 7 dagen)

NA

Niet-betaalde afwezigheid

Niet-betaalde afwezigheidsuren: ziekte en arbeidsongeval (meer dan 30 dagen), toegestane afwezigheid, ongewettigde afwezigheid, schorsing, onbetaald verlof, betaald verlof, economische werkloosheid

 

  • contractuele uren =  P + IS + R + ES + BA1 + RBA + NA
  • te recupereren uren (boven 180 uren): P + IS + R + ES + BA1
  • overuren = P

II. MINIMALE MAANDELIJKSE ARBEIDSDUUR  (aanwezigheidsuren + gelijkgestelde uren)

De minimale arbeidsduur per maand wordt op de volgende wijze berekend:

  • in een stelsel van 6 dagen per week: aantal werkdagen per maand, vermenigvuldigd met 6,17, min de feestdag(en) ongeacht de dag(en) waarop deze feestdag(en) valt/vallen;
  • in een stelsel van 5 dagen per week: aantal werkdagen per maand, vermenigvuldigd met 7,40, min de feestdag(en) ongeacht de dag(en) waarop deze feestdag(en) valt/vallen.

Zie hoofdstuk 0701 voor een concrete toepassing in het lopende jaar

III. OPERATIONELE BEDIENDEN

1. Wekelijkse arbeidsduur

De arbeidsduur is vastgesteld op gemiddeld 37 uur per week van 1 januari tot 31 december.

2. Planning van de werkroosters en controle van de planningen

Voor de vaste commerciële contracten moeten de werkgevers de planningen aan de bedienden overmaken tussen de 22e en 25e van iedere maand.

  • Minimumgrens maandelijkse planning: 48 uur minder dan de contractuele uren.
  • Maximumgrens maandelijkse planning: 175 uur.

Als de planning van de bediende het minimumaantal contractuele uren niet bereikt, mag de werknemer worden opgeroepen mits naleving van een termijn van minimum 48 uur.

Deze oproepen mogen niet samenvallen met de jaarlijkse vakantie noch met de volgens de regels door de bediende aangevraagde inhaaluren. Voor de bediende die in economische werkloosheid wordt geplaatst, geldt deze regel niet.

Deze oproep is verschillend van de dringende oproep zoals beschreven in artikel 2, § 3, van de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 oktober 2011 betreffende de verplaatsingskosten (zie hoofdstuk 1201 van onze sectoraledocumentatie voor de cao van 11/10/2011).

De sector verbindt zich ertoe om, behoudens punctuele en zeer uitzonderlijke omstandigheden, geen onmiddellijke dag-nacht of nacht-dag opvolging van shiften in te plannen. Bij het plannen moet bovendien zoveel mogelijk het principe van voorwaartse rotatie worden gehanteerd. Deze verbintenis wordt systematisch geëvalueerd tijdens de planningcontrole.

Economische werkloosheid kan niet worden gebruikt als een planningsinstrument. Nulplanningen zijn verboden.

Uren en dagen jaarlijkse vakantie komen niet in aanmerking om eventuele planningsproblemen op te lossen. De ondernemingsraad of vakbondsafvaardiging moet een verlofaanvraagformulier uitwerken waardoor misbruiken kunnen worden uitgesloten.

Specifieke problemen op ondernemingsvlak moeten worden besproken met de bevoegde regionale vakbondssecretarissen van de organisaties die in het paritair comité vertegenwoordigd zijn. Ze maken het voorwerp uit van een lokale of bijzondere collectieve arbeidsovereenkomst die wordt neergelegd bij de voorzitter van het paritair comité.

 

2.1. Controle van de planningen

Een beperkte vakbondsafvaardiging waarvan de samenstelling wordt bepaald binnen de onderneming, beschikt over de mogelijkheid om de planning na te zien. De modaliteiten moeten op ondernemingsvlak worden overeengekomen.

