0302 0304 Omschrijving van de functies - Banket

Paritair (sub-)Comité nr.:
302.00.00-00.00

Bijwerking: 22/05/2000
Geldig vanaf: 01/07/1997
Geldig tot: 30/09/2007

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : BANKET – BEDIENING

Code : HRC. REF. 235

Functie : hulpkelner(in) / commis

 

ORGANISATIE :

Ressorteert onder de rijleider.

 

DOEL :

Mise en place en helpen bij de bediening van gerechten en dranken tijdens banketten, recepties, koffiepauzes of andere partijen.

 

HOOFDTAKEN :

-        Staat in voor het onderhoud en de schoonmaak (mastiek) van zaal- en bedieningsmateriaal.

-        Staat in voor de mise en place van banketten, recepties, koffiepauzes e.a. volgens voorschriften.

-        Brengt tijdens de bediening de gerechten, dranken en benodigdheden aan volgens instructies van de rijleider.

-        Schikt en ruimt na de dienst het bedieningsmateriaal op; zorgt voor orde en netheid in de zaal.

 

CRITERIA

Code : HRC. REF. 235

Functie : hulpkelner(in) / commis

 

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

-        mise en place van zaal- en bedieningsmateriaal;

-        vlotte, correcte, toegewijde en klantvriendelijke bediening conform de richtlijnen;

-        respecteren van bepaalde normen;

-        vlotte werkvoortgang, instructies correct uitvoeren;

-        persoonlijke hygiëne en voorkomen;

-        respecteren van de veiligheidsvoorschriften;

1.2. Gevolgen

-        materiële schade (vb. gebroken vaatwerk), verlies grondstoffen (beperkt).

 

2. KENNIS EN KUNDE

-        kennis van de bedieningsmethode;

-        klantvriendelijk en dienstverlenend.

 

3. PROBLEEMOPLOSSING

-        doet beroep op verantwoordelijke.

 

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

-        mondeling : uitwisseling van informatie;

-        dienstverlenend en discreet;

-        teamwerk keuken-zaal.

 

5. VAARDIGHEDEN

-        bewegingsvaardigheid : dragen schotels, glazen en dienbladen enz...

 

6. INCONVENIENTEN

6.1. Zwaarte : - dragen van bedieningsmateriaal;

6.2. Houding : - rondlopen - dragen borden = belasting rug;

6.3. Werksfeer : - tempodruk tijdens piekperiode bediening;

6.4. Risico : - kans op lichte brandwonden en snijwonden;

- struikelen.

 

 

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : BANKET – BEDIENING

Code : HRC. REF. 236

Functie : 1/2 rijleid(st)er

 

ORGANISATIE :

Ressorteert onder de rijleider. Geeft operationele instructies aan de hulpkelner of commis.

 

DOEL :

Mise en place en bedienen van gerechten en dranken tijdens banketten, recepties, koffiepauzes en andere partijen. Is verantwoordelijk voor het correct verloop van de bediening van een aantal tafels of een bepaalde zone.

 

HOOFDTAKEN :

-        Staat in voor de mise en place van banketten, recepties, koffiepauzes e.a.

-        Staat tijdens de dienst in voor de correcte en vlotte bediening van een aantal tafels of een bepaalde zone.

-        Ruimt na de dienst het bedieningsmateriaal op; zorgt voor orde en netheid in de zaal.

 

CRITERIA

Code : HRC. REF. 236

Functie : 1/2 rijleid(st)er

 

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

-        correcte mise en place en bediening conform de richtlijnen;

-        vlotte, correcte, toegewijde en klantvriendelijke bediening conform de richtlijnen;

-        respecteren van bepaalde normen;

-        vlotte werkvoortgang, goede coördinatie met de keuken, efficiënte bedieningsmethode en werkorganisatie;

-        persoonlijke hygiëne en voorkomen;

-        respecteren van de veiligheidsvoorschriften;

1.2. Gevolgen

-        materiële schade (vb. gebroken vaatwerk), verlies grondstoffen (beperkt).

 

2. KENNIS EN KUNDE

-        kennis bedieningsmethode;

-        inzicht werkorganisatie;

-        klantvriendelijk en dienstverlenend.

 

3. PROBLEEMOPLOSSING

-        lost problemen zelf op, zoniet doet beroep op verantwoordelijke.

 

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

-        mondeling : uitwisseling van informatie;

-        talenkennis;

-        dienstverlenend en discreet;

-        teamwerk keuken-zaal.

 

5. VAARDIGHEDEN

-        bewegingsvaardigheid : dragen schotels, glazen en dienbladen enz...

