0302 Beroepenclassificatie (podiumkunsten)

Paritair (sub-)Comité nr.:
304.00.00-00.00

Bijwerking: 05/03/2010
Geldig vanaf: 01/07/2006
Geldig tot: 31/08/2015

In het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf werd op 29 januari 2009 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten betreffende de podiumkunsten. Zij werd neergelegd op de Griffie van de Dienst der collectieve arbeidsbetrekkingen en geregistreerd op 4 november 2009 onder het nr. 95487/CO/304. Het bericht van neerlegging verscheen in het Belgisch Staatsblad van 30 november 2009.

Wij geven u hierna de bepalingen betreffende de beroepenclassificatie en vervolgens enkele belangrijke praktische schikkingen. Uit praktische overwegingen hebben wij de door de aangeslotenen van Groep S - Sociaal Secretariaat vzw te gebruiken codes voor de beroepskwalificatie geïntegreerd in de tekst van de CAO; het gaat om de letters en cijfers in vetjes.

Artikel 1 - Toepassingsgebied

De onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst wordt afgesloten tussen het ABVV (ACOD-Cultuur), het ACV (ACV-Transcom cultuur) en de VDP (Vlaamse Directies voor podiumkunsten vzw), vertegenwoordigd respectievelijk door mevrouw Laurette Muylaert, secretaris,  de heer Jean-Paul Van der Vurst, algemeen sectorverantwoordelijke, de heer Hugo Vanden Driessche (voorzitter VDP) en de heer Herwig Onghena (afgevaardigd beheerder VDP).

Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en werknemers van de organisaties die ressorteren onder het Paritair Comité 304 (Vermakelijkheidsbedrijf) en die cumulatief voldoen aan de volgende voorwaarden:

  1. de maatschappelijke zetel bevindt zich hetzij in het Vlaamse Gewest, hetzij in het Brusselse hoofdstedelijke Gewest,
  2. de werkgever is ingeschreven op de Nederlandse taalrol bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid,
  3. de werkgever betreft een organisatie die een toelage krijgt van de Vlaamse Gemeenschap op basis van het decreet van 2 april 2004 houdende de subsidiëring van kunstenorganisaties, kunstenaars, organisaties voor kunsteducatie en organisaties voor sociaal-artistieke werking, internationale initiatieven, publicaties en steunpunten (het kunstendecreet),
  4. de werkgever betreft een professionele organisatie zoals omschreven in het kunstendecreet behorend tot één van de volgende categorieën:

    1. kunstencentrum
    2. festival
    3. organisatie voor Nederlandstalige dramatische kunst
    4. organisatie voor dans
    5. organisatie voor muziektheater
    6. werkplaats
    7. organisatie voor kunsteducatie
    8. organisatie voor sociaal artistieke werking,
  5. de werkgever betreft een organisatie wiens hoofdactiviteit zich situeert op het vlak van podiumkunsten, met uitsluiting van de muziek,
  6. de werkgever is aangesloten bij de Vlaamse Directies voor Podiumkunsten.

Deze collectieve arbeidsovereenkomst regelt tevens de verhouding tussen de werknemers en de werkgevers die lid zijn van de Vlaamse Directies voor Podiumkunsten vzw en bij de CAO wensen aan te sluiten door zich schriftelijk daartoe te engageren.  Overeenkomstig artikel 17 van de wet van 5 december 1968, wordt deze toetreding neergelegd bij de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Onder werknemers wordt verstaan het mannelijk en vrouwelijk arbeiders- en bediendenpersoneel.

Artikel 2 - Functiegroepen en functies

De functies in de sector worden omschreven in het document 'functiebeschrijvingen voor de podiumkunsten'.  Hierna volgt een lijst van de gehanteerde functies en functiegroepen.  Verder in deze CAO wordt verwezen naar de functie aan de hand van het functienummer of de functiegroep.  Er zijn 5 functiegroepen: artistiek, onderhoud/logistiek, publiekswerking, technisch artistiek, administratief.

Binnen de functiegroepen onderscheiden we volgende functies:

Commentaar: De functienummers verwijzen naar de nummering in het document 'Functiebeschrijvingen voor de podiumkunsten'.

Artistiek

1. artiestCode: A1

3. dramaturgCode: A3

4. ontwerperCode: A4

5. programmatorCode: A5

6. regieassistent/repetitorCode: A61 voor een regieassistent/repetitor die de regisseur/choreograaf moet vervangenCode: A62 voor een regieassistent/repetitor die de regisseur/choreograaf niet moet vervangen

7. regisseur - choreograaf - muzicale leidingCode: A7

8. scheppend kunstenaarCode: A8

Onderhoud-logistiek

9. chauffeurCode: O9

10. gebouwbeheer

10.1 coördinatorCode: O1001

10.2 specialistCode: O1002

10.3 assistentCode: O1003

11. kantine

11.1 coördinatorCode: O1101

11.2 medewerkerCode: O1102

12. schoonmaak

12.1 coördinerendCode: O1201

12.2 medewerkerCode: O1202

Publiekswerking

13. dramadocent - educatief medewerkerCode: P13

14. onthaal/publiek

14.1 coördinerendCode: P1401

14.2 medewerkerCode: P1402

15. pers en promotie

15.1 coördinerendCode: P1501

15.2 gespecialiseerdCode: P1502

15.3 polyvalentCode: P1503

16. kassa- en baliebediende

16.1 uitvoerend - coördinerendCode: P1601

16.2 uitvoerendCode: P1602

17. portier - bewaker - conciërgeCode: P17

Technisch artistiek

18. grimeur - kapperCode: T18

19. kleedsterCode: T19

20. atelier

20.1 hoofd atelierCode: T2001

20.2 coördinator atelieractiviteitenCode: T2002

20.3 uitvoerend medewerker atelierCode: T2003

21. theatertechnici

21.1 coördinerendCode: T21011 voor een theatertechnicus, coördinator die leiding geeft aan meer dan 3 personenCode: T21012 voor een theatertechnicus, coördinator die geen leiding geeft of leiding geeft aan 3 of minder dan 3 personen

21.2 gespecialiseerd of polyvalent technicusCode: T2102

21.3 assistentCode: T2103

22. productieleiderCode: T22

23. rekwisiteurCode: T23

24. technische leidingCode: T24

Administratief

25. zakelijke leiding type 2 (klein)Code: AD25

26. ondersteunende diensten

26.1 coördinerendCode: AD2601

26.2 gespecialiseerdCode: AD2602

26.3 assisterendCode: AD2603

Commentaar:

Code: C1 voor de werknemers genoemd in loongroep C met een specifieke opleiding

Code: C2 voor de werknemers genoemd in loongroep C met minimum 4 jaar anciënniteit die omwille van hun bekwaamheid kunnen gelijkgesteld worden met de werknemers genoemd in loongroep C met een specifieke opleiding

Hierna volgen de werknemers genoemd in loongroep C:

  • chauffeur;
  • schoonmaak: coördinator;
  • pers, promotie en communicatie: assistent;
  • kassa- en baliebediende;
  • grimeur/kapper;
  • kleedster;
  • atelier: uitvoerend medewerker;
  • theatertechnicus: assistent;
  • ondersteunende diensten: assistent.

(...)

Artikel 22 - Bijzondere bepaling

Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst van 7 juli 2006, gesloten in het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf, betreffende de loon- en arbeidsvoorwaarden "Podiumkunsten", geregistreerd op 28 juli 2006 onder het nummer 80494/CO/304.

Artikel 23 - Duurtijd en opzeggingsmodaliteiten

Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van 1 juli 2006 en is gesloten voor een onbepaalde duur. Zij kan worden opgezegd door elk van de ondertekenende partijen, middels het betekenen van een opzegging van 6 maanden bij een ter post aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf. De opzegtermijn vangt aan op de dag van de betekening.

(...)

FUNCTIEBESCHRIJVINGEN VOOR DE PODIUMKUNSTEN

Artistiek

Artiest

Functie identificatie:

functie: artiest (zanger, muzikant, acteur, danser, mimespeler, figurenspeler, videast,...)

datum: Juni 2001

Doel van de functie:

Analyseren, instuderen, repeteren, vertolken van en mede invulling geven aan welbepaalde opdrachten, meestal binnen de richtlijnen zoals aangegeven door de regisseur/choreograaf, teneinde te komen tot de concrete realisatie van een artistiek project en teneinde op die wijze bij te dragen tot de nationale en/of internationale itstraling van de productie in kwestie.

Context/omgeving

  • per stuk worden er specifieke opdrachten ontvangen;
  • richtlijnen betreffende interpretatie en technische benadering/aspecten van het stuk worden vaak aangereikt door de regisseur/choreograaf;
  • wordt vaak geacht in groepsverband te werken.

Kernresultaatgebieden:

  • individueel analyseren, oefenen, mede invulling gevan aan en instuderen van de te vertolken stukken teneinde ofwel eventuele, hierop volgende groepsrepetities optimaal te laten verlopen ofwel teneinde een individuele voorstelling optimaal voor te bereiden;
  • onderhouden van het vereiste materiaal (instrument, stem, pop, conditie...) voor de vertolking van het stuk teneinde optimaal materiaal beschikbaar te hebben dat een kwaliteitsvolle, artistieke uitvoering van de vertolking toelaat;
  • deelnemen aan groepsrepetities teneinde de individuele vertolkingen op mekaar af te stemmen en te integreren in een coherent geheel, dat in lijn ligt met de visie van de regisseur/choreograaf op de vertolking in kwestie;
  • verzorgen van een hoog kwalitatieve vertolking van voorstellingen en opnames - individueel of in groep - teneinde de ingestudeerde en gerepeteerde stukken aan het publiek voor te stellen op een artistiek hoogstaand niveau;
  • volgen van evoluties en zorgen voor een continue her- en/of bijscholing in het eigen vakdomein teneinde de technische verworvenheid op peil te houden en/of te verbeteren.

Profiel/vaardigheden

volledig en professioneel beheersen van minstens 1 discipline waarvan de beheersing bekomen is:

  • hetzij via opleiding;
  • hetzij via ervaring;
  • hetzij via een combinatie van opleiding en ervaring.

Artistieke leiding

Functie identificatie:

functie: artistieke leiding

datum: juni 2001

Doel van de functie:

visie gevan aan, coördineren, consolideren en controleren van de verschillende artistieke activiteiten teneinde te komen tot een coherent en éénduidig artistiek beleid dat producties van hoog niveau brengt.

de functie stemt de praktische haalbaarheid van de ontwikkelde visie af met de rest van de organisatie.

Context/omgeving

we gaan in deze beschrijving uit van huizen met minstens 1 productie per jaar

de beschreven functie betreft een functie die rapporteert aan de algemene directie, deze functie neemt dus niet zelf de verantwoordelijkheden van algemene directie op

voor deze functie onderscheiden we drie types:

type 1 betreft een functie die aan volgende vereisten voldoet:

  • combineert de functie niet met een directiefunctie en rapporteert in principe dus aan de algemene directie
  • betreft een gezelschap met meer dan 25 werknemers
  • totaal van de uitgaven > 2,5 miljoen EUR

type 2 betreft een functie die aan volgende vereisten voldoet:

  • combineert de functie met de functie van algemeen directeur
  • betreft een gezelschap met meer dan 25 werknemers
  • totaal van de uitgaven > 2,5 miljoen EUR

type 3 betreft een functie die aan volgende vereisten voldoet:

  • combineert de functie met de functie van algemeen directeur
  • betreft een gezelschap met minder dan 25 werknemers
  • totaal van de uitgaven < 2,5 miljoen EUR

Kernresultaatgebieden:

  • ontwikkelen van een coherente, duidelijke, artistieke visie en beleid, zowel op lange als op korte termijn, teneinde het kader te scheppen waarbinnen de werkzaamheden op artistiek niveau zullen plaatsvinden;
  • toezien op een correcte selectie, regie, organisatie, uitwerking en uitvoering van producties teneinde een kwalitatief hoogstaand en zakelijk verantwoord artistiek programma aan te kunnen bieden;
  • verzekeren van de tijdige beschikbaarheid van werknemers voor de geplande artistieke activiteiten en zorgen voor een goede omkadering van deze werknemers teneinde voor elk van de producties een gemotiveerde, competente ploeg medewerkers beschikbaar te hebben;
  • optimaal aanwenden van de beschikbare middelen teneinde de producties binnen de beschikbare budgetten te kunnen realiseren;
  • voortdurend samenwerken en communiceren met de zakelijke leiding teneinde de wensen en noden op het gebeid van budget, personeel en middelen in het algemeen, duidelijk te maken en teneinde invloed uit te kunnen oefenen op de budget- en personeelswerving en -toewijzing;
  • voordurend negotiëren en waar nodig compromissen sluiten met de technische leiding teneinde artistieke en technische belangen optimaal op mekaar af te stemmen;
  • opvolgen van evoluties in de artistieke wereld teneinde hierop te anticiperen of teneinde ze eventueel tijdig in het artistieke beleid te incorperen;
  • (1) opnemen van de directie verantwoordelijkheden van het huis in kwestie teneinde te zorgen voor een lange termijn beleid en voor duidelijke leiding en sturing van het huis.