Bij het begin van de maand ontvangt deze beperkte afvaardiging een lijst van de bedienden die geen minimumplanning (15 uur minder dan de contractuele uren of 145 uur) hebben gekregen.

In het midden van de maand heeft een evaluatie plaats met de afvaardiging die daartoe is aangeduid en worden eventuele correcties aangebracht.

De ondernemingsraad of de beperkte vakbondsafvaardiging oefent toezicht uit op de correcte naleving van deze bepalingen.

A. Beperkte vakbondsafvaardiging                                                                                                                        

Tijdens de geldende controleprocedure moet de werkgever de beperkte vakbondsafvaardiging informeren over de redenen van het negatieve saldo.

Elke maand moet hij de nominatieve lijst verstrekken van de bedienden die ofwel over een saldo van in te halen uren ofwel over een negatief saldo beschikken.

B. Ondernemingsraad

Er wordt een  gedetailleerde evaluatie van het toegepaste systeem aan de leden van de ondernemingsraad voorgelegd. Telkens worden ook de effecten van deze maatregelen op tewerkstelling nagegaan. In geval van betwisting wordt een beroep gedaan op de vakbondsafvaardiging om een bijkomend onderzoek uit te voeren inzake betaling, omzetting naar inhaalrust en afrekening van de uren.

C. Paritair comité

Deze jaarlijkse evaluatie wordt ter informatie aan de voorzitter van het paritair comité overgemaakt.

3. Pauzes en rusttijden

3.1. Pauzes

De werknemers hebben recht op 15 minuten pauze na 6 uur prestaties. Deze 15 minuten maken integraal deel uit van de duur van de prestaties en worden vergoed als arbeidstijd. De pauze in de zin van deze bepaling kan door de werknemer worden gebruikt voor zijn persoonlijke bezigheden, zonder dat het hem is toegelaten afwezig te zijn, te slapen of zich te onttrekken aan de behoeften van de dienst.

 

3.2. Rusttijden

Per dag

 

Per week

 

 

  • 12 uur rust tussen 2 volledige prestaties.

 

 

  • 36 uur rust na een prestatieperiode van 48 uur of 6 ononderbroken dagen
  • 48 uur rust na een prestatieperiode van 48 uur gespreid over 6 ononderbroken dagen.

Deze periodes kunnen 2 aaneensluitende weken overlappen.

 

Mogelijkheid om op ondernemingsvlak afwijkende overeenkomsten te sluiten waarbij rekening wordt gehouden met specifieke toestanden (bv. flexibele arbeidsregelingen die in de onderneming van de klant van toepassing zijn).

 

 

Mobiele bewakingsagenten:

  • maaltijd-/rustpauze van 30 minuten gedurende een voorziene prestatie tussen 5 en 8 uur 
  • maaltijd-/rustpauze van 1 uur als de voorziene prestatie 8 uur overschrijdt (tot 12 uur)

 

Deze maaltijd-/rustpauzes maken integraal deel uit van de voorziene prestatie.

 

4. Maximumgrenzen van de aanwezigheidstijd (werkelijk gewerkte uren + schaft- en rusttijd)

Per dag

 

 

Per week

 

Per maand

 

Per jaar (1 januari tot 31 december)

 

12 uur

 

De bediende heeft het recht een langere periode te weigeren zonder dat hij hiervoor kan worden gesanctioneerd

 

48 uur

 

maximum 6 ononderbroken dagen of 48 uur (eventueel gespreid over 2 weken)

 

180 uur

 

Aanwezigheidsuren boven 175 uur worden op vrijwillige basis verricht

 

1924 uur

 

 

5. Bezoldiging van de aanwezigheidstijd

Minimumaantal te betalen aanwezigheidsuren: minimale maandelijkse arbeidsduur ( zie hfst. 0701)

Maximumaantal te betalen aanwezigheidsuren: contractuele uren/maand en  1924 uur /jaar.