 

6. INCONVENIENTEN

6.1. Zwaarte : - dragen van bedieningsmateriaal;

6.2. Houding : - rondlopen - belasting van de rug;

6.3. Werksfeer : - tempodruk tijdens piekperiode bediening;

6.4. Risico : - kans op lichte brandwonden en snijwonden;

- struikelen.

 

 

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : BANKET – BEDIENING

Code : HRC. REF. 237

Functie : rangkelner(in) - rijleid(st)er

 

ORGANISATIE :

Ressorteert onder de eerste rijleider of maître d'hôtel. Geeft operationele instructies aan de 1/2 rijleider en de hulpkelner of commis.

 

DOEL :

Superviseren van de werkzaamheden tijdens de bediening van banketten, recepties e.a. Bedienen van gerechten en dranken.

 

HOOFDTAKEN :

-        Staat in voor de mise en place van banketten, recepties e.a.

-        Bedient dranken en gerechten.

-        Houdt toezicht op de correcte en vlotte bediening en op de werkzaamheden van de commis en de 1/2 rijleiders; geeft werkinstructies.

-        Houdt toezicht op orde en netheid in de zaal; controleert het zaal- en bedieningsmateriaal; signaleert de defecten.

 

CRITERIA

Code : HRC. REF. 237

Functie : rangkelner(in) - rijleid(st)er

 

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

-        controle en supervisie tijdens de bediening;

-        vlotte, correcte, toegewijde en klantvriendelijke bediening conform de richtlijnen;

-        respecteren van bepaalde normen;

-        vlotte werkvoortgang, goede coördinatie met de keuken, efficiënte bedieningsmethode en werkorganisatie;

-        persoonlijke hygiëne en voorkomen;

-        respecteren van de veiligheidsvoorschriften;

1.2. Gevolgen

-        materiële schade (vb. gebroken vaatwerk);

-        verlies grondstoffen (beperkt).

 

2. KENNIS EN KUNDE

-        kennis bedieningsmethode;

-        inzicht werkorganisatie;

-        klantvriendelijk en dienstverlenend.

 

3. PROBLEEMOPLOSSING

-        lost problemen zelf op, zoniet doet beroep op verantwoordelijke.

 

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

-        mondeling : uitwisseling van informatie;

-        talenkennis;

-        dienstverlenend en discreet;

-        teamwerk keuken-zaal.

 

5. VAARDIGHEDEN

-        bewegingsvaardigheid : dragen schotels, dienbladen enz...

 

6. INCONVENIENTEN

6.1. Zwaarte : - dragen van bedieningsmateriaal;

6.2. Houding : - rondlopen - belasting van de rug;

6.3. Werksfeer : - tempodruk tijdens piekperiode bediening;

6.4. Risico : - kans op lichte brandwonden en snijwonden;

- struikelen.

 

 

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : BANKET – BEDIENING

Code : HRC. REF. 238

Functie : eerste rangkelner(in)

 

ORGANISATIE :

Ressorteert onder de maître d'hôtel. Geeft operationele instructies aan de rang- of rijleiders.

 

DOEL :

Coördineren en superviseren van de werkzaamheden van de rang- of rijleiders voor het vlot verloop van een partij. Bedienen van gerechten en dranken.

 

HOOFDTAKEN :

-        Coördineert en superviseert de werkzaamheden van de rang- of rijleiders voor het vlot verloop van een partij.

-        Geeft operationele instructies m.b.t. de mise-en-place en de bediening van het menu volgens offerte. Staat in voor de werkverdeling en de controle van de uitvoering ervan conform de richtlijnen.

-        Houdt toezicht op het voorkomen van bedieningspersoneel.

-        Controleert de mise en place en de werking van het zaal- en bedieningsmateriaal.

-        Houdt toezicht op de dagvoorraad dranken en gerechten.

-        Neemt deel aan de bedieningswerkzaamheden.

-        Verricht de vereiste formaliteiten met betrekking tot de inventaris en de afrekening van de geleverde diensten.

-        Lost vragen en problemen op van de klanten.

-        Houdt toezicht op het afruimen van bedieningsmateriaal, op de orde en netheid in de zaal.

-        Houdt toezicht op de veiligheid.

 

CRITERIA

Code : HRC. REF. 238

Functie : eerste rangkelner(in)

 

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

-        werkorganisatie, coördinatie en controle van de werkzaamheden;

-        waarborgen van vlotte, correcte, toegewijde en klantvriendelijke bediening conform de richtlijnen;

-        respecteren van bepaalde normen;

-        vlotte werkvoortgang, goede coördinatie, efficiënte bedieningsmethode en werkorganisatie;

-        professionele begeleiding van brigade;

-        persoonlijke hygiëne en voorkomen;

-        respecteren van de veiligheidsvoorschriften;

1.2. Gevolgen

-        foute organisatie van partij materiële schade (vb. gebroken vaatwerk), verlies grondstoffen (beperkt).

