070104 Arbeidsduur van de bedienden
Paritair (sub-)Comité nr.:
317.00.00-00.00
Bijwerking: 06/08/2018
Geldig vanaf: 01/01/2016
Geldig tot: 31/12/2017
In het Paritair Comité woor de bewakings- en/of toezichtsdiensten werd op 15 maart 2012 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten betreffende de arbeidsduur en de humanisering van de arbeid. Deze CAO werd neergelegd op de Griffie van de Dienst der collectieve arbeidsbetrekkingen en geregistreerd op 23 april 2012 onder het nr. 109432/CO/317. Het bericht van neerlegging verscheen in het Belgisch Staatsblad van 11 mei 2012.
De CAO werd gewijzigd door de collectieve abreidsovereenkomst van 10 september 2015 betreffende de arbeidsduur en de humanisering van de arbeid. Zji werd neergelegd op de Griffie van de Dienst der collectieve arbeidsbetrekkingen en geregistreerd op 18 november 2015 onder het nummer 130083/CO/317.
Wij geven u hierna de bepalingen van de CAO inzake de arbeidsduur van toepassing op de bedienden.
Tekst van de CAO
Hoofdstuk I : Toepassingsgebied
Artikel 1
Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers van de ondernemingen welke ressorteren onder het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten.
Onder werknemer wordt verstaan zowel de mannelijke als de vrouwelijke arbeider of bediende.
Hoofdstuk II : Principes
Artikel 2
De arbeidsduur wordt vastgelegd op een gemiddelde van 37 uren per week.
Artikel 3
§ 1. De minimale arbeidsduur per maand (het geheel van aanwezigheidsuren en afwezigheidsuren) wordt voor elke arbeider en operationele bediende, met uitzondering van de administratieve bedienden zoals vermeld in artikel 18 van deze overeenkomst, op de volgende wijze berekend :
- voor de werknemers in een stelsel van 6 dagen per week: aantal werkdagen (werkdag = van maandag tot zaterdag inbegrepen) per maand, vermenigvuldigd met 6,17, min de feestdag(en) ongeacht de dag(en) waarop deze feestdag(en) valt/vallen.
- Voor de werknemers in een stelsel van 5 dagen per week: aantal werkdagen (werkdag = van maandag tot vrijdag inbegrepen) per maand, vermenigvuldigd met 7,40, min de feestdag(en) ongeacht de dag(en) waarop deze feestdag(en) valt/vallen.
§ 2. Voor 2012 is dit gelijk aan :
Stelsel van 6 dagen/week |
Aantal dagen | Aantal uren | |
januari | 25 | 154u15' |
februari | 25 | 154u15' |
maart | 27 | 166u36' |
april | 24 | 148u05' |
mei | 24 | 148u05' |
juni | 26 | 160u25' |
juli | 25 | 154u15' |
augustus | 26 | 160u25' |
september | 25 | 154u15' |
october | 27 | 166u36' |
november | 24 | 148u05' |
december | 25 | 154u15 |
Ter gelegenheid van de feestdagen van de gemeenschappen is het aantal dagen en uren vastgesteld als volgt:
Aantal dagen | Aantal uren | |
Vlaamse Gemeenschap in juli | 24 | 148u05' |
Franstalige Gemeenschap in september | 24 | 148u05' |
Duitstalige Gemeenschap in november | 23 | 141u55' |
Stelsel 5 dagen/week |
Aantal dagen | Aantal uren | |
januari | 21 | 155u24' |
februari | 21 | 155u24' |
maart | 22 | 162u48' |
april | 20 | 148u00' |
mei | 20 | 148u00' |
juni | 21 | 155u24' |
juli | 21 | 155u24' |
augustus | 22 | 162u48' |
september | 20 | 148u00' |
october | 23 | 170u12' |
november | 20 | 148u00' |
december | 20 | 148u00' |
Ter gelegenheid van de feestdagen van de gemeenschappen is het aantal dagen en uren vastgesteld als volgt:
Aantal dagen | Aantal uren | |
Vlaamse Gemeenschap in juli | 20 | 148u00' |
Franstalige Gemeenschap in september | 19 | 140u36' |
Duitstalige Gemeenschap in november | 19 | 140u36' |
§ 2. Voor 2013 is dit gelijk aan:
Stelsel 6 dagen/week |
Aantal dagen | Aantal uren | |
januari | 26 | 160u25' |
februari | 24 | 148u05' |
maart | 26 | 160u25' |
april | 25 | 154u15' |
mei | 24 | 148u05' |
juni | 25 | 154u15' |
juli | 26 | 160u25' |
augustus | 26 | 160u25' |
september | 25 | 154u15' |
october | 27 | 166u36' |
november | 24 | 148u05' |
december | 25 | 154u15 |
Ter gelegenheid van de feestdagen van de gemeenschappen is het aantal dagen en uren vastgesteld als volgt:
Aantal dagen | Aantal uren | |
Vlaamse Gemeenschap in juli | 25 | 154u15' |
Franstalige Gemeenschap in september | 24 | 148u05' |
Duitstalige Gemeenschap in november | 23 | 141u55' |
Stelsel 5 dagen/week |
Aantal dagen | Aantal uren | |
januari | 22 | 162u48' |
februari | 20 | 148u00' |
maart | 21 | 155u24' |
april | 21 | 155u24' |
mei | 20 | 148u00' |
juni | 20 | 148u00' |
juli | 22 | 162u48' |
augustus | 21 | 155u24' |
september | 21 | 155u24' |
october | 23 | 170u12' |
november | 19 | 140u36' |
december | 21 | 155u24' |
Ter gelegenheid van de feestdagen van de gemeenschappen is het aantal dagen en uren vastgesteld als volgt:
Aantal dagen | Aantal uren | |
Vlaamse Gemeenschap in juli | 21 | 155u24' |
Franstalige Gemeenschap in september | 20 | 148u00' |
Duitstalige Gemeenschap in november | 18 | 133u12' |
(...)
Hoofdstuk IV: Bedienden
SECTIE 1. DEFINITIES
Artikel 18
Artikel 4 van deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing.
SECTIE 2. ADMINISTRATIEVE BEDIENDEN
Artikel 19
§ 1. De administratieve bedienden zullen 37 uren per week presteren. In geval van overuren, zal artikel 29, §§1 en 2, 1ste alinea van de Arbeidswet van 16 maart 1971 van toepassing zijn.
Nota:
Art. 29. § 1 van de Arbeidswet van 16 maart 1971: "Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 pct. voor overwerk op zondagen of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen."
Art. 29, § 2, 1ste alinea van de Arbeidswet van 16 maart 1971: "Voor de toepassing van dit artikel wordt als overwerk aangemerkt, arbeid verricht boven 9 uren per dag of 40 uren per week of boven de lagere grenzen vastgesteld overeenkomstig artikel 28."
SECTIE 3. OPERATIONELE BEDIENDEN
Artikel 20
De bepalingen van artikelen 5,6 en 7 van deze collectieve arbeidsovereenkomst zijn onverkort van toepassing, uitgezonderd:
-
artikel 6 §1 e) dat vervangen wordt door de volgende bepaling:
e) cumul van overloon: de overlonen op dagbasis, weekbasis, maandbasis en jaarbasis zijn niet cumuleerbaar. -
artikel 6 §2 a) dat vervangen wordt door de volgende bepalingen:
a) Principes: Tijdens de referteperiode mag het positieve saldo (de uren boven de contractuele uren) op geen enkel ogenblik groter zijn dan 78 uren. Zodra deze grens bereikt is, moet er inhaalrust zijn.
Tijdens de referteperiode mag het maximale negatieve saldo (in geval de werkgever niet in staat was aan de bediende het minimum contractuele uren te waarborgen) de 78 uren niet overschrijden met een maandelijkse drempel van maximum 48 uur. De uren die deze grens overschrijden, mogen niet meer in aanmerking worden genomen voor inhaalrust en blijven voor de bedienden verworven . Op het einde van de referteperiode moet elk negatief saldo worden aangezuiverd of blijft verworven voor de bediende.
SECTIE 4. GEMEENSCHAPPELIJKE BEPALINGEN
Artikel 21
De bepalingen van artikelen 12,14,15,16 en 17 van deze collectieve arbeidsovereenkomst zijn onverkort van toepassing.
Artikel 22
... vlottend uurrooster bestaat. Deze problematiek dient onderzocht te worden op bedrijfsniveau.