 

6. Overloon 

Per maand

 

Per dag

Per week

(maandag 00u00 — zondag 24u00)

Per jaar

(1 januari tot 31 december)

50 % per uur boven 180 aanwezigheidsuren

50 % per gewerkt uur boven 12 uur

 

50 % per aanwezigheidsuur boven 48 uur

50 % per aanwezigheidsuur boven 1924 uur; betaald bij de afrekening aan het einde van de referteperiode

 

 

Berekeningsbasis

 

Het overloon wordt berekend op basis van een gemiddeld uurloon dat wordt bekomen door het loon (met inbegrip van de premies) van de 3 kalendermaanden die voorafgaan aan de maand waarin overloon verschuldigd is, te delen door het aantal gewerkte uren.

Voor de bepaling van het loon wordt rekening gehouden met normale prestaties, niet-productieve uren,  opleiding, interne syndicale uren, externe syndicale uren, inhaaluren en de verschillende aan de RSZ onderworpen premies (zaterdag, zondag, feestdagen, nacht, wapen, hond, ...).

Voor het aantal gewerkte uren wordt rekening gehouden met normale uren, niet-productieve uren, opleiding, interne syndicale uren en externe syndicale uren.

 

 

Cumulatie

 

Overlonen op dag-, week-, maand- en jaarbasis zijn niet cumuleerbaar.

7. Inhaalrust voor aanwezigheidsuren

7.1. Positief saldo

Per maand

Per jaar

Aanwezigheidsuren die de contractuele uren overschrijden worden via betaalde inhaalrust ingehaald in de loop van de referteperiode (van 1 januari tot 31 december).

 

Tijdens de referteperiode mag het maximale positieve saldo (namelijk de uren die de contractuele uren overschrijden) op geen enkel ogenblik groter zijn dan 78 uur. Zodra deze grens is bereikt, moet er inhaalrust zijn.      

 

 

 

 

 

 

Aanwezigheidsuren die 1924 uur overschrijden en nog niet betaald zijn, moeten worden omgezet in betaalde inhaalrust, op te nemen op te nemen binnen het kwartaal dat op de referteperiode volgt.

 

Mits akkoord van beide partijen kan maximum de helft van de inhaaluren worden betaald aan het einde van het eerste kwartaal dat op de referteperiode volgt.

 

 

7.2. Negatief saldo

Per maand

Per jaar

 

Het maximale maandelijkse saldo (namelijk ingeval de werkgever niet in staat was aan de bediende het minimumaantal contractuele uren te waarborgen) mag 48 uur niet overschrijden.  De uren boven deze grens mogen niet meer in aanmerking worden genomen voor inhaalrust en blijven voor de bediende verworven.

 

 

Tijdens de referteperiode mag het maximale negatieve saldo (namelijk ingeval de werkgever niet in staat was aan de bediende het minimumaantal contractuele uren te waarborgen) 78 uur niet overschrijden (met een maandelijkse drempel van 48 uur). De uren boven deze grens mogen niet meer in aanmerking worden genomen voor inhaalrust en blijven voor de bediende verworven.

 

Op het einde van de referteperiode moet elk negatief saldo worden aangezuiverd of blijft verworven voor de bediende.

 

 

 

7.3.  Modaliteiten

Inhaalrust tijdens de referteperiode kan op eender welk ogenblik plaatsvinden op initiatief van de bediende of de werkgever. Zodra de bediende het minimumaantal contractuele uren bereikt, mag de werkgever geen inhaalrust meer opleggen.

