03 Beroepsclassificatie

Paritair (sub-)Comité nr.:
341.00.00-00.00

Bijwerking: 24/12/2018
Geldig vanaf: 01/01/2016
Geldig tot: 31/10/2018

In het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank-en beleggingsdiensten werd op 9 juli 2015 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten betreffende de algemene classificatie en verloningsbeleid. Zij werd neergelegd op de Griffie van de Dienst der collectieve arbeidsbetrekkingen en geregistreerd op 8 oktober 2015 onder het nummer 129680/CO/341. 

Wij geven u hierna de bepalingen betreffende de beroepenclassificatie. Uit praktische overwegingen hebben wij de door de aangeslotenen van Groep S - Sociaal Secretariaat vzw te gebruiken codes voor de beroepskwalificatie geïntegreerd in de tekst van de CAO ; het gaat om de cijfers en letters in vetjes.

A. Tekst van de CAO

HOOFDSTUK I - Toepassingsgebied en draagwijdte van de overeenkomst

Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers van de ondernemingen welke tot de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de bemiddeling in bak- en beleggingsdiensten behoren. 

Zij heeft tot doel de minimale loon-en arbeidsvoorwaarden vast te leggen voor alle werknemers tewerkgesteld in de zelfstandige bankbemiddeling inzonderheid mbt. van toepassing zijnde classificatie en overeenstemmende minimumlonen.

HOOFDSTUK II - Algemene Classificatie

2.1. Functieniveaus

Alle functies worden ondergebracht in 7 categorieën

2.2. Indelingscriteria van de functies

Alle functies worden beschreven en getoetst op basis van volgende criteria:

  • Kennis
  • Autonomie
  • Communicatie
  • Verantwoordelijkheid
  • Leidinggeven

Een omschrijving van deze criteria staat beschreven in de bijlage 1 "functieniveaumatrix zelfstandige bankbemiddeling".

2.3. Functiebeschrijvingen

Binnen de sector van de bankbemiddeling werden 6 generieke functies beschreven met name:

  • medewerker Front Office (mlv) (bijlage 2.1)

Code III

  • commercieel adviseur (mlv) (bijlage 2.2)

Code IV

  • product specialist (mlv) (bijlage 2.3)

Code V

  • vestiging manager (mlv) (bijlage 2.4)

Code VI en Code VII

  • medewerker onderhoud (mlv) (bijlage 2.5)

Code Ia (arbeiders)
Code Ib (bedienden)

  • medewerker administratie (mlv) (bijlage 2.6)

Code II

Commentaar: Deze bijlagen zijn in de onderstaande CAO

2.4. Toepassingsprocedures

Binnen de sector zijn procedures vastgelegd om :

  • In te staan voor het beheer van de classificatie (sectorale expertencommissie)
  • Concrete bedrijfsfuncties in te schalen 
  • Classificatiegeschillen op te lossen
  • Beroepsprocedures te behandelen (sectorale beroepscommissie)

Al deze procedures zijn vastgelegd in bijlage 3.
(invoeringsprocedures van de functieclassificatie in het paritair comité van bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten.)

Wijzigingen aan deze procedures van welke aard ook kunnen enkel op beslissing van het Paritair Comité 341.

(...)

HOOFDSTUK IV - Geldigheidsduur

Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur met ingang van 1 januari 2016 ter uitzondering van Hoofdstuk 3.1 Overgangsmaatregel

Deze overeenkomst kan worden opgezegd met inachtname van een opzegtermijn van 12 maanden door een aangetekend schrijven gericht aan de Voorzitter van het Paritair comité voor de bemiddleing in bank-en beleggingsdiensten.