(1) optioneel, voor huizen waar de artistieke leiding deze functie combineert met een directiefunctie

Profiel/vaardigheden:

  • veelal een hoger, artistiek geschoold niveau of gelijkwaardig voor ervaring;
  • artistieke visie;
  • conceptueel;
  • breed interesseveld;
  • overtuigen en motiveren;
  • moet het beleid kunnen ver(ant)woorden en aan de man brengen.

Dramaturg

Functie identificatie

functie: dramaturg

datum: juni 2001

Doel van de functie:

bijdragen tot de selectie van producties in nauwe samenwerking met de artistieke leiding, participeren aan de inhoudelijke bewerking van de geselecteerde producties door het proces inhoudelijk te bewaken en door de regisseur te adviseren met betrekking tot inhoudelijke aspecten, en zorgen voor een juiste, volledige en uniforme inhoudelijke interpretatie van de geselecteerde producties, teneinde bij te dragen tot het opstellen en realiseren van een seizoensprogrammering die voldoet aan de artistieke en zakelijke doelstellingen van het huis in kestie.

Context/omgeving:

  • werkt onder toezicht van de artistieke leiding;
  • werkt binnen een opgelegde deadline naar een welomlijnde doelstelling toe m.a.w. het 'wat' is gegeven, het 'hoe' dient de dramatug zelf te bepalen;
  • deze beschrijving betreft zowel de huisdramaturgen als de productiedramaturgen; verantwoordelijkheden voorafgegaan door (*) worden meestal echter wel door de huisdramaturg en niet door de productiedramaturg opgenomen.

Kernresultaatgebieden:

  • (*) formuleren van artistieke plannen en doelstellingen op middellange en korte termijn teneinde bij te dragen tot de ontwikkeling van een coherent, kwaliteitsvol en realistisch artistiek beleid door de artistieke leiding;
  • organiseren, coördineren en controleren van alle activiteiten gerelateerd aan de inhoudelijke bewerking van de geselecteerde producties teneinde ervoor te zorgen dat de uiteindelijke dramaturgie van de producties voldoet aan de eisen en wensen van de regisseur/choreograaf in kwestie;
  • opstellen van alle teksten met betrekking tot de inhoud van de toegewezen producties teneinde een juist, uniform en coherent beeld van de inhoudelijke kant van de productie weer te geven;
  • opzoeken, analyseren, aanleveren, toelichten en controleren van alle relevante informatie en teksten, met betrekking tot de inhoud, organisatie en realisatie van de producties, aan de betrokken interne (en eventueel externe) diensten en instanties teneinde publicatie en distributie van deze teksten mogelijk te maken en teneinde afstemming van artistieke en zakelijke belangen mogelijk te maken;
  • opvolgen van nieuws en evoluties in het eigen vakgebied teneinde recente ontwikkelingen of toekomstige trends tijdig te incorporen in de producties;
  • uitbouwen van een uitgebreid netwerk van mensen en instanties in de theaterwereld teneinde een zo groot mogelijke bron van inspiratie en mogelijke middelen te creëren die aangewend kan worden bij huidige of toekomstige producties.

Profiel/vaardigheden:

  • studies: theaterwetenschappen, Germaanse of gelijkwaardig door ervaring (journalist, leraar,...);
  • kennis en ervaring met betrekking tot kritische analyse en opmaak van teksten;
  • kennis van en voeling voor de wereld van Podiumkunsten.

Ontwerper

Functie identificatie:

functie: ontwerper (decor, kostuum, licht, maskers,...)

datum: juni 2001

Doel van de functie:

In nauwe samenwerking met de regisseur/choreograaf, realiseren en uitwerken van artistieke ontwerpen teneinde tijdig ontwerpen af te leveren die in lijn liggen met deze richtlijnen en met de vooropgestelde budgetten

Context/omgeving:

deze functie krijgt welbepaalde richtlijnen van de regisseur/choreograaf maar kan binnen die richtlijnen zijn eigen creativiteit aanwenden om te komen tot artistieke en budgetvriendelijke ontwerpen

Kernresultaatgebieden:

  • bestuderen van de toegewezen producties en voortdurend communiceren en afstemmen met de regisseur/choreograaf teneinde het kader, de inhoud, de interpretaties en de gevoeligheden van de productie en de verschillende scènes te begrijpen zodat het ontwerp in lijn ligt met deze factoren en ze waar mogelijk zelfs verduidelijkt of accentueert;
  • voortdurend communiceren en afstemmen met de overige betrokken ontwerpers teneinde bij te dragen tot de totstandkoming van verschillende ontwerpen die een coherent artistiek geheel vormen en die zo optimaal mogelijk op mekaar inspelen;
  • op basis van de bekomen specificaties van de regisseur/choreograaf en van de overige ontwerpers, effectief uitwerken van een ontwerp dat voldoet aan de artistieke verwachtingen en normen van het huis in kwestie en dat bovendien haalbaar is in termen van budgetten en tijdslimieten;
  • bijdragen aan het toezicht op een correcte uitvoering van het ontwerp in het atelier of op het podium en verduidelijken van het ontwerp waar nodig of gewenst teneinde de atelierleider waar nodig bij te staan in het leiden van de atelieractiviteiten;
  • opvolgen van evoluties in het vakdomein teneinde recente ontwikkelingen of toekomstige trends tijdig te incorporeren in de ontwerpen of waar mogelijk erop te anticiperen.

Profiel/vaardigheden

  • volledig en professioneel beheersen van minstens 1 discipline of vakgebied (architectuur, kostuum, ...) waarvan de beheersing bekomen is:
    - hetzij via opleiding;
    - hetzij via ervaring;
    - hetzij via een combinatie van opleiding en ervaring.
  • creatief, zin voor esthetiek;
  • aandacht voor de technische uitvoerbaarheid van ontwerpen.

Programmator

Functie identificatie

functie: programmator

datum: juni 2001

Doel van de functie:

onder leiding van de artistieke leiding en binnen de door de zakelijke leiding opgelegde grenzen van personeel, middelen en budget, organiseren, coördineren en controleren van alle activiteiten betreffende de opmaak en de concrete realisatie van de seizoensprogrammering teneinde te komen tot een artistiek en zakelijk verantwoord seizoensprogramma

Context/omgeving

over het algemeen spreken we hier over programmatoren in een receptieve context

Kernresultaatgebieden:

  • formuleren van ideeën en concepten betreffende het artistiek beleid op middellange en korte termijn en meer concreet betreffende de seizoensprogrammering teneinde bij te dragen tot de ontwikkeling van een coherent, kwaliteitsvol en realistisch beleid door de artistieke leiding;
  • selecteren van artistieke producties en onderhandelen over de voorwaarden met de geselecteerde gezelschappen, binnen de budgetten zoals opgesteld door de zakelijke leiding, teneinde met deze producties een seizoensprogrammering op te kunnen stellen;
  • vertalen van de seizoensprogrammering in concrete vereisten in termen van middelen, budget en personeel, zowel overkoepelend als per productie, teneinde het kader te scheppen waarbinnen de realisaties van de producties zullen plaatsvinden en teneinde consistentie te garanderen met de door de zakelijke leiding opgelegde grenzen van personeel, middelen en budget;
  • zoeken naar en binnenhalen van de geschikte medewerkers voor elk van de producties teneinde een kwaliteitsvolle realisatie van de producties te kunnen realiseren met getalenteerde en competente medewerkers;
  • toezien op de opvolging van de budgetten per productie en zoeken naar extra sponsoring en kredieten waar nodig teneinde bij te dragen tot de financiële optimalisatie van de projecten;
  • verzamelen en consolideren van alle informatie betreffende de producties teneinde, in nauwe samenwerking met publiekswerking, een coherent, realistisch en aantrekkelijk communicatie-, marketing- en promotiebeleid op te kunnen stellen en uit te voeren;
  • toezien op de coördinatie van de producties teneinde ervoor te zorgen dat deze passen binnen het algemene artistieke en zakelijke beleid en teneinde de producties in een uniforme huisstijl aan het publiek te presenteren;
  • opvolgen van nieuws en evoluties in de wereld van podiumkunsten teneinde recente ontwikkelingen of toekomstige trends tijdig te incorporeren in de programmatie;
  • uitbouwen van een uitgebreid netwerk van mensen en instanties in de wereld van podiumkunsten teneinde een zo groot mogelijke bron van inspiratie en mogelijke middelen te creëren die aangewend kan worden bij huidige of toekomstige programmatie.

Profiel/vaardigheden:

  • bij voorkeur hogere opleiding;
  • weet een goede balans te vinden tussen artistieke doelstellingen, technische mogelijkheden en verantwoorde zakelijke belangen;
  • moet bepaalde conceptuele verbanden kunnen leggen tussen artistieke mogelijkheden en publieksverwachtingen.

Regieassistent/repetitor

Functie identificatie:

functie: regieassistent/repetitor

datum: juni 2001

Doel van de functie:

ondersteunen van de regisseur/choreograaf en vertolkers, zowel tijdens het productieproces als tijdens de repetities, teneinde enerzijds bij te dragen tot de totstandkoming van de productie en teneinde anderzijds bij te dragen tot een zo vlot en efficiënt mogelijk verloop van de repetities

Context/omgeving:

  • functie is gericht op maximale ondersteuning van regisseur/choreograaf;
  • functiehouder vervangt soms de regisseur/choreograaf op korte termijn (bijvoorbeeld bij dubbelprogrammering, tijdens het repetitieproces, tijdens de eigenlijke uitvoering van de productie...).

Kernresultaatgebieden:

  • bestuderen van de productie en de teksten en voortdurend communiceren en afstemmen met de regisseur/choreograaf teneinde het kader, de inhoud, de interpretaties en de gevoeligheden van de productie en de verschillende scènes te begrijpen en teneinde de regiesseur/choreograaf en de vertolkers zo optimaal mogelijk te kunnen ondersteunen tijdens de repetities;
  • zorgvuldig bijhouden van alle veranderingen die tijdens het productieproces, zowel inhoudelijk als qua vormgeving, aan de productie aangebracht worden teneinde de aanwezigheid van een duidelijk en volledig up-to-date document te garanderen dat de basis zal vormen voor de repetities en de vertolkingen;
  • tijdens repetities, ondersteunen en technisch en inhoudelijk adviseren van de regisseur/choreograaf en de vertolkers teneinde enerzijds de repetities zo vlot en efficiënt mogelijk te laten verlopen en teneinde anderzijds de kwaliteit van het eindproduct te verhogen;
  • bijdragen tot het opstellen en eventueel wijzigen van een repetitieplan teneinde een voldoende aantal repetities nodig voor een goede, kwalitatieve inoefening van de productie te voorzien en te plannen.

Profiel/vaardigheden:

  • kennis van productieprocessen;
  • communicatieve vaardigheden.

