0306 Omschrijving van de functies - Recreatie

Paritair (sub-)Comité nr.:
302.00.00-00.00

Bijwerking: 15/11/2010
Geldig vanaf: 01/10/2007

  • aangestelde kleedkamer (Code 601);
  • animator / -trice (Code 603);
  • zwemmeester(es) (Code 604);
  • verantwoordelijke ontspanningsclub (Code 605);
  • diskjockey (Code 606);
  • medewerk(st)er verhuur recreatiemateriaal (Code 609);
  • medewerk(st)er verkoop en controle, toegangskaarten (Code 610);
  • verantwoordelijke recreatie, recreatiemanager (Code 611);
  • teamleader verzorg(st)er Spa & Wellness (Code 615);
  • verzorg(st)er Spa & Wellness (Code 616);
  • Spa manager (Code 617).
functiecode functietitel
601 aangestelde kleedkamer
603 animator / -trice
604 zwemmeester(es)
605 verantwoordelijke ontspanningsclub
606 diskjockey
609 medewerk(st)er verhuur recreatiemateriaal
610 medewerk(st)er verkoop en controle
toegangskaarten
611 verantwoordelijke recreatie
recreatiemanager
615 teamleader verzorg(st)er Spa & Wellness
616 verzorg(st)er Spa & Wellness
617 Spa manager

Functie : aangestelde kleedkamer

Code : HRC. REF. 601

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTSPANNING

Functiecategorie: II

ORGANISATIE

Ressorteert onder de verantwoordelijke recreatie of de zaakvoerder.

DOEL

Toezicht en controle van de kleedkamers. Verhuren van recreatiemateriaal of kledij.

Verkopen van toiletartikelen, snoep enz. Toezicht op orde en netheid.

HOOFDTAKEN

  • Onthaalt de klant, controleert ingangsticket en begeleidt of verwijst naar kleedkamers of cabines.
  • Verhuurt sportkledij of sportmateriaal, houdt hiervan de kassa bij.
  • Neemt de kledij van de klanten aan, hangt er een identificatie aan, houdt ze in bewaring, geeft ze terug op aanvraag.
  • Verkoopt allerlei artikelen.
  • Geeft bezoekers de nodige informatie en maakt hen wegwijs.
  • Houdt toezicht op orde en netheid aan inkom en kleedkamers.
  • Houdt toezicht op orde en tucht.
  • Voert schoonmaakwerkzaamheden uit; dweilt kleedkamers, zorgt voor de nodige desinfectering, maakt sanitair schoon.
  • Eventueel toezicht op zwembadgebruik.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJK

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor:

  • bewaren van kledingsstukken;
  • verkoop allerlei artikelen;
  • kassaverrichtingen.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis uitvoerende werkzaamheden.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • volgt interne procedures;
  • signaleert problemen of ongewenste gasten;
  • diefstal.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling: informatie;
  • dienstverlenend optreden.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : rondlopend en staand;
  3. Werksfeer :
    • vb. zwembad : geuren en warmte;
    • onderhoudsprodukten.

Functie : animator / animatrice

Code : HRC. REF. 603

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : RECREATIE

Functiecategorie: VII

ORGANISATIE

Ressorteert onder de verantwoordelijke recreatie.

DOEL

Organiseren en uitvoeren van sport- en spelactiviteiten, natuurwandelingen, (toeristische) uitstapjes. Begeleiding van kinderen en volwassenen.

