5202 Fonds voor bestaanszekerheid voor de aanvullende pensioenen

Paritair (sub-)Comité nr.:
124.00.00-00.00

Bijwerking: 31/07/2008
Geldig vanaf: 01/10/2007
Geldig tot: 31/12/2010

In het Paritair Comité voor het bouwbedrijf werd op 16 november 2006 een collectieve arbeidsovereenkomst afgesloten tot oprichting van een Fonds voor Bestaanszekerheid voor de Aanvullende Pensioenen van de Werklieden uit het Bouwbedrijf. Zij werd neergelegd op de griffie van de Dienst der collectieve arbeidsbetrekkingen en geregistreerd op 12 januari 2007 onder het nr. 81.548/CO/124. Het bericht van neerlegging verscheen in het Belgisch Staatsblad van 6 februari 2007.

Deze CAO werd algemeen verbindend verklaard door een koninklijk besluit van 13 juni 2007 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 9 juli 2007. Zij is op 1 januari 2007 in werking getreden.

Op 13 september 2007 werd in hetzelfde Paritair Comité een collectieve arbeidsovereenkomst afgesloten tot wijziging van de CAO van 16 november 2006 tot oprichting van een Fonds voor Bestaanszekerheid voor de Aanvullende Pensioenen van de Werklieden uit het Bouwbedrijf. Deze CAO werd algemeen verbindend verklaard door een koninklijk besluit van 18 mei 2008 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 3 juli 2008. De wijzigingen treden in werking op 1 oktober 2007.

Wij geven u hierna de integrale tekst van de CAO van 16 november 2006, zoals gewijzigd door de CAO van 13 september 2007.

CAO van 16 november 2006, zoals gewijzigd door de CAO van 13 september 2007

Artikel 1.

Bij deze collectieve arbeidsovereenkomst (hierna CAO) en bij toepassing van artikel 1, lid 1,1° van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, richt het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf een fonds voor bestaanszekerheid op, "Fonds voor Bestaanszekerheid voor de Aanvullende Pensioenen van de Werklieden uit het Bouwbedrijf", waarvan de statuten worden opgenomen als bijlage bij deze CAO.

Art. 2.

Deze CAO is van toepassing op de werkgevers en de arbeiders van de ondernemingen die behoren tot het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf.

Onder arbeiders wordt verstaan de "arbeiders" en "arbeidsters". 

Art. 3.

Deze CAO wordt gesloten voor onbepaalde duur. Zij treedt in werking op 1 januari 2007 en kan enkel bij eenparig akkoord van de partijen met inachtneming van een opzeggingstermijn van 2 jaar worden opgezegd. De opzegging wordt betekend bij aangetekend schrijven aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf.

Bijlage bij de Collectieve arbeidsovereenkomst van 16 november 2006 tot oprichting van een Fonds voor Bestaanszekerheid voor de Aanvullende Pensioenen van de Werklieden uit het Bouwbedrijf

HOOFDSTUK 1. - Benaming en zetel

Artikel 1.

In uitvoering van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid en in uitvoering van arlikel 3 § 1. 5°. a) van de Wet op de Aanvullende Pensioenen van 28 april 2003 (hierna WAP) wordt in de bouwnijverheid een Fonds voor Bestaanszekerheid opgericht, genaamd "Fonds voor Bestaanszekerheid voor de Aanvullende Pensioenen van de Werklieden uit het Bouwbedrijf" (hierna FBZ Pensioenen).

Artikel 2.

De zetel van het FBZ Pensioenen is gevestigd te 1000 Brussel, Koningsstraat 132, bus 3. De zetel van het FBZ Pensioenen kan echter verplaatst worden naar iedere andere plaats die wordt vastgesteld bij een bij koninklijk besluit algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst (CAO 13/09/2007).

HOOFDSTUK II. - Doel waarvoor het FBZ Pensioenen wordt opgericht

Artikel 3.

Het onder artikel 1 beoogde FBZ Pensioenen wordt belast met de taak van inrichter van het sociaal sectoraal pensioenstelsel zoals bepaald door de WAP en heeft met name als bevoegdheden:

1 ° Invoering, wijziging of opheffing van een sociaal sectoraal pensioenstelsel ;

2° Financiering van het sociaal sectoraal pensioenstelsel ;

3° Aanzuivering van tekorten in de verworven reserves en van tekorten inzake de werkings- en beheerskosten van Pensio B OFP met eigen middelen of met bijstand van het Fonds voor Bestaanszekerheid van de Werklieden uit het Bouwbedrijf (hierna FBZ Bouw) ;

4° Alle mededelingen naar Pensio B OFP en de aangeslotenen van het sociaal sectoraal pensioenstelsel, begunstigden of hun rechthebbenden ;

5° Instelling en behandeling van vorderingen in en buiten rechte wegens niet betalen van bijdragen en/of andere tekortkomingen ;

6° De uitvoering van elke verplichting opgelegd door de wetgeving van toepassing op bedrijfsgebonden aanvullende pensioenen en instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening.