Bijlage 1 - Functieniveaumatrix

 

Categorie 1

Code Ia (arbeiders)

Code Ib (bedienden)

Categorie 2

Code II

Categorie 3

Code III

Categorie 4

Code IV

Categorie 5

Code V

Categorie 6 en 7

Codes VI en VII

Loontoepassing klasse 6-7
Voorbeeldfuncties Medewerker onderhoud (m/v) Medewerker administratie (m/v) Medewerker front office (m/v) Commercieel adviseur (m/v) Product specialist Vastiging manager (m/v)  
Kennis
  • algemene basiskennis
  • praktische kennis
  • praktische en theoretische kennis
  • grondige praktische en theoretische kennis
  • experten praktische en theoretische kennis
  • experten praktische en theoritische kennis
 
Autonomie: hoe vrij is men in het uitdenken van oplossingen of vrijheid van handelen?
  • handelen volgens duidelijke en gestandaardiseerde instructies
  • geen eigen keuzes
  • sterk gecontroleerd
  • handelen volgens gebruikelijke standaards/procedures en regels
  • beperkte eigen keuzes
  • nauw toezicht en controle, werken volgens duidelijke richtlijnen
  • werken volgens methoden die grotendeels gestandaardiseerd zijn
  • kiezen tussen alternatieven op basis van de beschikbare gegevens eigen werk praktisch organiseren
  • toezicht van nabij, slechts beperkte zelfstandigheid bij bereiken van doelen
  • reikt oplossingen aan vanuit eigen ervaring binnen bestaand kader
  • opdrachten vereisen een zeker onderzoek, analysevermogen of beoordeling om vanuit verschillende invalshoeken tot een oplossing te komen
  • doelstellingen opgelegd, zekere autonomie bij verwezenlijking
  • reikt oplossingen aan vanuit eigen ervaring binnen bestaand kader
  • opdrachten vereisen een zeker onderzoek, analysevermogen of beoordeling om vanuit verschillende invalshoeken tot een oplossing te komen
  • doelstelling opgelegd, autonomie bij verwezenlijking
  • mogelijks is een oplossing op maat vereist
  • maakt strategische keuzes inzake (commercieel) beleid
  • opdrachten vereisen een onderzoek, analysevermogen of beoordeling om vanuit verschillende invalshoeken tot een oplossing/besluit te komen
  • bepaalt doelstellingen in overleg met zelfstandige kantoorhouder
 
Communiceren: wat is aard van de contacten en welke graad van communicatievermogen is vereist?
  • heeft soms mondeling contact met interne medewerkers
  • elementaire uitdrukkingsvaardigheid
  • basiscontactvaardigheid
  • op professionele wijze kunnen doorverwijzen
  • vlotte uitdrukkingsvaardigheid
  • informatie uitwisselen en overleggen binnen zijn vakgebied
  • op professionele wijze kunnen doorverwijzen
  • zeer vlotte uitdrukkingsvaardigheid
  • behandelen van vragen, kunnen argumenteren
  • zeer vlotte uitdrukkingsvaardigheid
  • behandelen van vragen; argumenteren en oplossingen toelichten
  • zeer vlotte uitdrukkingsvaardigheid
  • informeert, overlegt en onderhandelt met contactpersonen met het oog op veranderen van opinies
  • Kantoorverantwoordelijke zonder personeel of een adjunct- kantoorverantwoordelijke start in categorie 6 waarbij een doorgroei naar categorie 7 mogelijk is na 5 jaar na positieve evaluatie gebaseerd op een aantal objectieve criteria (groei portefeuille, specialisatie)
  • Kantoorverantwoordelijke met minimaal 2 personeelsleden waarover hij/zij verantwoordelijk is behoort tot categorie 7
Verantwoordelijkheid: Wat is de bijdrage tot de organisatiedoelstelling?
  • onder een strikte supervisie, louter uitvoeren van de opgelegde taken
  • onder supervisie, uitvoeren van de opgelegde taken
  • Onder een algemene supervisie, correcte en tijdige uitvoering van de opgelegde taken
  • een zekere zelfstandigheid in de uitvoering van de taken
  • opnemen van de toevertrouwde dossiers
  • zelfstandigheid in de uitvoering van de taken
  • opnemen van de commercieel belangrijke dossiers
  • realiseren van de gestelde objectieven in overleg met de zelfstandige kantoorhouder
Leidinggeven?
  • niet van toepassing
  • niet van toepassing
  • niet van toepassing
  • niet van toepassing
  • niet van toepassing
  • kan van toepassing zijn
  • functies die veraantwoordelijk zijn voor de coördinatie en de realisatie van de doelstellingen  van een kantoor of meerdere kantoren

 

Bijlage 2 - Functie beschrijvingen

Zie CAO

Bijlage 3 - Invoeringsprocedures van de functie classificatie

Het Paritair Comité is verantwoordelijk voor het beheer en het onderhoud van de functieclassificatie en de functieclassificatieprocedures.
Het Paritair Comité kan bij agendering van de functieclassificatie aangevuld worden door experten van werkgevers- en van werknemerszijde.