 

2. KENNIS EN KUNDE

-     kennis voedings- en drankenleer, samenstelling gerechten, bedieningsmethoden;

-        inzicht werkorganisatie;

-        klantvriendelijk en dienstverlenend.

 

3. PROBLEEMOPLOSSING

-        lost problemen zelf op, zoniet doet beroep op verantwoordelijke - zoekt alternatieven.

 

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

-        mondeling : uitwisseling van informatie;

-        talenkennis;

-        dienstverlenend en discreet;

-        teamwerk keuken-zaal.

 

5. VAARDIGHEDEN

-        bewegingsvaardigheid : dragen schotels, glazen, dienbladen enz...

 

6. INCONVENIENTEN

6.1. Zwaarte : - dragen van bedieningsmateriaal;

6.2. Houding : - rondlopen - belasting van de rug;

6.3. Werksfeer : - tempodruk tijdens piekperiode bediening;

6.4. Risico : - kans op lichte brandwonden en snijwonden;

- struikelen.

 

 

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : BANKET – BEDIENING

Code : HRC. REF. 239

Functie : assistent(e) maître d'hôtel assistent(e) oberkelner assistent(e) hofmeester

 

ORGANISATIE :

Ressorteert onder de maître d'hôtel. Geeft werkinstructies aan het banketpersoneel.

 

DOEL :

Het uitvoeren van de werkorganisatie en supervisie van de bediening voor banketten.

 

HOOFDTAKEN :

-        Coördineert en controleert de voorbereidende werkzaamheden voor banketten, recepties of andere partijen.

-        Zorgt voor de taakverdeling, geeft richtlijnen over de bediening, menu, dranken, enz...

-        Staat in voor de begeleiding en opleiding van de medewerkers.

-        Controleert de mise en place van de zaal, de tafels, het dienstmateriaal, de benodigdheden enz...; signaleert defecten.

-        Neemt deel aan de bedieningswerkzaamheden; houdt toezicht op de naleving van de bedieningsprotocol en huisregels; waarborgt klantvriendelijke en kwalitatieve bediening.

-        Controleert orde en netheid in de zaal en het voorkomen van het personeel.

-        Lost vragen en problemen op van de klanten.

-        Controleert de voorraad van dranken en gerechten, neemt inventaris op en vervult de vereiste formaliteiten voor de afrekening van de verleende diensten.

 

CRITERIA

Code : HRC. REF. 239

Functie : assistent(e) maître d'hôtel assistent(e) oberkelner assistent(e) hofmeester

 

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

-        coördineren en controleren van de werkzaamheden van het bedieningspersoneel;

-        waarborgen van vlotte, correcte, toegewijde en klantvriendelijke bediening;

-        controle uitvoering conform offerte;

-        persoonlijke hygiëne en voorkomen; ook van medewerkers;

1.2. Gevolgen

-        ontevreden klant : invloed van belang.

 

2. KENNIS EN KUNDE

-        kennis voedings- en drankenleer, samenstelling en bereiding gerechten en bedieningsmethoden;

-        inzicht werkorganisatie.

 

3. PROBLEEMOPLOSSING

-        lost problemen zelf op;

-        organisatie, personeel, klant.

 

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

-        klanten - discretie;

-        talenkennis;

-        teamwerk keuken-zaal.

 

5. VAARDIGHEDEN

-        bewegingsvaardigheid.

 

6. INCONVENIENTEN

6.1. Zwaarte : - dragen van bedieningsmateriaal;

6.2. Houding : - afwisselend;

6.3. Werksfeer : - tempodruk - piekperiode;

6.4. Risico : - struikelen.

 

 

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : BANKET – BEDIENING

Code : HRC. REF. 240

Functie : maître d'hôtel oberkelner(in) - hofmeester(es)

 

ORGANISATIE :

Ressorteert onder de Banketmanager of de F&B manager. Geeft leiding aan het bedieningspersoneel van de banketafdeling.

 

DOEL :

Organisatie en supervisie van de bediening van partijen.

 

HOOFDTAKEN :

1. Werkorganisatie :

-        organiseert, coördineert en superviseert de voorbereidende werkzaamheden voor banketten, recepties of andere partijen;

-        plant de activiteiten van het bedieningspersoneel; zorgt voor de taakverdeling, geeft richtlijnen over de bediening, menu, dranken enz.;

-        zorgt eventueel voor extra bedieningspersoneel in overleg met de personeelsverantwoordelijke, staat in voor de begeleiding en opleiding van de medewerkers.

