0302 Beroepenclassificatie - Bedienden
Paritair (sub-)Comité nr.:
340.00.00-00.00
Bijwerking: 01/12/2014
Geldig vanaf: 01/04/2014
De functies van de bedienden worden ondergebracht in 12 categorieën.
In het Paritair Comité voor de orthopedische technologieën werd op 23 oktober 2014 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten betreffende de beroepenclassificatie (nr. 124309/CO/340).
Wij geven u hierna de bepalingen betreffende de beroepenclassificatie. Uit praktische overwegingen hebben wij de door de aangeslotenen van Group S - Sociaal Secretariaat vzw te gebruiken codes voor de beroepskwalificatie geïntegreerd in de tekst van de CAO; het gaat om de cijfers en letters in vetjes.
1.functieclassificatie
Klasse A
Uitvoerend: functies gekenmerkt door het verrichten van een beperkt aantal zich herhalende eenvoudige taken.
Codes:
1B: Klasse A: bij indiensttreding
1C: Klasse A: 1 jaar in dezelfde onderneming
EA : Student Klasse A
Klasse B
Ondersteunend: welke een bijdrage levert tot de realisatie van een grotere opdracht.
Codes:
2B: Klasse B - bij indiensttreding
2C: Klasse B - 1 jaar in dezelfde onderneming
EB: Student klasse B
Klasse C
Beherend: functies gekenmerkt door het realiseren van een afgerond geheel van taken die samen één opdracht vormen.
Codes:
3B: Klasse C - bij indiensttreding
3C: Klasse C - 1 jaar in dezelfde onderneming
EC: Student klasse C
Klasse D
Adviserend: functies gekenmerkt door het bewaken en ontwikkelen van één bedrijfsproces in het kader van een bepaalde doelstelling.
Codes:
4B: Klasse D - bij indiensttreding
4C: Klasse D - 1 jaar in dezelfde onderneming
ED: Student klasse D
De niveauonderscheidende criteria per klasse evenals de lijst van voorbeeldfuncties per klasse zijn bovendien opgenomen in bijlage aan deze collectieve arbeidsovereenkomst. Deze bijlage maakt integraal deel uit van de collectieve arbeidsovereenkomst.
Deze indeling van de bediendenfuncties in klassen heeft tot doel, de ondernemingen een richtlijn mee te geven om de toepassing te vergemakkelijken van de bepaalde beloningsminima vervat in de collectieve arbeidsovereenkomst afgesloten binnen dit paritair comité.
Daarom steunt deze functieclassificatie op niveauonderscheidende criteria, zoals complexiteit, probleemoplossing, impact van fouten, bijdrage, autonomie, werkindeling, toezicht, kennis, opleiding, informatieoverdracht, contacten en kennis van vreemde talen.
De werkgever draagt de verantwoordelijkheid voor de indeling in klassen van de functies op basis van de reële functie-inhoud in de ondememing.
De functies die in elke klasse zijn aangegeven gelden uitsluitend als voorbeeld. De benaming van de functie geldt slechts als indicatie voor de inhoud ervan.
Inschaling van de concrete functies
Elke functie dient beoordeeld te worden op basis van de concrete functie-inhoud in de onderneming in vergelijking met de niveau-onderscheidende criteria en de functie-inhoud van de voorbeeldfunctie.
Bij de vergelijking van de functie-inhoud zijn verschillende hypothesen mogelijk:
- De functie in de onderneming stemt volledig overeen met de functie-inhoud en de niveauonderscheidende criteria van de voorbeeldfunctie: indeling in de sectoraal voorziene klasse.
- De functie in de ondememing wijkt minimaal af van de functie-inhoud en de niveauonderscheidende criteria van de voorbeeldfunctie:
Indeling in de sectoraal voorziene klasse. Het gaat hier om volgende gevallen:- de uitoefening van de functie in de onderneming omvat minder of meer activiteiten zonder dat daardoor de algemene doelstelling van de functie, zoals beschreven in de voorbeeldfunctie, wordt aangetast;
- de afwijkingen bij één of meerdere beoordelingscriteria (kennis, verantwoordelijkheid, leidinggeven enz.) zijn op zichzelf niet niveaubepalend voor de functie.
