1902 Oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Secotraal Fonds Sociale Maribel" voor de opvoedings- en huisvestingsinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap" en vaststelling van zijn statuten.

Paritair (sub-)Comité nr.:
319.01.00-00.00

Bijwerking: 12/06/2015
Geldig vanaf: 19/11/2015

In het Paritair Comité van de opvoedings- en huisvestingsinrichtingen werd op 1 juli 1998 een collectieve arbeidsovereenkomst afgesloten, tot oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd “Sectoraal Fonds Sociale Maribel voor de opvoedings- en huisvestingsinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap” en de vaststelling van zijn statuten.

Deze CAO werd geregistreerd onder het nummer 49114/CO/31901.  Zij werd algemeen verbindend verklaard bij Koninklijk Besluit van 10 februari 2000 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 27 september 2000.

Artikel 4  van deze CAO werd gewijzigd door de CAO van 10 december 2014, geregistreerd op 9 juni 2015 onder het nummer 127317/CO/319.01. Deze CAO werd gewijzigd door de CAO van 10 december 2014, geregistreerd op 9 november 2015 onder het nummer 130008/CO/319.

Hierna vindt u de integrale tekst van de CAO

Artikel 1

Bij deze collectieve arbeidsovereenkomst en bij toepassing van artikel 1, alinea 1, 1° van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid richt het Paritair Subcomité voor de opvoedings- en huisvestingsinrichtingen van de Vlaamse Gemeenschap (319.01) een fonds voor bestaanszekerheid op, waarvan de statuten hierna zijn vastgesteld.

Artikel 2

Deze overeenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers, ressorterend onder het Paritair Subcomité voor de opvoedings- en huisvestingsinrichtingen van de Vlaamse Gemeenschap (319.01).

Onder "werkgevers" wordt verstaan de werkgevers die hun voornaamste activiteit uitoefenen in één of meerdere activiteiten omschreven in artikel 1, 1° van het koninklijk besluit van 5 februari 1997 houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de non-profit sector, gewijzigd door de koninklijke besluiten van 5 mei 1997, 6 juli 1997 en 16 april 1998, en die georganiseerd zijn als vereniging zonder winstoogmerk of als een instelling met een sociaal oogmerk, waarvan de statuten bepalen dat de vennoten geen vermogensvoordeel nastreven.

Onder "werknemers" wordt verstaan het mannelijk en vrouwelijk werklieden- en bediendepersoneel.

Artikel 3

Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking vanaf 1 juli 1998 en is voor onbepaalde duur gesloten.

Zij kan door elk van de partijen worden opgezegd vóór 30 juni van ieder jaar, met uitwerking op 1 januari van het daaropvolgend jaar. De opzegging dient betekend te worden met een ter post aangetekende brief gericht aan de Voorzitter van het Paritair Subcomité.

De Voorzitter laat een kopij van de opzegging aan elk der ondertekenende partijen geworden alsook aan de Minister van Tewerkstelling en Arbeid alsook aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid.

Artikel 4

Met ingang vanaf 1 juli 1998 wordt een Fonds voor bestaanszekerheid opgericht, genaamd "Sectoraal Fonds Sociale Maribel voor de Opvoedings- en Huisvestingsinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap (319.01)".

CAO 10/12/2014 (nr.130008/CO/319.01)
Bij unanieme beslissing van de Raad van Beheer van het "Sectoraal Fonds Sociale Maribel voor de Opvoedings- en Huisvestingsinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap (319.01)" wordt de maatschappelijke en administratieve zetel van het "Sectoraal Fonds Sociale Maribel voor de Opvoedings- en Huisvestingsinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap (319.01)", zoals bepaald in artikel 4 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 1 juli 1998 houdende de oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Sectoraal Fonds Sociale Maribel voor de Opvoedings- en Huisvestingsinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap (319.01)" en vaststelling van zijn statuten (registratienummer 49114/CO/319), met ingang van 15 december 2014 overgeplaatst naar Sainctelettesquare 13-15 te 1000 Brussel.

Deze zetel kan bij unanieme beslissing van de Raad van Beheer van het Fonds, voorzien bij artikel 12, elders overgeplaatst worden. De Raad van Beheer betekent zijn beslissing aan de Voorzitter van het Paritair Subcomité en aan de Minister van Tewerkstelling en Arbeid.

