55 Anticrisismaatregelen

Paritair (sub-)Comité nr.:
209.00.00-02.00, 209.00.00-03.00, 209.00.00-04.01, 209.00.00-04.02, 209.00.00-05.00, 209.00.00-06.01, 209.00.00-06.02, 209.00.00-07.00, 209.00.00-08.00, 209.00.00-09.00, 209.00.00-10.00

Bijwerking: 31/10/2011
Geldig vanaf: 01/10/2011
Geldig tot: 31/12/2011

In het Paritair Comité voor de bedienden van de metaalfabrikatennijverheid werd op 26 juni 2009 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten betreffende de  anticrisismaatregelen.  Zij werd algemeen verbindend verklaard door een koninklijk besluit van 10 oktober 2010 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 10 november 2010.

Een zevende verlenging van de anticrisismaatregelen werd voorzien door een CAO gesloten op 6 juni 2011; deze CAO werd neergelegd op de Griffie van de dienst der collectieve arbeidsbetrekkingen en geregistreerd op 28 juni 2011 onder het nr. 104541/CO/209; het bericht van neerlegging verscheen in het Belgisch Staatsblad van 29 juli 2011.

De collectieve arbeidsovereenkomst gesloten op 26 juni 2009 werd gewijzigd (artikel 10 §1) door een CAO van 5 september 2011.  Deze CAO werd neergelegd op de Griffie van de dienst der collectieve arbeidsbetrekkingen en geregistreerd op 6 oktober 2011 onder het nr. 106171/CO/209; het bericht van neerlegging verscheen in het Belgisch Staatsblad van 17 oktober 2011.

Wij geven u hierna de bepalingen van de CAO van 26 juni 2009.

Artikel 1

Deze collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de anticrisismaatregelen is van toepassing op de werkgevers en hun bedienden die ressorteren tot het Paritair Comité voor de bedienden der metaalfabrikatennijverheid.

Artikel 2

Deze collectieve overeenkomst wordt gesloten in toepassing van de wet van 19 juni 2009 houdende diverse bepalingen over tewerkstelling in tijden van crisis. Ze heeft in het bijzonder betrekking op titel 2 van de voormelde wet met betrekking tot de maatregelen voor tijdelijke individuele vermindering van de arbeidsprestaties om het hoofd te bieden aan de crisis alsook op de tijdelijke collectieve regeling van volledige of gedeeltelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst uit voormelde wet.

Artikel 3

Ingeval van problemen m.b.t. het arbeidsvolume kunnen de ondernemingen van de sector gebruik maken van één of meerdere van de drie anticrisismaatregelen uit de wet van 19 juni 2009 houdende diverse bepalingen over tewerkstelling in tijden van crisis, met name:

1. de tijdelijke crisisaanpassing van de arbeidsduur;

2. de tijdelijke individuele vermindering van de arbeidsprestaties om het hoofd te bieden aan de crisis;

3. de tijdelijke collectieve regeling van volledige of gedeeltelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst.

Artikel 4

Het doel van de toepassing van deze maatregelen is om ontslagen zo veel mogelijk te voorkomen en een maximale werkgelegenheid te behouden. Als ondanks de inspanningen de onderneming moet overgaan tot meervoudig ontslag, zullen de daartoe voorziene procedures van toepassing zijn.

Artikel 5

§1. Als de onderneming kiest voor de tijdelijke crisisaanpassing van de arbeidsduur, moet daarover een collectieve arbeidsovereenkomst op ondernemingsvlak worden gesloten in overeenstemming met de wettelijke bepalingen.

§2. Als de onderneming in uitvoering van deze collectieve arbeidsovereenkomst kiest voor:

• hetzij de tijdelijke individuele vermindering van de arbeidsprestaties om het hoofd te bieden aan de crisis,

• hetzij de tijdelijke collectieve regeling van volledige of gedeeltelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst 

dan moet ze dit doen mits naleving van de procedure van informatie en overleg zoals beschreven in artikel 6 of 7 van deze collectieve arbeidsovereenkomst.

§3. De economische criteria waaraan de onderneming moet voldoen opdat ze de anticrisismaatregelen kan invoeren, worden bepaald door de wet van 19 juni 2009 houdende diverse bepalingen over tewerkstelling in tijden van crisis en haar uitvoeringsbesluiten.

§4. Als de onderneming in uitvoering van deze collectieve arbeidsovereenkomst kiest voor de maatregel van de tijdelijke collectieve regeling van volledige of gedeeltelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst zal de duurtijd van de volledige en gedeeltelijke schorsing van de arbeidsovereenkomst niet hoger zijn dan de maximale duurtijd bepaald in artikel 26 van de wet van 19 juni 2009 houdende diverse bepalingen over tewerkstelling in tijden van crisis en haar uitvoeringsbesluiten.

