0701 Arbeidsduur

Paritair (sub-)Comité nr.:
314.00.00-00.00

Bijwerking: 28/05/1998
Geldig vanaf: 01/12/1974
Geldig tot: 30/06/2002

In het Paritair Comité voor het kappersbedrijf en de schoonheidszorgen werd op 25 november 1974 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten betreffende de arbeidsduur.  Zij werd algemeen verbindend verklaard door een koninklijk besluit van 20 februari 1975 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 17 september 1975.

Zij werd gewijzigd door een collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari en 27 maart 1995, algemeen verbindend verklaard door een koninklijk besluit van 20 mei 1997 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 8 oktober 1997.  Door deze CAO wordt een artikel 3bis toegevoegd; deze wijziging treedt in werking op 1 januari 1995 en werd verlengd voor onbepaalde duur (CAO nr 47082/CO/314) van 17 november 1997 (KB 30/11/1999; BS 04/02/2000).

Wij geven u hierna de integrale tekst van de CAO van 25 november 1974.

Tekst CAO

Artikel 1 - Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers die onder het Paritair Comité voor het kappersbedrijf en de schoonheidszorgen ressorteren.

Artikel 2 - De maximumgrens van de wekelijkse arbeidsduur, vastgesteld bij artikel 19 van de arbeidswet van 16 maart 1971, wordt ingekort respectievelijk tot eenenveertig uren per 1 december 1974 en tot veertig uren per 1 december 1975.

Artikel 3 - De wekelijkse arbeidsduur, vastgesteld bij artikel 2, wordt gespreid over vijf dagen met inachtneming van het principe van een wekelijkse rust van achtenveertig achtereenvolgende uren.

Artikel 3bis - § 1. Er kan worden afgeweken van het principe van de achtenveertig opeenvolgende uren wekelijkse rust waarin artikel 3 voorziet.

De werkgevers die gebruik wensen te maken van deze mogelijkheid moeten hun voorstel voor advies voorleggen aan het paritair comité voor het kappersbedrijf en de schoonheidszorgen binnen ten minste twee maanden voor de effectieve invoering van de nieuwe arbeidsregeling.

Het dossier, vergezeld van het ingevulde standardformulier (in bijlage) en van een afschift van het arbeidsreglement, wordt bij een ter post aangetekende brief toegezonden aan de voorzitter van het paritair comité, die dat dossier zal toezenden aan de leden van het paritair comité.

Een afschrift van het dossier wordt door de werkgever toegezonden aan de bevoegde gewestelijke sociale inspectie.

Indien de leden van het paritair comité geen opmerkingen maken binnen een periode van twee maanden beschouwt de voorziter het voorstel als goedgekeurd.

§ 2. De regeling van de 5-dagenweek en de regels betreffende de overuren moeten in ieder geval worden nageleefd.

De wekelijkse rust van 48 opeenvolgende uren blijft gewaarborgd gedurende tien week-ends per burgerlijk jaar.

Artikel 4 - Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 december 1974.  Zij is gesloten voor onbepaalde tijd en kan worden opgezegd door elk van de partijen mits een opzegging van drie maanden, bij een ter post aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het kappersbedrijf en de schoonheidszorgen.

Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari en 27 maart 1995 tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 november 1974 betreffende de wekelijkse arbeidsduur

 

MELDING VAN AFWIJKING 48 UREN OPEENVOLGENDE RUST

(Overeenkomstig collectieve arbeidsovereenkomst van 20 februari en 27 maart 1995)

 

1. Gegevens betreffende de zaakvoerder

 

Naam en voornaam zaakvoerder: ........................................................................................................................

Adres van de zaakvoerder: .................................................................................................................................

Telefoon: ............................................................................................................................................................

Geboorteplaats en datum: ...................................................................................................................................

 

2. Gegevens betreffende de onderneming

 

Juridische vorm van de onderneming: ................................................................................................................

Naam van de onderneming: ................................................................................................................................

Adres van de onderneming: ................................................................................................................................

Telefoon: ............................................................................................................................................................

Fax: ....................................................................................................................................................................

BTW nr.: ............................................................................................................................................................

Handelsregister nr.: ............................................................................................................................................

RSZ Identificatie nr.: ..........................................................................................................................................

 

Aantal personeelsleden                                     Arbeiders                                 Bedienden

                                                                                                                       Vrouw / Man                             Vrouw / Man

 

Voltijds: .............................................................................................................................................................

Deeltijds: ............................................................................................................................................................

Leercontract: ......................................................................................................................................................

 

 

Gelieve dit formulier plus een kopie van het arbeidsreglement per aangetekend schrijven terug te sturen naar:

Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid, Dienst van de collectieve arbeidsbetrekkingen

TAV Voorzitter PC 314

Belliardstraat 51, 1040 Brussel

Datum van melding: ................................................................. te......................................................................

Handtekening zaakvoerder

 

 


Historiek
01/01/2007 31/12/2999 0701 Arbeidsduur
01/01/2005 31/12/2006 0701 Arbeidsduur
01/01/2003 31/12/2004 0701 Arbeidsduur
01/07/2002 31/12/2002 0701 Arbeidsduur
01/12/1974 30/06/2002 0701 Arbeidsduur