HOOFDTAKEN

  • Organiseert verschillende recreatieve en didactische activiteiten voor verschillende doelgroepen (interesse en leeftijd) : sport (turnen, fitness, zwemmen, sportwedstrijden...), spel (knutselen, schminken, spel-zonder-grenzen, gezelsschapspelen...), natuur (wandelingen, fietstochten, overlevingstochten, uitstapjes) en muziek.
  • Stelt programma's op of doet voorstellen, afficheert deze en motiveert gasten om deel te nemen.
  • Begeleidt de activiteiten tijdens de uitvoering : geeft uitleg en instructies, geeft demonstraties en is aktief bij het betrekken van de deelnemers aan de activiteiten.
  • Zorgt voor teamgeest, ludieke en ontspannen sfeer.
  • Let op de veiligheid en het verantwoord omgaan met materiaal en installaties; verleent EHBO.
  • Beheert sport- en spelmateriaal, signaleert defecten of verlies, geeft bestellingen door.
  • Staat in voor het verhuur van materialen, houdt kassa bij.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • organiseren en uitvoeren van animaties;
  • begeleiding, ontspannen sfeer scheppen;
  • veiligheid;
  • dienstverlening;

1.2. Gevolgen

  • direct merkbaar, invloed op langere termijn;
  • gebrek aan animatie - ontevredenheid van de klanten.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis van verschillende ontspanningsactiviteiten;
  • veiligheidsnormen - EHBO;
  • ergonomie of lichamelijke opvoeding;
  • inzicht wensen verschillende doelgroepen;
  • begrip van didactische activiteiten - animatie;
  • improvisatie.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • drukte - kwetsuren - geflopte activiteiten;
  • volgt de interne richtlijnen;
  • signaleert problemen.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling - talenkennis - doorgeven van informatie;
  • overtuigen (gezag uitoefenen) en beïnvloeden;
  • entertainen.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Werksfeer : afwisseling - drukte;
  3. Houding : demonstratie sport en spel;
  4. Risico : kwetsuren.

Functie : zwemmeester(es)

Code : HRC. REF. 604

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : RECREATIE

Functiecategorie: VII

ORGANISATIE

Ressorteert onder hoofd zwembadmeester of de verantwoordelijke zwembad/sauna/fitness of recreatiemanager.

DOEL

Supervisie van het zwembad en andere faciliteiten. Toezicht op de veiligheid.

HOOFDTAKEN

  • Supervisie van het zwembad en de bezoekers.
  • Zorgt voor vriendelijk onthaal en maakt de bezoekers wegwijs.
  • Geeft toelichting aan zwemmers of saunagebruikers.
  • Geeft de nodige dienstverlening aan de klanten : vb. verkoop van dranken of jetons, uitlenen van materiaal.
  • Zorgt voor animatie.
  • Houdt toezicht op orde en tucht.
  • Waarschuwt bij onveilig gedrag, interveniëert bij gevaar.
  • Staat in voor de schoonmaak en hygiëne van het zwembad/sauna en het dagelijks onderhoud: reinigt en desinfecteert vloeren, spoelt filters en verwijdert vetranden of voorwerpen.
  • Houdt toezicht op de installaties en op de waterkwaliteit.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • hygiëne en veiligheid;
  • dienstverlening;
  • alertheid m.b.t. veiligheid.

2. KENNIS EN KUNDE

  • erkend reddersbrevet;
  • zwembadmeesteropleiding;
  • kennis van de parameters m.b.t. waterkwaliteit.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • hygiëne - instructies gezondheidsinspectie, labo;
  • technische aspecten;
  • volgt richtlijnen.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling - meertalig;
  • overtuigen en beïnvloeden.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Werksfeer :
    • hoge temperaturen - vochtigheid - chloorlucht;
    • lawaai;
  3. Houding : zittend - staand - rondlopend;
  4. Risico : geringe kans op uitglijden.

Functie : verantwoordelijke ontspanningsclub

Code : HRC. REF. 605

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : RECREATIE

Functiecategorie: VIII

ORGANISATIE

Sommige hotels of verblijfplaatsen bieden aan de klanten de mogelijkheid van verschillende ontspanningsactiviteiten. Zij kunnen hiervoor terecht in een club.

DOEL

Leiden en animeren van de club. Supervisie van gebruik van sauna, zonnebank, fitness, zwembad, professionele relaxatie-massage, douches. Veiligheid en hygiëne.