I. Commissies

Er worden in het Paritair Comité voor de bemiddeling in bank- en beleggingsdiensten twee werkgroepen opgericht: een sectorale expertencommissie en een beroepscommissie.
Een reglement van interne orde regelt de werkzaamheden van de sectorale experten- en beroepscommissie. Dit reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het Paritair Comité.

Het reglement van interne orde van de sectorale beroepscommissie wordt hierbij toegevoegd (bijlage a).

Commentaar: De bijlage a is in de onderstaande CAO

1. De sectorale expertencommissie

De sectorale expertencommissie werkt in opdracht van het Paritair Comité en volgt het classificatieproject technisch op.

De sectorale expertencommissie bestaat uit classificatiedeskundigen:

  • 4 classificatiedeskundigen benoemd door de werkgeversorganisaties die zetelen in het Paritair Comité
  • 4 classificatiedeskundigen benoemd door de werknemersorganisaties die zetelen in het Paritair Comité

De Voorzitter van het Paritair Comité neemt het voorzitterschap waar van deze werkgroep.

De dossiers die dienen te worden voorgelegd aan de sectorale experten worden gecentraliseerd bij de Voorzitter van het Paritair Comité

Technische opdrachten worden overgemaakt aan de sectorale expertencommissie. De sectorale expertencommissie bezorgt het uitgewerkt dossier terug aan het Paritair Comité, dat de beslissing neemt.

In het Paritair Comité kan besloten worden dat volgende opdrachten overgemaakt worden aan de sectorale expertencommissie:

  • het uitschrijven van nieuwe referentiefuncties;
  • het indelen van de nieuwe referentiefuncties in de klassen;
  • het aanpassen of schrappen van bestaande referentiefuncties.

De sectorale expertencommissie wordt samengeroepen op uitnodiging van de Voorzitter van het Paritair Comité, wanneer dossiers ingediend worden door werkgevers- of werknemersvertegenwoordigers van organisaties die zetelen in het Paritair Comité.

De sectorale expertencommissie onderzoekt de dossiers en beslist unaniem over een advies met betrekking tot de voorgelegde dossiers.

2. De sectorale beroepscommissie

De sectorale beroepscommissie bestaat uit classificatiedeskundigen:

  • 4 classificatiedeskundigen benoemd door de werkgeversorganisaties die zetelen in het Paritair Comité;
  • 4 classificatiedeskundigen- benoemd door de werknemersorganisaties die zetelen in het Paritair Comité.

Het voorzitterschap wordt waargenomen door de Voorzitter van het Paritair Comité.

De beroepsdossiers worden gecentraliseerd bij de voorzitter van het Paritair Comité.

De beroepscommissie wordt samengeroepen op uitnodiging van de Voorzitter van het Paritaire Comité wanneer er dossiers ingediend worden door werkgevers- of werknemersvertegenwoordigers van organisaties zetelend in het Paritair Comité.

Deze beroepscommissie onderzoekt het beroepsdossier en beslist unaniem over het definitieve advies van indeling van de functie in een specifieke sectorklasse.

II. PROCEDURES

A. Toepassing van de sectorale functieclassificatie in de bedrijven

1. Informatiedoorstroming via de werkgevers naar de werknemers

De werkgever is ertoe gehouden op gepaste wijze de betrokken werknemers van de inhoud van de sectorale classificatie op de hoogte te brengen.

  • De werkgever moet hierover voorafgaandelijk overleg plegen met de werknemersvertegenwoordiging: 
  • via de Ondernemingsraad;
  • bij ontstentenis via het Comité voor Preventie en Bescherming op het werk;
  • bij ontstentenis via de syndicale afvaardiging;
  • bij ontstentenis via aanplakking in alle bedrijfszetels van een bericht dat de plaats vermeldt waar de functieniveaumatrix, de referentiefuncties en de procedures kunnen geraadpleegd worden en/of de melding bevat dat de informatie omtrent de classificatie beschikbaar is op het intranet van de onderneming.