Artikel 5

Het Fonds voor bestaanszekerheid opgericht door deze overeenkomst heeft als enig doel het beheer van de gemutualiseerde som van de bijdragevermindering bedoeld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 5 februari 1997 houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de non-profit sector, en het koninklijk besluit van 16 april 1998.

Het Fonds is belast, overeenkomstig de bepalingen van het ministerieel besluit getroffen in uitvoering van artikel 2, alinea 3 van het koninklijk besluit van 5 februari 1997, met:

Artikel 6

In het kader van het doel omschreven in artikel 5 kan het Fonds de toelating vragen om een gedeelte van de som van de bijdrageverminderingen bedoeld in artikel 5, alinea 1 van deze overeenkomst te gebruiken ter dekking van de personeels-, innings- en administratiekosten.

Artikel 7

In het kader van het doel omschreven in artikel 5 vervult het Fonds alle opdrachten toevertrouwd aan de sectorale fondsen krachtens het koninklijk besluit van 5 februari 1997.

Artikel 8

Het Fonds wordt de toelating verleend een beheersovereenkomst te sluiten met de Minister van Tewerkstelling en Arbeid.

Artikel 9

De geldmiddelen van het fonds bestaan uit:

de som van de bijdrageverminderingen vermeld in artikel 5, alinea 1 van deze overeenkomst, met inbegrip van de renten;

de andere geldmiddelen die zouden toegekend worden door of krachtens een sectorale collectieve arbeidsovereenkomst om de in artikel 10 bedoelde administratiekosten te dekken.

Artikel 10

De administratiekosten worden elk jaar vastgesteld door de Raad van Beheer voorzien bij artikel 12.

Deze kosten worden uitsluitend gedekt door:

De administratiekosten omvatten eveneens de kosten met betrekking tot de tussenkomst van de bedrijfsrevisor aangeduid bij toepassing van artikel 20 voor zover het Fonds een beheersovereenkomst sluit met de Minster van Tewerkstelling en Arbeid.

Artikel 11

De betrokken werkgevers ontvangen de tussenkomsten van het Fonds overeenkomstig de doelstellingen in hoofdstuk 2 van deze collectieve arbeidsovereenkomst volgens de modaliteiten voorzien in de collectieve arbeidsovereenkomsten van 24 maart 1997 en van 29 mei 1998 houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de opvoedings- en huisvestingsinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap en de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 juni 1998 houdende raamakkoord betreffende de uitvoering van het Vlaams intersectoraal akkoord van 5 mei 1998 voor de social profit-sector.

Artikel 12

Het Fonds wordt beheerd door een paritaire Raad van Beheer samengesteld uit 10 effectieve leden.

Deze leden worden aangeduid door en onder de leden van het betrokken Paritair Subcomité voor de helft op voordracht van de representatieve werkgeversorganisaties en voor de andere helft op voordracht van de representatieve werknemersorganisaties.

Artikel 13

De leden van de Raad van Beheer worden aangesteld voor dezelfde periode als deze van hun mandaat als lid van het Paritair Subcomité.

Het mandaat van lid van de Raad van Beheer vervalt door ontslagneming of door overlijden of wanneer het mandaat als lid van het Paritair (Sub)comité een einde neemt of wanneer de duur van het mandaat is verstreken of wanneer de organisatie die het lid heeft voorgedragen om zijn vervanging verzoekt of wanneer de betrokkene geen deel meer uitmaakt van de organisatie die hem voorgedragen heeft.

Het nieuw lid voltooit desgevallend het mandaat van zijn voorganger.

De mandaten van de leden van de Raad van Beheer zijn hernieuwbaar.

Artikel 14

De leden van de Raad van Beheer gaan geen  enkele persoonlijke verplichting aan in verband met de verbintenissen aangegaan door het Fonds.

Hun verantwoordelijkheid beperkt zich tot de uitvoering van hun mandaat.

Artikel 15

De Raad van Beheer kiest elk jaar een voorzitter en een ondervoorzitter onder zijn leden, beurtelings uit de werknemersafvaardiging en uit de werkgeversafvaardiging.

Hij duidt eveneens de persoon aan die met het secretariaat wordt belast.

