1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerskosten, mobiliteitstegemoetkomingen, kosten en vergoedingen voor verplaatsingen

Paritair (sub-)Comité nr.:
149.01.00-00.00

Bijwerking: 06/05/2020
Geldig vanaf: 01/05/2020
Geldig tot: 31/12/2021

Werkgeversbijdrage in de vervoerskosten voor arbeiders die zich van hun woonplaats naar de zetel van de onderneming, de aanwervingsplaats of de ophaalplaats begeven:

Openbaar vervoer:

  • Loongrens: neen
  • Minimumafstand:
    • trein: neen
    • andere:1 km
  • Bedrag: 100% van de totale kost van het vervoerbewijs indien geen derdebetalersregeling

Privévervoer:

  • Loongrens: neen
  • Minimumafstand: vanaf 1 km
  • Bedrag: sectorbarema

Fiets:

  • Loongrens: neen
  • Minimumafstand: vanaf 1 km
  • Bedrag: 0,24 EUR/km

Werkgeversbijdrage in de vervoerskosten voor arbeiders die zich van hun woonplaats, de zetel van de onderneming of de ophaalplaats naar een werf begeven die niet de aanwervingsplaats is:

  • Minimumafstand: 5 km en meer
  • Openbaar vervoer: volledige terugbetaling
  • Privévervoer: 0,2780 EUR/km (kosten eigen aan de werkgever)
  • Mobiliteitsvergoeding:
  • voertuig van de werkgever (passagier): 0,1395 EUR/km
  • chauffeur  van het voertuig van de werkgever zonder passagier: 0,1464 EUR/km
  • chauffeur van het voertuig van de werkgever met passagier : 0,1579 EUR/km

Werkgeversbijdrage in de vervoerskosten voor arbeiders die zich van de ene werf naar de andere begeven

  • Minimumafstand: neen
  • Principe: de werkgever betaalt de volledige verplaatsingskosten tenzij hij een vervoermiddel ter beschikking van zijn arbeiders stelt dat de vereiste veiligheid en comfort biedt.
  • Berekening: volgens het officiële tarief van het normaal gebruikte vervoer.

De werkgeversbijdrage is een kost eigen aan de werkgever (niet belastbaar en niet onderworpen aan RSZ-bijdragen).

Op 27 september 2017 werd een collectieve arbeidsovereenkomst betreffende vervoerskosten gesloten in het Paritair subcomité voor de elektriciens: installatie en distributie (nr. 142852/CO/149.01). Ze wordt gewijzigd door het nationaal akkoord  2019-2020.

1. Werkgeversbijdrage in de vervoerskosten voor arbeiders die zich van hun woonplaats naar de zetel van de onderneming, de aanwervingsplaats of de ophaalplaats begeven.

1.1. Vervoer

  • Gemeenschappelijk openbaar vervoer

Wanneer de arbeider zich van zijn woonplaats naar de zetel van de onderneming, de aanwervingsplaats of de ophaalplaats verplaatst met het openbaar of gecombineerd openbaar vervoer, betaalt de werkgever hem 100% van de totale kost van het vervoerbewijs terug als er geen derdebetalersregeling bestaat.

De sector beveelt de werkgevers aan om gebruik te maken van de derdebetalersregeling wanneer de arbeider zich verplaatst met het openbaar of gecombineerd openbaar vervoer. In dat geval is er geen vergoeding aan de arbeider verschuldigd, maar betaalt de werkgever het vervoerbewijs van de NMBS rechtstreeks op basis van een overeenkomst.

  • Privévervoer met inbegrip van vervoer per fiets of te voet

Wanneer de arbeider zich met eigen vervoermiddel of te voet naar zijn werk begeeft, heeft hij recht op de werkgeversbijdrage in het maandabonnement (bedrag zie hfst. 1202).

Deze vergoeding op basis van de werkgeversbijdrage in het maandabonnement of weekabonnement moet altijd in haar geheel worden betaald en dit voor alle dagen van de maand of week(1). Omrekening van deze werkgeversbijdrage naar een dagbedrag is niet toegestaan.

Opmerking:

  • hoewel de omrekening van de werkgeversbijdrage naar een dagbedrag niet is toegestaan, hebben we via de Federatie vernomen dat omrekening van het bedrag mogelijk is voor deeltijdse werknemers;
  • volgens Group S is pro-rata-berekening toegestaan voor de maanden van indiensttreding en vertrek van de werknemer. Deze berekening moet gebaseerd zijn op de kalenderdagen van de maand en niet op de effectief gewerkte dagen of werkdagen van de  maand aangezien een dergelijke berekening een omzetting in dagbedrag inhoudt wat door de cao niet wordt toegestaan.