- De functie in de ondememing wijkt in ernstige mate af van de functie-inhoud en de niveauonderscheidende criteria van de voorbeeldfunctie:
Het gaat hier om de situatie waarbij de essentie van de functie wordt aangetast en de doelstelling, opgenomen in de voorbeeldfunctie, stemt niet met de concrete ondernemingsfunctie overeen.
In dit geval moet de werkgever ofwel:- de intrinsieke waarde van de functie zoals uitgeoefend in de onderneming vergelijken respectievelijk met een andere referentiefunctie in dezelfde klasse, van een lagere klasse en van een hogere klasse. Indien overeenstemming wordt gevonden met een andere voorbeeldfunctie, dan geldt het resultaat van deze vergelijking als inschaling voor de afwijkende functie.
- de intrinsieke waarde van de functie zoals uitgeoefend in de onderneming vergelijken met alle niveauonderscheidende criteria. Is de overeenkomst met deze criteria voor het grootste deel gerealiseerd ter attentie van een bepaalde voorbeeldfunctie, dan geldt deze laatste als referentiepunt.
- De functie in de onderneming werd niet opgenomen in de sectorale functieclassificatie:
In dit geval moet de werkgever ofwel:- in de bestaande sectorale functiebeschrijvingen een functie zoeken waarvan de intrinsieke waarde overeenstemt met de niet-opgenomen functie. Bestaat een dergelijke functie dan wordt de nieuwe functie in dezelfde klasse ondergebracht.
- zich uitsluitend verlaten op de niveauonderscheidende criteria.
Wanneer een gebaremiseerde bediende de bekwaamheid bezit om een hogere functie uit te oefenen, houdt dit niet in dat hij in de overeenstemmende weddecategorie wordt geplaatst. Dit kan enkel gebeuren indien de betreffende functie effectief ook wordt uitgeoefend.
Wanneer een gebaremiseerde bediende gelijktijdig en bestendig meerdere functies van diverse klassen vervult dient hiermee rekening te worden gehouden bij de vaststelling van zijn loon.
De verwezenlijking van deze classificatie mag geen aanleiding geven tot een herziening van de classificaties die op ondernemingsvlak zijn overeengekomen en opgesteld volgens andere normen.
De werkgever is ertoe gehouden elke gebaremiseerde bediende schriftelijk mee te delen in welke klasse zijn functie werd ondergebracht.
De toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst in de onderneming maakt het voorwerp uit van een informatie en overleg met de syndicale delegatie. Bij ontstentenis, met de werknemers zelf.
De gebruikelijke overlegkanalen en -procedures zijn van toepassing.
2.Praktische schikkingen
Krachtens artikel 15 van het koninklijk besluit van 8 augustus 1980 betreffende het bijhouden van sociale documenten, moet voor iedere werknemer op de individuele rekening worden vermeld:
- de functie die hij hoofdzakelijk uitoefent bij de werkgever;
- de beroepskwalificatie die hem door de werkgever wordt toegekend, overeenkomstig de beschikkingen van de collectieve arbeidsovereenkomsten tot vaststelling van de arbeids- en loonvoorwaarden, of overeenkomstig de bepalingen van de besluiten waarbij forfaitaire lonen worden bepaald voor de toepassing van de wetgeving op de sociale zekerheid.
De aangeslotenen van Group S - Sociaal Secretariaat vzw worden bijgevolg verzocht zowel de functie (omschrijving) als de beroepskwalificatie (code) te vermelden op het identiteitsformulier van iedere nieuw aangeworven werknemer en ons tevens iedere wijziging dienaangaande in de loop van de tewerkstelling mede te delen.
