2601 Werkzekerheid
Paritair (sub-)Comité nr.:
133.02.00-00.00
Bijwerking: 17/11/2017
Geldig vanaf: 01/01/2017
Geldig tot: 31/12/2020
Deze sector heeft bepalingen genomen over:
- Uitzendarbeid;
- Arbeidsovereenkomsten van bepaalde duur en uitzendarbeid;
- Humanisering van de arbeid;
- Europese ondernemingsraad - aanbeveling sinds 1 januari 1999;
- Stressbeleid in de ondernemingen - aanbeveling sinds 1 januari 1999.
Uitzendarbeid
Vanaf 1 januari 1997 kan de werkgever naast de vervanging van vaste werknemers en naast het zorgen voor de uitvoering van een uitzonderlijk werk, tevens beroep doen op uitzendkrachten bij tijdelijke vermeerdering van het werk, mits eerbieding van de wettelijke bepalingen ter zake op ondernemingsvlak.
De sociale partners stellen vast dat uitzendarbeid tot een hogere loonkost leidt voor de ondernemingen.
De sociale partners stellen ook vast dat uitzendkrachten geen enkele werkzekerheid hebben.
Om die redenen doen de sociale partners de aanbeveling tot overleg inzake uitzendarbeid tussen de ondernemingen en hun syndicale delegatie. Dit overleg dient op regelmatige basis plaats te hebben. De doelstelling van dit overleg is een verdere uitwerking van regels die uitzendarbeid tot een minimum moeten beperken.
In het kader van een duurzame tewerkstelling kunnen dagcontracten voor uitzendarbeid alleen aangegaan worden in geval van overmacht en na akkoord van de syndicale delegatie.
Arbeidsovereenkomsten van bepaalde duur en uitzendarbeid
Vanaf 1 januari 2016 wordt voor de berekening van de afscheidspremie en de opzeg, de anciënniteit die werd opgebouwd tijdens iedere vorm van tewerkstelling, met inbegrip van uitzendarbeid, meegeteld. Dit voor zover de onderbreking tussen de verschillende arbeidsovereenkomsten korter is dan 6 maanden. De anciënniteit die opgebouwd werd voor 1 januari 2016 blijft behouden.
Humanisering van de arbeid
Elk bedrijf zal de openstaande vacatures in een dagstelsel steeds intern kenbaar maken. De werknemers die minstens 50 jaar oud zijn en een anciënniteit van 20 jaar hebben, kunnen zich hiervoor kandidaat stellen wanneer zij in een afwijkend uurrooster tewerkgesteld zijn. Deze kandidaten zullen, indien zij de nodige competenties hebben, prioritair in aanmerking komen voor deze vacature.
Indien nodig voorziet de werkgever hiertoe de nodige opleiding.
Europese ondernemingsraad - aanbeveling sinds 1 januari 1999
Het dienstencentrum onderkent het belang van informatie ter zake aan alle werknemers.
De werkgever wordt dan ook aanbevolen deze doorstroming van informatie te bewerkstelligen via de voor de onderneming meest geëigende weg.
Daarenboven is ieder lid van de Europese ondernemingsraad ertoe gerechtigd de lokale ondernemingsraad te raadplegen en te informeren.
Stressbeleid in de ondernemingen - aanbeveling sinds 1 januari 1999
In het raam van het voorkomingbeleid te voeren door de werkgever met het oog op de gezondheid en veiligheid van de werknemers, voorzien bij artikel 28bis van het Algemeen reglement voor de Arbeidsbescherming teneinde problemen van collectieve aard te wijten o.m. aan de toegepaste technieken. de arbeidsorganisatie en/of -omstandigheden, evenals de invloed van omgevingsfactoren op het werk te voorkomen of te verhelpen, wordt aan de werkgevers aanbevolen een inventaris op te maken in samenwerking met de arbeidsgeneesheer van de risico's die stressveroorzakend kunnen werken.
Op basis van die inventaris kan een analyse van de werksituatie worden opgemaakt met het oog op een evaluatie van die risico's.
Hiertoe kan de werkgever meer overgaan tot een bevraging van de werknemers.
Eenmaal de problemen van collectieve aard geïdentificeerd, en na advies van de arbeidsgeneeskundige dienst en de dienst voor preventie en bescherming kunnen passende maatregelen, waar nodig, worden genomen.
Indien de werkgever tot een dergelijk stressvoorkoming beleid overgaat zoals aanbevolen, zullen de betrokken werknemers naar vermogen, hun medewerking hieraan verlenen.
Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.
Datum CAO
05/07/2017 |
Registratienr
140937 |
Geldig van
01/01/2017 |
Geldig tot
01/01/2019 |
Neerleggingsdatum
17/07/2017 |
Registratiedatum
10/08/2017 |
||
Onderwerp
loon- en arbeidsvoorwaarden |
|||
BS Bericht van neerlegging
23/08/2017 |
Algemeen verbindend verklaring
- |
||
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
15/04/2018 |
Gepubliceerd in het B.St. van
16/05/2018 |
||
Keywords
LONEN, PLOEGEN- EN NACHTARBEID, ANCIËNNITEITSPREMIE, AFSCHEIDSPREMIE, FUNCTIECLASSIFICATIE, ARBEIDSDUURVERMINDERING, BETAALDE VERLOFDAG (GEEN ADV- OF COMPENSATIEDAG) EN FEESTDAG, TIJDELIJKE ARBEID EN UITZENDARBEID, DEELTIJDSE ARBEID, AANWERVING, MAATREGEL VOOR ONDERNEMING IN MOEILIJKHEDEN/HERSTRUCTURERING-NIET SWT, OUDERE WERKNEMERS-EXCL.AANV. PENSIOEN, BRUGPENSIOEN(SWT),TIJDSKREDIET, WELZIJN OP HET WERK, ZIEKTE/ONGEVAL/OVERLIJDEN, WERKLOOSHEID (ANDERE DAN ECONOMISCHE WERKLOOSHEID VOOR BEDIENDEN), OPZEGGING/ONTSLAG, WERKING PARITAIR COMITÉ, WERKING ONDERNEMING/OVERLEGORGANEN, SOCIALE VREDE |
Historiek | ||
---|---|---|
01/01/2021 | 31/12/2050 | 2601 Werkzekerheid |
01/01/2017 | 31/12/2020 | 2601 Werkzekerheid |
01/01/2016 | 31/12/2016 | 2601 26 Tewerkstelling |
01/01/2013 | 31/12/2015 | 2601 26 Tewerkstelling |
01/01/2011 | 31/12/2012 | 2601 26 Tewerkstelling |
01/01/2009 | 31/12/2010 | 2601 26 Tewerkstelling |
01/01/2007 | 31/12/2008 | 2601 26 Tewerkstelling |
01/01/2007 | 31/12/2006 | 2601 26 Tewerkstelling |
01/01/2005 | 31/12/2006 | 2601 26 Tewerkstelling |