HOOFDTAKEN

  • Onthaalt klanten of clubleden, begeleidt deze en geeft de nodige inlichtingen of instructies (sauna, zonnebank, zwembad).
  • In overleg met de betrokkene, stelt een persoonlijk trainingsprogramma op, op basis van fitheidstesten (ook revalidatie); geeft uitleg over de toestellen en oefeningen, doet de nodige demonstraties, motiveert tot doorzetting van de training.
  • Onderhoudt contact met leden, verzorgt inschrijvingen en uitnodigingen, organiseert bepaalde activiteiten en zorgt voor de nodige animatie.
  • Zorgt voor de nodige dienstverlening : vb. bedienen van dranken en kleine snacks.
  • Staat in voor het regelmatig schoonmaken en ontsmetten van vloeren en toestellen, onderhoudt douches, kleedkamers, tafels enz.
  • Doet de verplichte metingen van zwembadwater en onderhoudt dagelijks het zwembad (spoelen, filtreren, ontvetten).
  • Controleert de optimale werking van de toestellen, signaleert defecten.
  • Houdt toezicht op de veiligeid, interveniëert bij gevaarlijke situaties.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • uitbating van de club, ledenwerving;
  • opstellen fitness-programma;
  • hygiëne in club;
  • animatie en ontspannen sfeer;
  • budgetcontrole;

1.2. Gevolgen

  • aansprakelijk voor breuken.

2. KENNIS EN KUNDE

  • lichamelijke opvoeding, EHBO, zwembadmeesteropleiding, massage.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • hygiëne - instructies gezondheidsinspectie, labo;
  • technische aspecten.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling: uitwisselen van informatie;
  • meertaligheid.

5. VAARDIGHEDEN

  • bewegingsvaardigheid.

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte:

    • permanent training geven / onderhoud;
    • lasten tillen;
  2. Houding : turnoefingen - eenzijdige bewegingen;
  3. Werksfeer :
    •  lawaai en hoge temperatuur;
    • tropisch klimaat, chloor en zoutzuur;
  4. Risico :
    • huidziekten, schimmels, besmettingsgevaar;
    • onderhoudsprodukten - chemicaliën;
    • beperkte kans op uitglijden.

Functie: diskjockey

Code: HRC. REF. 606

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling: RECREATIE

Functiecategorie: V

ORGANISATIE

Een diskjockey ressorteert onder de zaakvoerder, uitbater of recreatieverantwoordelijke.

DOEL

Animeren van dansavonden met muziek.

Bedienen van muziek-, geluid- en lichtinstallaties.

HOOFDTAKEN

  • stelt muziek- en lichtinstallatie op;
  • zorgt voor de muziek: legt platen of CD's op, maakt keuze uit de nummers en lanceert deze;
  • mixt de muziek naargelang de sfeer in de zaal of de wensen van de bezoekers of de zaakvoerder;
  • draait verzoeknummers;
  • volgt nieuwigheden in de muziek op, beschikt over aankoopbudget;
  • doet speciale aankondigingen;
  • zorgt voor de nodige lichteffecten;
  • overlegt met de verantwoordelijke de verschillende amusementsactiviteiten of evenementen, zorgt dan ook voor de uitvoering ervan;
  • rangschikt en zet gebruikt materiaal op orde;
  • verzorgt de gelijklopende videoclips.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

Is verantwoordelijk voor:

  • creëren van een ontspannen sfeer en amusement conform wensen van de directie;
  • technisch correct laten verlopen van mixage;
  • installatie en materiaal.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis van de muziek, opvolgen van nieuwigheden;
  • technisch inzicht van de installaties – mixages.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • technisch operationeel;
  • gebrek aan sfeer - zoeken naar alternatieven.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • microfoonstem.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. zwaarte : bakken met platen en CD's;
  2. houding : eenzijdige bewegingen – plaatsgebonden;
  3. werksfeer : lawaai, hoge temperatuur en rook;
  4. risico : ---

Functie : medewerk(st)er verhuur recreatiemateriaal

Code : HRC. REF. 609

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : RECREATIE

Functiecategorie: II

ORGANISATIE

Ressorteert onder de verantwoordelijke recreatie of de zaakvoerder.

