1201 Tussenkomst van de werkgevers in de vervoerkosten van de werknemers
Paritair (sub-)Comité nr.:
119.01.00-00.00,
119.02.00-00.00,
119.03.00-00.00
Bijwerking: 11/12/2019
Geldig vanaf: 01/02/2014
Geldig tot: 31/12/2019
Rechthebbenden
Alle werknemers die ressorteren onder het paritair comité van de voedingshandel, ongeacht het bedrag van hun loon.
Vervoermiddelen
Alle openbare en privé-vervoermiddelen.
Bedrag
- Vervoer per spoor: derdebetalersregeling.
-
Andere openbare vervoermiddelen:
- prijs in verhouding: 80% van de kostprijs van het vervoerbewijs.
- vaste prijs: 80% van de kostprijs van het vervoerbewijs.
- Privé-vervoer: gemiddeld 70% van de prijs van de treinkaart.
- Fiets: 0,20 EUR per kilometer.
Afstand
- Trein: geen minimumafstand.
- Openbaar vervoer en privé vervoer: 2 km en meer.
- Fiets: vanaf 1ste kilometer.
In het Paritair Comité voor de handel in voedingswaren werd op 30 januari 2014 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten betreffende de tussenkomst in de vervoerskosten.
Wij geven u hierna de integrale tekst van deze CAO.
HOOFDSTUK I - Toepassingsgebied
Artikel 1
§1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de arbeiders die onder de bevoegdheid vallen van het Paritair Comité voor de handel in voedingswaren.
§2. Met arbeiders worden de mannelijke en de vrouwelijke arbeiders bedoeld.
HOOFDSTUK II - Tussenkomst van de werkgever in de kosten van gemeenschappelijk vervoer van de arbeiders
Artikel 2
De werkgevers kennen een tussenkomst in de kosten van gemeenschappelijk vervoer van de arbeiders toe voor zover de afstand volgens de kortste weg tussen de vertrekhalte en de aankomsthalte, 2km of meer bedraagt.
Artikel 3
Het bedrag van de tussenkomst wordt vastgesteld:
-
Wat het door de NMBS en MIVB georganiseerde vervoer betreft, zal de werkgever een derde-betalersregeling afsluiten. In dat kader is de tussenkomst van werkgever in de prijs van het gebruikte vervoerbewijs gelijk aan 80% van de kostprijs van de treinkaart in 2e klasse voor een overeenstemmende afstand voor wat betreft het NMBS-vervoer of 80% van de kostprijs van het vervoerbewijs van de MIVB.
De overige 20% worden door de overheid ten laste genomen zodat de arbeider kan genieten van kosteloos woon-werkverkeer. Er kunnen echter geen bijkomende kosten ten laste worden gelegd van de werkgever als het derde-betalersysteem zou wegvallen. -
Wat het door de TEC en De Lijn georganiseerd openbaar vervoer betreft, is de tussenkomst van werkgever in de prijs van het gebruikte vervoer gelijk aan 80% van de kostprijs van het vervoerbewijs (hetzij 80% van een eenheidsprijs, ongeacht de afstand, hetzij 80% van een kostprijs voor een overeenstemmende afstand).
Aan de ondernemingen wordt aanbevolen om zonder bijkomende kosten een derde-betalersregeling af te sluiten met TEC of De Lijn. Hierdoor hoeft de arbeider slechts zijn aandeel (20%) in de kost van het vervoerbewijs te betalen en heeft de werkgever minder administratie te verwerken wegens het wegvallen van een individuele terugbetaling van het werkgeversaandeel aan elke arbeider. - Wat het gecombineerd gemeenschappelijk openbaar vervoer betreft, is de tussenkomst van werkgever in de prijs van het gebruikte vervoer gelijk aan 80% van de kostprijs van het vervoerbewijs, zoals in de overige paragrafen van artikel 3 van deze collectieve arbeidsovereenkomst bepaald.
HOOFDSTUK III - Tussenkomst van de werkgever in de privé-vervoerkosten van de arbeiders
Artikel 4
Het bedrag van de werkgeverstussenkomst voor wat de verplaatsingen met de fiets betreft wordt vastgesteld op 0,20 EUR per kilometer, vanaf de eerste kilometer, enkele afstand, per effectief gepresteerde dag.