Regisseur/choreograaf/musicale leiding

Functie identificatie:

functie: regisseur/choreograaf/musicale leiding

datum: juni 2001

Doel van de functie:

creatief ontwikkelen en effectief uitwerken van ideeën voor producties, rekening houdend met de artistieke, technische en zakelijke context van het huis, teneinde een concreet en totaal productieconcept aan te leveren en teneinde samen met de artistieke en de technisch-artistieke ploeg de verdere uitwerking van vertolkingen en voorstellingen te realiseren

Context/omgeving:

  • de moeilijkheid in deze functie bestaat erin ideeën te ontwikkelen die zowel artistiek interpreteerbaar als zakelijk haalbaar kunnen zijn.  De term ideeën dekt hier ook interpretaties van aangeleverd basismateriaal (interpretatie van de door de auteur aangeleverde teksten door de regisseur bijvoorbeeld);
  • de functiehouder vertrekt als het ware van een blanco stuk papier en werkt interactief met de artistieke leiding om te komen tot een finaal, volledig afgewerkt product dat voldoet aan bepaalde algemene doelstellingen die aangegeven werden door de artistieke leiding;
  • eindverantwoordelijk voor de productie op zich.

Kernresultaatgebieden:

  • samen met andere artistieke medewerkers, ontwikkelen van ideeën voor nieuwe producties teneinde bij te dragen tot het creatieve proces van productie-ontwikkeling;
  • bespreken, testen en evalueren van de verschillende mogelijke ideeën voor een nieuwe productie teneinde het meest artistieke en veelbelovende idee te selecteren voor verdere uitwerking;
  • (doet) zoeken naar bronmateriaal, referenties en alle mogelijke informatie met betrekking tot het uit te werken idee teneinde een volledig, coherent beeld van de materie in kwestie te bekomen;
  • ontwikkelen van een originele, creatieve en artistieke mix van enerzijds eigen opinie en beschikbare informatie betreffende het productie-idee en anderzijds opdrachtspecificaties zoals bapaald door de artistieke leiding, teneinde te komen tot een welomlijnd, artistiek productieconcept dat klaar is voor verdere uitwerking;
  • effectief uitwerken en concretiseren van het idee teneinde een finaal, volledig afgewerkt product af te leveren dat voldoet aan algemene objectieven zoals vorm, doelstelling en duur van de productie, zoals gespecificeerd in de opdracht opgesteld door de artistieke leiding;
  • verzekeren van de efficiënte organisatie en coördinatie van alle aanverwante activiteiten teneinde de tijdige totstandkoming van de productie te garanderen, in lijn met vooropgestelde objectieven door de zakelijke en artistieke leiding (tijd, kwaliteit, budget);
  • bijstaan, informeren en adviseren van de personen betrokken bij de uitwerking van de vertolking van de productie teneinde ervoor te zorgen dat er een juist, volledig en uniform begrip bestaat van de productie en de achterliggende betekenis;
  • voortdurend promoten van de eigen visie, accenten en interpretatie van de productie en voortdurend overtuigen, motiveren, aansturen en controleren van de personen betrokken bij de uitwerking van de vertolking van de productie teneinde overeenstemming te garanderen tussen de oorspronkelijke interpretatie van het product-idee en de uiteindelijke vertolking.

Profiel/vaardigheden:

  • creatief;
  • moet de vertaalslag kunnen leggen tussen creatieve ideeën en praktische uitwerking ervan;
  • moet mensen kunnen overtuigen en motiveren;
  • moet de praktische organisatie kunnen aansturen;
  • stress bestendig (werken naar deadlines).

Scheppend kunstenaar

Functie identificatie:

functie: scheppend kunstenaar (auteur, componist,...)

datum: juni 2001

Doel van de functie:

ontwikkelen en effectief uitwerken van ideeën voor producties teneinde de grondstof aan te leveren die gebruikt zal worden voor het verder uitwerken van vertolkingen en voorstellingen

Context/omgeving

de functiehouder vertrekt als het ware van een blanco stuk papier en moet dan komen tot een finaal, volledig afgewerkt product dat voldoet aan bepaalde algemene doelstellingen die aangegeven werden door de artistieke leiding of door de regisseur/choreograaf

Kernresultaatgebieden:

  • samen met andere artistieke mensen, ontwikkelen van ideeën voor nieuwe producties teneinde bij te dragen tot het creatieve proces van productie-ontwikkeling;
  • bespreken, testen en evalueren van de verschillende mogelijke ideeën voor een nieuwe productie teneinde het meest artistieke en veelbelovende idee te selecteren voor verdere uitwerking;
  • zoeken naar bronmateriaal, referenties en alle mogelijke informatie met betrekking tot het uit te werken idee teneinde een volledig, coherent beeld van de materie in kwestie te bekomen;
  • ontwikkelen van een originele, creatieve en artistieke mix van enerzijds eigen opinie en beschikbare informatie betreffende het productie-idee en anderzijds opdrachtspecificaties zoals bepaald door de artistieke leiding, teneinde te komen tot een welomlijnd, artistiek productie-idee dat klaar is voor verdere uitwerking;
  • binnen de richtlijnen zoals aangegeven door de artistieke leiding, effectief uitwerken en concretiseren van het idee teneinde een finaal, volledig afgewerkt product af te leveren dat voldoet aan algemene objectieven zoals vorm, doelstelling en duur van de productie;
  • bijstaan, informeren en adviseren van de personen betrokken bij de uitwerking van de vertolking van de productie teneinde ervoor te zorgen dat er een juist, volledig en uniform begrip bestaat van de productie en de achterliggende betekenis.

Profiel/vaardigheden:

  • volledig en professioneel beheersen van minstens 1 discipline waarvan de beheersing bekomen is:
    - hetzij via opleiding;
    - hetzij via ervaring;
    - hetzij via een combinatie van opleiding en ervaring
  • hoog niveau van creativiteit.

Onderhoud logistiek

Chauffeur

Functie identificatie:

functie: chauffeur

datum: juni 2001

Doel van de functie:

Personen, pakketten en eventueel materiaal vervoeren teneinde ervoor te zorgen dat deze personen en pakketten of materiaal tijdig, veilig en op een efficiënte manier de juiste bestemming bereiken

Context/omgeving:

  • in deze beschrijving beogen we voornamelijk chauffeurs van personenwagens of kleine bestelwagens (rijbewijs B);
  • over het algemeen werken de chauffeurs nationaal;
  • ontvangt meestal dagdagelijkse opdrachten.

Kernresultaatgebieden:

  • kennis nemen van de uit te voeren opdrachten, deze plannen en eventueel bespreken met de chef en/of collegas's teneinde op een efficiënte manier te kunnen werken;
  • het vervoer van personen, klein materiaal en/of dringende stukken verzekeren teneinde deze tijdig en veilig op de juiste bestemming te krijgen, rekening houdend met de wegcode;
  • zorgen dat de dienstwagen onderhouden wordt, zowel aan de buiten- als aan de binnenkant en onderdelen zelf regelmatig controleren en laten herstellen indien nodig teneinde de dienstwagen in optimale staat te behouden;
  • een beperkt aantal administratieve taken nodig voor de uitvoering van de eigen opdracht uitvoeren, zoals het invullen van de reiswijzer, bijhouden van ritten en leveringsbewijzen,...;
  • tijdens de wachtbeurten, administratieve, materiële en logistieke ondersteuning bieden voor de overige diensten.

Profiel/vaardigheden:

  • geldig rijbewijs;
  • medisch attest om personen te mogen vervoeren;
  • kennis van regementering en wegcode;
  • minimale kennis van autotechniek (vooral onderhoud);
  • kunnen kaartlezen;
  • 1 taal volledig beheersen, basiskennis twee andere talen;
  • meestal A3 niveau.

Functiefamilie gebouwbeheer 

Functieidentificatie

 1

 functie  familie gebouwbeheer - coördinator familie gebouwbeheer - specialist  familie gebouwbeheer - assistent 
 datum: juni 2001      
Doel van de functie verzekeren van de veiligheid in de gebouwen en leiden van installatie en onderhoud van gebouwen en uitrustingen teneinde alle medewerkers toe te laten in optimale en veilige omstandigheden te werken  uitvoeren van werkzaamheden aan de gebouwen en installaties teneinde conformiteit met voorziene plannen en normen van onderhoud en veiligheid te garanderen  assisteren aan de werkzaamheden die uitgevoerd worden aan de gebouwen en installaties teneinde bij te dragen tot conformiteit met voorziene plannen en normen van onderhoud en veiligheid 
Context/omgeving

- extra nadruk op veiligheid en netheid omwille van het hoge aantal bezoekers in de gebouwen

- rapporteert aan de zakelijke leiding of aan de algemene directie

- functiehouder moet in principe 24u/24u oproepbaar zijn

- in principe ook verantwoordelijk voor toezicht op de portiers 

 - gespecialiseerd vakmanschap en kennis van onderhoudstechnieken vereist

- rapporteert aan de coördinator gebouwbeheer

 

 

 

 

 

 

 

- assisterende rol 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kernresultaatgebieden - installatie en onderhoud van gebouwen en uitrustingen - coördineren van installatie en onderhoud van gebouwen en uitrustingen teneinde de nodige infrastructuur voor de medewerkers ter beschikking te stellen  - onder leiding van de coördinator, uitvoeren van werkzaamheden inzake installatie en onderhoud van gebouwen en uitrustingen teneinde deze in optimale staat te behouden  - assisteren in de uitvoering van welbepaalde werkzaamheden inzake installatie en onderhoud van gebouwen en uitrustingen teneinde deze in optimale staat te behouden 
Kernresultaatgebieden - sanitair, water-, gas- en energievoorziening (verwarmings- en elektriciteitsinstallatie,...)  - ontwikkelen en onderhouden van een programma voor efficiënte voorziening en gebruik van water, gas, energie en sanitair teneinde deze voorzieningen op de meest efficiënte manier ter beschikking te stellen  - beheren en eventueel herstellen van de installaties voor sanitair, water-, gas- en energievoorziening teneinde optimale beschikbaarheid van deze voorzieningen ten allen tijde te kunnen garanderen  - onder direct toezicht van de specialist.  Beheren en eventueel herstellen van eenvoudige installaties voor sanitair, water-, gas- en energievoorziening teneinde optimale beschikbaarheid van deze voorzieningen ten allen tijde te kunnen garanderen
Kernresultaatgebieden - preventie

 - ontwikkelen van preventieplannen inzake brand, inbraak en andere onregelmatigheden teneinde deze, waar mogelijk, te vermijden

- werkt nauw samen met de preventie-adviseur

 - toezien op de naleving van ontwikkelde preventieplannen en voorstellen van verbeteringen aan deze plannen teneinde ervoor te zorgen dat de preventieplannen directe en blijvende inpak hebben op de werkzaamheden  - toezien op de naleving van ontwikkelde preventieplannen en voorstellen van verbeteringen aan deze plannen teneinde ervoor te zorgen dat de preventieplannen directe en blijvende inpak hebben op de werkzaamheden
Kernresultaatgebieden - veiligheid en beveiliging - ontwikkelen van programma's en procedures voor de beveiliging van, en veiligheid in, de gebouwen en werkzaamheden en toezien op toepassing ervan door medewerkers teneinde ten allen tijde een veilige werkomgeving te kunnen garanderen  - implementeren en beheren van programma's en procedures voor de beveiliging van, en veiligheid in, de gebouwen en werkzaamheden teneinde inbraak en ongelukken waar mogelijk te vermijden  - assisteren in de implementatie en het beheer van programma's en procedures voor de beveiliging van, en veiligheid in, de gebouwen en werkzaamheden teneinde inbraak en ongelukken waar mogelijk te vermijden 
Kernresultaatgebieden - planning lange termijn  - in samenspraak met de zakelijke leiding, opstellen van een lange termijn planning inzake gebouwbeheer teneinde het kader te bepalen waarin de werkzaamheden zullen plaatsvinden

 - n.v.t.

 

 

 

 

 - n.v.t.

 

 

 

 

Kernresultaatgebieden - planning korte termijn  - opstellen en toezien op de naleving van werkschema's en plannen voor de medewerkers teneinde geplande werkzaamheden met respect voor budgetten en deadlines af te kunnen werken  - plannen van de eigen werkzaamheden en eventueel van de werkzaamheden van de assistenten teneinde de werkschema's zoals opgesteld door de coördinator te respecteren

 - n.v.t.