DOEL

Verhuren en onderhouden van sport- en spelmateriaal en terreinen.

HOOFDTAKEN

  • Verhuurt (water)fietsen, roeibootjes, kajaks, tennisbanen, minigolfterreinen, schaatsen, bowling-schoenen, sportkledij enz.
  • Geeft de geschikte maten of past het materiaal aan de betrokken persoon aan.
  • Houdt de bewaarplaats in orde.
  • Verplaatst en stapelt sport- en spelmateriaal op.
  • Ontvangt huurgeld, houdt kassa bij en vult de nodige formulieren of bonnen in.
  • Verricht eenvoudige onderhoudswerken.
  • Kasverrichtingen.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • uitlenen en opbergen van materiaal;
  • kassa bijhouden;
  • eenvoudig onderhoud en herstellingen.

2. KENNIS EN KUNDE

  • verhuren conform interne regelgeving.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • technisch - operationeel;
  • doet beroep op verantwoordelijken.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling : doorgeven van informatie.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : heffen of verplaatsen van materiaal;
  2. Houding : ---
  3. Werksfeer : ---
  4. Risico : kans op kneuzingen.

Functie : medewerk(st)er verkoop en controle toegangskaarten

Code : HRC. REF. 610

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : RECREATIE

Functiecategorie: III

ORGANISATIE

Ressorteert onder de verantwoordelijke recreatie of de zaakvoeder.

DOEL

Verkopen en controleren van toegangskaarten.

HOOFDTAKEN

  • Verkoopt toegangsticketten aan bezoekers, ontvangt en wisselt inkomgeld en geeft betaalbewijs.
  • Geeft de nodige informatie aan de bezoekers en maakt ze wegwijs.
  • Staat aan de inkomdeuren en controleert de betalingsbewijzen.
  • Weigert de toegang aan niet-betalende bezoekers of ongewenste bezoekers (of doet beroep op de veiligheidsverantwoordelijke).
  • Geeft de nodige informatie en maakt de bezoekers wegwijs.
  • Begeleidt late bezoekers ter bestemming.
  • Houdt toezicht op orde en veiligheid.
  • Regelt problemen van zitplaatsen e.a.
  • Na de voorstelling, leidt de vertrekkende bezoekers in goede baan naar buiten.
  • Helpt bij het opruimen en schoonmaken van zalen, helpt bij schikking of opberging van meubilair en ander materiaal.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • verkopen en controleren van toegangskaarten;
  • kassa bijhouden;
  • waarborgen van orde, veiligheid en tucht;
  • opruimen, schoonmaken en verplaatsen materiaal.

2. KENNIS EN KUNDE

  • controle conform interne regelgeving.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • doet beroep op verantwoordelijken;
  • overtuigen en beïnvloeden.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling : doorgeven van informatie;
  • taalvaardigheid beperkt tot de uitoefening van de functie.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : beperkte ruimte;
  3. Werksfeer : weersomstandigheden;
  4. Risico : ---

Functie : verantwoordelijke recreatie / recreatiemanager

Code : HRC. REF. 611

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : RECREATIE

Functiecategorie: VIII

ORGANISATIE

Ressorteert onder het hoofd recreatie of de zaakvoerder.

DOEL

Coördineren, superviseren en uitvoeren van verschillende animatieprogramma's.

Beheer van sport- en spelmaterialen.