Artikel 23
De ondernemingen zullen de mogelijkheid om de 4-dagenweek in te voeren (met behoud van de huidige arbeidsduur) bestuderen, ten minste toch voor individuele gevallen.
Hoofdstuk V : Algemeenheden
Artikel 24
Wat betreft de arbeidstijd van deeltijdse werknemers zijn de wettelijke bepalingen inzake de deeltijdse arbeid van toepassing.
Artikel 25
Overeenkomstig artikel 38 quater, §4, alinea 1 van de wet van 16 maart 1971 op de arbeid en zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van toepassing op de waardevervoerders en op de mobiele agenten, hebben de werknemers zoals bedoeld in artikel 1 recht op 15 minuten pauze na 6 uren van prestatie. Deze 15 minuten maken integraal deel uit van de duur van de prestaties en worden vergoed als arbeidstijd. De pauze in de zin van deze bepaling kan door de werkman worden gebruikt voor zijn persoonlijke bezigheden, zonder dat het hem is toegelaten afwezig te zijn, te slapen, of zich te onttrekken aan de taken van de dienst.
Artikel 26
Economische werkloosheid kan niet worden gehanteerd als een planningsinstrument. Nulplanningen zijn verboden.
Artikel 27
Het overloon waarvan spraken in bovenstaande artikelen wordt berekend op basis van een gemiddeld uurloon dat wordt bekomen door de verloning (met inbegrip van de premies) tijdens de 3 kalendermaanden voorafgaand aan de maand waarop de verloning moet gebeuren te delen door het aantal gepresteerde uren.
Voor de verloning worden in rekening gebracht : de normale prestaties, de niet-productieve uren, de opleiding, de interne syndicale uren, de externe syndicale uren, de inhaaluren, de verschillende premies (zaterdag, zondag, feestdag, nacht, wapen, hond, ....) onderworpen aan de RSZ.
Onder aantal gepresteerde uren wordt verstaan : de normale uren, de niet-productieve uren, de opleiding, de interne syndicale uren en de externe syndicale uren.
Artikel 28
§ 1. Indien sommige van de voordelen, opgenomen in deze collectieve arbeidsovereenkomst, reeds geheel of gedeeltelijk door bepaalde werkgevers worden toegepast op werknemers, wordt tussen de ondertekenende partijen overeengekomen dat deze werkgevers enkel het eventuele verschil tussen wat reeds werd toegekend en wat is bepaald in de huidige overeenkomst, moeten betalen.
Alle hogere voordelen die reeds worden toegekend blijven verkregen.
§ 2. Alle bepalingen van de bestaande overeenkomsten die niet door deze conventie worden gewijzigd blijven van toepassing, meer in het bijzonder de bepalingen inzake waardentransport.
§ 3. Alle voordeliger overeenkomsten en voor zover ze niet strijdig zijn met de algemene bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomsten gesloten in het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten blijven behouden.
Hoofdstuk VI : Slotbepalingen
Artikel 29
§ 1. In geval van betwisting zijn partijen akkoord om uitsluitend een beroep te doen op de Voorzitter van het Paritair Comité die een verzoeningsbureau kan samenstellen en een oplossing kan voorstellen aan betrokken partijen.
§ 2. Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2012 en is gesloten voor onbepaalde duur.
§ 3. Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 oktober 2011 (K.B. 22 juni 2010 — B.S. 18 oktober 2010), zoals gewijzigd door de collectieve arbeidsovereenkomst van 1 maart 2011 (K.B. 6 juli 2011 - B.S. 25 augustus 2011) met betrekking tot de arbeidsduur en de humanisering van de arbeid.
§ 4. Zij kan worden opgezegd door een van de ondertekenende partijen, met een opzeggingstermijn van drie maanden, bij aangetekende brief gericht aan de Voorzitter van het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten.
