0304 Omschrijving van de functies - Kamerdiensten - Roomservice

Paritair (sub-)Comité nr.:
302.00.00-00.00

Bijwerking: 07/08/2008
Geldig vanaf: 01/10/2007

  • hulp-etagekelner(in) (Code 401);
  • etagekelner(in) (Code 402);
  • assistent(e) oberkelner, assistent(e) hofmeester (Code 403);
  • oberkelner(in), hofmeester(es) (Code 404);
  • steward(ess) slaap- en ligwagen (Code 406).
functiecode functietitel
401 hulp-etagekelner(in)
402 etagekelner(in)
403 assistent(e) oberkelner
assistent(e) hofmeester
404 oberkelner(in)
hofmeester(es)
406 steward(ess) slaap- en ligwagen

Functie : hulp etage-kelner(in)

Code : HRC. REF. 401

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : KAMERDIENSTEN - ROOM-SERVICE

Functiecategorie: II

ORGANISATIE

Ressorterend onder de etage-kelner of de etage-verantwoordelijke.

DOEL

Mise-en-place voor de F&B - dienstverlening op de kamers.

HOOFDTAKEN

  • Mise-en-place van de benodigdheden voor de dienstverlening (dienbladen, karretjes, tafelbenodigdheden, minibar enz.).
  • Brengt de benodigdheden aan volgens werkinstructies van de etage-kelner.
  • Staat in voor het verzamelen en afruimen van het dienstmateriaal.
  • Controleert en vult de mini bar aan.
  • Staat in voor bijkomende dienstverlening op verzoek van de etage-kelner.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • correcte, vlotte en tijdige ondersteuning van bediening en dienstverlening op de kamers;
  • orde en netheid van het bedieningsmateriaal;
  • efficiënte werkorganisatie en communicatie;

1.2. Gevolgen

  • vooral tijdverlies (vb. vergeten van benodigdheden).

2. KENNIS EN KUNDE

  • praktische kennis van de werkzaamheden.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • doet beroep op de verantwoordelijke.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling;
  • discreet voorkomen.

5. VAARDIGHEDEN

  • bewegingsvaardigheid.

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : dienbladen;
  2. Houding : veelvuldig rondlopend - veelvuldig gebogen;
  3. Werksfeer : werkbelasting tijdens piekperiode;
  4. Risico :
    • belasting rug;
    • kans op lichte brandwonden.

Functie : etage-kelner(in)

Code : HRC. REF. 402

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : KAMERDIENSTEN - ROOM-SERVICE

Functiecategorie: V

ORGANISATIE

Ressorterend onder de verantwoordelijke room-service.

DOEL

F&B-dienstverlening op de kamers.

HOOFDTAKEN

  • Mise-en-place benodigdheden (dienbladen, karretjes, tafelbenodigheden enz.), bedient ontbijten, gerechten en dranken op de kamers volgens order van de klanten.
  • Bijkomende dienstverlening op verzoek van de klanten.
  • Overhandigt de rekening en zorgt dat de betaling wordt uitgevoerd volgens interne procedures.
  • Haalt nadien eventueel het dienstmateriaal op en ruimt af.
  • Controleert en vult de mini-bar aan.
  • Warmt eventueel klaargemaakte gerechten op.
  • Noteert eventueel bestellingen.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • correcte, vlotte en tijdige bediening;
  • efficiënte werkorganisatie en communicatie.

2. KENNIS EN KUNDE

  • praktische kennis van bedieningsmethode;
  • kennis van het aanbod van dranken en spijzen (kaart);
  • kennis van de veiligheidsvoorschriften.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • doet beroep op verantwoordelijke.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • elementaire talenkennis : doorgeven van informatie;
  • discreet voorkomen - klantencontact.

5. VAARDIGHEDEN

  • bewegingsvaardigheid.