 

 

 

 

 

Kernresultaatgebieden - externe leveranciers - contacteren, coördineren en controleren van de werkzaamheden van externe leveranciers teneinde naleving van de vooropgestelde contracten te garanderen 

- toezien op en assisteren aan werkzaamheden en kwaliteit van werk van externe leveranciers teneinde de oplevering van kwalitatief werk en diensten te garanderen

 

 

 - assisteren aan de werkzaamheden van externe leveranciers teneinde deze op de meest efficiënte wijze uit te kunnen voeren en teneinde een zekere vorm van kennisoverdracht te bekomen

 

Kernresultaatgebieden - wetgeving - toezien op naleving van alle wetten en regelgevingen in het vakdomein teneinde de werkzaamheden in een wettelijk kader te laten plaatsvinden   - toezien op naleving van alle wetten en regelgevingen in het vakdomein teneinde de werkzaamheden in een wettelijk kader te laten plaatsvinden - toezien op naleving van alle wetten en regelgevingen in het vakdomein teneinde de werkzaamheden in een wettelijk kader te laten plaatsvinden 
Kernresultaatgebieden - people management - leiden, selecteren, ontwikkelen en motiveren van de medewerkers teneinde een gemotiveerde, competente ploeg medewerkers ter beschikking te hebben 

- coördineren van de dagdagelijkse werkzaamheden van de assistenten 

 

 

- n.v.t. 

 

 

 

 

Kernresultaatgebieden - allerhande

- n.v.t. 

 

 

 

- n.v.t. 

 

 

 

- uitvoeren van allerhande klussen en ad hoc opdrachten vanuit de dagelijkse werking (schilderen, boodschappen, voorraadbeheer,...) 
Profiel/vaardigheden

- technische opleiding (A1 niveau) of gelijkwaardig door ervaring

- enkele jaren technische en leidinggevende ervaring 

- technische opleiding (vaak A2 niveau) of gelijkwaardig door ervaring

- gespecialiseerde kennis in onderhoudstechnieken 

 

- technische opleiding (vaak A3 niveau) of gelijkwaardig door ervaring

- basiskennis van onderhoudstechnieken 

 

 Functiefamilie kantine

Functie identificatie 1. 2.
 functie

familie kantine - coördinator

(chef-kok,...) 

familie kantine - medewerker 
 datum: juni 2001    
Doel van de functie coördineren van de kantine werkzaamheden en zorgen voor de bereiding van maaltijden voor medewerkers en genodigden teneinde te zorgen voor een dagelijke, gezonde en evenwichtige voeding van de medewerkers  assisteren van de kok en zorgen voor bediening en afrekening van maaltijden teneinde bij te dragen tot een optimaal verloop van de kantinewerkzaamheden 
Context/omgeving

- functies werken zowel in vast kantineverband als in reisgezelschappen

- functies gaan regelmatig om met geld

- meestal gaat het hier om kleinere keukens met maximaal 3 tot 4 personeelsleden 

 

Kernresultaatgebieden - bijhouden van de voorraad ingrediënten en materialen, opstellen van aankooplijsten, contacteren van en negotiëren met leveranciers en eventueel zelf aankopen van de nodige ingrediënten en materiaal met respect voor beschikbare budgetten teneinde een vlotte en continue werking van de kantine te garanderen 

- tijdig aanvullen van voorraden en aankopen van de nodige ingrediënten en materiaal zoals gespecificeerd door de kok 

 

 

 - samenstellen van dagelijkse menu's en eventueel van speciale maatijden, rekening houdend met de wensen van de klanten voor zover het budget dit toelaat, teneinde te zorgen voor een optimaal aanbod van evenwichtige en afwisselende maatijden  

 - dagelijks voorbereiden, klaarmaken, afwerken en zorgen voor bediening van maaltijden

 

- bedienen, afruimen en afrekenen van maaltijden op een snelle en vriendelijke wijze teneinde bij te dragen tot de tevredenheid van de klanten omtrent de dienstverlening in de kantine 

 - coördineren en controleren van de werkzaamheden van de kantinemedewerkers teneinde erover te waken dat zijn hun taken volgens de vastgestelde criteria uitvoeren (kwaliteit, termijn, veiligheid, hygiëne,...- en dat er een goede werksfeer heerst

 

 - assisteren van de kok in zijn werkzaamheden (groenten snijden, afwassen, opruimen,...) teneinde de kantinewerkzaamheden op de meest optimale wijze te laten plaatsvinden

 

 

 - correct, veilig, hygiënisch en zorgvuldig gebruiken, schoonmaken en onderhouden van werkruimtes en -materialen
 - opvolgen van ontwikkelingen en literatuur binnen het eigen vakdomein teneinde hiervan optimaal gebruik te maken bij de eigen werkzaamheden  
- naleven van opgestelde procedures en wetgevingen inzake veiligheid en hygiëne teneinde ten allen tijde hiermee conform te werken 
Profiel/vaardigheden - beschikt over voldoende professionaliteit om evenwichtige en gevarieerde maaltijden te kunnen aanbieden aan de 'klanten'   

 Functiefamilie schoonmaak

Functie identificatie 1. 2.
 functie familie schoonmaak - coördinerend  familie schoonmaak - medewerker 
 datum: juni 2001    
Doel van de functie  binnen de richtlijnen zoals opgelegd door de coördinator gebouwbeheer, plannen, coördineren en controleren van de verschillende schoonmaakactiviteiten en - diensten teneinde een efficiënte werking en integratie van al deze activiteiten en diensten te garanderen en teneinde zodoende bij te dragen tot een goed imago van het huis in kwestie schoonmaken van de zalen, ontvangsruimtes, kantoorruimtes en andere gedeelten van de gebouwen teneinde ervoor te zorgen dat de gebouwgebruikers (zowel personeel als bezoekers) zich steeds in propere ruimtes bevinden en teneinde bij te dragen tot een goed imago van het huis in kwestie 
Context/omgeving deze functies kunnen mogelijk ook gevraagd worden op onregelmatige uren te werken (avondvoorstelligen) 
Kernresultaatgebieden - opmaken van een globale schoonmaakplanning voor de gebouwen teneinde de regelmatige en grondige schoonmaak van elk van de gedeelten van de gebouwen te garanderen  - dagelijks kennis nemen van de uit te voeren opdrachten en deze waar nodig bespreken met het coördinerende niveau 
 - vertalen van de globale schoonmaakplanning in personeelsbehoeften en voorleggen van deze behoeften aan de zakelijke leiding teneinde te voorzien in een minimum aantal schoonmaak-medewerkers vereist voor het efficiënt uitvoeren van de schoonmaakactiviteiten - zorgvuldig en tijdig schoonmaken van de toegewezen gedeelten van gebouwen, volgens de ontvangen dag- of weekroutine of volgens bijzondere aanwijzingen van de chef, teneinde de properheid van deze gedeelten van de gebouwen te verzekeren 
 - opstellen van dag- en weekroutines voor elk van de medewerkers, op basis van de globale schoonmaakplanning, en eventueel toevoegen van bijzondere aanwijzigingen of opdrachten teneinde elk van de medewerkers efficiënt in te zetten - in de sanitaire ruimten, controleren van de beschikbaarheid van sanitair en hygiënisch materiaal (toiletpapier, zeep, handdoekjes,...) en aanvullen waar nodig teneinde bij te dragen tot de algemene klanttevredenheid omtrent de diensten van het huis in kwestie 
 - opstellen van standaarden en normen teneinde duidelijke richtlijnen aan de medewerkers mee te geven en teneinde de maatstaf te bepalen waartegen de kwaliteit van het werk gecontroleerd zal worden

 - onderhouden van het zelf gebruikte materiaal teneinde dit materiaal in optimale toestand te bewaren

 

 - uitvoeren van regelmatige controles op de werkzaamheden van de medewerkers teneinde naleving van opgestelde schema's, standaarden en normen te garanderen

 

- bijhouden van de voorraad schoonmaakmateriaal, onderhoudsproducten en hygiënisch materiaal en tijdig bijbestellingen aanvragen teneinde de permanente beschikbaarheid ervan te garanderen en teneinde een continue schoonmaakdienst te kunnen garanderen 
 - goedkeuren, consolideren en plaatsen van de bestellingen teneinde de permanente beschikbaarheid van schoonmaakmateriaal, onderhoudsproducten en hygiënisch materiaal te garanderen en teneinde een continue schoonmaakdienst te kunnen garanderen - uitvoeren van een beperkt aantal administratieve taken (bvb. voorraadbladen en bestelformulieren invullen) teneinde het coördinerende niveau toe te laten een overzicht van de werkzaamheden en noden te vormen 
 - leiden, motiveren en evalueren van de medewerkers teneinde optimale inzet van elk van de medewerkers te bekomen  
Profiel/vaardigheden - kennis van het onderhoud van diverse materialen  - kennis van het onderhoud van diverse materialen 
 - kennis van onderhoudsproducten en hun veiligheidsinstructies  - kennis van onderhoudsproducten en hun veiligheidsinstructies

Publiekswerking

Dramadocent / Educatief medewerker

Functie identificatie:

functie: dramadocent / Educatief medewerker

datum: juni 2001

Doel van de functie:

Uitstippelen van een educatieve werking, in samenspraak met de artistieke ploeg en uitvoeren van de educatieve activiteiten teneinde potentieel publiek te stimuleren naar voorstellingen te komen kijken en teneinde de wereld van podiumkunsten in het algemeen te ontsluieren voor potentieel publiek

Context/omgeving:

  • deze functie vinden we zowel apart (dramadocent of educatief medewerker) als in gecombineerde vorm terug;
  • belang van deze functie wordt meer en meer erkend door steeds meer organisaties.

Kernresultaatgebieden:

  • uitstippelen van de concrete educatieve werking, in lijn met het uitgestippelde artistieke beleid en in samenspraak met de artistieke ploeg, teneinde het kader te bepalen waarin de werking van de educatieve ploeg zal plaatsvinden;
  • uitvoeren van educatieve activiteiten teneinde de wereld van podiumkunsten voor potentieel publiek te ontsluieren en teneinde hen te stimuleren tot het bezoeken van voorstellingen;
  • contacten ontwikkelen en onderhouden met onderwijsinstanties, scholen en leerkrachten en zelf fungeren als centraal contactpersonen voor deze onderwijsinstanties, scholen en leerkrachten teneinde hun steun te bekomen bij het promoten van podiumkunsten en voorstellingen bij jongeren;
  • in samenspraak met de dramaturgen, ontwikkelen van educatief materiaal omtrent podiumkunsten in het algemeen en omtrent de specifieke producties teneinde de educatieve activiteiten hiermee te ondersteunen;
  • organiseren, uitvoeren en analyseren van evaluaties van bezochte producties door leerkrachten en jongeren teneinde deze informatie te gebruiken voor verdere optimalisatie van de voorstellingen in het algemeen en van de educatieve diensten in het bijzonder;
  • opvolgen van evoluties en ontwikkelingen enerzijds in de wereld van podiumkunsten en anderzijds in educatieve activiteiten voor jongeren teneinde deze kennis tijdig te integreren in de eigen werkzaamheden met het oog op een continue optimalisatie van de educatieve diensten;
  • deelnemen aan het opzetten van dramacursussen en indien nodig zelf verzorgen van dramacursussen teneinde jongeren warm te maken voor de wereld  van podiumkunsten.

Profiel/vaardigheden

  • pedagogische vaardigheden;
  • opleiding dramadocent of gelijkwaardig door ervaring.