De inhaalrust van deze uren wordt volgens de volgende procedure bepaald:

  • de afrekening van de in te halen uren wordt door de werkgever samen met de loonbrief aan de bediende bezorgd;
  • op voorwaarde dat de werkgever deze afrekening ten laatste op de 15e van de maand aan de bediende bezorgt, moet de bediende zijn aanvraag om deze uren in te halen ten laatste de 20e van diezelfde maand indienen voor de maand(en) die erop volgt/volgen;
  • als de werkgever de afrekening niet binnen de voorziene termijn heeft verstrekt, kan de bediende zelf zijn inhaalperiode bepalen;
  • als de bediende zijn aanvraag om inhaalrust niet binnen de gestelde termijn indient, kan de werkgever  inhaaluren opleggen zonder dat hierbij het minimumaantal contractuele uren mag worden overschreden.

Problemen worden voorgelegd aan de vakbondsafvaardiging.

Ingeval de uren niet kunnen worden ingehaald binnen de voorziene termijnen, bestaat de mogelijkheid om een akkoord te sluiten met de vakbondsafvaardiging en de gewestelijke secretarissen om deze uren te laten inhalen volgens andere modaliteiten. Er wordt in ieder geval overeengekomen dat deze uren niet worden uitbetaald.

 

8. Bepalingen eigen aan de onderneming

Alle voordeligere overeenkomsten blijven van toepassing voor zover ze niet strijdig zijn met de algemene bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomsten gesloten in het Paritair comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten.

Voor elke prestaties van 3 uur kan worden afgeweken van de wettelijke regeling op voorwaarde dat dit het voorwerp heeft uitgemaakt van een discussie binnen de vakbondsafvaardiging en er met de bevoegde regionale vakbondssecretarissen van de organisaties vertegenwoordigd in het Paritair comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten een bijzonder collectieve arbeidsovereenkomst wordt gesloten die wordt neergelegd bij de voorzitter van het Paritair comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten en goedgekeurd door het paritair comité.

 

IV. ADMINISTRATIEVE BEDIENDEN

De administratieve bedienden werken 37 uur per week.

Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat minstens 50 % hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 % voor overwerk op zondagen of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen.

Wordt als overwerk beschouwd: arbeid verricht boven 9 uren per dag of 40 uren per week of boven 37 uur per week.

 

V. DEELTIJDSE WERKNEMERS

Wat betreft de arbeidstijd van deeltijdse werknemers zijn de wettelijke bepalingen inzake deeltijdse arbeid van toepassing.

VI. WEEKENDS

De operationele bedienden hebben recht op twintig vrije weekends per jaar buiten de jaarlijkse vakantie. De werkgevers verbinden zich er toe alles in het werk te stellen om de bedienden meer weekends vrij te plannen.
Vanaf a januari 2022 wordt het jaarlijks aantal vrije weekends op 22 gebracht behalve voor de bewaking van evenementen (7de activiteit) en de bewaking in het uitgangsmilieu (8ste activiteit).

Vanah januari 2020 hebben bedienden van 55 jaar en ouder recht op bijkomend vrij weekend en bedienden van 60 jaar en ouder recht op 2 bijkomende vrije weekends.

Vanaf 1 januari 2022 betekent dit dat ze recht hebben op

  • 23 vrije weekends als ze 55jaar of ouder zijn
  • 24 vrije weekends als ze 60 jaar of ouder zijn

behalve voor de bedienden actief in de bewaking van evenementen (7de activiteit) of in de bewaking in het uitgangsmilieu (8ste activiteit) waar het aantal vrije weekends behouden blijft op 21 vrije weekends als ze 55 jaar of ouder zijn en op 22 vrije weekends als ze 60 jaar of ouder zijn.