HOOFDTAKEN

  • Bespreekt met de animatoren de verschillende recreatiemogelijkheden, beslist of de voorgestelde programma's uitvoerbaar zijn en begeleidt de medewerkers bij de uitwerking ervan.
  • Coördineert en stemt de verschillende activiteiten op mekaar af; overlegt met andere diensten (vb. voor reservaties).
  • Contacteert externen (inhuren van entertainers, artiesten, materiaal), regelt contracten en betalingen.
  • Maakt kosten- en batenanalyse, bewaakt het budget.
  • Controleert de goede staat en veiligheid van alle toestellen en materialen, zorgt voor de nodige herstellingen ervan.
  • Voert uit en coördineert alle activiteiten tijdens de uitvoering ervan, geeft instructies aan de medewerkers en zorgt voor de nodige begeleiding, neemt deel aan de activiteiten.
  • Doet administratieve verwerking van alle kosten en van de kassa's (inkomgeld, verhuur materiaal).

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • coördineren en superviseren van recreatieplannen;
  • werkorganisatie;
  • begeleiding;
  • veiligheid;
  • bestelling, budgetcontrole, administratieve verwerking;

1.2. Gevolgen

  • invloed op langere termijn;
  • gebrek aan animatie - ontevredenheid van de klanten;
  • financiële invloed - bestellingen.

2. KENNIS EN KUNDE

  • verschillende ontspanningsactiviteiten;
  • veiligheidsnormen - EHBO;
  • ergonomie of lichamelijke opvoeding;
  • inzicht wensen verschillende doelgroepen;
  • begrip van didactische activiteiten - animatie.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • drukte - kwetsuren - geflopte activiteiten;
  • afweging en zoeken naar alternatieven;
  • signaleert problemen.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling - schriftelijk;
  • talenkennis - doorgeven van informatie;
  • entertainen.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Werksfeer : afwisseling - drukte;
  3. Houding : demonstratie sport en spel;
  4. Risico : ---

Functie : teamleader verzorg(st)ers Spa & Wellness

Code : HRC. REF. 615

FUNCTIEBESCHRIJVING USB

Departement : SPA & WELLNESS

Functiecategorie : VII

ORGANISATIE

Rapporteert rechtstreeks aan de Spa Manager

DOEL

Als verzorg(st)er Spa & Wellness:

Het geven van verschillende verzorgingen en massages en het adviseren van het cliënteel aangaande toegediende verzorgingen en producten teneinde de klanten de gewenste servicegraad te leveren en het welzijn van de klant te bevorderen.

Als Teamleader:

Het plannen en verdelen van de werkzaamheden van de verschillende verzorg(st)ers, en het controleren van het werk teneinde te waken over de goed verlopen van de verzorgingen, de efficiente werking van het Spa te verzekeren en de kwaliteit van de verzorgingen te optimaliseren.

HOOFDTAKEN

  • Waakt over het naleven van de voorschriften rond hygiëne, netheid, veiligheid, ontvangst en verzorging.
  • Controleert, evalueert en coacht de verzorg(st)ers en leidt nieuwe verzorg(st)ers op.
  • Plaatst bestellingen, volgt de stock en inventarissen van producten en verbruiksgoederen op.
  • Plant de verzorgingssessies en coördineert het werk van de verschillende verzorg(st)ers.
  • Ontvangt het cliënteel en adviseert het clienteel door het voorstellen van gepersonaliseerde verzorgingen.
  • Gaat na of er geen ongewenste effecten kunnen voorkomen bij de voorgestelde verzorging (contra-indicatie).
  • Geeft massages en esthetische of andere verzorgingen.
  • Gaat bij het cliënteel na of de geleverde service voldoet aan de kwaliteitseisen en persoonlijke wensen.
  • Waakt over het goede onderhoud, het voorbereiden en het proper maken van de verzorgingsruimte voor en na de komst van de klanten (linnen, sterilisatie, ...).
  • Waakt over het goed functioneren van het materiaal en signaleert elke onregelmatigheid of defect aan de hiërarchie.
  • Adviseert het cliënteel aangaande de verschillende producten, verkoopt producten en werkt mee aan commerciale acties.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEIDSBEREIK

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • de kwaliteit van de planning van verzorgingen en de coördinatie van het team;
  • de kwaliteit van de omkadering van het team;
  • de kwalitatieve opvolging van het materieel;
  • de kwaliteit van de gegeven verzorging;
  • het identificeren van contra-indicaties;
  • de netheid van en de hygiène in de verzorgingsruimtes en van de instrumenten;
  • de kwaliteit van de adviezen aan het cliënteel en het verkopen van producten.