Artikel 4.

Het beheer en de uitvoering van het sociaal sectoraal pensioenstelsel wordt door het FBZ Pensioenen aan Pensio B OFP toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2007, onder voorbehoud van andersluidende wettelijke bepalingen. De bevoegdheid tot invoering, wijziging of opheffing van (een deel van) het sociaal sectoraal pensioenstelsel blijft uitsluitend bij het FBZ Pensioenen.

HOOFDSTUK III. - Personen die de door het FBZ Pensioenen verleende voordelen kunnen genieten, aard van deze voordelen en de modaliteiten van toekenning en van uitkering

Artikel 5.

De pensioen- en solidariteitstoezegging die samen het sociaal sectoraal pensioenstelsel beoogd onder artikel 3 1 ° vormen, maken het onderwerp uit van een bij koninklijk besluit algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst waarin de personen staan vermeld die ervan kunnen genieten, en waarin ook de aard en de toekennings- en uitbetalingswijze ervan worden vastgesteld.

HOOFDSTUK IV. - Financiering van het FBZ Pensioenen

Artikel 6.

In het kader van het sociaal sectoraal pensioenstelsel beoogd in arlikel 3 1° ontvangt het FBZ Pensioenen van het FBZ Bouw de bedragen die nodig zijn voor de financiering van het sectoraal pensioenstelsel beoogd onder artikel 3 1°, alsook voor de financiering van de werkingskosten die op haar van toepassing zijn. De precieze modaliteiten van de financiering zijn bepaald in een beheersovereenkomst tussen het het FBZ Pensioenen en het FBZ Bouw.

HOOFDSTUK V. - Wijze van benoeming en bevoegdheden van de bestuurders

Artikel 7.

Het FBZ Pensioenen wordt bestuurd door een Raad die is samengesteld uit 10 bestuurders die door de leden van het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf worden aangeduid.De leden worden voor de ene helft voorgedragen door de organisatics die de werkgevers vertegenwoordigen en voor de andere helft door de organisaties die de werknemers vertegenwoordigen.

In uitvoering van de wetgeving inzake beheer en werking van de inslellingen voor bedrijfspensioenvoorziening duidt de Raad van Bestuur van het FBZ Pensioenen de vertegenwoordigers aan die zetelen in de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur van Pensio B OLP.

Het FBZ Pensioenen moet lid zijn van Pensio B OLP zolang Pensio B OLP belast is met het beheer en de uitvoering van het sociaal sectoraal pensioenstelsel.

Artikel 8.

Het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf stelt om de drie jaar de voorzitter van het FBZ Pensioenen aan. De voorzitter wordt steeds gekozen door de groep van de werkgevers, maar hij kan aangeduid worden buiten de Raad van Bestuur.

Het kiest eveneens om de drie jaar twee ondervoorzitters, de ene aangeduid door de groep van de werknemers, de andere door de groep van de werkgevers.

Wanneer de voorzitter verhinderd is, nemen de twee ondervoorzitters beurtelings zijn ambt waar.

De mandalen van de voorzitter en ondervoorzitiers van de Raad van Bestuur zijn hernieuwbaar.

Het mandaat van de overige leden van de Raad van Bestuur geldt eveneens voor een termijn van drie jaar en is hernieuwbaar.

De voorzitter en ondervoorzitter en alle andere leden van de Raad van Bestuur oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

Artikel 9.

De Raad van Bestuur vergadert op uilnodiging van de voorzitter die ertoe gehouden is de Raad van Bestuur samen te roepen op verzoek van één van zijn leden.

Behalve in geval van overmacht, kan de Raad van Bestuur slechts geldig beraadslagen en beslissen indien minstens de helft van de bestuurders-werknemers afgevaardigden en minstens de helft van de bestuurders-werkgevers afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

De beslissingen vvorden met eenparigheid van stemmen genomen.

Artikel 10.

De Raad van Bestuur is belast met de uitvoering van de door het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf gegeven richtlijnen en is verantwoordelijk tegenover deze laatste, waaraan een jaarverslag moet worden voorgelegd ten laatste zes maanden na het einde van het boekjaar.

Hij beschikt over de ruimste bevoegdheden in verband met het beheer en het bestuur van het FBZ Pensioenen en de verwezenlijking van zijn doel.

Onder zijn bevoegdheid vallen alle handelingen die niet uitdrukkelijk door de wet of door de statuten aan het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf zijn voorbehouden.