2. Supervisie werkzaamheden :

-        controleert de mise en place van de zaal, de tafels, het dienstmateriaal, de benodigdheden enz; signaleert defekten;

-        neemt deel aan de bedieningswerkzaamheden; houdt toezicht op de naleving van de bedieningsprotocol en huisregels; waarborgt klantvriendelijke en kwalitatieve bediening;

-        controleert orde en netheid in de zaal en het voorkomen van het personeel;

-        lost vragen en problemen op van de klanten;

-        controleert de dagvoorraad van dranken en gerechten, neemt inventaris op en vervult de vereiste formaliteiten voor de afrekening van de verleende diensten.

 

CRITERIA

Code : HRC. REF. 240

Functie : maître d'hôtel oberkelner(in) - hofmeester(es)

 

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

-        werkorganisatie van het bedieningspersoneel en supervisie van de werkzaamheden;

-        waarborgen van vlotte, correcte, toegewijde en klantvriendelijke bediening;

-        controle uitvoering conform offerte; respecteert het voorziene budget;

-        persoonlijke hygiëne en voorkomen; ook van medewerkers;

-        waarborgt de naleving van de veiligheidsvoorschriften;

1.2. Gevolgen

-        ontevreden klant : invloed van belang.

 

2. KENNIS EN KUNDE

-        kennis voedings- en drankenleer, samenstelling gerechten, bedieningsmethoden;

-        inzicht werkorganisatie.

 

3. PROBLEEMOPLOSSING

-        lost problemen zelf op;

-        organisatie, personeel, klant.

 

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

-        mondeling en schriftelijk;

-        beinvloeden, overtuigen, gedienstig;

-        klanten - discretie;

-        talenkennis;

-        teamwerk keuken-zaal.

 

5. VAARDIGHEDEN

-        bewegingsvaardigheid.

 

6. INCONVENIENTEN

6.1. Zwaarte : - dragen van bedieningsmateriaal;

6.2. Houding : - afwisselend;

6.3. Werksfeer : - tempodruk - piekperiode;

6.4. Risico : - kans op lichte brandwonden en snijwonden;

- struikelen.

 

 

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ZAAL – BEDIENING

Code : HRC. REF. 241

Functie : banketkelner(in)

 

ORGANISATIE :

Ressorteert onder de maître d'hôtel of de Banketverantwoordelijke (banketmanager) of de zaakvoerder.

 

DOEL :

Mise en place van de zaal en het bedieningsmateriaal. Bedienen van dranken en gerechten tijdens banketten, vergaderingen, feesten e.a. volgens interne banketrichtlijnen.

 

HOOFDTAKEN :

-        Zorgt voor de mise en place van het bedieningsmateriaal.

-        Zorgt voor een vlotte bediening van dranken en gerechten tijdens lunches, banketten of recepties.

-        Ruimt de tafels af.

-        Zorgt voor orde en netheid in de zaal.

 

CRITERIA

Code : HRC. REF. 241

Functie : banketkelner(in)

 

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

-        vlot, correct, toegewijd en klantvriendelijk onthaal en bediening;

-        in orde brengen van de zaal en de tafels;

-        respecteren van interne normen;

-        persoonlijke hygiëne en voorkomen;

1.2. Gevolgen

-        beperkt : materiële schade (vb. gebroken vaatwerk);

-        verlies grondstoffen (beperkt);

-        ontevreden klant.

 

2. KENNIS EN KUNDE

-        praktische kennis werkzaamheden en bedieningsmethode;

-        inzicht werkorganisatie voor vlot verloop van de bediening.

 

3. PROBLEEMOPLOSSING

-        lost problemen zelf op, zoniet doet beroep op verantwoordelijke.

 

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

-        mondeling;

-        weinig klantencontact; discrete bediening.

 

5. VAARDIGHEDEN

-        bewegingsvaardigheid.

 

6. INCONVENIENTEN

6.1. Zwaarte : - dragen van bedieningsmateriaal;

6.2. Houding : - eenzijdige bewegingen;

6.3. Werksfeer : - afwisselend - tempodruk tijdens piekperiode;

6.4. Risico : - geringe kans op uitglijden - lichte snij- of brandwonden.

 

 


Historiek
15/03/2018 31/12/2999 0302 Omschrijving van de functies - Bediening
13/01/2014 14/03/2018 0302 Omschrijving van de functies - Bediening
01/10/2007 12/01/2014 0302 Omschrijving van de functies - Bediening
01/07/1997 30/09/2007 0302 0303 Omschrijving van de functies - Zaal-bediening
01/07/1997 30/09/2007 0302 0304 Omschrijving van de functies - Banket