190102 1902 Fonds voor Bestaanszekerheid voor de sociale werkplaatsen

Paritair (sub-)Comité nr.:
327.01.00-00.00

Bijwerking: 16/07/2004
Geldig vanaf: 01/01/2002
Geldig tot: 31/12/2004

In het Paritair Comité voor de beschutte werkplaatsen en de sociale werkplaatsen werd op 30 mei 2002 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten tot oprichting van een Fonds voor Bestaanszekerheid voor de sociale werkplaatsen en tot vaststelling van zijn statuten. Deze collectieve arbeisdsovereenkomst werd algemeen verbindend verklaard door een Koninklijk Besluit van 14 februari 2003 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 19 mei 2003.

Wij geven u hierna de integrale tekst van deze collectieve arbeidsovereenkomsten.

Opmerking: Deze CAO werd opgeheven door een CAO van 2 maart 2005 (nr 74352).

CAO van 30 mei 2002

Artikel 1

Bij deze collectieve arbeidsovereenkomst en bij toepassing van artikel 1, alinea 1, 1° van de Wet van 7 januari 1958 betreffende de Fondsen voor Bestaanszekerheid richt het Paritair Comité voor de beschutte en de sociale werkplaatsen een Fonds voor Bestaanszekerheid op, waarvan de statuten hierna zijn vastgesteld.

Artikel 2

Deze overeenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers van de sociale werkplaatsen, die ressorteren onder het Paritair Comité voor de beschutte en de sociale werkplaatsen.

Artikel 3

Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang vanaf 1 januari 2002 en is voor onbepaalde duur gesloten.

Zij kan door elk van de partijen worden opgezegd vóór 1 januari van ieder jaar met uitwerking op 1 juli van het daaropvolgend jaar.

De opzegging dient betekend te worden bij een ter post aangetekende brief, gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité van de beschutte werkplaatsen en de sociale werkplaatsen.

De voorzitter laat een kopie van de opzegging aan elk der ondertekenende partijen geworden alsook aan de Minister van Tewerkstelling en Arbeid. 

STATUTEN

HOOFDSTUK I - Oprichting, benaming en zetel

Artikel 1

Met ingang vanaf 1 januari 2002 wordt een Fonds voor Bestaanszekerheid opgericht, genaamd "Fonds voor Bestaanszekerheid in de sociale werkplaatsen", hierna genoemd Fonds.

De maatschappelijke en administratieve zetel van het Fonds is gevestigd Junostraat 30 te 2600Antwerpen-Berchem. De zetel kan bij unanieme beslissing van de Raad van Beheer van het Fonds, voorzien bij artikel 6 elders overgeplaatst worden. De Raad van Beheer betekent zijn beslissing aan de Voorzitter van het Paritair Comité en aan de Minister van Tewerkstelling en Arbeid.

HOOFDSTUK II - Doel

Artikel 2

Het Fonds, opgericht door deze overeenkomst, heef t als doel het beheer van de ontvangen bijdragen.

Het Fonds verzekert de financiering, de toekenning en de vereffening van sociale voordelen vastgesteld door collectieve arbeidsovereenkomsten gesloten in het Paritair Comité voor de beschutte en sociale werkplaatsen, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit, ten voordele van de werknemers in de sociale werkplaatsen.  Het Fonds is ook belast met de besteding van de middelen die geïnd worden ten voordele van vorming en opleiding van risicogroepen.

Artikel 3

In het kader van het doel omschreven in artikel 2 kan de Raad van Beheer beslissen om een gedeelte van ontvangen bijdragen te gebruiken ter dekking van de personeels- en administratiekosten.

HOOFDSTUK III - Financiering

Artikel 4

Het Fonds beschikt over de bijdragen, vastgesteld door collectieve arbeidsovereenkomsten gesloten in het Paritair Comité voor de beschutte en sociale werkplaatsen, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit, gestort door de werkgevers van de Sociale Werkplaatsen, ressorterend onder het Paritair Comité voor de beschutte en sociale werkplaatsen en de opbrengst van de intresten van de kapitalen.

De bijdragen worden geïnd en ingevorderd door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid bij toepassing van artikel 7 van de Wet van 7 januari 1958 betreffende de Fondsen voor Bestaanszekerheid.

Bij éénparige beslissing van de Raad van Beheer kunnen bijdragen rechtstreeks bij de werkgevers geïnd worden door het Fonds.

Artikel 5

De administratiekosten worden elk jaar vastgelegd door de Raad van Beheer.

HOOFDSTUK IV - Beheer

Artikel 6

Het Fonds wordt beheerd door een paritaire Raad van Beheer samengesteld uit 8 effectieve en 8 plaats‑vervangende leden.

Deze leden worden aangeduid door de leden van het Paritair comité, voor de helft op voordracht van de representatieve werkgeversorganisaties en voor de andere helft op voordracht van de representatieve werknemers‑organisaties.

Artikel 7

De leden van de Raad van Beheer worden aangesteld voor een periode van 4 jaar.

Het mandaat van lid van de Raad van Beheer vervalt door ontslagneming of door overlijden of wanneer de duur van het mandaat verstreken is of wanneer de organisatie die het lid heeft voorgedragen om zijn vervanging verzoekt of wanneer de betrokkene geen deel meer uitmaakt van de organisatie die hem voorgedragen heeft.

Het nieuw lid voltooit desgevallend het mandaat van zijn voorganger. De mandaten van de leden van de Raad van Beheer zijn hernieuwbaar.

Artikel 8

De leden van de Raad van Beheer gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan in verband met de verbintenissen aangegaan door het Fonds.