Functiefamilie onthaal/publiek

Functie identificatie 1. 2.
 functie familie onthaal/publiek - coördinerend (hoofd zaalpersoneel,....)  familie onthaal/publiek - medewerker (zaalpersoneel, vestiaire personeel,...) 
 datum: juni 2001    
Doel van de functie  plannen, coördineren en controleren van alle activiteiten gerelateerd aan het onthaal van publiek, artiesten en derden teneinde, zowel voor de eigen als de externe producties, een efficiënt en klantvriendelijk onthaal te verzekeren onder leiding en op basis van richtlijnen van de coördinator, klantvriendelijk onthalen en bedienen van publiek, artiesten en derden teneinde deze een zo aangenaam mogelijke voorstelling te bezorgen 
Context/omgeving

- functie ontvangt en registreert vaak binnenkomend geld

- geeft leiding aan over het algemeen ongeveer 20 medewerkers 

- gewoonlijk is dit geen voltijdse functie

- de functie wordt vaak door jobstudenten uitgevoerd 

Kernresultaatgebieden  - plannen, coördineren en controleren van alle onthaalactiviteiten en -medewerkers (ontvangst, vestiaire, begeleiding, verkoop van drank en programmaboekjes,...) teneinde het publiek, de artiesten en andere derden een zo aangenaam mogelijke voorstelling te bezorgen - ontvangen, begeleiden, bedienen en informeren van bezoekers, artiesten en andere derden teneinde deze wegwijs te maken in het verloop van de voorstelling 
 - vertalen van de opgemaakte plannen in personeelsbehoeften en voorleggen van deze behoeften aan de zakelijke leiding teneinde te voorzien in het optimaal aantal eigen medewerkers vereist voor het efficiënt en veilig uitvoeren van de onthaalactiviteiten

- in samenwerking met de coördinator, ontvangen, begeleiden, bedienen en informeren van groepen

 

 - opstellen van werkschema's, regels en procedures voor de onthaalmedewerkers teneinde het kader te bepalen waarin hun werkzaamheden zullen plaatsvinden

 

- naargelang de omstandigheden, uitvoeren van allerhande ad-hoc opdrachten teneinde bij te dragen tot een vlot verloop van de activiteiten of teneinde optimaal gebruik te maken van hun tijd 
 - consolideren van gegevens en rapporten teneinde te komen tot adequate beleidsinformatie voor de zakelijke leiding, inzake onthaal van bezoekers en eventueel andere verkopen (programmaboekjes, drank,...)  
 - leiden, motiveren en evalueren van de medewerkers teneinde optimale inzet van elk van de medewerkers te bekomen  
 - zorgen voor de organisatie en de inoefening van het evacuatieplan teneinde een effectieve evacuatie zo optimaal mogelijk te doen plaatsvinden - uitvoeren van het evacuatieplan teneinde de veiligehid voor publiek en medewerkers in noodsituaties te garanderen 

 Functiefamilie pers en promotie

Functie identificatie 1. 2. 3.
 functie familie pers & promotie/coördinerend familie pers & promotie / gespecialiseerd / polyvalent  familie pers & promotie - assisterend 
 datum: juni 2001      
Doel van de functie in samenspraak met de artistieke en zakelijke leiding, bepalen van een pers-, promotie- en communicatiebeleid en plannen en coördineren van de hieraan verbonden activiteiten teneinde een positief, coherent en uniform beeld van het huis in kwestie te creëren en te promoten   onder leiding van het coördinerende niveau, uitvoeren en gedeeltelijk coördineren van de promotie- en communicatieactiviteiten teneinde bij te dragen tot de realisatie van het pers-, promotie- en communicatiebeleid

assisteren in een ondersteunen van de promotie- en communicatieactiviteiten teneinde bij te dragen tot de realisatie van het pers-, promotie- en communicatiebeleid 

 

Context/omgeving de hier beschreven functie beheert in principe een budget van om en bij de 250.000 EUR     
Kernresultaatgebieden - beleidsbepaling in samenspraak met de artistieke en zakelijke leiding, bepalen van het pers-, promotie- en communicatiebeleid teneinde via deze weg bij te dragen tot de realisatie van de algemene strategie en doelstellingen 

n.v.t. 

 

 

 

 

n.v.t.

 

 

 

 

Kernresultaatgebieden - planning vertalen van het beleid in jaar- en actieplannen teneinde het kader te bepalen waarin de werkzaamheden zullen plaatsvinden

n.v.t.

 

 

n.v.t. 

 

 

Kernresultaatgebieden - personeelsbehoeften vertalen van de planning in personeelsbehoeften en voorleggen van deze behoeften aan de zakelijke leiding teneinde te voorzien in het minimum aantal medewerkers en assistenten, vereist voor het efficiënt uitvoeren van de activiteiten 

n.v.t. 

 

 

 

 

 

n.v.t. 

 

 

 

 

 

Kernresultaatgebieden - informatieverzameling toezien op het regelmatig verzamelen, analyseren en consolideren van informatie betreffende het huis in het algemeen en de producties in het bijzonder teneinde over het nodige basismateriaal te beschikken voor de pers-, promotie- en communicatieactiviteiten 

verzamelen, analyseren en consolideren van informatie betreffende het huis in het algemeen en de producties in het bijzonder teneinde over het nodige basismateriaal te beschikken voor de pers-, promotie- en communicatieactiviteiten 

 

creëren en onderhouden van gegevensbaken en archieven teneinde de verzamelde informatie overzichtelijk te bewaren en te beheren 

 

 

 

 

Kernresultaatgebieden - externe communicaties/promoties

organiseren, coördineren en controleren van promotieactiviteiten en -campagnes en van alle externe communicaties, binnen een zelfde huisstijl, teneinde een zo groot mogelijk publiek te bereiken 

 

 

 

 

 

praktisch organiseren en opvolgen (coördinatie met externe leveranceiers, aanmaak van promotiemateriaal opvolgen, ...) van de ontwikkeling van promotie- en communicatiemateriaal, gebaseerd op richtlijnen van het coördinerende niveau, en toezien op de distributie ervan teneinde het materiaal tijdig, correct en met respect voor de huisstijl, te verdelen 

 

coördineren en opvolgen van de distributie van promotie- en communicatiemateriaal teneinde, zowel intern als extern, een tijdige en vlotte verspreiding van het materiaal te garanderen 

 

 

 

 

 

 

Kernresultaatgebieden - pers & media

creëren, onderhouden en coördineren van de perscontacten teneinde het huis en haar producties zo vaak mogelijk in de media te doen verschijnen om zodoende het bereik te verhogen 

 

organiseren en coördineren van persconferenties teneinde nieuws betreffende het huis of haar producties aan de pers voor te stellen 

 

 

versturen van uitnodigingen naar de pers en verzogen van alle ondersteunende activiteiten (receptie, catering,...) teneinde een zo vlot mogelijke persconferentie te bekomen 

 

Kernresultaatgebieden - pers en promotie gespecialiseerd

n.v.t. 

 

 

 

 

uitvoeren van allerlei gespecialiseerde pers en promotie taken zoals het aanmaken van persdossiers, het opmaken van promotiemateriaal (affiches), archief bijhouden, promotieplan helpen uitwerken, website onderhouden,... 

n.v.t. 

 

 

 

 

Kernresultaatgebieden - sponsoring creëren en onderhouden van contacten met mogelijke sponsors teneinde de bronnen van inkomsten te diversifiëren  uitwerken en opvolgen van de praktische organisatie van afspraken gemaakt met de sponsors 

n.v.t.

 

Kernresultaatgebieden - people management leiden, motiveren en evalueren van de medewerkers teneinde optimale inzet van elk van de medewerkers te bekomen 

n.v.t. 

 

 

n.v.t. 

 

 

Kernresultaatgebieden - allerhande

springt operationeel bij waar nodig 

 

 

 

 

 

uitvoeren van ad hoc opdrachten en projecten gerelateerd tot promotie- en communicatieactiviteiten teneinde bij te dragen tot de flexibiliteit van de ploeg

 

 bieden van algemene administratieve ondersteuning aan het coördinerende en gespecialiseerde niveau  teneinde bij te dragen tot een zo vlot en efficiënt mogelijk verloop van de activiteiten
Kernresultaatgebieden - evoluties 

opvolgen van evoluties en ontwikkelingen in het eigen vakdomein teneinde deze tijdig te incorporeren in de eigen werkzaamheden 

 

opvolgen van evoluties en ontwikkelingen in het eigen vakdomein teneinde deze tijdig te incorporeren in de eigen werkzaamheden 

 

opvolgen van evoluties en ontwikkelingen in het eigen vakdomein teneinde deze tijdig te incorporeren in de eigen werkzaamheden 

 

Kassa- en baliebediende 

Functie identificatie

functie: kassa- en baliebediende

datum: juni 2001

Doel van de functie:

zorgen voor een vlotte, klantvriendelijke bediening van de toeschouwers, door het verstrekken van informatie, het bespreken van reservaties en het verkopen van tickets via telefoon, internet of aan de balie, teneinde de klanten vlot en efficiënt te bedienen en teneinde bij te dragen tot de klanttevredenheid in het algemeen

Context/omgeving:

deze functie bestaat uit twee varianten, met name een puur uitvoerende variant en een uivoerend-coördinerende variant.  In de coördinerende vorm neemt deze functie identieke verantwoordelijkheden als de kassa- en baliebediende op maar neemt daarnaast ook nog een aantal extra, coördinerende verantwoordelijkheden op zich.  Deze verantwoordelijkheden zijn aangeduid met (*).  Het gaat dan over het algemeen om de coördinatie van 2 à 3 kassamedewerkers

Kernresultaatgebieden:

  • informeren, helpen en begeleiden van de bezoekers teneinde hen vertrouwd te maken met de programmering en met de artistieke doelstellingen van het huis in kwestie;
  • consistent opvragen van alle gegevens bij de bezoekers en correct ingeven van deze gegevens in de systemen teneinde bij te dragen tot een optimaal beheer van commerciële gegevensbanken;
  • zorgen voor een vlotte verkoop van tickets, reservaties en abonnementen, via balie, internet of telefoon, teneinde bij te dragen tot de verwezenlijking van de commerciële en artistieke doelstellingen van het huis in kwestie;
  • juist en veilig beheren (tellen, opbergen, registreren, ...) van het ontvangen geld teneinde de geldstromen correct en veilig te behandelen;
  • op de hoogte blijven van eigen theaterstukken en gasoptredens teneinde bezoekers hierover in te kunnen lichten en teneinde hen eventueel waarm te maken de voorstelling te komen bekijken;
  • initiëren (mailings), boeken, opvolgen en factureren van groepsreservaties en -bezoeken;
  • (*) zorgen voor een regelmatige rapportering van de verkoopscijfers en beheren van verkoopsstatistieken teneinde de zakelijke leiding een overzicht te verschaffen van de cijfers en trens inzake verkopen en reservaties;
  • (*) consolideren van de verkopen in verschillende verkoopspunten teneinde een algemeen, coherent beeld te verschaffen van de verkopen;
  • (*) coördineren en controleren van de werkzaamheden van de kassamedewerkers teneinde toezicht te houden op de kassa-activiteiten.

Profiel/vaardigheden:

  • goede beheersing van de ticketting sofware;
  • goede Nederlandse taalbeheersing en eventueel ook kunnen behelpen in Frans en Engels;
  • moet kunnen omgaan met elektronisch betalingsverkeer.

Portier / bewaker / conciërge

Functie identificatie:

functie: portier / bewaker / conciërge

datum: juni 2001

Doel van de functie:

verzekeren van een adequaat onthaal en beveiliging van personeel, leveranciers en bezoekers en van een adequate bewaking van de bedrijfseigendommen teneinde een veilige en ongestoorde uitoefening van de activiteiten toe te laten

Context/omgeving:

  • in het geval van de conciërge-functie, is het vaak het geval dat de functiehouder in principe 24u/24u oproepbaar moet zijn;
  • opdrachten worden meestal ontvangen van de gebouwbeheerder;
  • functie is het eerste aanspreekpunt voor gebouw-gerelateerde problemen;
  • functie staat permanent in contact met de buitenwereld via communicatieapparatuur.