De Raad van Bestuur benoemt en ontslaat, hetzij zelf hetzij bij volmacht, alle medewerkers, bedienden en personeelsleden van het FBZ Pensioenen en bepaalt hun werkzaamheden en bezoldigingen.

Artikel 11.

De Raad van Bestuur mag het dagelijks bestuur van het FBZ Pensioenen, inclusief het gebruik van de maatschappelijke handtekening betreffende dit bestuur, aan een directeur-generaal overdragen.

Hij mag eveneens alle volmachten toevertrouwen en aan iedere door hem gekozen gevolmachtigde.

Artikel 12.

De bestuurders gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan met betrekking tot de verbintenissen van het FBZ Pensioenen, daar hun aansprakehjkheid beperkt is tot de uitoefening van het ontvangen mandaat.

Artikel 13.

De voorzitter leidt het debat, roept de bestuurders samen, legt de notulen ter goedkeuring voor en zorgt voor de goede werking van het FBZ Pensioenen.

Artikel 14.

Behoudens in geval van een door de Raad van Bestuur gegeven bijzondere volmacht worden de handelingen die het FBZ Pensioenen verbinden, met uitzondering van die van dagelijks of gewoon bestuur, ondertekend door de voorzitter en door twee bestuurders (een van elke groep waarvan sprake in artikel 8, tweede lid).

Artikel 15.

De rechtsvorderingen als eisende dan wel verwerende partij worden ingesteld en behartigd op benaarstiging van de Directeur-Generaal.

HOOFDSTUK VII. - Controle

Artikel 16.

Het boekjaar vangt aan op 1 januari van elk jaar en wordt afgesloten op 31 december van het zelfde jaar.

Artikel 17.

Er wordt op het beheer van het fonds een controle uitgevoerd door drie commissarissen die worden aangeduid door de representatieve organisaties die in de Raad van Bestuur zetelen.

Artikel 18.

De drie commissarissen delen de Raad van Bestuur van het fonds regelmatig de uitslag van hun onderzoekingen mede en doen alle aanbevelingen die zij nuttig achten.

Artikel 19.

Bij het verstrijken van een boekjaar worden de maatschappelijke rekeningen en het verslag van de commissarissen overgemaakt aan een door het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf aangeduide bedrijfsrevisor.

De revisor gaat over tot de verificatie van de documenten die hem werden overgemaakt. Hij beschikt daarvoor over een onbeperkt recht van toezicht en onderzoek over alle boekhoudkundige verrichtingen van het FBZ Pensioenen, doch hij mag zich nooit met het bestuur ervan inlaten.Hij kan ter plaatste înzage nemen van de boeken, de briefwisseling, de notulen en om het even welk geschrift van het FBZ Pensioenen.

Artikel 20.

Wanneer zijn opdracht is volbracht, brengt de revisor verslag uit aan het Pantair Comité voor het Bouwbedrijf.Een kopie van dit verslag wordt door hel Paritair Comité overgemaakt aan de Minister die de Arbeid onder zijn bevoegdheid heeft.

HOOFDSTUK VIII. - Wijze van ontbinding, vereffening en aanwending van het vermogen

Artikel 21.

Elke wijziging aan deze statuten kan slechts het onderwerp uitmaken van een beraadslaging indien zij uitdrukkelijk aangekondigd werd op de agenda van de uitnodiging voor de vergadering van het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf.

Artikel 22.

In geval van vrijwillige ontbinding van het FBZ Pensioenen, zal het Paritair Comité dat deze ontbinding zal beslist hebben, zo nodig de vereffenaar(s) benoemen, hun bevoegdheden vaststellen en beslissen over de bestemming van de goederen en de waarden van het FBZ Pensioenen, na vereffening van de schulden, en aan deze goederen en waarden een bestemming geven welke zoveel mogelijk het doel benadert met het oog waarop het ontbonden fonds werd opgericht.

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
13/09/2007
Registratienr
85649
Geldig van
01/10/2007
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
27/09/2007
Registratiedatum
08/11/2007
Onderwerp
wijziging van de statuten van een fonds voor bestaanszekerheid
BS Bericht van neerlegging
20/11/2007
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
18/05/2008
Gepubliceerd in het B.St. van
03/07/2008
Keywords
AANVULLENDE PENSIOENEN EN GROEPSVERZEKERINGEN, FONDSEN VOOR BESTAANSZEKERHEID

Historiek
01/01/2023 31/12/2050 5202 Fonds voor bestaanszekerheid voor de aanvullende pensioenen
01/01/2011 31/12/2022 5202 Fonds voor bestaanszekerheid voor de aanvullende pensioenen
01/10/2007 31/12/2010 5202 Fonds voor bestaanszekerheid voor de aanvullende pensioenen
01/01/2007 30/09/2007 5202 1906 Fonds voor bestaanszekerheid voor de aanvullende pensioenen