11 Economische werkloosheid

Paritair (sub-)Comité nr.:
224.00.00-00.00

Bijwerking: 15/11/2022
Geldig vanaf: 01/01/2022

Om de economische werkloosheid voor bedienden te kunnen toepassen werd in deze sector een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten.

1. Algemeen

Om de economische werkloosheid voor bedienden te kunnen gebruiken, moeten de ondernemingen niet alleen in moeilijkheden zijn maar ook gebonden zijn door een CAO (sectorale of onderneming) of ondernemingsplan.

Deze CAO:

  • vermeldt uitdrukkelijk dat ze gesloten is in het kader van Hoofdstuk II/1 (Regeling van schorsing van uitvoering van de overeenkomst en regeling van gedeeltelijke arbeid) van de wet van 03 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten;
  • wordt neergelegd ter griffie van de Algemene Directie collectieve arbeidsbetrekkingen van de FOD Werk, Arbeid en Sectoraal Overleg;
  • bevat maatregelen tot maximaal behoud van de tewerkstelling;
  • vermeldt het bedrag van het supplement;
  • vermeldt de totale duurtijd van de volledige schorsing of van de regeling van gedeeltelijke arbeid  per kalenderjaar (ten hoogste 16 weken volledige schorsing en 26 weken gedeeltelijke arbeid) (zie verder).

In deze sector werd dergelijke collectieve arbeidsovereenkomst afgesloten.

2. CP 224

2.1. Maximaal duur 

Wanneer de onderneming deze collectieve arbeidsovereenkomst toepast, zal de duur van de volledige en gedeeltelijke schorsing van de arbeidsovereenkomst niet hoger zijn dan de maximale duur bepaald in artikel 77/7 van hoofdstuk II/1 van titel III van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.

2.2. Informatie

Voorafgaand aan de invoering van de regeling van volledige schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst en/of een regeling van gedeeltelijke arbeid bij gebrek aan werk wegens economische redenen zal de onderneming met een vakbondsafvaardiging voor bedienden deze laatste informatie geven en met haar overleggen over:

  • de economische situatie die de onderneming noopt deze regeling door te voeren;
  • het effect van de invoering van de regeling op de onderneming en op de toestand van de bedienden;
  • de concrete toepassingsmodaliteiten van de invoering van de regeling;
  • de recuperatie van de als dusdanig op ondernemingsvlak erkende meeruren en/of -dagen en, in voorkomend geval, de manier waarop deze uren of dagen zullen worden ingehaald;
  • het effect van de invoering van de regeling om de werkgelegenheid maximaal te behouden.

Dit overleg zal beginnen tegelijkertijd met de betekening van de kennisgeving aan het werkloosheidsbureau van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, zoals bepaald in artikel 77/3 van hoofdstuk II/1 van titel III van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Tijdens de periode van toepassing van de regeling van volledige schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst en/of een regeling van gedeeltelijke arbeid bij gebrek aan werk wegens economische redenen, zal om de twee weken een opvolging van de ingevoerde regeling gebeuren samen met de vakbondsafvaardiging voor bedienden.

Ter gelegenheid van deze opvolging onderzoeken de werkgever en de vakbondsafvaardiging voor bedienden:

  • de ontwikkeling van de economische toestand van de onderneming;
  • het effect van de ingevoerde regeling;
  • de eventuele aanpassingen die aan de toepassing van de ingevoerde regeling moeten worden aangebracht.

Het recht houdt op overleg en opvolging geen blokkeringsrecht in.

Voorafgaand aan de invoering van de regeling van volledige schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst en/of een regeling van gedeeltelijke arbeid bij gebrek aan werk wegens economische redenen, moet de onderneming zonder vakbondsafvaardiging voor bedienden minstens 14 dagen voor de invoering van de maatregel het volgende aan de voorzitter van het paritair comité meedelen :

  • de economische situatie die de onderneming noopt deze regeling in te voeren;
  • het effect van de invoering van de regeling op de onderneming en op de toestand van de bedienden;
  • de concrete toepassingsmodaliteiten van de regeling;
  • de recuperatie van de als dusdanig op ondernemingsvlak erkende meeruren en/of -dagen en, in voorkomend geval, de manier waarop deze uren of dagen zullen worden ingehaald;
  • het effect van de invoering van de regeling om de werkgelegenheid maximaal te behouden.

De voorzitter van het paritair comité informeert op zijn beurt de woordvoerders van de in het paritair comité vertegenwoordigde organisaties.

De mededeling aan de voorzitter van het paritair comité moet gebeuren op hetzelfde moment als de betekening van de kennisgeving aan het wekloosheidsbureau van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, zoals bepaald in artikel 77/3 van hoofdstuk II/1 van titel III van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Deze mededeling aan de voorzitter van het paritair comité moet gebeuren volgens het sectorale model dat als bijlage aan deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt toegevoegd.

Wanneer de procedures niet worden nageleefd, kan de meest gerede partij een spoedprocedure tot verzoening aanvragen bij het gewestelijk verzoeningsbureau teneinde de geschillen met betrekking tot het respect van de informatie- en overlegprocedure binnen de 3 werkdagen na de aanvraag te onderzoeken. Indien echter omwille van omstandigheden buiten de wil van de partijen het onmogelijk is om binnen de 3 werkdagen te vergaderen, kan de termijn verlengd worden tot 7 werkdagen.