Artikel 5
De werkgevers kennen een tussenkomst in de privé-vervoerkosten van de arbeiders toe, voor zover de afstand tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling meer dan 2km bedraagt.
Artikel 6
§1. De tussenkomst van de werkgever in de privé-vervoerskosten is gelijk aan 70 % gemiddeld van de prijs van de treinkaart in 2e klasse voor een overeenstemmende afstand.
§2. De tussenkomst voor gebruik van private vervoermiddelen wordt automatisch aangepast aan de verhoging van de treintarieven, telkens op 1 februari.
§3. De werkgever kan een verklaring op eer eisen waarbij de arbeider verzekert dat hij geregeld gebruik maakt van een individueel vervoermiddel om zich over een afstand van meer dan 2 km van zijn woonplaats naar de plaats van tewerkstelling te begeven. In dit geval moet de werkgever spontaan een invulformulier voor de verklaring op eer afleveren.
HOOFDSTUK IV - Tijdstip van terugbetaling
Artikel 7
De terugbetaling van de vervoerkosten waarvan sprake in de art. 2, 3, 4, 5 en 6 hierboven zullen minstens éénmaal per maand geschieden.
Artikel 8
Onverminderd de beschikkingen voorzien in art. 2, 3, 4, 5 en 6 zullen de gunstiger toestanden inzake vervoer en terugbetaling van de vervoerkosten op het vlak van de onderneming behouden blijven.
HOOFDSTUK V - Duur van de overeenkomst
Artikel 9
De huidige collectieve arbeidsovereenkomst wordt afgesloten voor een onbepaalde duur.
Zij treedt in werking op 1 februari 2014 en kan opgezegd worden door één der partijen, mits betekening van de opzeg van drie maanden, door aangetekend schrijven ter post, gericht aan de Voorzitter en aan de organisaties vertegenwoordigd in het schoot van het Paritair comité voor de handel in voedingswaren.
Artikel 10
De huidige collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 6 oktober 2011 gesloten in het Paritair comité voor de handel in voedingswaren, algemeen verbindend verklaard door het koninklijk besluit van 11 januari 2013, B.S. 16 april 2013 (registratienummer 106620/CO/119).
Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.
Datum CAO
31/01/2014 |
Registratienr
120764 |
Geldig van
01/02/2014 |
Geldig tot
31/12/2019 |
Neerleggingsdatum
11/02/2014 |
Registratiedatum
28/04/2014 |
||
Onderwerp
financiële bijdrage in de vervoerskosten |
|||
BS Bericht van neerlegging
16/05/2014 |
Algemeen verbindend verklaring
- |
||
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
09/10/2014 |
Gepubliceerd in het B.St. van
28/11/2014 |
||
Keywords
VERGOEDINGEN VOOR VERPLAATSINGSKOSTEN |
Historiek | ||
---|---|---|
01/02/2024 | 31/12/2050 | 1201 Patronale tussenkomst in de vervoerskosten: regels |
01/02/2022 | 31/01/2024 | 1201 Patronale tussenkomst in de vervoerskosten: regels |
01/01/2020 | 31/01/2022 | 1201 Patronale tussenkomst in de vervoerskosten: regels |
01/02/2014 | 31/12/2019 | 1201 Tussenkomst van de werkgevers in de vervoerkosten van de werknemers |
01/01/2012 | 31/01/2014 | 1201 Tussenkomst van de werkgevers in de vervoerkosten van de werknemers |
01/02/2009 | 31/12/2011 | 1201 Tussenkomst van de werkgevers in de vervoerkosten van de werknemers |
01/01/2008 | 31/01/2009 | 1201 Tussenkomst van de werkgevers in de vervoerkosten van de werknemers |
01/01/2004 | 31/12/2007 | 1201 Tussenkomst van de werkgevers in de vervoerkosten van de werknemers |
01/04/2001 | 31/12/2003 | 1201 12 Tussenkomst van de werkgevers in de vervoerkosten van de werknemers |
01/04/2001 | 31/03/2001 | 1201 12 Tussenkomst van de werkgevers in de vervoerkosten van de werknemers |
01/04/1993 | 31/03/2001 | 1201 12 Tussenkomst van de werkgevers in de vervoerkosten van de werknemers |