Artikel 6

§1. Voorafgaand aan de invoering van de maatregel zal de onderneming met een vakbondsafvaardiging voor bedienden hen informatie geven en met hen  overleggen over:

1. de economische situatie die de onderneming noopt om anticrisismaatregelen door te voeren;

2. de in overweging genomen anticrisismaatregelen en hun effect op de onderneming en op de toestand van de bedienden, waarbij elk van de 3 mogelijkheden op een gelijkwaardige manier in beschouwing genomen worden;

3. de concrete toepassingsmodaliteiten van de anticrisismaatregelen;

4. de recuperatie van de als dusdanig op ondernemingsvlak erkende meeruren en/of -dagen en, in voorkomend geval, de manier waarop deze uren of dagen zullen worden ingehaald;

5. het effect van de overwogen maatregelen om de werkgelegenheid maximaal te behouden.

§2. Dit overleg zal beginnen tegelijkertijd met de betekening aan het werkloosheidsbureau van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, zoals bepaald in artikel 22 van de wet van 19 juni 2009 houdende diverse bepalingen over tewerkstelling in tijden van crisis.

§3. Tijdens de periode van toepassing van:

• de tijdelijke individuele vermindering van de arbeidsprestaties om het hoofd te bieden aan de crisis,

• de tijdelijke collectieve regeling van volledige of gedeeltelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst 

zal om de twee weken een opvolging van de genomen maatregelen gebeuren samen met de vakbondsafvaardiging voor bedienden.

§4. Ter gelegenheid van deze opvolging onderzoeken de werkgever en de vakbondsafvaardiging voor bedienden:

• de ontwikkeling van de economische toestand van de onderneming;

• het effect van de maatregelen;

• de eventuele aanpassingen die aan de toepassing van de maatregelen moeten worden aangebracht.

§5. Zonder afbreuk te doen aan de toepassing van artikel 8 houdt het recht op overleg geen blokkeringrecht in.

Artikel 7

§1. Voorafgaand aan de invoering van de maatregel moet de onderneming zonder vakbondsafvaardiging voor bedienden minstens 14 dagen voor de invoering van de maatregel het volgende aan de Voorzitter van het paritair comité meedelen:

1. de economische situatie die de onderneming noopt om anticrisismaatregelen door te voeren;

2. de in overweging genomen anticrisismaatregelen en hun effect op de onderneming en op de toestand van de bedienden, waarbij elk van de 3 mogelijkheden op een gelijkwaardige manier in beschouwing genomen worden;

3. de concrete toepassingsmodaliteiten van de anticrisismaatregelen;

4. de recuperatie van de als dusdanig op ondememingsvlak erkende meeruren en/of -dagen en, in voorkomend geval, de manier waarop deze uren of dagen zullen worden ingehaald;

5. het effect van de overwogen maatregelen om de werkgelegenheid maximaal te behouden.

De Voorzitter van het paritair comité informeert op zijn beurt de woordvoerders van de in het paritair comité vertegenwoordigde organisaties.

§2. De mededeling aan de Voorzitter van het paritair comité moet gebeuren op hetzelfde moment als de betekening aan het werkloosheidsbureau van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, zoals voorzien in artikel 22 van de wet van 19 juni 2009 houdende diverse bepalingen over tewerkstelling in tijden van crisis.

Artikel 8

§1. Wanneer de procedures, zoals voorzien in artikel 6 of artikel 7 van deze collectieve arbeidsovereenkomst niet worden nageleefd, kan de meest gerede partij een spoedprocedure tot verzoening aanvragen bij het Gewestelijk Verzoeningscomité teneinde de geschillen met betrekking tot het respect van de informatie- en overlegprocedure binnen de drie werkdagen na de aanvraag te onderzoeken. Indien echter omwille van omstandigheden buiten de wil van de partijen het onmogelijk is om binnen de drie werkdagen te vergaderen, kan de termijn verlengd worden tot 7 werkdagen.

§2. Het verzoeningsbureau waakt over de toepassing van het overleg. Teneinde de procedure van informatie en overleg te doen nakomen, kan het verzoeningsbureau in voorkomend geval tijdelijk in de betrokken ondememing de toepassing van de anticrisimaatregelen voorzien in deze collectieve overeenkomst schorsen.

Artikel 9

Het paritair comité zal maandelijks de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst in de ondernemingen van de sector opvolgen en evalueren.

Artikel 10

§1. Ten suppletieve titel en behoudens afwijkingen overeengekomen in een collectieve arbeisovereenkomst gesloten op ondernemingsvlak, zal de bediende die onderworpen is aan de tijdelijke collectieve regeling van volledige of gedeeltelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, een toeslag ontvangen ten laste van de werkgever ten belope van 9,40 EUR per dag werkloosheid.  Vanaf 1 oktober 2011 bedraagt deze toeslag 10 EUR per dag werkloosheid.

Daarenboven ontvangt hij ten laste van de werkgever 0,94 EUR, verhoogd tot 1 EUR vanaf 1 oktober 2011:

- per dag in het regime tijdelijke collectieve regeling van volledige of gedeeltelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst

- per elke volledige schijf van 50 EUR die het maandelijks loonplafond voorzien in het kader van de werkloosheidsreglementering overschrijdt (2.206,46 EUR op 1 januari 2009).

