0304 0306 Omschrijving van de functies - Kamerdiensten-roomservice

Paritair (sub-)Comité nr.:
302.00.00-00.00

Bijwerking: 22/05/2000
Geldig vanaf: 01/07/1997
Geldig tot: 30/09/2007

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : KAMERDIENSTEN - ROOM-SERVICE

Code : HRC. REF. 401

Functie : hulp etage-kelner(in)

 

ORGANISATIE :

Ressorterend onder de étage-kelner of de étage-verantwoordelijke.

 

DOEL :

Mise en place voor de F&B - dienstverlening op de kamers.

 

HOOFDTAKEN :

-        Mise en place van de benodigdheden voor de dienstverlening (dienbladen, karretjes, tafelbenodigdheden, minibar enz...).

-        Brengt de benodigdheden aan volgens werkinstructies van de étage-kelner.

-        Staat in voor het verzamelen en afruimen van het dienstmateriaal.

-        Controleert en vult de mini bar aan.

-        Staat in voor bijkomende dienstverlening op verzoek van de étage-kelner.

 

CRITERIA

Code : HRC. REF. 401

Functie : hulp etage-kelner(in)

 

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

-        correcte, vlotte en tijdige ondersteuning van bediening en dienstverlening op de kamers;

-        orde en netheid van het bedieningsmateriaal;

-        efficiënte werkorganisatie en communicatie;

1.2. Gevolgen

-        vooral tijdverlies (vb. vergeten van benodigdheden).

 

2. KENNIS EN KUNDE

-        praktische kennis van de werkzaamheden.

 

3. PROBLEEMOPLOSSING

-        doet beroep op de verantwoordelijke.

 

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

-        mondeling;

-        discreet voorkomen.

 

5. VAARDIGHEDEN

-        bewegingsvaardigheid.

 

6. INCONVENIENTEN

6.1. Zwaarte : - dienbladen;

6.2. Houding : - veelvuldig rondlopend - veelvuldig gebogen;

6.3. Werksfeer : - werkbelasting tijdens piekperiode;

6.4. Risico : - belasting rug;

- kans op lichte brandwonden.

 

 

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : KAMERDIENSTEN - ROOM-SERVICE

Code : HRC. REF. 402

Functie : etage-kelner(in)

 

ORGANISATIE :

Ressorterend onder de verantwoordelijke room-service.

 

DOEL :

F&B-dienstverlening op de kamers.

 

HOOFDTAKEN :

-        Mise en place benodigdheden (dienbladen, karretjes, tafelbenodigheden enz..., bedient ontbijten, gerechten en dranken op de kamers volgens order van de klanten.

-        Bijkomende dienstverlening op verzoek van de klanten.

-        Overhandigt de rekening en zorgt dat de betaling wordt uitgevoerd volgens interne procedures.

-        Haalt nadien eventueel het dienstmateriaal op en ruimt af.

-        Controleert en vult de mini-bar aan.

-        Warmt eventueel klaargemaakte gerechten op.

-        Noteert eventueel bestellingen.

 

CRITERIA

Code : HRC. REF. 402

Functie : etage-kelner(in)

 

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

-        correcte, vlotte en tijdige bediening;

-        efficiënte werkorganisatie en communicatie.

 

2. KENNIS EN KUNDE

-        praktische kennis van bedieningsmethode;

-        kennis van het aanbod van dranken en spijzen (kaart);

-        kennis van de veiligheidsvoorschriften.

 

3. PROBLEEMOPLOSSING

-        doet beroep op verantwoordelijke.

 

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

-        elementaire talenkennis : doorgeven van informatie;

-        discreet voorkomen - klantencontact.

 

5. VAARDIGHEDEN

-        bewegingsvaardigheid.

 

6. INCONVENIENTEN

6.1. Zwaarte : - dienbladen;

6.2. Houding : - veelvuldig rondlopend - veelvuldig gebogen;

6.3. Werksfeer : - werkbelasting tijdens piekperiode;

6.4. Risico : - belasting rug;

- kans op lichte brandwonden.

 

 

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : KAMERDIENSTEN – ROOMSERVICE

Code : HRC. REF. 403

Functie : assistent(e) oberkelner roomservice assistent(e) hofmeester roomservice

 

ORGANISATIE :

Ressorterend onder de maître d'hôtel room-service. Geeft operationeel werkinstructies aan de (hulp)étage-kelners.

