4102 Omgaan met migrerende uitzendkrachten

Paritair (sub-)Comité nr.:
322.00.00-00.00

Bijwerking: 13/01/2023
Geldig vanaf: 01/12/2022

Deze sector heeft regels inzake uitzendarbeid voorzien voor de migrerende uitzendkrachten.

In het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die buurtwerken of- diensten leveren werd op 16 november 2022 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten betreffende het omgaan met migrerende uitzendkrachten (nr. 176821/CO/322).

1. Toepassingsgebied

  • De uitzendbureaus, bedoeld bij artikel 7, 1° van de wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers;
  • De uitzendkrachten, bedoeld bij artikel 7, 3° van genoemde wet van 24 juli 1987, die door de uitzendbureaus worden tewerkgesteld bij een gebruiker.

Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de uitzendbureaus vanaf het ogenblik dat een migrerende uitzendkracht(1) wordt geselecteerd om bij een gebruiker ter beschikking te worden gesteld.

(1) Verwijst naar de onderdaan van een andere Staat dan België die de toelating kreeg om de Belgische arbeidsmarkt te betreden en legaal in België te verblijven om in het kader van de gecombineerde vergunning of arbeidskaart/-vergunning in loondienst te werken met een arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid, met uitzondering van personen die al in België zijn gevestigd op basis van een gecombineerde titel. Het gaat hier zowel om migrerende uitzendkrachten van binnen de EER als van buiten de EER.

2. Vergunning

Het uitzendbureau besteedt bijzondere aandacht aan de formaliteiten m.b.t. de verblijfsvergunning en de arbeidskaart/-vergunning of de gecombineerde vergunning, indien deze van toepassing zijn op de betrokken migrerende uitzendkracht, en dit uiterlijk op het moment van de terbeschikkingstelling.

2.1. Buiten EER

Voor migrerende uitzendkrachten met een niet EER-nationaliteit wijst het uitzendbureau de migrerende uitzendkracht erop dat een registratie bij de gemeente noodzakelijk is alvorens de nodige documenten voor een geldige tewerkstelling toegekend kunnen worden.

2.2. Binnen de EER

Bij tewerkstelling van een migrerende uitzendkracht met EER-nationaliteit wijst het uitzendbureau op de verplichting tot registratie bij de gemeente, niettegenstaande het ontbreken van de registratie geenszins de geldige tewerkstelling van de migrerende uitzendkracht verhindert.

3. De terbeschikkingstelling van de migrerende werknemers

In het kader van de terbeschikkingstelling van migrerende uitzendkrachten engageert het uitzendbureau zich ertoe bijzondere aandacht te besteden aan de communicatie tussen de migrerende uitzendkracht en de gebruiker.

Worden daarbij onder meer beoogd, de eerste contacten tussen de gebruikende onderneming en de migrerende uitzendkracht, die zo nodig plaatshebben in aanwezigheid van een vertegenwoordiger van het uitzendbureau.

Desgevallend kan het uitzendkantoor migrerende uitzendkrachten begeleiden bij de aanvraag tot erkenning van een buitenlands diploma in België.

Het uitzendbureau engageert zich ertoe alle bepalingen betreffende het arbeidsrecht toe te passen, zoals deze m.b.t. het opstellen van een arbeidsovereenkomst waarin alle verplichte vermeldingen zijn opgenomen, het uitbetalen van een correct loon, het bezorgen van een loonfiche,...

3.1. Communicatie

In zijn communicatie legt het uitzendbureau de nadruk op de bepalingen opgenomen in het arbeidsreglement dat aan de migrerende uitzendkracht wordt bezorgd, zoals de bepalingen betreffende het verlofsysteem, de regels inzake de noodzaak om te verwittigen in geval van ziekte of te laat komen, ...

Voor de wettelijk verplichte documenten dient de taalwetgeving te worden gerespecteerd die van toepassing is in het bedrijfsleven.

Het uitzendbureau verzoekt ook de gebruikende onderneming om haar verplichtingen na te komen inzake het onthaal en inzake de inlichtingen die aan de migrerende uitzendkracht moeten worden gegeven, onder meer wat de regels betreft m.b.t. de arbeidstijd, de veiligheid,...