Hun verantwoordelijkheid beperkt zich tot de uitvoering van hun mandaat.

Artikel 9

De Raad van Beheer kiest een voorzitter en een ondervoorzitter onder zijn leden, beurtelings uit de werknemers‑afvaardiging en uit de werkgeversafvaardiging.

Het duidt eveneens de persoon aan die met het secretariaat wordt belast.

Artikel 10

De Raad van Beheer beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer en de administratie van het Fonds, binnen de limieten gesteld door en/of krachtens de Wet van 7 januari 1958 en deze statuten.

Tenzij andersluidende beslissing van de Raad van Beheer treedt deze laatste in al zijn handelingen op en handelt hij in rechte via de voorzitter en de ondervoorzitter gezamenlijk, elk desgevallend vervangen door een lid van de Raad daartoe door de Raad aangesteld.

De Raad van Beheer heeft onder meer als opdrachten:

Over te gaan tot de eventuele aanwerving en afdanking van het personeel van het Fonds;

Controle uit te oefenen en alle nodige maatregelen te treffen voor de uitvoering van deze statuten;

De administratiekosten vast te stellen;

Doorstorten van financiële middelen naar VZW opgericht volgens artikel 2.

Artikel 11

De Raad van Beheer vergadert minstens éénmaal per semester.

De Raad vergadert hetzij op uitnodiging van de voorzitter ambtshalve handelend, hetzij op vraag van tenminste de helft van zijn leden hetzij op vraag van een der in zijn schoot vertegenwoordigde organisaties.

De uitnodigingen moeten de dagorde bevatten.

De notulen worden opgemaakt door de secretaris aangewezen door de Raad van beheer en ondertekend door degene die de vergadering heeft voorgezeten. Uittreksels uit deze notulen worden door de voorzitter en de ondervoorzitter ondertekend.

Artikel 12

De Raad van Beheer kan slechts geldig vergaderen en beslissen indien minstens de helft zowel van de leden van de werknemersafvaardiging als van de leden van de werkgeversafvaardiging aanwezig is.

Plaatsvervangende leden vervangen de afwezige leden met dezelfde bevoegdheden

Artikel 13

Behoudens andersluidende bepalingen in het huishoudelijk reglement opgesteld door de Raad van Beheer worden zijn beslissingen getroffen bij eenparigheid van stemmen van de aanwezige leden.

Alleen de effectieve en plaatsvervangende leden zijn stemgerechtigd.

HOOFDSTUK V - Controle

Artikel 14

Overeenkomstig artikel 12 van de Wet van 7 januari 1958 betreffende de Fondsen voor Bestaanszekerheid duidt het Paritair Comité op voorstel van de Raad van Bestuur een bedrijfsrevisor of erkend accountant aan ter controle van het beheer van het Fonds. Bovendien licht hij de Raad van Beheer van het Fonds regelmatig in over de resultaten van zijn onderzoeken en doet de aanbevelingen die hij nodig acht.

HOOFDSTUK VI - Balans en rekeningen

Artikel 15

Elk jaar worden op 31 december de balans en rekeningen van het verlopen dienstjaar afgesloten.

HOOFDSTUK VII - Ontbinding en vereffening

Artikel 16

Het Fonds is opgericht voor een onbepaalde duur.

Artikel 17

Het wordt ontbonden door het Paritair Comité ingevolge een gebeurlijke vooropzeg zoals voorzien in artikel 3 van de collectieve arbeidsovereenkomst tot oprichting van het Fonds dd 30.05.2002

Artikel 18

Het paritair comité duidt de vereffenaars aan onder de leden van de Raad van Beheer van het Fonds.

Praktische schikkingen :

Deze bijdrage wordt rechtstreeks geïnd door het Fonds.

Het RSZ-inschrijvingsnummer van de werkgevers uit de sector van de beschutte werkplaatsen gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap of door de Vlaamse Gemeenschapscommissie en de sociale werkplaatsen erkend en/of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap wordt voorafgegaan door kengetal 373.

De aangeslotenen van het erkende sociaal secretariaat Groep S - Sociaal Secretariaat vzw dienen geen bijzondere schikkingen te treffen. Onze diensten houden rekening met de bovenstaande bepalingen bij de berekening van de bijdragen en de opstelling van de afrekeningen.

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
02/03/2005
Registratienr
74352
Geldig van
01/01/2005
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
08/03/2005
Registratiedatum
29/03/2005
Onderwerp
opheffing van het Fonds voor bestaanszekerheid voor de sociale werkplaatsen (CAO Nr. 63.383/CO/327)
BS Bericht van neerlegging
14/04/2005
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
12/10/2005
Gepubliceerd in het B.St. van
20/12/2005
Keywords
FONDSEN VOOR BESTAANSZEKERHEID

Datum CAO
30/05/2002
Registratienr
63383
Geldig van
-
Geldig tot
31/12/2004
Neerleggingsdatum
21/06/2002
Registratiedatum
17/07/2002
Onderwerp
oprichting van een fonds voor bestaanzekerheid en vaststelling van zijn statuten
BS Bericht van neerlegging
-
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
14/02/2003
Gepubliceerd in het B.St. van
19/05/2003
Keywords
FONDSEN VOOR BESTAANSZEKERHEID

Historiek
01/07/2011 31/12/2050 190102 Fonds voor Bestaanszekerheid: statuten- Sociale werkplaatsen
01/01/2005 30/06/2011 190102 1902 Fonds voor Bestaanszekerheid voor de sociale werkplaatsen
01/01/2002 31/12/2004 190102 1902 Fonds voor Bestaanszekerheid voor de sociale werkplaatsen