 

DOEL :

Werkorganisatie en supervisie van de F&B-dienstverlening op de kamers.

 

HOOFDTAKEN :

-        Superviseert en coördineert de werkzaamheden van de (hulp)étage-kelners.

-        Staat in voor de professionele begeleiding van het personeel.

-        Noteert de bestellingen en geeft richtlijnen met betrekking tot dienstverlening, de gerechten en de dranken, de bediening. Controleert het bedieningsmateriaal en de bestelling conform order voor de bediening op de kamer.

-        Superviseert de interne afrekeningsprocedures.

-        Houdt toezicht op orde en netheid van het bedieningsmateriaal.

-        Lost vragen of klachten op van de klanten.

 

CRITERIA

Code : HRC. REF. 403

Functie : assistent(e) oberkelner roomservice assistent(e) hofmeester roomservice

 

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

-        supervisie en coördinatie van de werkzaamheden;

-        correcte, vlotte en tijdige bediening;

-        efficiënte werkorganisatie en communicatie.

 

2. KENNIS EN KUNDE

-        kennis van de werkzaamheden, bedieningsmethode;

-        kennis van de dranken en de spijzenkaart;

-        kennis van de interne procedures;

-        kennis veiligheidsvoorschriften;

-        gebruik PC.

 

3. PROBLEEMOPLOSSING

-        werkt volgens interne procedures.

 

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

-        talenkennis;

-        discreet voorkomen.

 

5. VAARDIGHEDEN

---

 

6. INCONVENIENTEN

6.1. Zwaarte : - ---

6.2. Houding : - rondlopend;

6.3. Werksfeer : - ---

6.4. Risico : - ---

 

 

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : KAMERDIENSTEN

Code : HRC. REF. 404

Functie : oberkelner(in) / hofmeester(es)

 

ORGANISATIE :

Ressorteert onder de F&B manager. Geeft leiding aan het bedieningspersoneel van de room-service.

 

DOEL :

Het organiseren en superviseren van de F&B-diensverlening op de kamers.

 

HOOFDTAKEN :

1. Werkorganisatie :

-        organiseert, coördineert en superviseert de voorbereidende werkzaamheden van de (hulp)étage-kelners;

-        plant de werkzaamheden van het bedieningspersoneel, zorgt voor de taakverdeling en geeft instructies m.b.t. kamerdiensten;

-        staat in voor de begeleiding van het personeel met betrekking tot de room-service.

2. Superviseert de werkzaamheden :

-        controleert de mise en place van het dienstmateriaal, de benodigdheden enz..., signaleert defecten;

-        noteert de bestellingen en geeft richtlijnen met betrekking tot de dienstverlening;

-        houdt toezicht op de naleving van de bedieningsprotocol en huisregels; waarborgt klantvriendelijke en kwalitatieve bediening;

-        controleert orde en netheid en het voorkomen van het personeel;

-        vervult de vereiste formaliteiten voor de afrekening van de verleende diensten.

 

CRITERIA

Code : HRC. REF. 404

Functie : oberkelner(in) / hofmeester(es)

 

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

-        werkorganisatie van het bedieningspersoneel en supervisie van de werkzaamheden;

-        het waarborgen van vlotte, correcte, toegewijde en klantvriendelijke bediening;

-        uitvoeren van de vereiste formaliteiten met betrekking tot de afrekening.

 

2. KENNIS EN KUNDE

-        kennis van de werkzaamheden en de bedieningsmethoden;

-        kennis dranken- en spijzenkaart;

-        inzicht werkorganisatie;

-        kennis van de interne procedures.

 

3. PROBLEEMOPLOSSING

-        lost problemen zelf op;

-        organisatie, personeel, klant.

 

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

-        mondeling en schriftelijk;

-        discretie;

-        talenkennis;

-        teamwerk keuken-kamerdiensten.

 

5. VAARDIGHEDEN

---

 

6. INCONVENIENTEN

6.1. Zwaarte : - ---

6.2. Houding : - ---

6.3. Werksfeer : - ---

6.4. Risico : - ---

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : SPOORWEGEN

Code : HRC. REF. 406

Functie : steward(ess) slaap- en ligwagen

 

ORGANISATIE :

Ressorteert onder de afdelingsverantwoordelijke. Werkt autonoom op de trein.

