2302 Overleg met de syndicale afvaardiging in de ondernemingen waarvan de gewone activiteit bestaat in het uitvoeren van baggerwerken

Paritair (sub-)Comité nr.:
124.00.00-00.00

Bijwerking: 25/03/2013
Geldig vanaf: 13/10/2011
Geldig tot: 31/07/2014

In het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf werd op 10 januari 2013 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten tot vaststelling van specifieke bepalingen met betrekking tot de tewerkstelling van arbeiders in de ondernemingen waarvan de gewone activiteit bestaat in het uitvoeren van baggerwerken.

Wij geven u hierna de bepalingen inzake het overleg met de syndicale afvaardiging en de klachtenprocedure.

Artikel 1

Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de arbeiders van de ondernemingen, behorend tot het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf, waarvan de gewone activiteit bestaat in het uitvoeren van baggerwerken.

(...)

HOOFDSTUK VI – Overleg met de syndicale afvaardiging

Artikel 18

Dit hoofdstuk is van toepassing op de in artikel 1 bedoelde ondernemingen waarop de cao van 29 januari 2004 betreffende het statuut van de syndicale afvaardigingen van toepassing is.

Artikel 19

De syndicale afvaardiging oefent eveneens de taken uit van het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk en van de Ondernemingsraad. Zij heeft dusdanig, ook in deze materie, dezelfde rechten en bevoegdheden.

Artikel 20

Onmiddellijk na het nemen van de principebeslissing, zal aan de syndicale afvaardiging in haar taak van Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk en van Ondernemingsraad informatie worden verstrekt omtrent het bouwen en/of renoveren van een schip, alsook omtrent het invoeren van een nieuwe technologie. Deze informatie omvat de economische, financiële en technische factoren die de invoering verantwoorden, de aard van de sociale gevolgen en de termijn van inwerkingtreding.

Artikel 21

Op basis van de informatie beschreven in artikel 20, zal een overlegprocedure op gang worden gebracht met de syndicale afvaardiging.

Om de continuïteit van het gesprek te verzekeren, zal het ondernemingshoofd, hetzij onmiddellijk, hetzij tijdens de volgende vergadering, meedelen welk gevolg hij denkt te geven of gegeven heeft aan de vragen, de kritiek, de adviezen en de geuite voorstellen of bedenkingen.

Artikel 22

De syndicale afvaardiging heeft in haar bevoegdheid van Ondernemingsraad een adviesrecht inzake onder andere:

  • de minimumbemanning van het schip;
  • de werkgelegenheidsstructuur en de voorgenomen maatregelen inzake werkgelegenheid;
  • de werkorganisatie en arbeidsvoorwaarden;
  • de vakbekwaamheid en eventuele maatregelen voor opleiding en omschakeling van de werknemer.

Artikel 23

De syndicale afvaardiging heeft in haar bevoegdheid van Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk adviesrecht omtrent:

  • de bemanningsregeling;
  • het voorkomingsbeleid;
  • alle voorstellen, maatregelen en toe te passen middelen welke rechtstreeks gevolgen met zich meebrengen voor de veiligheid, de hygiëne of de gezondheid;
  • elke overwogen maatregel om de techniek en de arbeidsvoorwaarden aan de mens aan te passen en om de beroepsvermoeidheid en beroepsziekten te voorkomen.

Artikel 24

Alle voornoemde bepalingen doen geen afbreuk aan de algemeen reeds van toepassing zijnde wetgeving en vigerende bepalingen ter zake.

HOOFDSTUK VII - Klachtenprocedure

Artikel 25

In uitvoering van regel 5.1.5 van de maritieme arbeidsconventie van de Internationale Arbeidsorganisatie van 23 februari 2006 heeft elke werknemer tewerkgesteld aan boord van baggermaterieel het recht een klacht in te dienen indien hij een inbreuk vaststelt op onderwerpen opgenomen in de bovenvermelde maritieme arbeidsconventie.

Een klacht kan ingediend worden volgens de klachtenprocedure die als bijlage bij deze overeenkomst is gevoegd.

Wanneer aan boord van het schip al een gelijkaardige klachtenprocedure met beroepsmogelijkheden vastgelegd is, moet de in het vorig lid bedoelde klachtenprocedure als suppletief beschouwd worden.

De bedoeling is de geschillen op een zo laag mogelijk niveau op te lossen.

Artikel 26

De arbeiders hebben het recht zich tijdens de klachtenprocedure te laten bijstaan of te vertegenwoordigen. Zij kunnen ook de syndicale afvaardiging hierbij betrekken. De modaliteiten ervan worden verder op ondernemingsniveau vastgelegd.

Artikel 27

Voor het indienen van een klacht kan de arbeider op geen enkele manier gestraft worden.

Artikel 28

Niettegenstaande het recht van de arbeider om een klacht onmiddellijk bij externe instanties in te dienen, is het wenselijk voorafgaand alle interne niveaus (te beginnen bij rechtstreekse overste, vervolgens kapitein of site manager, tenslotte personeelsdienst van de onderneming) uit te putten.

HOOFDSTUK VIII - Repatriëring

Artikel 29

De ondernemingen bedoeld in artikel 1 dienen een regeling uit te werken voor de repatriëring van hun werknemers. Deze regeling moet conform zijn aan regel 2.5 van het Maritiem Arbeidsverdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie van 23 februari 2006.