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : dienbladen;
  2. Houding : veelvuldig rondlopend - veelvuldig gebogen;
  3. Werksfeer : werkbelasting tijdens piekperiode;
  4. Risico :
    • belasting rug;
    • kans op lichte brandwonden.

Functie : assistent(e) oberkelner room-service / assistent(e) hofmeester room-service

Code : HRC. REF. 403

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : KAMERDIENSTEN – ROOM-SERVICE

Functiecategorie: VIII

ORGANISATIE

Ressorterend onder de F & B Manager. Geeft operationeel werkinstructies aan de (hulp)etage-kelners.

DOEL

Werkorganisatie en supervisie van de F&B-dienstverlening op de kamers.

HOOFDTAKEN

  • Superviseert en coördineert de werkzaamheden van de (hulp)etage-kelners.
  • Staat in voor de professionele begeleiding van het personeel.
  • Noteert de bestellingen en geeft richtlijnen m.b.t. dienstverlening, de gerechten en de dranken, de bediening. Controleert het bedieningsmateriaal en de bestelling conform order voor de bediening op de kamer.
  • Superviseert de interne afrekeningsprocedures.
  • Houdt toezicht op orde en netheid van het bedieningsmateriaal.
  • Lost vragen of klachten op van de klanten.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • supervisie en coördinatie van de werkzaamheden;
  • correcte, vlotte en tijdige bediening;
  • efficiënte werkorganisatie en communicatie.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis van de werkzaamheden, bedieningsmethode;
  • kennis van de dranken en de spijzenkaart;
  • kennis van de interne procedures;
  • kennis veiligheidsvoorschriften;
  • gebruik PC.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • werkt volgens interne procedures.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • talenkennis;
  • discreet voorkomen.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : rondlopend;
  3. Werksfeer : ---
  4. Risico : ---

Functie : oberkelner(in) / hofmeester(es)

Code : HRC. REF. 404

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : KAMERDIENSTEN - ROOM-SERVICE

Functiecategorie: IX

ORGANISATIE

Ressorteert onder de F&B manager. Geeft leiding aan het bedieningspersoneel van de room-service.

DOEL

Het organiseren en superviseren van de F&B-diensverlening op de kamers.

HOOFDTAKEN

1. Werkorganisatie:

  • organiseert, coördineert en superviseert de voorbereidende werkzaamheden van de (hulp)etage-kelners;
  • plant de werkzaamheden van het bedieningspersoneel, zorgt voor de taakverdeling en geeft instructies m.b.t. kamerdiensten;
  • staat in voor de begeleiding van het personeel m.b.t. de room-service.

2. Superviseert de werkzaamheden:

  • controleert de mise en place van het dienstmateriaal, de benodigdheden enz., signaleert defecten;
  • noteert de bestellingen en geeft richtlijnen m.b.t. de dienstverlening;
  • houdt toezicht op de naleving van de bedieningsprotocol en huisregels; waarborgt klantvriendelijke en kwalitatieve bediening;
  • controleert orde en netheid en het voorkomen van het personeel;
  • vervult de vereiste formaliteiten voor de afrekening van de verleende diensten.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • werkorganisatie van het bedieningspersoneel en supervisie van de werkzaamheden;
  • het waarborgen van vlotte, correcte, toegewijde en klantvriendelijke bediening;
  • uitvoeren van de vereiste formaliteiten m.b.t. de afrekening.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis van de werkzaamheden en de bedieningsmethoden;
  • kennis dranken- en spijzenkaart;
  • inzicht werkorganisatie;
  • kennis van de interne procedures.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • lost problemen zelf op;
  • organisatie, personeel, klant.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling en schriftelijk;
  • discretie;
  • talenkennis;
  • teamwerk keuken-kamerdiensten.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : ---
  3. Werksfeer : ---
  4. Risico : ---

Functie : steward(ess) slaap- en ligwagen

Code : HRC. REF. 406

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : SPOORWEGEN

Functiecategorie: VI

ORGANISATIE

Ressorteert onder de afdelingsverantwoordelijke. Werkt autonoom op de trein.