Kernresultaatgebieden:

  • functioneren als centraal aanspreekpunt voor personeel, leveranciers en bezoekers teneinde deze zo efficiënt mogelijk te onthalen, verder te helpen of eventueel door te verwijzen naar de aangewezen persoon of dienst;
  • gebouwen, installaties, omgeving en in- en uitgaand goederen- en personenverkeer zorgvuldig bewaken en regelmatig uitvoeren van bewakingsrondes (zo ook de laatste avondronde) teneinde een veilige omgeving voor publiek en medewerkers te garanderen;
  • beheren van de telefoon- en alarmcentrale teneinde enderzijds de in- en uitgaande bereikbaarheid te garanderen en teneinde anderzijds tijdig onregelmatigheden (vb. brandmeldingen) te detecteren en hierop gepaste actie te ondernemen conform de veiligheidsprocedures;
  • verzorgen van het sleutelbeheer;
  • conform de veiligheidsprocedures, hulp bieden en/of hulp inroepen bij crisis- of probleemsituaties (rijkswacht oproepen, de dienst 100 verwittigen, het evacuatieplan en het rampenplan opvolgen, eerste hulp verlenen, ...) teneinde de kans op optreden van lichamelijke of stoffelijke schade te minimaliseren;
  • functioneren als centraal aanspreekpunt voor gebouw gerelateerde problemen en doorgeven van deze problemen aan gebouwbeheer teneinde bij te dragen tot een optimaal beheer van de gebouwen;
  • rapporteren van de onregelmatigheden en zorgen voor een vlotte dienstoverdracht teneinde continuïteit in de bewaking en veiligheid te garanderen.

Profiel/vaardigheden

  • goede communicatieve vaardigheden;
  • technisch met allerlei communicatie-apparatuur kunnen werken. 

Technisch artistiek

Grimeur/kapper

Functie identificatie:

functie: grimeur/kapper

datum: juni 2001

Doel van de functie:

verzorgen van de opmaak (in de meest ruime zin van het woord, i.e. schminken, kapsels en looks verzorgen,...) van de artiesten teneinde fysieke overeenstemming van de artiesten met de beschreven personages te bewerkstellingen

Context/omgeving:

  • veel artiesten vragen om hygiënische of dermatologische redenen het gebruik van specifieke producten;
  • de functie is professioneel gevormd maar houdt zich niet bezig met de zwaar gespecialiseerde opmaak (bvb. met behulp van hulpstukken,...).

Kernresultaatgebieden:

  • doornemen van de productie en bespreken van de details betreffende de opmaak van de artiesten in overleg met de regisseur/choreograaf of ontwerper teneinde ervoor te zorgen dat de definitieve opmaak in lijn ligt met de inhoud en de context van de productie;
  • aanbrengen van de opmaak bij voorstellingen en eventueel repetities, in lijn met de wensen van de regisseur/choreograaf of ontwerper, teneinde bij te dragen tot een zo vlot mogelijk verloop van de voorstelling;
  • zoeken naar, maken van of aanvragen van benodigde materialen voor de opmaak teneinde deze materialen op een creatieve, artistieke wijze te kunnen incorporeren in de definitieve opmaak;
  • beheren, onderhouden en eventueel herstellen van alle opmaakartikelen, -materialen en kostuums teneinde ervoor te zorgen dat de aanwezige artikelen en rekwisieten in goede staat verkeren en dus onmiddellijk inzetbaar zijn voor de producties;
  • volgen van evoluties in het vakdomein teneinde nieuwe materialen en technieken tijdig te kunnen incorporeren in de opmaak van de vertolkers.

Profiel/vaardigheden:

  • degelijke materialenkennis in het eigen vakdomein, rekening houdend met veiligheid en hygiëne.

Kleedster

Functie identificatie:

functie: kleedster

datum: juni 2001

Doel van de functie:

aanbrengen en onderhouden van de kleding van de artiesten teneinde fysieke overeenstemming van de artiesten met de beschreven personages te bewerkstelligen en de voorstelling vlot te laten verlopen

Context/omgeving:

  • de functie houdt zich niet bezig met het ontwikkelen van ontwerpen en kledingstukken;
  • de functie moet wel kunnen instaan voor kleine reparaties aan de kleding indien nodig.

Kernresultaatgebieden:

  • doornemen van de productie en bespreken van de details betreffende de kleding van de artiesten met de regisseur/choreograaf of ontwerper teneinde ervoor te zorgen dat voor de artiesten de juiste kleding op het juiste moment klaar ligt;
  • treffen van de nodige voorbereidingen voor de start van de productie/tournee teneinde ervoor te zorgen dat alle vereiste kledingstukken aanwezig zijn bij de voorstellingen;
  • aanbrengen van de kleding bij voorstellingen en eventueel repetities, in lijn met de wensen van de regisseur/choreograaf of ontwerper, teneinde bij te dragen tot een zo vlot mogelijk verloop van de voorstelling;
  • snel en efficiënt verwijderen en vervangen van de kleding tijdens voorstellingen en repetities teneinde ervoor te zorgen dat het ritme van de voorstelling niet verstoord wordt;
  • onderhouden (wassen, strijken, plooien, bewaren,...) en eventueel herstellen van de kleding teneinde ervoor te zorgen dat de kleding in goede staat verkeert en dus onmiddellijk inzetbaar is voor de producties.

Functiefamilie atelier 

Functie identificatie 1. 2. 3.
Functie familie atelier - hoofd atelier  familie atelier - coördinator atelier - activiteiten familie atelier - uitvoerend medewerker atelier (decor, kostuum,...) 
 datum: juni 2001      
Doel van de functie organiseren, coördineren en controleren van alle atelieractiviteiten, binnen de door de zakelijke leiding opgelegde grenzen van mensen, middelen en budget, teneinde de nodig decors en kostuums tijdig te voorzien voor de producties  organiseren, coördineren en opvolgen van de atelieractiviteiten teneinde te garanderen dat de werkzaamheden van externe leveranciers en/of ateliers in lijn liggen met de vooropgestelde doelstellingen in termen van kwaliteit, tijd en budget  onder leiding van de atelierleiding, deelnemen aan de uitvoerende aterlieractiviteiten teneinde de beschikbare ontwerpen op een zo artistiek en nauwkeurig mogelijke wijze te realiseren, binnen de gestelde doelstellingen van tijd en budget 
Context/omgeving

deze functie heeft ofwel enkele medewerkers in dienstverband (2 tot 8) en/of coördineert atelieractiviteiten met externe leveranciers 

 

komt in deze vorm in principe slechts in een beperkt aantal grote organisaties voor 

 

 

functie heeft geen eigen mensen of atelier maar draagt de eindverantwoordelijkheid met betrekking tot externe leveranciers en/of ateliers 

 

Kernresultaatgebieden tijdig centraliseren van alle ontwerpaanvragen en -vooruitzichten, plannen en coördineren van de activiteiten van het atelier en bespreken van de ontwerpen en werkprocessen van de ontwerpers teneinde een realistische planning op te stellen die toelaat elk van de opdrachten correct en binnen budget en deadline uit te voeren  bestuderen van het ontwerp en eventueel bespreken van het ontwerp met de ontwerper teneinde de concrete realisatie van het ontwerp zo nauw mogelijk aan te laten sluiten bij de visie van de ontwerper enerzijds en anderzijds respect voor tijd- en budgetbeperkingen te verzekeren bestuderen van het ontwerp in al zijn facetten en bespreken van de details van het ontwerp met de atelierleiding en eventueel met de ontwerper zelf teneinde de concrete realisatie van het ontwerp zo nauw mogelijk aan te laten sluiten bij de visie van de ontwerper enerzijds en de beperkingen in tijd en budget aangegeven door de atelierleiding anderzijds 

distribueren van de atelieractiviteiten over de ateliermedewerkers teneinde te komen tot de tijdige afwerking van het geheel en teneinde het kader te bepalen waarin de werkzaamheden van elk van de ateliermedewerkers zullen plaatsvinden 

 

 plannen en coördineren van de atelieractiviteiten teneinde de effectieve realisatie van het ontwerp binnen budget- en tijdslimieten te garanderen

 

 

 

effectief realiseren van het ontwerp onder leiding van de atelierleiding, volgens de meest gepaste technieken, teneinde binnen de technische-, commerciële- en veiligheidsvereisten te voldoen aan het door de ontwerper beoogde artistieke concept 

 

technisch uitwerken van de ontwerpen in overleg met de technische leiding, met de artistieke ploeg en met de ontwerpers teneinde atelierspecificaties op te stellen die voldoen aan zowel de artistieke wensen als aan de technische en financiële mogelijkheden  technisch uitwerken van de ontwerpen in overleg met de technische leiding, met de artistieke ploeg en met de ontwerpers teneinde atelierspecificaties op te stellen die voldoen aan zowel de artistieke wensen als aan de technische en financiële mogelijkheden  informeren en instrueren, van de personen die betrokken zullen zijn bij het uiteindelijke gebruik van het ontwerp, omtrent het gebruik, onderhoud en andere belangrijke karakteristieken en gevoeligheden van het ontwerp teneinde bij te dragen tot een correct en langdurig gebruik van het ontwerp 

in nauwe samenwerking met de technische leiding, verzekeren van de tijdige beschikbaarheid van werknemers voor de geplande atelieractiviteiten en zorgen voor een goede omkadering van deze werknemers teneinde voor elk van de opdrachten een gemotiveerde, competente ploeg medewerkers beschikbaar te hebben 

 

contacteren, informeren, negotiëren met en opvolgen van externe leveranciers en/of ateliers teneinde te zorgen voor een tijdige en correcte realisatie van de ontwerpen binnen budget en overeenkomstig vooraf bepaalde afspraken 

 

 

 

 

onderhouden en eventueel herstellen van de technische apparatuur en de ontwikkelde ontwerpen teneinde bij te dragen tot een vlotte en efficiënte atelierwerking en teneinde ervoor te zorgen dat de ontwerpen na gebruik in goede staat blijven en dus terug inzetbaar zijn voor de producties 

 

 

 

 

voortdurend communiceren en coördineren met de artistieke ploeg en met de regisseur/choreograaf en de productieleider in het bijzonder teneinde ze op de hoogte te brengen van de voortgang van de atelieractiviteiten en teneinde eventuele wijzigingen of fouten tijdig te detecteren en te corrigeren 

 

voortdurend communiceren en afstemmen met de externe leveranciers en/of ateliers omtrent de werkzaamheden teneinde een coherente realisatie van het ontwerp te garanderen 

 

 

 

 

voortdurend communiceren en afstemmen met de overige ateliermedewerkers omtrent de werkzaamheden teneinde een coherente realisatie van het ontwerp te garanderen 

 

 

 

 

 

 beheren en opvolgen van de toegewezen budgetten en melden van eventuele afwijkingen van budget teneinde de opdrachten binnen budget af te ronden of tijdig gepaste maatregelen te kunnen nemen bij afwijkingen van het budget

 

beheren en opvolgen van de toegewezen budgetten en melden van eventuele afwijkingen van budget teneinde de opdrachten binnen budget af te ronden of tijdig gepaste maatregelen te kunnen nemen bij afwijkingen van budget 

 

volgen van de veiligheidsprocedures bij het samenwerken en bij de manipulatie van de technische apparatuur teneinde bij te dragen tot een veilige werkomgeving 

 

 

 

 

 opvolgen van en blijven documenteren over hedendaagse en historische evoluties in gebruik van materialen, stijlen en technieken binnen het eigen vakdomein teneinde werkelijksheidsgetrouwe, historisch correcte en artiestieke ontwerpen te kunnen uitwerken met gebruik van de meest recente technieken en materialen interesse voor hedendaagse en historische evoluties in gebruik van materialen, stijlen en technieken binnen het eigen vakdomein teneinde werkelijkheidsgetrouwe, historisch correcte en artistieke ontwerpen te kunnen uitwerken met gebruik van de meest recente technieken en materialen  interesse voor hedendaagse en historische evoluties in gebruik van materialen, stijlen en technieken binnen het eigen vakdomein teneinde werkelijkheidsgetrouwe, historisch correcte en artistieke ontwerpen te kunnen uitwerken met gebruik van de meest recente technieken en materialen 
Profiel / vaardigheden goede vakkennis in het eigen vakdomein gecombineerd met een aantal jaren ervaring    uitvoerende vakkennis in het eigen vakdomein 
 inzicht in de aanverwante activiteiten en de toepassing van de ontwerpen    