Voor arbeiders die de volledige afstand of een deel ervan per fiets afleggen, wordt de werkgeversbijdrage beschouwd als een fietsvergoeding.

Vanaf 1 juli 2019 wordt een fietsvergoeding van 0,24 EUR/km toegekend. Het bedrag moet minstens gelijk zijn aan de werkgeversbijdrage in de kosten van privévervoer.

De werkgever zal op vraag van de arbeider jaarlijks de nodige gegevens bevestigen om zijn fietsgebruik aan te tonen. Deze gegevens hebben betrekking op de in aanmerking genomen afstand tot de werkplaats, het aantal gewerkte dagen en de betaalde vergoeding.

1.2. RSZ-bijdrage

Deze vergoedingen zijn niet onderworpen aan sociale bijdragen.

1.3. Bedrijfsvoorheffing                                                                                                                                

  • bij gebruik van het gemeenschappelijk openbaar vervoer zijn deze vergoedingen fiscaal volledig vrijgesteld.
  • bij gebruik van een persoonlijk vervoermiddel moet bedrijfsvoorheffing worden ingehouden op deze vergoedingen.

2. Werkgeversbijdrage in de vervoerskosten voor arbeiders die zich van hun woonplaats, de zetel van de onderneming of de ophaalplaats naar een werf begeven die niet de aanwervingsplaats is.

2.1. RSZ-bijdrage

  • De vergoeding van 0,2780 EUR per kilometer (privévervoer) is een kost eigen aan de werkgever en dus niet onderworpen aan sociale bijdragen.
  • De volledige terugbetaling voor werknemers die zich met het openbaar vervoer verplaasten, is een kost eigen aan de werkgever en dus niet aan RSZ onderworpen.
  • De vergoedingen van 0,1395 EUR per kilometer (voertuig van de werkgever),  0,1464 EUR per kilometer (nieuw vanaf 1 mei 2020: vergoeding voor de chauffeur zonder passagiers!) en 0,1579 EUR per kilometer (chauffeur van personeel) zijn mobiliteitsvergoedingen.

Voor de RSZ zijn mobiliteitsvergoedingen(2) uitgesloten van het loonbegrip (en dus niet onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen) als de volgende voorwaarden vervuld zijn:

  • de regeling moet uitvoerig worden omschreven in een algemeen verbindend verklaarde sector-cao;
  • het bedrag van de vergoeding mag niet hoger zijn dan 0,1579 EUR per kilometer afstand tussen woonplaats en werkplaats, te berekenen op de afstand heen en terug. Als dit bedrag per kilometer wordt overschreden, dan wordt de volledige vergoeding beschouwd als loon en onderworpen aan  sociale bijdragen.

2.2. Bedrijfsvoorheffing

  • De vergoeding van 0,2780 EUR per kilometer (privévervoer) is een kost eigen aan de werkgever en dus niet belastbaar. Er wordt geen bedrijfsvoorheffing ingehouden.
  • De volledige terugbetaling voor werknemers die zich met het openbaar vervoer verplaatsen, is een kost eigen aan de werkgever en dus niet belastbaar. Er wordt geen bedrijfsvoorheffing ingehouden.
  • De vergoedingen van 0,1395 EUR per kilometer (voertuig van de werkgever),  0,1464 EUR per kilometer (nieuw vanaf 1 mei 2020: vergoeding voor de chauffeur zonder passagiers!) en 0,1579 EUR per kilometer (chauffeur van personeel) worden beschouwd als mobiliteitsvergoedingen.

De fiscus past een gunstige regeling toe voor mobiliteitsvergoedingen voor zover de volgende voorwaarden vervuld zijn:

  • de forfaitaire regeling van terugbetaling en de vergoedingen die ze vaststelt moeten worden omschreven bij collectieve arbeidsovereenkomsten gesloten in een paritair orgaan en algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit;
  • het bedrag van de vergoeding mag niet hoger zijn dan 0,1579 EUR per kilometer afstand tussen woonplaats en werkplaats, te berekenen op de afstand heen en terug.
  • De mobiliteitsvergoeding toegekend aan werknemers van wie de plaats van tewerkstelling zich ten minste 5 kilometer van de woonplaats bevindt, moet in principe slechts voor 50 % als belastbare bezoldiging worden beschouwd in de mate dat ze niet hoger is dan het bedrag dat verschuldigd is in uitvoering van de collectieve arbeidsovereenkomst.  Het vrijgestelde gedeelte dat wordt geacht overeen te stemmen met eigen kosten van de werkgever mag evenwel niet lager zijn dan 12,39 EUR per effectief gepresteerde maand.