Onder "dag" wordt begrepen elke dag waarvoor de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening aan de bediende een werkloosheidsuitkering toekent.

Commentaar: artikel 10 §1 is van toepassing vanaf 1 oktober 2011.

§2. Het bruto belastbaar bedrag van de maandelijkse crisisuitkering verhoogd met de toegekende toeslagen mag de 100% van het bruto belastbaar maandloon niet overschrijden.

§3 Onder maandloon wordt verstaan het basismaandloon, verhoogd met de premies waarvan de periodiciteit de maand niet overschrijdt. Er wordt geen rekening gehouden met verminderingen van het maandloon tengevolge van de toepassing van andere anticrisismaatregelen in de onderneming.

§4. In geval van deeltijdse tewerkstelling van de bediende zullen de aanvullingen op dusdanige wijze toegekend worden dat de deeltijdse bediende een bruto belastbaar bedrag ontvangt dat proportioneel blijft aan wat een voltijdse bediende zou ontvangen.

§5. De toepassing van dit artikel is suppletief. Dit houdt in dat het van toepassing is behoudens een andere regeling op ondernemingsvlak naar boven of naar onder, voorzien bij een collectieve arbeidsovereenkomst op het vlak van de onderneming. In ieder geval moet in toepassing van de wet van 19 juni 2009 houdende diverse
bepalingen over tewerkstelling in tijden van crisis, het supplement minstens gelijkwaardig zijn aan het supplement toegekend aan de arbeiders van dezelfde onderneming.

Artikel 11

§1. De periodes van de anticrisismaatregelen hieronder hernomen, worden gelijkgesteld met arbeidsdagen in volgende gevallen:

a) voor de tijdelijke individuele vermindering van de arbeidsprestaties om het hoofd te bieden aan de crisis en voor de tijdelijke collectieve regeling van volledige of gedeeltelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst wat betreft :

• de jaarlijkse vakantie (zowel vakantiedagen als vakantiegeld)

• het recht op ecocheques

• de opzeggingstermijnen en -vergoedingen

b) voor de tijdelijke collectieve regeling van volledige of gedeeltelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst wat betreft :

• de eindejaarspremie, onder dezelfde voorwaarden als bij tijdelijke werkloosheid voor de arbeiders

• buitenwettelijke hospitalisatieverzekeringen

• alle andere gelijkstellingen die aan de arbeiders worden toegekend in geval van tijdelijke werkloosheid.

§2. Andere eventuele gelijkstellingen kunnen het voorwerp zijn van het voorafgaand overleg.

§3. De aanvullende vergoeding brugpensioen na een toepassing van de tijdelijke individuele vermindering van de arbeidsprestaties om het hoofd te bieden aan de crisis, zal berekend worden op basis van een voltijdse wedde.

8. Overstap van tijdskrediet naar de tijdelijke individuele vermindering van de arbeidsprestaties om het hoofd te bieden aan de crisis

Artikel 12

Door toepassing van artikel 20 van de wet van 19 juin 2009 houdende diverse bepalingen over tewerkstelling in tijden van crisis, kan een werknemer die in de loop van de zes maanden voor de inwerkingtreding van voormeld artikel 20 een beroep heeft gedaan op tijdskrediet vragen om de regeling te genieten voor tijdelijke individuele vermindering van de arbeidsprestaties om het hoofd te bieden aan de crisis ter vervanging van het tijdskrediet op voorwaarde dat de onderneming deze regeling toepast.

Artikel 13

Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft geen effect op reeds bestaande akkoorden op ondernemingsvlak. Afspraken gemaakt in dergelijke akkoorden op ondernemingsvlak kunnen dan ook slechts op dat niveau gewijzigd worden.

Artikel 14

Deze collectieve overeenkomst wordt gesloten voor bepaalde duur en treedt in werking op de dag waarop de wet van 19 juni 2009 houdende diverse bepalingen over tewerkstelling in tijden van crisis wordt bekendgemaakt. Ze loopt af samen met buiten werking treding van Titel 2 van bovengenoemde wet.

Commentaar: de bepalingen eindigen op 31 december 2011.


Historiek
22/03/2021 21/03/2022 55 Anticrisismaatregelen (Brexit)
01/10/2011 31/12/2011 55 Anticrisismaatregelen
01/06/2011 30/09/2011 55 Anticrisismaatregelen
01/04/2011 31/05/2011 55 Anticrisismaatregelen
01/02/2011 31/03/2011 55 Anticrisismaatregelen
01/01/2011 31/01/2011 55 Anticrisismaatregelen
01/10/2010 31/12/2010 55 Anticrisismaatregelen
01/07/2010 30/09/2010 55 Anticrisismaatregelen
01/01/2010 30/06/2010 55 Anticrisismaatregelen
25/06/2009 31/12/2009 55 Anticrisismaatregelen