DOEL

Het begeleiden van reizigers in slaap- en ligwagens. Het verkopen van dranken en eetwaren.

HOOFDTAKEN

  • Haalt reispapieren op in het kantoor.
  • Staat vóór het vertrek in voor het in orde zetten van de slaap- en ligplaatsen volgens interne richtlijnen; in de ligwagen : zorgt voor de vereiste benodigdheden, verdeelt het linnen, maakt de bedden op volgens reservering.
  • Controleert de staat en de werking van de voorzieningen (licht, verwarming, airconditioning, enz.) aan boord. Signaleert eventuele defecten.
  • Controleert de kwantiteit en kwaliteit van de voorraden aan boord (etenswaren, dranken, toiletartikelen, linnen, enz.).
  • Onthaalt de reizigers : duidt de kabine aan en helpt bij het dragen van de bagage.
  • Controleert de reserveringsbewijzen en neemt reisbiljetten in ontvangst; verkoopt (verhuurt) vrije lig- of slaapplaatsen en ontvangt de toeslagen. Plaatst de lig- en slaapplaatsen in nachtstand.
  • Verzamelt de nodige reisdocumenten en verzorgt de vereiste formaliteiten m.b.t. douane- en politiecontroles; overhandigt de vereiste documenten en geeft de nodige inlichtingen aan douane- en politieambtenaren.
  • Staat in voor de dienstverlening aan de reizigers; verkoopt en bedient dranken en eetwaren. Werkt met vreemde valuta. Bedient ontbijten. Lost vragen en problemen van de reizigers op. Helpt reizigers bij ongemakken.
  • Staat in voor de wekdienst.
  • Waakt over de netheid, de orde en de veiligheid in het rijtuig. Controleert de sluiting van de deuren. Houdt toezicht op de netheid van het sanitair. Ruimt het dienstmateriaal op en verzamelt het gebruikte linnen.
  • Vult de vereiste formulieren in, stelt reisrapport op; staat in voor de uitvoering van de administratie volgens interne richtlijnen. Houdt kassa bij van de verkopen. Maakt inventaris op van de goederen volgens richtlijnen.
  • Sluit het rijtuig af na de reis en overhandigt de documenten en de kassa volgens richtlijnen.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • persoonlijke efficiënte werkorganisatie;
  • correcte en klantvriendelijke dienstverlening;
  • verkoop van gerechten en dranken;
  • correct uitvoeren van administratieve formaliteiten conform richtlijnen;
  • correct kassa- en voorraadbeheer conform inventaris;
  • waakt over de orde en veiligheid in het rijtuig.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis van de administratieve richtlijnen, landenvoorschriften en interne procedures van de spoorwegen;
  • praktische kennis van de verkoopstechnieken en bedieningsmethoden;
  • kennis van het aanbod van de dranken, de gerechten en de presentatierichtlijnen;
  • kennis van de tarieven - werken met vreemde valuta.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • zoekt naar alternatieven bij problemen
  • doet beroep op controlepersoneel of de treinwachter.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • talenkennis : mondeling : doorgeven van informatie;
  • dienstverlenend en discreet voorkomen.

5. VAARDIGHEDEN

  • bewegingsvaardigheid.

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : dragen van dienbladen - bagage;
  2. Houding : staand - lopend - veelvuldig gebogen;
  3. Werksfeer :
    • vuil linnen;
    • onstabiliteit van rijdende voertuigen;
  4. Risico :
    • kans op kneuzingen - uitglijden;
    • risico reizigers - diefstal.

Historiek
01/10/2007 31/12/2999 0304 Omschrijving van de functies - Kamerdiensten - Roomservice
01/07/1997 30/09/2007 0304 0306 Omschrijving van de functies - Kamerdiensten-roomservice