Bedienden kunnen weigeren om te werken zonder hiervoorte worden gesanctioneerd na :

  • 28 gepresteerde weekends in de bewaking van evenementen (7de activiteit) en in de bewaking van het uitgangsmilieu (8ste activiteit)
  • 26 gepresteerde weekends voor de andere bedienden jonger dan 55 jaar
  • 25 gepresteerde weekends voor bedienden van 55 jaar of meer behalve in de bewaking van evenementen en in de bewaking van het uitgangsmilieu waar dit behouden blijft op 27 gepresteerde weekends
  • 24 gepresteerde weekends voor bedienden van 60 jaar of meer behalve in de bewaking van evenementen en in de bewaking van het uitgangsmilieu waar dit behouden blijft op 26 gepresteerde weekends

Onder weekend verstaat men een referteperiode van vrijdag 20 uur tot maandag 8 uur (60 uur) met de waarborg van een ononderbroken periode van 48 uur binnen de referteperiode, terwijl een volledige zaterdag of zondag wordt gewaarborgd. De mogelijkheid bestaat om in de ondernemingen samen met de vakbondsafvaardiging eventuele afwijkingen te bepalen tijdens het onderzoek van de planningen.

In de ondernemingen waarvoor deze definitie van het begrip weekend een probleem zou vormen, kan een collectieve arbeidsovereenkomst op ondernemingsniveau voorzien in een afwijking als ze de volgende elementen bevat:

  • Het gaat om vrijwilligheid beperkt in de tijd met een mogelijkheid voor de werknemer om uit deze vrijwilligheid te stappen met een te bepalen opzeggingstermijn;
  • De vrijwillige aanvraag moet worden ingediend door de vakbondsafvaardigingen die de lijst van de vrijwilligers aan de betrokken werkgever overhandigen.

Alle (bestaande of komende) collectieve arbeidsovereenkomsten op ondernemingsniveau die afwijken van de definitie van het bovenvermelde begrip weekend moeten ter controle worden voorgelegd aan de voorzitter van het paritair comité. De voorzitter informeert het paritair comité over alle ontvangen collectieve arbeidsovereenkomsten.

Deze bepalingen gelden niet voor bedienden die een weekendovereenkomst hebben gesloten.

Weekendprestaties worden bij voorkeur door vrijwilligers verricht.

De werkgevers verbinden zich ertoe om strikter toe te zien op de bestaande regeling voor weekendarbeid en om op ondernemingsvlak samen met de ondernemingsraad een concrete evaluatie uit te werken.

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
01/02/2018
Registratienr
144989
Geldig van
01/01/2018
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
15/02/2018
Registratiedatum
05/03/2018
Onderwerp
arbeidsduur en humanisering van de arbeid
BS Bericht van neerlegging
15/03/2018
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
17/08/2018
Gepubliceerd in het B.St. van
10/09/2018
Keywords
ARBEIDSDUURMODALITEITEN, DEELTIJDSE ARBEID

Datum CAO
10/09/2015
Registratienr
130083
Geldig van
01/01/2016
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
08/10/2015
Registratiedatum
18/11/2015
Onderwerp
wijziging van de CAO van 12 maart 2012 over de arbeidsduur en de humanisering van de arbeid
BS Bericht van neerlegging
07/12/2015
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
15/07/2016
Gepubliceerd in het B.St. van
14/09/2016
Keywords
ARBEID TIJDENS WEEKENDS EN OP FEESTDAGEN, ARBEIDSDUUR IN UREN, ARBEIDSDUURMODALITEITEN, ARBEIDSDUURFLEXIBILITEIT, OVERUREN, DEELTIJDSE ARBEID

Datum CAO
15/03/2012
Registratienr
109432
Geldig van
01/01/2012
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
04/04/2012
Registratiedatum
23/04/2012
Onderwerp
arbeidsduur en humanisering van de arbeid
BS Bericht van neerlegging
11/05/2012
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
23/04/2013
Gepubliceerd in het B.St. van
25/06/2013
Keywords
LONEN, ARBEID TIJDENS WEEKENDS EN OP FEESTDAGEN, ARBEIDSDUUR IN UREN, ARBEIDSDUURMODALITEITEN, ARBEIDSDUURFLEXIBILITEIT, OVERUREN, DEELTIJDSE ARBEID