 Functiefamilie theatertechnici 

Functie identificatie 1. 2. 3.
 Functie familie theatertechnicus - coördinerend (toneelmeester/technisch ploegleider/voorstellingsleider/chef licht/chef klank  familie theatertechnicus - gespecialiseerd (klank- en lichtman) of polyvalent technicus  familie theatertechnicus - assistent 
 datum: juni 2001      
Doel van de functie organiseren, coördineren, controleren en deelnemen aan alle technische werkzaamheden verbonden aan de toegewezen producties, binnen de door de technische leiding opgelegde grenzen van personeel, middelen en budget teneinde bij te dragen tot de concrete verwezenlijking van de doelstellingen van de artistieke ploeg  in een welbepaald technisch deeldomein, bijdragen aan het opstellen van het technisch concept van een productie en zorgen voor de uitwerking van dit concept, teneinde de optimale werking van de technische aspecten van de voorstelling te garanderen (al dan niet door zelf aanwezig te zijn tijdens de voorstelling) uitvoeren van de technische werkzaamheden vereist voor repetities en voorstellingen, in een welbepaald vakdomein of in meerdere vakdomeinen, teneinde bij te dragen tot een correcte en tijdige realisatie van het technische concept zoals uitgewerkt door de productieleider of door de 'theatertechnicus niveau 1' 
Context/omgeving

- functie rapporteert aan de technische leiding

- functie geeft startsein voor voorstellingen (in het geval van de toneelmeester)

- functie controleert de aanwezigheid van de medewerkers voor iedere voorstelling

- functie heeft vaak eindverantwoordelijkheid voor een bepaald technisch onderdeel van een productie (bvb. licht of klank)

- functie komt voornamelijk voor in grote productiehuizen 

 

- dit niveau van technicus richt zich eerder op het coördinerende en sterk gespecialiseerde werk

- deze technici hebben zowel een zeer brede als een zeer diepe kennis in hun vakdomein

- ze hebben soms eindverantwoordelijkheid voor één bepaald technisch onderdeel van een productie (bvb. licht of geluid) 

 

 

- dit niveau van technicus richt zich eerder op het puur uitvoerende werk

- deze technici zijn ruim inzetbaar en hebben hoofdzakelijk uitvoerende kennis in hun vakdomein of eventueel van meerdere vakdomeinen

- over het algemeen is er op dit niveau geen eindverantwoordelijkheid voor het geheel van 1 technisch aspect 

 

 

Kernresultaatgebieden

coördineren van, controleren van, en zelf deelnemen aan alle activiteiten met betrekking tot de technische realisatie van de producties, op basis van de technische specificaties zoals vastgelegd door de productieleider, teneinde ervoor te zorgen dat de technische aspecten van de voorstelling tijdig en binnen budget gerealiseerd kunnen worden 

 

 

 

 

 

 

bestuderen van de voorstelling en bespreken van de technische uitvoering met de ontwerper, met de regisseur/choreograaf en met de productieleider teneinde het kader, de inhoud, de interpretaties en de gevoeligheden van de productie en de verschillende scènes te begrijpen zodat de technische ondersteuning in lijn ligt met deze factoren en ze waar mogelijk zelfs verduidelijkt of accentueert

 

uitvoeren van de nodige technische werkzaamheden en voorbereidingen voorafgaand aan repetities en voostellingen teneinde de technische installatie op een tijdige, correcte en veilige manier op te stellen (bvb. de volgspot bedienen, de trekken bedienen,...) 

 

 

 

 

 

 bepalen van een gedetailleerd technisch verloop van de productie (scenario van technische cues bvb.), in nauwe samenwerking met de technisch-artistieke leiding en de artistieke ploeg, teneinde de uitvoering van de productie op technisch vlak vlot en feilloos te laten verlopen  uitvoeren van een technische en financiële haalbaarheidsstudie in het eigen vakdomein teneinde eventuele veranderingen aan het technische concept tijdig te kunnen melden en bespreken  correct bedienen van de technische installaties tijdens voorstellingen en repetities teneinde optimale technische ondersteuning te bieden aan de vertolkend artiesten

 in overleg met de productieleider en de technisch- artistieke leiding, opstellen van technische fiches voor voorstellingen in eigen huis en voor resivoorstellingen, teneinde het technisch verloop van de producties zo efficiënt en uniform mogelijk te laten verlopen

 

 

toezien op en coördineren van een correcte, veilige en tijdige opzet van de technische installatie tijdens repetities en voorstellingen teneinde een optimaal technisch kader te garanderen waarin de voorstelling kan plaatsvinden 

 

 
 coördineren van, controleren van, en meehelpen aan de op- en afbouw van decors en geluid- en lichtinstallaties, in samenwerking met de technische leiding, teneinde het kader te creëren waarin de voorstelling van de productie zal plaatsvinden  toeien op de correcte bediening en ook zelf bedienen van de technische installaties tijdens voorstellingen en repetities teneinde optimale technische ondersteuning te beiden aan de vertolkend artiesten  

 beheren en toezien op het onderhoud van de technische installaties teneinde een optimaal en langdurig gebruik van deze installaties toe te laten

 

verzorgen van het onderhoud van en eventuele herstellingen aan de technische infrastructuur en toezien op de ordelijke opslag van decor-, licht- en geluidinfrastrucruur teneinde een efficiënte stockering en manipulatie toe te laten 

onderhouden van de technische installaties en eventueel uitvoeren van reparaties teneinde een optimaal en langdurig gebruik van deze installaties toe te laten 

 

 toezien op een veilige manier van werken van de technische ploeg en pro-actief maatregelen nemen bij (mogelijke) onveilige situaties teneinde te garanderen dat de werkzaamheden van de technische ploeg in de meest veilige omstandigheden plaatsvinden    
 beheren en opvolgen van de toegewezen budgetten en melden van eventuele afwijkingen van budget teneinde het technisch gedeelte van de productie binnen budget af te ronden of tijdig gepaste maatregelen te kunnen nemen bij afwijkingen van het budget    

 in nauwe samenwerking met de technische leiding, verzekeren van de tijdige beschikbaarheid van de eigen werknemers voor de geplande technische activiteiten en zorgen voor een goede omkadering van deze werknemers teneinde voor elk van de producties een gemotiveerde, competente ploeg medewerkers beschikbaar te hebben

 

volgen van de veiligheidsprocedures bij het samenwerken en bij de manipulatie van de technische apparatuur teneinde bij te dragen tot een veilige werkomgeving 

 

 

 

 

 

 

 

 

opvolgen van evoluties in het vakdomein teneinde hierop te anticiperen of teneinde ze eventueel tijdig in de technische werkzaamheden op te nemen volgen van evoluties en nieuwe technieken in het eigen vakdomein teneinde hiervan gebruik te maken bij de technische werkzaamheden   
Profiel/vaardigheden

- bij voorkeur hogere opleiding

- communicatief

- organisatietalent 

 

 

- zeer diep gespecialiseerde kennis in 1 vakdomein of gespecialiseerde kennis in meerdere vakdomeinen

- A2/A1 niveau 

- operationele vakkennis in één of meerdere vakdomeinen

- A2/A3 niveau 

 

 

Productieleider

Functie identificatie:

functie: productieleider

datum: juni 2001

Doel van de functie:

plannen, organiseren, coördineren en controleren van de praktische organisatie van het productieproces vanaf het moment dat een productie aan de productieleider toegewezen wordt teneinde de productie binnen de gestelde deadlines en budgetten te verwezenlijken, binnen krijtlijnen zoals vastgelegd door het huis in kwestie

Context/omgeving

  • dit is een functie die meestal samenwerkt met de regisseur/choreograaf.  De regisseur/choreograaf bepaalt het hele productieproces dat door deze functie in dagdagelijkse werkzaamheden wordt vertaald;
  • dit soort functie vinden we over het algemeen terug in de middelgrote tot grote organisaties en minder in de kleinere organisaties.

Kernresultaatgebieden:

  • bestuderen van de ontvangen materialen betreffende de productie (vertolkers, budgetten, deadlines, toelichtingen van de artistieke ploeg,...) teneinde het kader te begrijpen en/of te creëren waarin het productieproces zal plaatsvinden;
  • opstellen van een planning voor het productieproces, de repetities en de (reis)voorstellingen, in samenwerking met de artistieke ploeg, teneinde een duidelijke afbakening van de verschillende deeltrajecten te bekomen die een tijdige realisatie van de productie binnen budget moeten toelaten;
  • contacteren en informeren van de medewerkers en betrokkenen bij het productieproces teneinde het productieproces zelf, en meer specifiek ieders rol binnen het productieproces, te verduidelijken;
  • concreet uitwerken, organiseren, coördineren en controleren van de werkzaamheden vereist in iedere stap van het productieproces teneinde via afzonderlijke, welomlijnde, complementaire deeltrajecten te komen tot een finale productie en teneinde een globaal overzicht van het gehele productieproces en de eraan verbonden timing en budgetten te behouden;
  • analyseren van de behoefte aan rekwisieten en bespreken van de behoeften aan rekwisieten met de rekwisiteur teneinde de rekwisiteur toe te laten de nodige rekwisieten tijdig ter beschikking te stellen en teneinde deze op een creatieve, artistieke manier te incorporeren in de producties;
  • nauwkeurig opvolgen van het productiebudget en eventuele afwijkingen van budget tijdig aan de technische leiding melden, teneinde de productie binnen het vooropgestelde budget te kunnen verwezenlijken of teneinde tijdig en gepast in te kunnen grijpen bij afwijkingen;
  • voortdurend communiceren met en informeren van de technische leiding en de artistieke ploeg, betreffende de voortgang van en eventuele problemen met de productie, teneinde tijdig in te kunnen grijpen indien de productie qua inhoud en/of vorm gewijzigd moet worden of afwijkt van de vooropgestelde doelstellingen;
  • opvolgen van evoluties in het vakdomein teneinde hierop te anticiperen of teneinde ze eventueel tijdig in het productieproces te incorporeren.

Profiel/vaardigheden:

  • organisatorische vaardigheden;
  • stress-bestendig;
  • communicatief;
  • ruime ervaring in Podiumkunsten, meerdere jaren actief geweest (bijvoorbeeld als regieassistent, toneelmeester,...).

Rekwisiteur

Functie identificatie:

functie: rekwisiteur

datum: juni 2001

Doel van de functie:

aanmaken, aankopen, huren of lenen van de gevraagde rekwisieten en meubels en beheren van het volledige rekwisieten- en meubelmagazijn teneinde de nodige rekwisieten en meubels tijdig en kostefficiënt ter beschikking te kunnen stellen van de verschillende voorstellingen

Context/omgeving:

meestal lopen de werkzaamheden van de rekwisiteur tot aan de première-voorstelling

Kernresultaatgebieden:

  • opstellen van een rekwisietenlijst per productie in nauwe samenwerking met de artistieke ploeg en met de productieleider, teneinde ervoor te zorgen dat de juiste rekwisieten beschikbaar gesteld worden voor elke productie;
  • aanmaken, aankopen, huren of lenen van de gevraagde rekwisieten en meubels die niet beschikbaar zijn in het magazijn en streven naar een optimale verhouding prijs-kwaliteit bij de keuze van materialen en eventuele leveranciers, teneinde de beschikbaarheid van de juiste materialen tegen een minimale kost te kunnen garanderen;
  • eventueel, voor iedere voostelling de gevraagde rekwisieten klaarzetten of aangeven aan de artiest-vertolkers, na de voorstelling controleren op volledigheid of eventuele beschadigingen en terug opruimen van de rekwisieten, teneinde bij te dragen tot een zo vlot mogelijk verloop van de voorstelling;
  • inventarissen, onderhouden en eventueel herstellen van alle rekwisieten en meubels aanwezig in het magazijn teneinde ervoor te zorgen dat de aanwezige rekwisieten en meubels in goede staat verkeren en dus onmiddelijk inzetbaar zijn voor de producties;
  • beheren van het atelier en de bijhorende machines teneinde aan de atelierwerkers de faciliteiten aan te bieden die hun toelaten hun werk op een efficiënte wijze te verrichten;
  • uitvoeren van allerhande klussen zoals helpen bij de opbouw van decors, tentoonstellingen, enzovoort,...;
  • opvolgen van en blijven documenteren over hedendaagse en historische evoluties in gebruik van materialen, stijlen, technieken en voorwerpen teneinde werkelijkheidsgetrouwe, historisch correcte en artistieke rekwisieten te kunnen produceren met gebruik van de meest recente technieken en materialen.

