337 Persoonlijk assistentiebudget (PAB)/ Persoonsvolgend Budget (PVB) : 25,5% extra budget voor thuiszorg en thuisondersteuning in de COVID-19-periode - UPDATE

12/10/2020

Werkgevers die een Persoonsvolgend Budget (PVB) of een Persoonlijk Assistentiebudget (PAB) ontvangen, hebben dit jaar recht op  25,5% extra budget. Dit ter compensatie van de extra kosten voor thuiszorg en thuisbegeleiding die worden gemaakt in de huidige COVID-19-periode die verlengd wordt tot 31 december 2020.

Financiële compensatie van 25,5%

Om de extra thuiszorgkosten die gepaard gaan met de huidige coronacrisis, te helpen dragen, kent het VAPH een extra financiële compensatie toe aan werkgevers die recht hebben op een Persoonlijk assistentiebudget (PAB) of een Persoonsvolgend Budget (PVB). Wanneer het jaarlijkse PVB-budget ontoereikend blijkt te zijn om de extra thuiszorg- en begeleidingskosten te kunnen dekken, mag dit budget nu uitzonderlijk overschreden worden, en dit ten belope van maximaal 25,5%. De verhoging van het jaarbudget met 25,5% zal te zien zijn in het PVB-overzicht op mijnvaph.be.

Het VAPH legt er de nadruk op dat het extra budget van 25,5 % enkel kan worden aangesproken voor het betalen van kosten van overeenkomsten voor thuiszorg en -begeleiding die met het oog op extra ondersteuning worden gesloten gedurende de COVID-19-periode (i.e. van 14 maart tot 31 december), en enkel wanneer deze kosten het normale jaarbudget overschrijden.  Onder ‘overeenkomsten’ verstaan we zowel nieuwe overeenkomsten als overeenkomsten tot uitbreiding van bestaande overeenkomsten (bijv. uitbreiding uurrooster).

Hoe de financiële compensatie van 25,5% bekomen?

Het jaarbudget wordt niet automatisch verhoogd. De werkgever-budgethouder dient hiertoe bepaalde formaliteiten te vervullen. U vindt deze kort samengevat in onderstaand stappenplan.

1. Maak de schriftelijke overeenkomst voor extra ondersteuning tijdens de COVID-19-periode op.

Voorziet u bijvoorbeeld een tijdelijke uitbreiding van het werkrooster van uw persoonlijke assistent, dan stelt u daartoe een overeenkomst op die als bijlage wordt gevoegd bij de reeds bestaande overeenkomst voor persoonlijke assistentie. Indien u klant bent bij GROUP S, kan u via uw payroll advisor een model van bijlage bekomen waarin het uurrooster tijdelijk wordt uitgebreid.

2. Bezorg de gegevens van deze overeenkomst aan het VAPH.

3. Dien uw kosten in bij het VAPH.

Meer informatie omtrent de voorwaarden van deze steunmaatregel, en omtrent de te vervullen formaliteiten, vindt u op www.vaph.be/begeleidende-covid-19-maatregelen-voor-pvb-en-pab-budgethouders.