 

DOEL :

Het begeleiden van reizigers in slaap- en ligwagens. Het verkopen van dranken en eetwaren.

 

HOOFDTAKEN :

-        Haalt reispapieren op in het kantoor.

-        Staat vóór het vertrek in voor het in orde zetten van de slaap- en ligplaatsen volgens interne richtlijnen; in de ligwagen : zorgt voor de vereiste benodigdheden, verdeelt het linnen, maakt de bedden op volgens reservering.

-        Controleert de staat en de werking van de voorzieningen (licht, verwarming, airconditioning, enz...) aan boord. Signaleert eventuele defecten.

-        Controleert de kwantiteit en kwaliteit van de voorraden aan boord (etenswaren, dranken, toiletartikelen, linnen, enz...).

-        Onthaalt de reizigers : duidt de kabine aan en helpt bij het dragen van de bagage.

-        Controleert de reserveringsbewijzen en neemt reisbiljetten in ontvangst; verkoopt (verhuurt) vrije lig- of slaapplaatsen en ontvangt de toeslagen. Plaatst de lig- en slaapplaatsen in nachtstand.

-        Verzamelt de nodige reisdocumenten en verzorgt de vereiste formaliteiten m.b.t. douane- en politiecontroles; overhandigt de vereiste documenten en geeft de nodige inlichtingen aan douane- en politieambtenaren.

-        Staat in voor de dienstverlening aan de reizigers; verkoopt en bedient dranken en eetwaren. Werkt met vreemde valuta. Bedient ontbijten. Lost vragen en problemen van de reizigers op. Helpt reizigers bij ongemakken.

-        Staat in voor de wekdienst.

-        Waakt over de netheid, de orde en de veiligheid in het rijtuig. Controleert de sluiting van de deuren. Houdt toezicht op de netheid van het sanitair. Ruimt het dienstmateriaal op en verzamelt het gebruikte linnen.

-        Vult de vereiste formulieren in, stelt reisrapport op; staat in voor de uitvoering van de administratie volgens interne richtlijnen. Houdt kassa bij van de verkopen. Maakt inventaris op van de goederen volgens richtlijnen.

-        Sluit het rijtuig af na de reis en overhandigt de documenten en de kassa volgens richtlijnen.

 

CRITERIA

Code : HRC. REF. 406

Functie : steward(ess) slaap- en ligwagen

 

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

-        persoonlijke efficiënte werkorganisatie;

-        correcte en klantvriendelijke dienstverlening;

-        verkoop van gerechten en dranken;

-        correct uitvoeren van administratieve formaliteiten conform richtlijnen;

-        correct kassa- en voorraadbeheer conform inventaris;

-        waakt over de orde en veiligheid in het rijtuig.

 

2. KENNIS EN KUNDE

-        kennis van de administratieve richtlijnen, landenvoorschriften en interne procedures van de spoorwegen;

-        praktische kennis van de verkoopstechnieken en bedieningsmethoden;

-        kennis van het aanbod van de dranken, de gerechten en de presentatierichtlijnen;

-        kennis van de tarieven - werken met vreemde valuta.

 

3. PROBLEEMOPLOSSING

-        zoekt naar alternatieven bij problemen of doet beroep op controlepersoneel of de treinwachter.

 

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

-        talenkennis : mondeling : doorgeven van informatie;

-        dienstverlenend en discreet voorkomen.

 

5. VAARDIGHEDEN

-        bewegingsvaardigheid.

 

6. INCONVENIENTEN

6.1. Zwaarte : - dragen van dienbladen - bagage;

6.2. Houding : - staand - lopend - veelvuldig gebogen;

6.3. Werksfeer : - vuil linnen;

- onstabiliteit van rijdende voertuigen;

6.4. Risico : - kans op kneuzingen - uitglijden;

- risico reizigers - diefstal.

 


Historiek
01/10/2007 31/12/2999 0304 Omschrijving van de functies - Kamerdiensten - Roomservice
01/07/1997 30/09/2007 0304 0306 Omschrijving van de functies - Kamerdiensten-roomservice