HOOFDSTUK IX – Inwerkingtreding

Artikel 30

Deze CAO treedt in werking op 13 oktober 2011.

Zij vervangt de CAO van 13 oktober 2011 tot vaststelling van specifieke bepalingen met betrekking tot de tewerkstelling van arbeiders in de ondernemingen waarvan de gewone activiteit bestaat in het uitvoeren van baggerwerken (registratienummer: 106854/C0/1240000) die de CAO's van 13 februari 1997 tot vaststelling van de arbeidsvoorwaarden van de arbeiders aan boord van het baggermaterieel (registratienummer: 44850/C0/1240000) en van 15 mei 1997 betreffende het overleg met de syndicale afvaardiging in de baggersector (registratienummer: 46985/C0/1240000) heeft vervangen.

Deze CAO wordt gesloten voor onbepaalde duur, met dien verstande dat ze te allen tijde kan worden aangepast aan bepalingen van andere in het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf gesloten collectieve arbeidsovereenkomsten.

Zij kan door één der partijen worden opgezegd met in achtneming van een opzeggingstermijn van 6 maanden. De opzegging wordt betekend bij aangetekend schrijven, gericht aan de Voorzitter van het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf.

Bijlage - Klachtenprocedure aan boord

Elke werknemer tewerkgesteld aan boord van baggermaterieel heeft het recht een klacht in te dienen indien hij meent een inbreuk vast te stellen op onderwerpen opgenomen in het Maritiem Arbeidsverdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie van 23 februari 2006.

1. Indienen van een klacht

De Werknemer bezorgt schriftelijk zijn klacht aan zijn de kapitein. In het geval de klacht de kapitein zelf betreft, wordt de klacht aan de site manager of bij ontstentenis rechtstreeks aan de personeelsdienst van de onderneming overgemaakt.

De werknemer heeft het recht zich tijdens de klachtenprocedure te laten bijstaan of te vertegenwoordigen door één of meer aan boord van het schip aanwezige personen.

2. Behandeling klacht

Bij ontvangst van een klacht nodigt de kapitein de werknemer uit om de klacht grondig te bespreken en tracht een oplossing voor het probleem te vinden. Dit gesprek moet plaatsvinden binnen de 8 dagen na ontvangst van de klacht.

De kapitein maakt een rapport waarin de klacht en de voorgestelde oplossing vermeld wordt. Hij bezorgt hiervan een kopie aan de werknemer.

3. Mogelijkheid tot beroep

Indien het probleem niet aan boord kan geregeld worden omdat de werknemer het niet eens is met de voorgestelde oplossingen, kan de werknemer schriftelijk bezwaar aantekenen bij de personeelsdienst van de onderneming. Hij moet dit bezwaar binnen de 8 dagen nadat hij het rapport van de kapitein ontvangen heeft overmaken.

De personeelsdienst contacteert de werknemer en de kapitein en tracht alsnog een oplossing te vinden die voor alle betrokken partijen aanvaardbaar is. De personeelsdienst maakt een verslag op en stelt een oplossing voor. Zij brengt de werknemer van de voorgestelde oplossing op de hoogte binnen de 8 dagen na het contact met de betrokken partijen.

4. Verslagen

Het is voor alle partijen van belang dat er een schriftelijk bewijs wordt gehouden van de volledige klachtenprocedure. De verslagen worden verzameld in een klachtendossier dat de volgende documenten bevat:

  • een kopie van de klacht;
  • een kopie van het verslag van de kapitien;
  • een kopie van het bezwaar;
  • een kopie van het verslag van de personeelsdienst;
  • verdere ontwikkelingen.

De werknemer wordt ook op de hoogte gebracht van de opvolging die aan de voorgestelde oplossingen effectief gegeven is.

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
10/01/2013
Registratienr
113954
Geldig van
13/10/2011
Geldig tot
01/08/2013
Neerleggingsdatum
18/02/2013
Registratiedatum
11/03/2013
Onderwerp
loon- en arbeidsvoorwaarden
BS Bericht van neerlegging
02/04/2013
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
11/11/2013
Gepubliceerd in het B.St. van
04/12/2013
Keywords
LONEN, PLOEGEN- EN NACHTARBEID, ARBEID TIJDENS WEEKENDS EN OP FEESTDAGEN, FUNCTIECLASSIFICATIE, ARBEIDSDUURFLEXIBILITEIT, OVERUREN, OPLEIDING (EXCL. SYNDICALE VORMING), SYNDICALE AFVAARDIGING, WERKING ONDERNEMING/OVERLEGORGANEN

Historiek
01/08/2014 31/12/2999 2302 Overleg met de syndicale afvaardiging in de ondernemingen waarvan de gewone activiteit bestaat in het uitvoeren van baggerwerken
13/10/2011 31/07/2014 2302 Overleg met de syndicale afvaardiging in de ondernemingen waarvan de gewone activiteit bestaat in het uitvoeren van baggerwerken
13/10/2011 13/10/2011 2302 Overleg met de syndicale afvaardiging in de ondernemingen waarvan de gewone activiteit bestaat in het uitvoeren van baggerwerken