Mobiliteitsvergoeding of cash for car: stand van zaken

Van 
89598

Het wetsontwerp betreffende de invoering van een mobiliteitsvergoeding is nog steeds in behandeling bij het Parlement. Ook de Nationale Arbeidsraad en de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven hebben hun advies uitgebracht over het wetsontwerp.

Ons artikel van 20 oktober 2017 ging over de details van deze nieuwe maatregel: een bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsvergoeding.

De Raad van State heeft intussen een negatief advies over dit wetsontwerp gegeven (zie ons artikel van 17 november 2017).

Ondanks dit negatief advies heeft de regering het ontwerp toch neergelegd in het parlement en de nadruk gelegd op de beoordeling in verhouding tot het nagestreefde doel.

Advies van de sociale partners

De sociale partners van de Nationale Arbeidsraad (NAR) en de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) hebben ook een unaniem advies op dit ontwerp uitgebracht : de mobiliteitsvergoeding is slechts zinvol indien er ook een mobiliteitsbudget komt.

Het mobiliteitsbudget is een budget - berekend op jaarbasis - dat de werkgever kan toekennen als alternatief voor de bedrijfswagen waarop een werknemer aanspraak kan maken. Dit mobiliteitsbudget biedt de werknemer de keuze om de bedrijfswagen waarop hij aanspraak kan maken te vervangen (indien hij er volledig aan verzaakt) of om te opteren voor de combinatie van een milieuvriendelijkere en/of goedkopere bedrijfswagen (minder hoge leasing- of afschrijvingskost) met duurzame vervoermiddelen en-diensten. Enkel het niet-bestede deel van het mobiliteitsbudget kan aan het einde van het jaar aan de werknemer worden gestort.

Ze zijn van oordeel dat aan de bovenvermelde belangrijke opmerking van de Raad van State (nl. een gedragswijziging in de richting van een duurzamere mobiliteit stimuleren en bijdragen tot een vermindering van de verkeerscongestie) kan worden tegemoetgekomen door ervoor te zorgen dat er naast de mobiliteitsvergoeding ook een mobiliteitsbudget komt.

Ten slotte, vragen de Raden om zowel m.b.t. de invoering van de mobiliteitsvergoeding als m.b.t. de invoering van het mobiliteitsbudget een wet aan te nemen. Ze zijn van mening dat het niet zinvol is om deze wetten retroactief in werking te laten treden.

Ontwerp bij Parlement

Op het ogenblik dat deze tekst werd opgesteld, stond het ontwerp over de mobiliteitsvergoeding echter nog ter discussie in de Kamer. Een aantal artikelen van het wetsontwerp zijn zelfs aangenomen in eerste lezing op 15 februari (fiscaal deel). Bovendien wordt 1 januari 2018 nog steeds vermeld als datum van inwerkingtreding.

Wij volgen deze kwestie op de voet. Wij raden u om onze website regelmatig te bezoeken. Denk ook aan onze newsletter om automatisch op de hoogte te worden gebracht.

Bronnen: Wetsontwerp betreffende de invoering van een mobiliteitsvergoeding, 15 december 2017, Doc., 2838/001; Advies van de NAR nr 2.075 van 21 februari 2018 - Wetsontwerp betreffende de invoering van een mobiliteitsvergoeding, www.cnt-nar.be.