Artikel 16

De Raad ven Beheer beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer van de administratie van het Fonds, binnen de limieten gesteld krachtens de wet van 7 januari 1958, deze statuten en het koninklijk besluit van 5 februari 1997.

Tenzij andersluidende beslissing van de Raad van Beheer treedt deze laatste in al zijn handelingen op en handelt hij in rechte via de voorzitter en de ondervoorzitter gezamenlijk, elk desgevallend vervangen door een lid van de Raad daartoe door de Raad aangesteld.

De Raad van Beheer heeft onder meer als opdrachten:

aan de bevoegde instanties de verslagen voorzien krachtens het koninklijk besluit van 5 februari 1997 over te maken.

Artikel 17

De Raad van Beheer vergadert minstens éénmaal per semester.

De Raad vergadert hetzij op uitnodiging van de voorzitter ambtshalve handelend, hetzij op vraag van tenminste de helft van zijn leden hetzij op vraag van een der in zijn schoot vertegenwoordigde organisaties.

De uitnodigingen moeten de dagorde bevatten.

De notulen worden opgemaakt door de secretaris aangewezen door de Raad van Beheer en ondertekend door degene die de vergadering heeft voorgezeten. Uittreksels uit deze notulen worden door de voorzitter en de ondervoorzitter ondertekend.

Artikel 18

De Raad van Beheer kan slechts geldig vergaderen en beslissen indien minstens de helft zowel van de leden van de werknemersafvaardiging als van de leden van de werkgeversafvaardiging aanwezig is.

Artikel 19

Behoudens andersluidende bepalingen in het huishoudelijk reglement opgesteld door de Raad van Beheer worden zijn beslissingen getroffen bij eenparigheid van stemmen van de aanwezige leden.

Artikel 20

Overeenkomstig artikel 12 van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid duidt het Paritair Subcomité in hoedanigheid van revisor een bedrijfsrevisor aan ter controle van het beheer van het Fonds.

Deze moet minstens eenmaal per jaar verslag uitbrengen bij het Paritair Subcomité.

Bovendien licht hij de Raad van Beheer van het Fonds regelmatig in over de resultaten van zijn onderzoeken en doet de aanbevelingen die hij nodig acht.

Artikel 21

Elk jaar worden op 31 december de balans en rekeningen van het verlopen dienstjaar afgesloten.

Artikel 22

Het Fonds is opgericht voor een onbepaalde duur.

Artikel 23

Het wordt ontbonden door het Paritair Subcomité ingevolge een gebeurlijke vooropzeg zoals voorzien in artikel 3.

Artikel 24

Na betaling van het passief, worden de goederen en waarden van het Fonds overgeheveld naar het non-profit tewerkstellingsfonds bedoeld in artikel 7 van het Ministerieel Besluit van 20 mei 1998.

Het Paritair Subcomité duidt de vereffenaars aan onder de leden van de Raad van Beheer van het Fonds.

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
10/12/2014
Registratienr
130008
Geldig van
15/12/2014
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
25/02/2015
Registratiedatum
09/11/2015
Onderwerp
overplaatsing van de zetel van het Sectoraal Fonds Sociale Maribel voor de opvoedings- en huisvestingsinrichtingen van de Vlaamse Gemeenschap
BS Bericht van neerlegging
07/12/2015
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
13/05/2016
Gepubliceerd in het B.St. van
22/06/2016
Keywords
FONDSEN VOOR BESTAANSZEKERHEID

Datum CAO
10/12/2014
Registratienr
127317
Geldig van
15/12/2014
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
19/02/2015
Registratiedatum
09/06/2015
Onderwerp
overplaatsing van de zetel van het Sectoraal Fonds Sociale Maribel voor de opvoedings- en huisvestingsinrichtingen van de Vlaamse Gemeenschap
BS Bericht van neerlegging
17/06/2015
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
26/10/2015
Gepubliceerd in het B.St. van
08/12/2015
Keywords
SOCIALE MARIBEL, FONDSEN VOOR BESTAANSZEKERHEID

Historiek
19/11/2015 31/12/2999 1902 Oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Secotraal Fonds Sociale Maribel" voor de opvoedings- en huisvestingsinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap" en vaststelling van zijn statuten.
01/07/1998 14/12/2014 1902 Oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid genaamd "Secotraal Fonds Sociale Maribel" voor de opvoedings- en huisvestingsinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap" en vaststelling van zijn statuten.