3.2. Schorsing van de arbeidsovereenkomst

Als de arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid wordt geschorst, licht het uitzendbureau de migrerende uitzendkracht in over de principes die bij een schorsing van toepassing zijn betreffende het verlies van loon en de vergoedingen van de sociale zekerheid (onder meer inzake ziekte, ongeval, tijdelijke werkloosheid om economische redenen en slecht weer).

3.3. Einde van de arbeidsovereenkomst

Als het uitzendbureau een einde maakt aan de arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid, dan geeft het, op vraag van de migrerende uitzendkracht, informatie betreffende de formaliteiten waaraan de migrerende uitzendkracht aandacht moet besteden, zonder dat het uitzendbureau verplicht is deze na zijn terbeschikkingstelling te begeleiden.

Wordt hiermee bedoeld, informatie betreffende:

  • de delen van het loon of de vergoedingen van de sociale zekerheid die betaald worden na de periode van tewerkstelling;
  • de aangifte voor de personenbelasting die correct en binnen de vooropgestelde termijnen moet worden opgesteld;
  • de documenten betreffende het werkloosheidssysteem die aan de betrokken werknemer worden bezorgd;
  • de tewerkstellingsmogelijkheden in het kader van de afloop van de arbeidsvergunning.

4. Het ter beschikking stellen van een woonruimte

Het ter beschikking stellen van een woonruimte is geen verplichting, noch in hoofde van het uitzendbureau (om een woonruimte voor te stellen), noch in hoofde van de migrerende uitzendkracht (om de voorgestelde woonruimte te aanvaarden).

Stelt het uitzendbureau geen woonruimte voor aan de migrerende uitzendkracht, dan moet het echter alles in het werk stellen opdat de migrerende uitzendkracht zo snel mogelijk een woonruimte zou vinden.

Het uitzendbureau engageert zich, in de mate van het mogelijke en voor zover zij over de nodige informatie beschikken, om de migrerende uitzendkracht over de woninghuurwet en de gevolgen daarvan op vlak van duurtijd. opzegging, ... te informeren in een voor de migrerende uitzendkracht begrijpelijke taal en dit vooraleer de zoektocht naar een woning wordt aangevat.

Als het uitzendbureau de migrerende uitzendkrachten een woonruimte ter beschikking stelt, of alles in het werk stelt opdat een woonruimte zou worden gevonden, dan engageert het zich ertoe dat de terbeschikkingstelling van de woonruimte, en de woonruimte waarvan sprake, beantwoorden aan de
verschillende reglementeringen die van toepassing zijn.

De onkosten verbonden aan de terbeschikkingstelling van een woonruimte door het uitzendbureau, zoals de huur, de huurlasten, ... worden van te voren aan de migrerende uitzendkracht meegedeeld, in ieder geval vóór deze laatste zich akkoord verklaart met de voorgestelde woonruimte. Dit geldt ook voor elke verhoging van deze onkosten. De onkosten verbonden aan de terbeschikkingstelling van een woonruimte, alsook elke eventuele verhoging, moeten stroken met de werkelijkheid en redelijk zijn. Onkosten en huurgelden/huurlasten kunnen niet zonder toestemming van de migrerende uitzendkracht van het loon worden afgehouden.

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
16/11/2022
Registratienr
176821
Geldig van
-
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
18/11/2022
Registratiedatum
28/11/2022
Reikwijdte
Uitzendbureaus en uitzendkrachten
Onderwerp
Omgaan met migrerende uitzendkrachten
BS Bericht van neerlegging
13/12/2022
Algemeen verbindend verklaring
Gevraagd
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
07/05/2023
Gepubliceerd in het B.St. van
05/06/2023
Keywords
KOSTENVERGOEDINGEN (EXCL. VERPLAATSINGSKOSTEN), TIJDELIJKE ARBEID EN UITZENDARBEID, AANWERVING, WELZIJN OP HET WERK, UITZENDARBEID, AANWERVING, WELZIJN OP HET WERK, ALLE PREMIES EN VERGOEDINGEN VOOR DE ACTIEVE WERKNEMER, ARAB - VERGOEDING / VERBLIJFSVERGOEDING / ONKOSTENVERGOEDING
Tekst aangepast op
29/11/2022

Historiek
01/12/2022 31/12/2050 4102 Omgaan met migrerende uitzendkrachten
03/10/2011 30/11/2022 4102 Omgaan met migrerende uitzendkrachten