De werkgever is verantwoordelijk voor de toepassing van de informatieprocedure en de invoering van de nieuwe functieclassificatie in de onderneming.

Indien er een geschil ontstaat in een onderneming zonder gestructureerde overlegorganen kan er een individuele of collectieve klacht gericht worden tot de Voorzitter van het Paritair Comité. De Voorzitter heeft het recht om alle nodige informatie i.v.m. de functieclassificatie op te vragen bij de werkgever.

2. Inventarisatie en inschaling van de bedrijfsfuncties

De sectorale functieclassificatie is gebaseerd op de functieniveaumatrix. Elke functieklasse wordt geillustreerd met een referentiefunctie.

Elke functie dient ingeschaald te worden op basis van de concrete functie-inhoud in de onderneming door deze te vergelijken met de functie-inhoud van de referentiefunctie en door gebruik van de functieniveaumatrix. Functie-inhouden moeten vergeleken worden en NIET enkel de functietitels.

Het is aan te bevelen dat er functiebeschrijvingen op bedrijfsvlak worden opgemaakt mochten deze niet voorhanden zijn. De bedrijfsfunctie kan op dezelfde wijze beschreven worden als de referentiefuncties van de sectorale classificatie.

De functieinschalingen werden paritair bewaakt door de classificatiedeskundigen van de sectorale expertencommissie.

3. Keuze van de best passende sectorale referentiefunctie bij de bedrijfsfunctie

Kies de referentiefunctie die wat de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden betreft het best past voor de vergelijking met de bedrijfsfunctie.

Op basis van de functievereisten waaruit de functieniveaumatrix is opgebouwd, kunnen op een objectieve en correcte wijze op ondernemingsvlak de concrete functies worden toegewezen aan een bepaalde klasse.

4. Vergelijking van de inhoud van de bedrijfsfunctie met de inhoud van de sectorale referentiefunctie

Bij de vergelijking van de functie-inhoud zijn verschillende hypothesen mogelijk. Dit moet bekeken worden op kantoorniveau:

  1. De bedrijfsfunctie stemt volledig overeen met de referentiefunctie:
    -> indeling in de sectoraal voorziene klasse waartoe de referentiefunctie behoort.
  2. De bedrijfsfunctie wijkt minimaal af van de referentiefunctie:
    -> indeling in de sectoraal voorziene klasse waartoe de referentiefunctie behoort.
    Het gaat hier om volgende gevallen:

    • de uitoefening van de functie in de onderneming omvat minder of meer activiteiten zonder dat daardoor de algemene doelstelling van de functie, zoals beschreven in de referentiefunctie, wordt aangetast;
    • de afwijkingen bij één of meerdere beoordelingscriteria (autonomie, communiceren, verantwoordelijkheid, functioneel en/of hiërarchisch leidinggeven) zijn minimaal, zodat deze op zichzelf niet niveaubepalend zijn voor de functie.
  3. De bedrijfsfunctie wijkt in ernstige mate afvan de referentiefunctie: de essentie ervan wordt aangetast:
    -> In dit geval moet de werkgever de intrinsieke waarde van de functie zoals uitgeoefend in de onderneming achtereenvolgens vergelijken met de niveauomschrijvingen van de functieniveaumatrix van dezelfde klasse, van een lagere klasse en van een hogere klasse.
    Het resultaat van deze vergelijking geldt als inschaling voor de afwijkende functie.
  4. De functie in de onderneming werd niet opgenomen in de sectorale functieclassificatie:
    ->In dit geval moet de werkgever de functieniveaumatrix hanteren en een functieklasse toewijzen.

De concrete functies van de onderneming kunnen objectief en correct in een bepaalde klasse worden ingeschaald door zich te baseren op de functievereisten waaruit de functieniveaumatrix bestaat. Via de functieniveaumatrix kunnen de kenmerken van elke klasse algemeen beschreven worden door zich te baseren op de verschillende criteria van het systeem

5. De werkgever informeert de werknemer over zijn indeling

De werkgever deelt aan elke werknemer individueel schriftelijk (per brief of email) mee in welke klasse zijn/haar bedrijfsfunctie is ingedeeld en eventueel met welke referentiefunctie deze bedrijfsfunctie is vergeleken vanaf de zes maanden na de ondertekening van de sectorale cao.