Datum CAO
05/12/2019
Registratienr
157033
Geldig van
01/01/2020
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
23/12/2019
Registratiedatum
11/02/2020
Onderwerp
Arbeidsduur en humanisering van de arbeid.
BS Bericht van neerlegging
11/03/2020
Algemeen verbindend verklaring
Gevraagd
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
22/06/2020
Gepubliceerd in het B.St. van
29/07/2020
Keywords
ARBEID TIJDENS WEEKENDS EN OP FEESTDAGEN, BETAALDE VERLOFDAG (GEEN ADV- OF COMPENSATIEDAG) EN FEESTDAG, OUDERE WERKNEMERS-EXCL.AANV. PENSIOEN, BRUGPENSIOEN(SWT),TIJDSKREDIET

Datum CAO
22/12/2021
Registratienr
171204
Geldig van
01/01/2022
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
22/12/2021
Registratiedatum
21/03/2022
Onderwerp
Arbeidsduur en humanisering van de arbeid
BS Bericht van neerlegging
31/03/2022
Algemeen verbindend verklaring
Gevraagd
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
07/10/2022
Gepubliceerd in het B.St. van
16/02/2023
Keywords
ARBEID TIJDENS WEEKENDS EN OP FEESTDAGEN, BETAALDE VERLOFDAG (GEEN ADV- OF COMPENSATIEDAG) EN FEESTDAG, BETAALDE VERLOFDAG EN FEESTDAG, ALLE PREMIES EN VERGOEDINGEN VOOR DE ACTIEVE WERKNEMER, ARBEID TIJDENS WEEKENDS EN OP FEESTDAGEN (EXCL. E-COMMERCE)
Tekst aangepast op
23/03/2022

Datum CAO
23/06/2023
Registratienr
180888
Geldig van
-
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
27/06/2023
Registratiedatum
17/07/2023
Onderwerp
Nieuwe arbeidsregeling
BS Bericht van neerlegging
01/08/2023
Algemeen verbindend verklaring
Gevraagd
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
12/11/2023
Gepubliceerd in het B.St. van
01/12/2023
Keywords
ARBEIDSDUURMODALITEITEN, ARBEIDSDUURFLEXIBILITEIT, DEELTIJDSE ARBEID, ARBEIDSDUURMODALITEITEN, ARBEIDSDUURFLEXIBILITEIT EN OVERUREN - ARBEIDSORGANISATIE, DEELTIJDSE ARBEID
Tekst aangepast op
20/07/2023

Datum CAO
23/06/2023
Registratienr
180889
Geldig van
-
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
27/06/2023
Registratiedatum
17/07/2023
Onderwerp
Arbeidsduur en humanisering van de arbeid
BS Bericht van neerlegging
01/08/2023
Algemeen verbindend verklaring
Gevraagd
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
12/11/2023
Gepubliceerd in het B.St. van
07/12/2023
Keywords
ARBEIDSDUURFLEXIBILITEIT, ARBEIDSDUURFLEXIBILITEIT EN OVERUREN - ARBEIDSORGANISATIE
Tekst aangepast op
20/07/2023

Historiek
23/06/2023 31/12/2050 070104 Arbeidsduur van de bedienden
01/01/2022 22/06/2023 070104 Arbeidsduur van de bedienden
01/01/2018 31/12/2021 070104 Arbeidsduur van de bedienden
01/01/2016 31/12/2017 070104 Arbeidsduur van de bedienden
01/01/2012 31/12/2015 070104 Arbeidsduur van de bedienden
01/03/2011 31/12/2011 070104 Arbeidsduur van de bedienden
01/09/2009 28/02/2011 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden
01/06/2007 31/08/2009 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden
01/09/2005 31/05/2007 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden
01/06/2003 31/08/2005 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden
01/01/2001 31/05/2003 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden
01/01/1999 31/12/2000 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden
01/04/1997 31/12/1998 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden
01/01/1993 31/03/1997 070104 070103 Arbeidsduur en tewerkstelling : bedienden