1.2. Gevolgen

  • ontevredenheid of klachten van de klant;
  • een verlies van efficiëntie of motivatie.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis van anatomie, fysiologie en dermatologie;
  • grondige kennis van massage- en verzorgingstechnieken;
  • kennis van cosmetica en de gebruikte producten;
  • kennis van de vigerende voorschriften binnen het Spa.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • het goed kunnen timen van de verzorgingen;
  • het snel kunnen inspelen op annulaties en wijzigingen;
  • de verzorging kunnen personaliseren en zich empathisch kunnen aanpassen aan elke persoonlijkheid;
  • het autonoom geven van verzorgingen en advies;
  • het autonoom coördineren van het team en het opmaken van de planningen;
  • volgt het verzorgingsprotocol van het Spa op en houdt zich aan de richtlijnen inzake veiligheid en hygiëne en aan de regels van de vertrouwelijkheid;
  • bespreekt met de Manager Spa ernstige problemen met een klant, een medewerker of met de planning.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • permanent klantenkontakt;
  • dienstverlenend en zakelijk voorkomen;
  • mondelinge basiskennis van de 2° landstaal en het Engels.

5. SPECIFIEKE VAARDIGHEDEN

  • bewegingsvaardigheid (geven verzorgingen).

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte: massages
  2. Houding: massages
  3. Werksfeer: temperatuursverschillen stoom
  4. Risico: huidziekte, uitglijden.

Functie : verzorg(st)er Spa & Wellness

Code : HRC. REF. 616

FUNCTIEBESCHRIJVING USB

Departement : SPA & WELLNESS

Functiecategorie : VI

ORGANISATIE

Rapporteert rechtstreeks aan de Teamleader of aan de Spa Manager.

DOEL

Het geven van verzorgingen en massages en het adviseren van het cliënteel aangaande toegediende verzorgingen en producten teneinde de klanten de gewenste servicegraad te leveren en het welzijn van de klant te bevorderen.

HOOFDTAKEN

  • Ontvangt het cliënteel en adviseert het cliënteel door het voorstellen van gepersonaliseerde verzorgingen.
  • Gaat na of er geen ongewenste effecten kunnen voorkomen bij de voorgestelde verzorging (contra-indicatie).
  • Geeft massages en esthetische of andere verzorgingen.
  • Gaat bij het cliënteel na of de geleverde service voldoet aan de kwaliteitseisen en persoonlijke wensen.
  • Staat in voor het onderhoud, het voorbereiden en het proper maken van de verzorgingsruimte voor en na de komst van de klanten (linnen, sterilisatie, ...).
  • Waakt over het goed functioneren van het materiaal en signaleert elke onregelmatigheid of defect aan de hiërarchie.
  • Adviseert het cliënteel aangaande de verschillende producten, verkoopt producten en werkt mee aan commerciële acties.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEIDSBEREIK

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • de kwaliteit van de gegeven verzorging;
  • het identificeren van contra-indicaties;
  • de netheid van en de hygiëne in de verzorgingsruimtes en van de instrumenten;
  • de kwaliteit van de adviezen aan het cliënteel en het verkopen van producten.

1.2. Gevolgen

  • ontevredenheid of klachten van de klant.