BIJLAGE
Klasse A |
Klasse B |
Klasse C |
Klasse D |
|
Klassegrenzen |
0 - 89,5 ORBA-punten |
90,0 - 119,5 ORBA-punten |
120,0 - 149,5 ORBA-punten |
150,0 - 179,5 ORBA-punten |
Voorbeeldfuncties |
Aanvuller |
Administratief medewerker |
Baliemedewerker verkoop |
Aankoper |
Generieke typering |
Functies gekenmerkt door het
Uitvoerend |
Functies gekenmerkt door het Ondersteunend |
Functies gekenmerkt door het Beherend |
Functies gekenmerkt door het |
Niveau-onderscheidende criteria: |
||||
Complexiteit |
a. Behandelt concrete vaak terugkerende routineproblemen |
a. Behandelt concrete, gelijkaardige problemen en vragen binnen een duidelijk afgelijnd takenpakket. |
a. Behandelt minder concrete en |
a. Behandelt concrete en abstracte problemen en vragen binnen een ruim gestelde doelstelling. |
Probleemoplossing |
b. Routinematige |
b. Vergelijkende |
b. Interpolerende probleembehandeling: behandelt problemen vanuit de beheersing van een vakgebied en op grond van door ervaring verkregen |
b. Afwegende probleembehandeling: |
Impact van fouten |
c. Fouten in de taakvervulling |
c. Fouten worden niet onmiddellijk bemerkt en kunnen leiden tot beperkt tijdsverlies, geldverlies of |
c. Fouten hebben duidelijke |
c. Foutieve beslissingen en adviezen kunnen leiden tot aanzienlijk tijds-, geld- en/of imagoverlies. |
Bijdrage |
d. De bijdrage zit hem in het |
d. De bijdrage van de functie is te situeren in het voorbereiden van werkzaamheden en het partieel realiseren van een |
d. De toegevoegde waarde van de |
d. De toegevoegde waarde van de functie situeert zich op het nemen van beslissingen of verstrekken van adviezen (intern/extern) die op langere termijn een positief effect |
Autonomie |
e. Taken zijn duidelijk gesteld. Er is geen tot weinig vrijheid inzake de wijze van uitvoering. |
e. Opdrachten zijn duidelijk gesteld. Maakt keuzes binnen duidelijke |
e. Doelstellingen zijn duidelijk |
e. Doelstellingen zijn mede |
Werkindeling |
f. Voert de taken uit overeenkomstig de opgedragen werkprocedure. |
f. Voert opdrachten uit in de |
f. Bepaalt mede de werkprioriteiten |
f. Bepaalt, in functie van de |
Toezicht |
g. De werkzaamheden worden door een chef gecontroleerd en |
g. Controle van de eigen |
g. Controle van de eigen |
g. Wordt voornamelijk gecontroleerd en beoordeeld op grond van de realisatie van vooraf gestelde doelstellingen. |
Kennis |
h. Bezit praktische basiskennis m.b.t. een beperkt aantal de toe te passen procedures en technieken.
Ervaringskennis. |
h. Bezit praktische kennis m.b.t. de diverse toe te passen procedures en technieken.
Geschoolde en ervaringskennis. |
h. Bezit praktische en theoretische
Vaktechnische kennis. |
h. Bezit grondige praktische en
Specialistische of multidisciplinaire |
Opleiding |
i. Er is geen specifieke vakopleiding vereist. Opleiding in de reële bedrijfssituatie volstaat. |
i. Een specifieke beroepsscholing is |
i. Een specifieke technische |
i. Gespecialiseerde disciplinaire |
Informatieoverdracht |
j. Signaleert voornamelijk concrete vaststellingen en problemen aan |
j. Informeert betrokkenen en |
j. Informeert en overlegt met |
j. Informeert, overlegt en |
Contacten |
k. Heeft voornamelijk mondelinge contacten met interne medewerkers. Contacten met |
k. Heeft mondelinge en |
k. Heeft mondelinge en schriftelijke |
k. Heeft diepgaande mondelinge en schriftelijke contacten met interne |
Vreemde talen |
l. Communiceert (mondeling) in de eigen taal. Hanteert in een |
l. Communiceert (mondeling en |
l. Communiceert (mondeling en |
l. Communiceert (mondeling en schriftelijk) in de eigen taal en inéén of meerdere talen. |
Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.
Datum CAO
23/10/2014 |
Registratienr
124309 |
Geldig van
01/04/2014 |
Geldig tot
- |
Neerleggingsdatum
28/10/2014 |
Registratiedatum
24/11/2014 |
||
Onderwerp
functieclassificatie |
|||
BS Bericht van neerlegging
03/12/2014 |
Algemeen verbindend verklaring
- |
||
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
16/12/2015 |
Gepubliceerd in het B.St. van
06/01/2016 |
||
Keywords
FUNCTIECLASSIFICATIE |
Historiek | ||
---|---|---|
01/04/2014 | 31/12/2999 | 0302 Beroepenclassificatie - Bedienden |