Profiel/vaardigheden:

  • A2/kunstenaar;
  • goede materialenkennis;
  • brede culturele interesse;
  • weet informatie op te zoeken.

Technische leiding

Functie identificatie:

functie: technische leiding

datum: juni 2001

Doel van de functie:

coördineren, consolideren en controleren van de verschillende technische activiteiten teneinde te komen tot een coherent en éénduidig technisch beleid dat een kwaliteitsvolle en artistieke technische uitwerking van de producties garandeert, binnen de door de artistieke leiding opgelegde krijtlijnen en binnen de door zakelijke leiding opgelegde grenzen van personeel, middelen en budget en die voldoen aan de ontwikkelde doelstellingen op lange, middellange en korte termijn

Context/omgeving:

  • deze functie draagt mee beleidsverantwoordelijkheid;
  • beschikt over een ploeg van ongeveer 10 technici;
  • komt voor in grote organisaties.

Kernresultaatgebieden:

  • ontwikkelen van een coherente, duidelijke, technische visie en beleid, zowel op lange als op korte termijn, teneinde het kader te scheppen waarbinnen de werkzaamheden op technische niveau zullen plaatsvinden;
  • toezien op een correcte technische uitwerking van de producties en rekwisieten, binnen de krijtlijnen zoals aangegeven door de artistieke ploeg, teneinde de technische en puur artistieke activiteiten zo optimaal mogelijk op mekaar af te stemmen;
  • toezien op een correcte organisatie en coördinatie van de technische aspecten (licht, geluid, attributen,...) van de voorstellingen teneinde een optimaal kader te creëren dat de vertolkende artiesten toelaat de productie aan het publiek te vertonen;
  • verzekeren van de tijdige beschikbaarheid van werknemers voor de geplande technisch artistieke activiteiten en zorgen voor een goede omkadering van deze werknemers teneinde voor elk van de producties/opdrachten een gemotiveerde, competente ploeg medewerkers beschikbaar te hebben;
  • optimaal aanwenden van de beschikbare middelen teneinde de producties/opdrachten binnen de beschikbare budgetten te kunnen realiseren;
  • voortdurend samenwerken en communiceren met de zakelijke leiding teneinde de wensen en noden op het gebied van budget, personeel en middelen in het algemeen, duidelijk te maken en teneinde invloed uit te kunnen oefenen op de budget- en personeelswerving en -toewijzing;
  • voortdurend negotiëren en waar nodig compromissen sluiten met de artistiele leiding teneinde artistieke en technisch-artistieke belangen optimaal op mekaar af te stemmen;
  • opvolgen van evoluties in de technische wereld teneinde hierop te anticiperen of teneinde ze eventueel tijdig in het technisch-artistieke beleid te incorporeren.

Profiel/vaardigheden:

  • hogere opleiding (bijvoorbeeld industrieel ingenieur) aangevuld met enkele jaren relevante ervaring;
  • communicatief;
  • organisatietalent.

Administratief

Zakelijke leiding

Functie identificatie:

functie: zakelijke leiding

datum: juni 2001

Doel van de functie:

coördineren, consolideren en controleren van de zakelijke en administratieve ondersteunende activiteiten teneinde het kader te bepalen, in termen van personeel, middelen en budget, waarin de activiteiten van het huis in kwestie zullen plaatsvinden en dat voldoet aan de ontwikkelde doelstellingen op lange, middellange en korte termijn

Context/omgeving:

voor deze functie onderscheiden we vier types:

  •  type 1 betreft een functie die aan volgende vereisten voldoet:

    • combineert de functie niet met een directiefunctie en rapporteert in principe dus aan de algemene directie;
    • betreft een gezelschap met meer dan 25 werknemers;
    • totaal van de uitgaven > 2,5 miljoen EUR.
  • type 2 betreft een functie die aan volgende vereisten voldoet:

    • combineert de functie niet met een directiefunctie en rapporteert in principe dus aan de algemene directie;
    • betreft een gezelschap met minder dan 25 werknemers;
    • totaal van de uitgaven < 2,5 miljoen EUR.
  • type 3 betreft een functie die aan volgende vereisten voldoet:

    • combineert de functie met de functie van algemeen directeur;
    • betreft een gezelschap met meer dan 25 werknemers;
    • totaal van de uitgaven > 2,5 miljoen EUR.
  • type 4 betreft een functie die aan volgende vereisten voldoet:

    • combineert de functie met de functie van algemeen directeur;
    • betreft een gezelschap met minder dan 25 werknemers;
    • totaal van de uitgaven < 2,5 miljoen EUR.

Kernresultaatgebieden:

  • ontwikkelen van een coherente, duidelijke, visie en beleid op zakelijk vlak, zowel op lange als op korte termijn, teneinde het kader te scheppen waarbinnen de werkzaamheden van het huis in kwestie zullen plaatsvinden;
  • toezien op een correcte, efficiënte werking en afhandeling van de personeelsgerichte zaken, van de budgettaire en boekhoudkundige verrichtingen en van de puur administratieve zaken teneinde de andere afdelingen optimaal te ondersteunen bij het uitoefenen van hun werkzaamheden;
  • verzekeren van de tijdige beschikbaarheid van werknemers voor de zakelijke en administratieve activiteiten en zorgen voor een goede omkadering van deze werknemers teneinde steeds een gemotiveerde, competente ploeg medewerkers beschikbaar te hebben;
  • voortdurend trachten de zakelijke en administratieve processen te stroomlijnen teneinde de beschikbare budgetten optimaal aan te kunnen wenden;
  • voortdurend negotiëren en waar nodig compromissen sluiten met de technisch-artistieke en artistieke leiding teneinde artistieke, technisch-artistieke en zakelijke belangen optimaal op mekaar af te stemmen;
  • opvolgen van evoluties in het vakdomein teneinde hierop te anticiperen of teneinde ze eventueel tijdig in het zakelijke en administratieve beleid te incorporeren;
  • (1) opnemen van de directie verantwoordelijkheden van het huis in kwestie teneinde te zorgen voor een lange termijn beleid en voor duidelijke leiding en sturing van het huis.

(1) optioneel, voor huizen waar de zakelijke leiding deze functie combineert met een directiefunctie

Profiel/vaardigheden:

  • hogere opleiding (universitair of gelijkwaardig door ervaring);
  • 5 à 10 jaar ervaring;
  • communicatief.

Functiefamilie ondersteunende diensten

Functie familie ondersteunende diensten/coördineren (dagelijkse leiding,...)   familie ondersteunende diensten/gespecialiseerd (boekhouder, informaticus, personeelszaken, zaalverhuur/planning,...) familie ondersteunende diensten/assisterend (secretariaat, administratie,...) 
 datum: juni 2001      
Doel van de functie  binnen het kader geschetst door de zakelijke leiding, coördineren van enkele ondersteunende diensten (bvb. financiën, personeel, planning,...) teneinde een vlotte werking en integratie van deze diensten te verzekeren en teneinde bij te dragen tot een optimale werking van de organisatie   leveren van advies en ondersteunende diensten in een welbepaald vakdomein, aan interne klanten/medewerkers, teneinde bij te dragen tot een optimale werking van de organisatie   leveren van uitvoerende ondersteunende diensten en assistentie, aan interne klanten/medewerkers, teneinde bij te dragen tot een optimale werking van de organisatie
Context/omgeving

- rapporteert vaak aan de zakelijke leiding

- sterk coördinerende, leidinggevende functie

- komt meestal voor bij productiehuizen 

- zelfstandig kunnen werken en prioritiseren

- gespecialiseerd werk 

- zelfstandig kunnen werken 
Kernresultaatgebieden - plannen en budgetteren van de te leveren diensten en producten teneinde deze correct, tijdig en binnen budget te kunnen leveren  - op vraag van interne klanten, leveren van advies en informatie binnen een welbepaald vakdomein teneinde bij te dragen tot een vlotte werking van de organisatie  - op vraag van interne (of externe) klanten, verzamelen en consolideren van gegevens teneinde de gevraagde informatie tijdig, correct en accuraat te leveren (vb. dossiervoorbereiding) 
 - coördineren en controleren van de uit te voeren werkzaamheden teneinde tijdigheid en correctheid te garanderen en teneinde tijdig in te kunnen grojpen bij eventuele afwijkingen van schema  - uitvoeren van complexere of vertrouwelijke taken binnen het eigen vakdomein (vb. bijhouden van de boekhouding, salarisberekeningen,...)  - uitvoeren van routine- en puur administratieve werkzaamheden en onderhouden van aanwezige gegevensbanken (vb. opmaak van facturen, beheer adressenbestand, administratie schoolvoorstellingen,...)
 - opstellen van standaarden en normen teneinde de maatstaven te bepalen waartegen de kwaliteit van het werk gecontroleerd zal worden  - coördineren van en toezien op de correcte uitvoering, door eventuele assistenten, van routine- en administratieve taken binnen het eigen vakdomein  - uitvoeren van secretariaatsactiviteiten: behandeling post, afspraken maken, agenda's bijhouden, vergaderingen organiseren,...
 - ontwikkelen en voortdurend optimaliseren van processen en systemen voor de toegewezen diensten teneinde zo kostefficiënt mogelijk te werken - periodiek consolideren en rapporteren van informatie, evoluties en voortgang van werkzaamheden binnen het eigen vakdomein  - leveren van logistieke steun en coördinatie (zalen boeken, drankbonnetjes verkopen, kantoormateriaal kopen, reizen boeken,...) 
 - leiden en motiveren van de medewerkers teneinde een competente, gemotiveerde ploeg medewerkers te creëren    - behandelen van standaard vragen klanten
 - opvolgen van evoluties in het vakdomein teneinde hierop te anticiperen of teneinde ze eventueel tijdig in de zakelijke en administratieve activiteiten te incorporeren  - opvolgen van evoluties in het vakdomein teneinde hierop te anticiperen of teneinde ze eventueel tijdig in de zakelijke en administratieve activiteiten te incorporeren  
Profiel/vaardigheden

- gespecialiseerde kennis in een vakdomein

- enkele jaren ervaring in het vakdomein

- werkt zeer regelmatig in drie talen 

- gespecialiseerde kennis binnen het vakdomein (uitvoerende en gefundeerde theoretische kennis)

- werkt voornamelijk in één taal en maakt courant gebruik van twee andere talen 

- studies: humaniora

- kennis van MS Office

- werkt voornamelijk in één taal en moet zich kunnen behelpen in minstens twee andere talen 

 

Praktische schikkingen

Krachtens artikel 15 van het koninklijk besluit van 8 augustus 1980 betreffende het bijhouden van sociale documenten, moet voor iedere werknemer op de individuele rekening worden vermeld :

  • de functie die hij hoofdzakelijk uitoefent bij de werkgever;
  • de beroepskwalificatie die hem door de werkgever wordt toegekend, overeenkomstig de beschikkingen van de collectieve arbeidsovereenkomsten tot vaststelling van de arbeids- en loonvoorwaarden, of overeenkomstig de bepalingen van de besluiten waarbij forfaitaire lonen worden bepaald voor de toepassing van de wetgeving op de sociale zekerheid.

De aangeslotenen van Groep S – Sociaal Secretariaat vzw worden bijgevolg verzocht zowel de functie (omschrijving) als de beroepskwalificatie (code) te vermelden op het identiteitsformulier van iedere nieuw aangeworven arbeider en/of bediende en ons tevens iedere wijziging dienaangaande in de loop van de tewerkstelling mede te delen.


Historiek
01/07/2017 31/12/2999 03 Beroepenclassificatie - Nederlands taalgebied
07/07/2006 30/06/2017 03 01 Beroepenclassificatie (musici)
01/09/2015 30/06/2017 03 02 Beroepenclassificatie (podiumkunsten)
01/07/2006 31/08/2015 03 02 Beroepenclassificatie (podiumkunsten)
28/01/2005 06/07/2006 03 01 Beroepenclassificatie (musici)
01/07/2006 30/06/2006 03 02 Beroepenclassificatie (podiumkunsten)
01/10/2002 30/06/2006 03 02 Beroepenclassificatie (podiumkunsten)