0710 Arbeidsduur - Organisatie en stabiliteit van de uurroosters
Paritair (sub-)Comité nr.:
330.00.00-00.00
Bijwerking: 04/04/2023
Geldig vanaf: 01/01/2023
Voor deeltijdse werknemers met een variabel uurrooster, bestaan er twee systemen van opmaak en bekendmaking van de uurroosters.
In het paritair comité voor de gezondheidsinrichtingen en – diensten werd op 13 juni 2022 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten met betrekking tot de arbeidsorganisatie en de stabiliteit van de uurroosters ter uitvoering van de raamovereenkomst 2021-2024 van 23 december 2021 voor de Brusselse non-profitsector (nr. 176481/CO/330).
1. Toepassingsgebied
Deze CAO is van toepassing op de werkgevers en werkgevers die ressorteren onder het paritair comité voor de gezondheidsinrichtingen en – diensten die vallen onder de bevoegdheid van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Vallen onder het toepassingsgebied:
- bejaardentehuizen,
- de rust- en verzorgingstehuizen
- de serviceflats,
- dagverzorgingscentra
- centra voor dagopvang
- functionele revalidatiecentra
- de initiatieven voor beschut wonen
- de psychiatrische verzorgingstehuizen
- de diensten voor justitieel welzijnswerk
- de diensten voor bijstand aan personen
- de diensten voor geestelijke gezondheidszorg
- en andere ambulante diensten die vallen onder de bevoegdheid van de Gemeenschappelijke
- Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Deze CAO is ook van toepassing op de sector van de palliatieve verzorg en nazorg gevestigd op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, op voorwaarde dat:
- die eveneens ressorteert onder het Paritair comité voor de gezondheidsinrichtingen en – diensten
- deze gezondheidsinrichtingen en – diensten gesubsidieerd en/of erkend worden door de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie of door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
2. Modaliteiten voor de opmaak van uurroosters
Deze CAO maakt het mogelijk om te kiezen tussen twee communicatiewijzen wat betreft het uurrooster van werknemers.
2.1 In één stap
Het uurrooster wordt opgehangen en gecommuniceerd (papier of elektronisch) rekening houdende met volgende voorwaarden:
- voorwerp: het uurrooster betreft een periode van één maand;
- termijn: de mededeling moet 20 dagen voor aanvang van de maand waarover het uurrrooster betrekking heeft, gebeuren
Elke wijziging van het uurrooster vereist een gemeenschappelijk akkoord tussen werkgever en werknemer.
2.2 In drie stappen
Deze communicatiewijze veronderstelt andere voorwaarden dan die vermeld hierboven. Ze bestaat uit drie opeenvolgende stappen: het gepland uurrooster, het bekendgemaakt uurrooster en het definitief uurrooster.
(a) Gepland uurrooster
Het geplande uurrooster moet uiterlijk 3 maanden op voorhand wordt opgemaakt. Bij de opmaak van het uurrooster worden de werknemers geraadpleegd evenals de noden van de dienst.
De periode waarin de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur moet worden nageleefd, bedraagt 3 opeenvolgende maanden (13 opeenvolgende weken).
(b) Bekendgemaakt uurrooster
Het gepland uurrooster wordt uitgehangen één mand voor de start van de maand waarop het betrekking heeft.
(c) Definitief uurrooster
7 kalenderdagen voor de aanvang van de week waarop het uurrooster betrekking heeft, wordt het uurrooster definitief voor de volledige week en kan het allen nog gewijzigd worden in gemeenschappelijk akkoord tussen de werknemer en de werkgever.
Het definitief uurrooster respecteert de sociale – en arbeidswetgeving, onder meer inzake het recht op betaling van overuren.
3. Afwijkingen
3.1 Referteperiode
De referteperiode wordt, conform het Koninklijk besluit van 14 april 1988, verlengd van maximaal 6 opeenvolgende maanden tot 26 opeenvolgende weken. In dat geval moet de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur worden gerespecteerd.
Op het einde van de eerste drie opeenvolgende maanden (of 13 weken) kan een contingent van maximum 50 uren boven de gemiddelde contractuele wekelijkse arbeidsduur worden overgedragen naar de volgende drie maanden (13 weken)
3.2 Voorwaardelijke vermindering van de rustperiode
De periode van 11 uren rust tussen twee opeenvolgende arbeidsprestaties kan worden teruggebracht tot minstens 9 uren wanneer een avonddienst onmiddellijk gevolgd wordt door een ochtenddienst:
- hetzij op schriftelijk verzoek van de werknemer
- hetzij, met akkoord van de werknemer, om tegemoet te komen aan
- specifieke dienstbehoeften
- onvoorziene omstandigheden (vervanging, arbeidsongeschiktheid)
Zie ook hfdstk 0707, 0708 en 0709.
3.3. Gelijkstelling met overwerk voor sommige prestaties (deeltijdse werknemers)
Met ‘bijkomende prestaties’ wordt voor deeltijdse werknemers met een variabel uurrooster alleen de prestaties verricht buiten het buiten het definitieve uurrooster (voor zover de voorwaarden wat betreft bekendmaking vervuld zijn).
Prestaties verricht boven de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur maar die wel in overeenstemming zijn met het definitieve uurrooster, worden niet meegenomen in het krediet overuren.
4. Opname in het arbeidsreglement
De werkgever zet uiterlijk op 1 januari 2023 het door hem gekozen systeem om in het arbeidsreglement.
5. Voordeligere akkoorden
Voordeligere akkoorden en praktijken dan de systemen voorzien bij deze CAO op het niveau van de onderneming (lokaal gesloten of bestaande uit een gebruik) blijven voortbestaan.
6. Inwerkingtreding
Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 januari 2023 en werd afgesloten voor onbepaalde tijd.
Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.
Datum CAO
13/06/2022 |
Registratienr
176481 |
Geldig van
- |
Geldig tot
- |
Neerleggingsdatum
20/07/2022 |
Registratiedatum
08/11/2022 |
||
Reikwijdte
Bejaardentehuizen, rust- en verzorgingstehuizen, serviceflats, dagverzorgingscentra, centra voor dagopvang, functionele revalidatiecentra, initiatieven voor beschut wonen, psychiatrische verzorgingstehuizen, diensten voor justitieel welzijnswerk, diensten voor bijstand aan personen, diensten voor geestelijke gezondheidszorg en andere ambulante diensten..., ...die vallen onder de bevoegdheid van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Palliatieve verzorging en nazorg gevestigd op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, erkend en/of gesubsidieerd door de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie of door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
|||
Onderwerp
Arbeidsorganisatie en de stabiliteit van de uurroosters |
|||
BS Bericht van neerlegging
05/12/2022 |
Algemeen verbindend verklaring
Gevraagd |
||
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
16/04/2023 |
Gepubliceerd in het B.St. van
25/05/2023 |
||
Keywords
ARBEIDSDUURMODALITEITEN, DEELTIJDSE ARBEID, WERKING ONDERNEMING/OVERLEGORGANEN, ARBEIDSDUURMODALITEITEN, RUSTTIJDEN / PAUZES, DEELTIJDSE ARBEID, ARBEIDSREGLEMENT |
|||
Tekst aangepast op
23/11/2022 |
Historiek | ||
---|---|---|
01/01/2023 | 01/01/2050 | 0710 Arbeidsduur - Organisatie en stabiliteit van de uurroosters |