2. KENNIS EN KUNDE

  • basiskennis van anatomie, fysiologie en dermatologie;
  • grondige kennis van massage- en verzorgingstechnieken;
  • kennis van cosmetica en de gebruikte producten;
  • kennis van de vigerende voorschriften binnen het Spa.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • het goed kunnen timen van de verzorgingen;
  • het kunnen inspelen op annulaties en wijzigingen;
  • de verzorging kunnen personaliseren en zich empathisch kunnen aanpassen aan elke persoonlijkheid;
  • het autonoom geven van verzorgingen en advies;
  • volgt het verzorgingsprotocol van het Spa, houdt rekening met de richtlijnen inzake veiligheid en hygiëne, houdt zich aan de opgestelde planning en aan de regels van de vertrouwelijkheid;
  • bespreekt met de teamleader of manager problemen met een klant of met de planning.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • permanent klantenkontakt;
  • dienstverlenend en zakelijk voorkomen;
  • mondelinge basiskennis van de 2° landstaal en het Engels.

5. VAARDIGHEDEN

  • bewegingsvaardigheid

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte: massages
  2. Houding: massages
  3. Werksfeer: temperatuursverschillen - stoom
  4. Risico: huidziekte, uitglijden

Functie : Spa Manager

Code : HRC. REF. 617

FUNCTIEBESCHRIJVING USB

Departement : SPA & WELLNESS

Functiecategorie : IX

ORGANISATIE

Rapporteert rechtstreeks aan de Directeur.

DOEL

Het leiden van het personeel van het Spa, het waken over en het optimaliseren van de goede werking van het Spa en de commerciële werking ondersteunen, teneinde binnen de globale strategie, de groei en de rendabiliteit van het Spa te verzekeren.

HOOFDTAKEN

  • Ondersteunt de uitwerking van de commerciële en verkoopsstrategie van het Spa, binnen de globale strategie.
  • Stuurt het team hiërarchisch aan (plant, coacht, motiveert, ...).
  • Leidt teamvergaderingen.
  • Waakt over het naleven van de voorschriften rond hygiëne, netheid, veiligheid, ontvangst en verzorging.
  • Onderhoudt een kwalitatieve vertrouwensrelatie met het cliënteel.
  • Superviseert en controleert de financiële bewegingen binnen het Spa.
  • Houdt de inventaris bij en plaatst de bestellingen.
  • Beheert de budgetten en werkt verschillende operationele tabellen uit.
  • Optimaliseert procedures of werkt nieuwe procedures uit.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEIDSBEREIK

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • de aansturing en het motiveren van het team;
  • de kwaliteit van de dienstverlening en het respecteren van de regels binnen het Spa;
  • supervisie en controle van de financiële bewegingen binnen het Spa;
  • de commerciee resultaten van het Spa binnen de globale strategie.

1.2. Gevolgen

  • ontevredenheid of klachten van de klant;
  • een verlies van efficiëntie of motivatie;
  • financiële verliezen.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis van Peoplemanagment;
  • kennis van de technische en medische aspecten van behandelingen;
  • kennis van commercieel beleid;
  • grondige kennis van de voorschriften van toepassing op Spa.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • het klantvriendelijk weigeren van een verzorging aan een klant om de planning niet te verstoren;
  • het snel kunnen reorganiseren van de planning na onvoorziene afwezigheden;
  • het Spa kunnen integreren in de globale strategie;
  • het halen van de commerciële objectieven met het team;
  • voert autonoom de operationele organisatie van het Spa uit en zet commerciële acties op;
  • houdt zich aan de voorschriften rond verzorgingen van het Spa, aan de regels van de vertrouwelijkheid en aan de globale strategie;
  • bespreekt grote uitgaven, het aanwerven of ontslaan van personeel met de leidinggevende.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • klantencontact;
  • dienstverlenend en zakelijk voorkomen;
  • overtuigen en beïnvloeden;
  • mondelinge kennis van de 2° landstaal en het Engels.

5. SPECIFIEKE VAARDIGHEDEN

 ---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte: ---
  2. Houding: ---
  3. Werksfeer: ---
  4. Risico: ---

Historiek
01/10/2007 31/12/2999 0306 Omschrijving van de functies - Recreatie
01/10/2007 30/09/2007 0306 Omschrijving van de functies - Recreatie
01/07/1997 30/09/2007 0306 0308 Omschrijving van de functies - Ontspanning