De functie van de werknemer en de klasse van zijn functie wordt vermeld op zijn individuele rekening en eventueel op zijn maandelijkse loon brief.

Elke werknemer moet inzage hebben in de gevolgde indelingsprocedure en moet ingelicht worden over de mogelijkheid tot beroep tegen de indeling.

B. Beroepsprocedure

De werknemer die van oordeel is dat de werkgever zijn functie verkeerd heeft ingeschaald kan tegen de inschaling beroep aantekenen.
In voorkomend geval gebruikt de werknemer het beroepsformulier waarvan een model (in bijlage) wordt bijgevoegd. De beroepsprocedure verloopt als volgt:

Commentaar: Het formulier is in de onderstaande CAO

Indien er na intern overleg geen akkoord tot stand kwam heeft de werknemer de mogelijkheid om via zijn werkgever, zijn vakorganisatie, of rechtstreeks in beroep te gaan bij de sectorale beroepscommissie.
In dat geval moet de werknemer zijn beroep schriftelijk kenbaar maken aan zijn werkgever binnen een termijn van 30 werkdagen te rekenen na communicatie van de classificatie.

Wijze van indiening van beroep?

De werkgever, desgevallend bijgestaan door zijn/haar in het paritair comité erkende beroepsvereniging, beschikt over een termijn van 30 dagen te rekenen vanaf voormelde schriftelijke beroepsaanvraag om het beroep kenbaar te maken bij de Voorzitter van het Paritair Comité.

Het dossier bestaat uit een goedgekeurde functiebeschrijving (met opname van bemerkingen van partij(en) indien er geen consensus is over de inhoud van de functiebeschrijving) en een schriftelijke gemotiveerde beroepsaanvraag.

Indien de werkgever nalaat de voorzitter van het Paritair Comité te informeren binnen de gestelde termijn, kan de bediende via een vertegenwoordiger van zijn vakorganisatie die zetelt in het Paritair Comité het beroep indienen bij de voorzitter van het Paritair Comité.

De voorzitter maakt het dossier over aan de sectorale beroepscommissie. 

Binnen de 6 maanden nadat de klacht aanhangig werd gemaakt bij de voorzitter van het Paritair Comité doet de sectorale beroepscommissie een voor alle partijen bindende uitspraak.

De betrokken werkgever en werknemer worden via de Voorzitter van het Paritair Comité schriftelijk ingelicht over de uitspraak.

Indien de functie in een andere klasse wordt ingedeeld, geldt die andere indeling vanaf de eerste van de maand die volgt op de datum waarop de werknemer zijn klacht schriftelijk indiende, zoals voorzien in de beroepsprocedure.

B. Praktische schikkingen

Krachtens art. 15 van het koninklijk besluit van 8 augustus 1980 betreffende het bijhouden van sociale documenten, moet voor iedere werknemer op de individuele rekening worden vermeld :

- de functie die hij hoofdzakelijk uitoefent bij de werkgever ;

- de beroepskwalificatie die hem door de werkgever wordt toegekend, overeenkomstig de beschikkingen van de collectieve arbeidsovereenkomsten tot vaststelling van de arbeids- en loonvoorwaarden, of overeenkomstig de bepalingen van de besluiten waarbij forfaitaire lonen worden bepaald voor de toepassing van de wetgeving op de sociale zekerheid.

De aangeslotenen van GROEP S - Sociaal Secretariaat, vzw worden bijgevolg verzocht zowel de functie (omschrijving) als de beroepskwalificatie (code) te vermelden op het identiteitsformulier van iedere nieuw aangeworven bediende en ons tevens iedere wijziging dienaangaande in de loop van de tewerkstelling mede te delen.

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
09/07/2015
Registratienr
129680
Geldig van
01/01/2016
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
10/07/2015
Registratiedatum
08/10/2015
Onderwerp
functieclassificatie en verloningsbeleid
BS Bericht van neerlegging
16/10/2015
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
07/03/2017
Gepubliceerd in het B.St. van
29/03/2017
Keywords
LONEN, JONGE WERKNEMERS: LONEN, FUNCTIECLASSIFICATIE, WERKING PARITAIR COMITÉ

Historiek
01/11/2018 31/12/2999 03 Beroepenclassificatie
01/01/2016 31/10/2018 03 Beroepsclassificatie