Bijlage
C | Contractuele uren | Minimumaantal te betalen uren per maand |
P | Gepresteerde uren / aanwezigheidsuren ter beschikking van de werkgever | Effectief gepresteerde uren, rust- en schafttijd, trainingsuren, niet productieve uren (o.a. onderhoud, administratie, bijgepaste uren om tot het minimum van 3 uren per prestatie te komen, medisch onderzoek) tijdens de betrokken maand. |
IS | Interne syndicale uren | OR, VGV, SO, interne opdrachten binnen de onderneming |
R | Genomen recuperatie | Aantal uren recuperatie genomen tijdens de betrokken maand |
ES | Externe syndicale uren | Externe syndicale vergaderingen en opleiding |
BA1 | Betaalde afwezigheid tot 100 % | Uren niet aanwezig maar wel betaald aan 100 %: ziekte (eerste 7 dagen), arbeidsongeval (eerste 7 dagen) klein verlet, anciënniteitsverlof, educatief verlof |
RBA | Rest betaalde afwezigheid | Uren niet aanwezig maar wel betaald: ziekte en arbeidsongeval (meer dan 7 dagen) |
NA | Niet betaalde afwezigheid | Uren niet aanwezig en niet betaald: ziekte en arbeidsongeval (meer dan 30 dagen), toegestane afwezigheid, ongewettigde afwezigheden, schorsing, onbetaald verlof, betaald verlof, economische werkloosheid |
Referentie 1: Voor het bepalen van de contractuele uren: P + IS + R + ES + BA1 + RBA + NA
Referentie 2: Voor het bepalen van de uren die gerecupereerd moeten worden (boven 180 u): P + IS + R + ES + BA1
Referentie 3: voor het bepalen van de overuren: P
Algemeen principe: het aantal te betalen uren mag maximaal 180 uren bedragen.
Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.
Datum CAO
10/09/2015 |
Registratienr
130083 |
Geldig van
01/01/2016 |
Geldig tot
- |
Neerleggingsdatum
08/10/2015 |
Registratiedatum
18/11/2015 |
||
Onderwerp
wijziging van de CAO van 12 maart 2012 over de arbeidsduur en de humanisering van de arbeid |
|||
BS Bericht van neerlegging
07/12/2015 |
Algemeen verbindend verklaring
- |
||
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
15/07/2016 |
Gepubliceerd in het B.St. van
14/09/2016 |
||
Keywords
ARBEID TIJDENS WEEKENDS EN OP FEESTDAGEN, ARBEIDSDUUR IN UREN, ARBEIDSDUURMODALITEITEN, ARBEIDSDUURFLEXIBILITEIT, OVERUREN, DEELTIJDSE ARBEID |
Datum CAO
15/03/2012 |
Registratienr
109432 |
Geldig van
01/01/2012 |
Geldig tot
- |
Neerleggingsdatum
04/04/2012 |
Registratiedatum
23/04/2012 |
||
Onderwerp
arbeidsduur en humanisering van de arbeid |
|||
BS Bericht van neerlegging
11/05/2012 |
Algemeen verbindend verklaring
- |
||
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
23/04/2013 |
Gepubliceerd in het B.St. van
25/06/2013 |
||
Keywords
LONEN, ARBEID TIJDENS WEEKENDS EN OP FEESTDAGEN, ARBEIDSDUUR IN UREN, ARBEIDSDUURMODALITEITEN, ARBEIDSDUURFLEXIBILITEIT, OVERUREN, DEELTIJDSE ARBEID |
Historiek | ||
---|---|---|
23/06/2023 | 31/12/2050 | 070104 Arbeidsduur van de bedienden |
01/01/2022 | 22/06/2023 | 070104 Arbeidsduur van de bedienden |
01/01/2018 | 31/12/2021 | 070104 Arbeidsduur van de bedienden |
01/01/2016 | 31/12/2017 | 070104 Arbeidsduur van de bedienden |
01/01/2012 | 31/12/2015 | 070104 Arbeidsduur van de bedienden |
01/03/2011 | 31/12/2011 | 070104 Arbeidsduur van de bedienden |
01/09/2009 | 28/02/2011 | 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden |
01/06/2007 | 31/08/2009 | 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden |
01/09/2005 | 31/05/2007 | 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden |
01/06/2003 | 31/08/2005 | 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden |
01/01/2001 | 31/05/2003 | 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden |
01/01/1999 | 31/12/2000 | 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden |
01/04/1997 | 31/12/1998 | 070104 070103 Arbeidsduur van de bedienden |
01/01/1993 | 31/03/1997 | 070104 070103 Arbeidsduur en tewerkstelling : bedienden |