Het gewestelijk verzoeningsbureau waakt tevens over de toepassing van het overleg. Om de procedure van informatie en overleg te doen nakomen, kan het gewestelijk verzoeningsbureau in voorkomend geval tijdelijk in de betrokken onderneming de toepassing van de regeling van volledige schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst en/of een regeling van gedeeltelijke arbeid bij gebrek aan werk wegens economische redenen schorsen.

2.3. Vergoeding

De bediende die onderworpen is aan een regaling van volledige schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst en/of een regeling van gedeeltelijke arbeid bij gebrek aan werk wegens economische oorzaken, zal een toeslag ontvangen ten laste van de werkgever ten belope van onderstaand bedrag per dag werkloosheid, zoals voorzien in het artikel 77/4, § 7 van hoofdstuk II/1 van titel III van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten. 

De bedienden die, op het ogenblik dat zij tijdelijk werkloos worden gesteld minsten 15 dagen dienst tellen in de onderneming, hebben recht op volgende aanvullende werkloosheidstoeslagen voor elke werkloosheidsdag waarvoor de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening een volledige of een halve werkloosheidsuitkering toekent. 

Duur Dagdienst Ploegendienst*
Tot de 18e dag 8,58 EUR 10,23 EUR
Vanaf de 19e tot de 36dag 11,66 EUR 14,32 EUR
Vanaf de 37e tot de 54e dag 14,90 EUR 18,46 EUR
Vanaf de 55e dag 18,00 EUR 22,57 EUR

 * Onder "ploegendienst", wordt verstaan : de bedienden die in vermeld arbeidsregime ten minste 50 % van hun arbeidstijd hebben gepresteerd tijdens de laatste zes maanden effectieve tewerkstelling die de datum van de tijdelijke werkloosheid voorafgaan. 

De telling van het aantal dagen tijdelijke werkloosheid loopt verder bij het begin van een nieuw kalenderjaar. De teller wordt enkel opnieuw gestart indien de individuele bediende in een ononderbroken periode van 9 maanden geen economische werkloosheid heeft gehad. 

De bedragen van de aanvullende werkloosheidstoeslag worden met de helft verminderd voor de dagen waarop de RVA een halve werkloosheidsuitkering toekent. 

De genoemde bedragen worden jaarlijks op 1 mei geïndexeerd met de percentages waarmee de lonen worden geïndexeerd op dezelfde datum overeenkomstig de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 juli 1997 gesloten in het paritair comité voor de bedienden in de non-ferrosector. Eveneens op 1 mei 2022 worden deze bedragen verhoogd met 0,4 %. 

Voor de evolutie van de vergoeding, zie hoofdstuk 2002.

Afwijkingen zijn enkel mogelijk mits collectieve arbeidsovereenkomst, gesloten op ondernemingsvlak. In ieder geval moet, onverminderd het artikel 77/4, § 7 van hoofdstuk II/1 van titel III van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, het supplement minstens gelijk zijn aan de hierboven vermelde bedragen. 

Elke 2 jaar in het tweede kwartaal zullen de sociale partners de aanpassing van de toeslag onderzoeken. 

Het totaal van de aanvullende werkloosheidstoeslagen en van de wettelijke werkloosheidsuitkeringen mag, na aftrek van de bedrijfsvoorheffing van toepassing op het normaal loon, de 95 % van de netto bezoldiging van de betrokken bediende niet overschrijden. Indien dit percentage wordt overschreden, wordt het bedrag van de aanvullende werkloosheidstoeslag met het overeenkomstig bedrag verminderd. 

2.4. Gelijkstelling

De periodes van volledige schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst en/of een regeling van gedeeltelijke arbeid bij gebrek aan werk wegens economische redenen worden gelijkgesteld met arbeidsdagen voor de toepassing van:  

  • de jaarlijkse vakantie (zowel vakantiedagen als vakantiegeld) ;
  • het recht op ecocheques ; 
  • de eindejaarspremie, onder dezelfde voorwaarden als bij tijdelijke werkloosheid voor de arbeiders ;
  • buitenwettelijke hospitalisatieverzekeringen ;
  • alle andere gelijkstellingen die aan de arbeiders worden toegekend in geval van tijdelijke werkloosheid. 

Andere eventuele gelijkstellingen kunnen het voorwerp uitmaken van het voorafgaand overleg op ondernemingsvlak. 

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
20/12/2021
Registratienr
172428
Geldig van
01/01/2022
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
14/01/2022
Registratiedatum
04/05/2022
Onderwerp
Regeling van volledige schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst en/of een regeling van gedeeltelijke arbeid bij gebrek aan werk wegens economische oorzaken
BS Bericht van neerlegging
20/05/2022
Algemeen verbindend verklaring
Gevraagd
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
16/10/2022
Gepubliceerd in het B.St. van
15/03/2023
Keywords
LONEN, ECONOMISCHE WERKLOOSHEID BEDIENDEN, WERKLOOSHEID (ANDERE DAN ECONOMISCHE WERKLOOSHEID VOOR BEDIENDEN), INDEXERINGSBEPALINGEN, OPENINGSCLAUSULES, ECONOMISCHE WERKLOOSHEID BEDIENDEN, ECONOMISCHE WERKLOOSHEID BEDIENDEN, WERKLOOSHEID (ANDERE DAN ECONOMISCHE WERKLOOSHEID VOOR BEDIENDEN)
Tekst aangepast op
10/05/2022

Historiek
01/01/2022 31/12/2050 11 Economische werkloosheid