 

Vanaf het inkomstenjaar 2005 is het fiscaal gunstregime ook van toepassing op werknemers van het paritair comité 149.01.

De betaalde mobiliteitsvergoeding is dus voor 50 % belastbaar. Er is bedrijfsvoorheffing  verschuldigd op het belastbare bedrag voor zover het bedrag van 0,1579 EUR per kilometer niet wordt overschreden. Bij overschrijding is de volledige mobiliteitsvergoeding belastbaar.

3. Werkgeversbijdrage in de vervoerskosten van arbeiders die zich van de ene werf naar de andere begeven

Deze werkgeversbijdrage is een kost eigen aan de werkgever en dus niet belastbaar. Er wordt geen bedrijfsvoorheffing ingehouden. De vergoeding is ook niet onderworpen aan sociale bijdragen.

Voor de evolutie van de bedragen, zie hfst.1202


(1) Als de werkgever het maandabonnement als basis gebruikt en de werknemer slechts één dag komt werken in de loop van de maand, dan moet de werkgever het volledige bedrag betalen dat overeenstemt met het abonnement voor de maand in kwestie.

(2) Het bedrag van de mobiliteitsvergoedingen wordt vanaf 1 februari 2007 geïndexeerd.

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
26/06/2019
Registratienr
152842
Geldig van
01/01/2019
Geldig tot
31/12/2022
Neerleggingsdatum
03/07/2019
Registratiedatum
24/07/2019
Onderwerp
nationaal akkoord 2019-2020
BS Bericht van neerlegging
05/08/2019
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
20/11/2019
Gepubliceerd in het B.St. van
06/12/2019
Keywords
LONEN, TIJDSKREDIET/LOOPBAANVERMINDERING, LANDINGSBANEN, STELSEL VAN WERKLOOSHEID MET BEDRIJFSTOESLAG (SWT)

Datum CAO
27/09/2017
Registratienr
142852
Geldig van
01/07/2017
Geldig tot
-
Neerleggingsdatum
03/10/2017
Registratiedatum
24/11/2017
Onderwerp
vervoerskosten
BS Bericht van neerlegging
04/12/2017
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
13/06/2018
Gepubliceerd in het B.St. van
10/07/2018
Keywords
PREMIE EIGEN AAN DE SECTOR OF AAN DE ONDERNEMING, VERGOEDINGEN VOOR VERPLAATSINGSKOSTEN

Historiek
01/01/2023 31/12/2050 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerskosten, mobiliteitstegemoetkomingen, kosten en vergoedingen voor verplaatsingen
01/01/2022 31/12/2022 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerskosten, mobiliteitstegemoetkomingen, kosten en vergoedingen voor verplaatsingen
01/05/2020 31/12/2021 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerskosten, mobiliteitstegemoetkomingen, kosten en vergoedingen voor verplaatsingen
01/02/2020 30/04/2020 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerskosten, mobiliteitstegemoetkomingen, kosten en vergoedingen voor verplaatsingen
01/07/2019 31/01/2020 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerskosten, mobiliteitstegemoetkomingen, kosten en vergoedingen voor verplaatsingen
01/07/2017 30/06/2019 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerskosten, mobiliteitstegemoetkomingen, kosten en vergoedingen voor verplaatsingen
01/01/2012 30/06/2017 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerskosten, mobiliteitstegemoetkomingen, kosten en vergoedingen voor verplaatsingen
01/07/2009 31/12/2011 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerskosten, mobiliteitstegemoetkomingen, kosten en vergoedingen voor verplaatsingen
01/07/2005 30/06/2009 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerskosten, mobiliteitstegemoetkomingen, kosten en vergoedingen voor verplaatsingen
01/09/2003 30/06/2005 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerskosten, mobiliteitstegemoetkomingen, kosten en vergoedingen voor verplaatsingen
01/09/2001 31/08/2003 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerskosten, mobiliteitstegemoetkomingen, kosten en vergoedingen voor verplaatsingen
01/01/1999 31/08/2001 1201 Werkgeverstussenkomst in de vervoerskosten, mobiliteitstegemoetkomingen, kosten en vergoedingen voor verplaatsingen