0305 Omschrijving van de functies - Schoonmaak - Housekeeping

Paritair (sub-)Comité nr.:
302.00.00-00.00

Bijwerking: 21/08/2008
Geldig vanaf: 01/10/2007

  • kamermeisje / -jongen (Code 500A);
  • gouvernante, huisdame / -meester, gouvernante d'étage, verantwoordelijke kamermeisjes / -jongens (Code 500B);
  • schoonma(a)k(st)er (Code 501);
  • verantwoordelijke schoonma(a)k(st)ers (Code 502);
  • aangestelde linnen, linnenverzorg(st)er (Code 503);
  • naaister (Code 504);
  • medewerk(st)er wasserij / droogkuis (Code 505);
  • hoofd linnenafdeling (Code 506);
  • hoofd huishouding, executive housekeeping (Code 507);
  • aangestelde toiletten (Code 509).
functiecode functietitel
500A kamermeisje / -jongen
500B gouvernante
huisdame / -meester
gouvernante d'étage
verantwoordelijke kamermeisjes / -jongens
501 schoonma(a)k(st)er
502 verantwoordelijke schoonma(a)k(st)ers
503 aangestelde linnen
linnenverzorg(st)er
504 naaister
505 medewerk(st)er wasserij / droogkuis
506 hoofd linnenafdeling
507 hoofd huishouding
executive housekeeping
509 aangestelde toiletten

Functie : kamermeisje/jongen

Code : HRC. REF. 500 A

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : SCHOONMAAK - HUISHOUDING – HOUSEKEEPING

Functiecategorie: II

ORGANISATIE

Ressorterend onder de gouvernante d'étage of de verantwoordelijke kamerdienst of huishouding.

DOEL

Dagelijks onderhouden van kamers en eventueel publieke ruimten.

HOOFDTAKEN

  • Zet het onderhoudsmateriaal, het linnen en de artikelen voor de dienst klaar.
  • Voert schoonmaakwerkzaamheden uit volgens kamerlijsten (overzicht vertrekkende en blijvende gasten).
  • Kuist kamers volgens opgelegd stramien : ververst linnen, maakt bedden op, neemt stof, stofzuigt, ledigt vuilnisbakken, verwijdert vuil vaatwerk of dienbladen, vult documentatie aan, overhandigt gevonden voorwerpen.
  • Controleert de werking van verschillende voorzieningen of installaties (vb. haardroger, verlichting, verwarming, TV, wekker, enz.) en signaleert storingen of defecten.
  • Kuist badkamers en desinfecteert sanitair : reinigt bad, douche, wastafel; legt propere handdoeken, vernieuwt stukjes zeep en andere toiletartikelen.
  • Legt de eventueel nodige onthaalartikelen voor de gasten klaar op de kamer.
  • Reinigt de mini-bar.
  • Afgifte linnen aan klanten.
  • Maakt eventueel publieke ruimten schoon : liften, gangen, zalen, ramen, spiegels; vloeren en tapijten reinigen.
  • Verhuist of verplaatst meubilair : bedden, tafels, stoelen.
  • Staat in voor onderhoud en schoonmaak van het materiaal (vb. stofzuiger ledigen).
  • Is waakzaam m.b.t. de toegang van de kamers.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • orde, netheid en hygiëne van de kamers, badkamers, eventueel lokalen en openbare ruimten;
  • persoonlijke efficiënte werkorganisatie;

1.2. Gevolgen

  • direct merkbaar; invloed op eigen werk.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis schoonmaakprodukten en -materiaal;
  • kennis van gebruik en bediening ervan;
  • kennis van de normen voor presentatie en schoonmaak;
  • kamers en (onthaal)artikelen - hygiënenormen;
  • werkwijze is aangegeven.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • doet beroep op verantwoordelijke;
  • strikt opvolgen van richtlijnen.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling : doorgeven van informatie;
  • dienstverlenend voorkomen;
  • discretie.

5. VAARDIGHEDEN

  • bewegingsvaardigheid.

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : gevulde emmers, meubilair, manipulatie laadkar;
  2. Houding : staand - lopend - veelvuldig gebogen;
  3. Werksfeer : vuil linnen, sanitair;
  4. Risico :
    • lichte kneuzingen - kans op uitglijden;
    • besmettingsgevaar;
    • omgaan met reinigingsmiddelen.

Functie : gouvernante / huisdame / huismeester / gouvernante d'étage / verantwoordelijke kamermeisjes/jongens

Code : HRC. REF. 500 B

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : SCHOONMAAK - HUISHOUDING – HOUSEKEEPING

Functiecategorie: VI

ORGANISATIE

Ressorteert onder het hoofd huishouding. Geeft operationeel leiding aan kamermeisjes en -jongens.

DOEL

Dagelijks uitvoeren van de werkorganisatie en planning van de schoonmaakwerkzaamheden (kamers, publieke ruimten, zalen, bureau's) en de verdeling van het linnen.

HOOFDTAKEN

  • Zorgt voor de dagelijkse uitvoering van de schoonmaakactiviteiten op basis van checklists; staat in voor de taakverdeling volgens planning.
  • Geeft werkinstructies en staat in voor de opleiding en begeleiding van medewerkers.
  • Staat in voor nodige voorraad linnen en onthaalartikelen; zet alle benodigdheden voor het onderhoud klaar alsook het linnen.
  • Controleert de werkzaamheden conform werkfiches en richtlijnen, controleert het verbruik van schoonmaakprodukten en -materiaal; controleert gepresteerde werkuren.
  • Controleert de schoongemaakte kamers, sanitair en publieke ruimten; controleert presentatie, orde, netheid en hygiëne conform richtlijnen.
  • Controleert de opstelling van zalen, meubilair en ander materiaal.
  • Houdt toezicht op naleving van interne regels van goede zeden en gedrag door het personeel, controleert voorkomen en hygiëne.
  • Houdt toezicht op waslijsten en linnenvoorraad.
  • Waarschuwt technische dienst bij storingen of defecten, controleert herstellingen.
  • Behandelt klachten van klanten, lost problemen op, geeft informatie en zorgt voor de nodige dienstverlening (extra linnen, reiniging kledij van klanten).
  • Staat in voor de communicatie tussen hoofd huishouden en schoonmaakpersoneel; roept schoonmakers op voor dringend poetswerk.
  • Neemt eventueel deel aan alle werkzaamheden: schoonmaken van kamers, sanitair, publieke ruimten, schikken van zalen, verplaatsen van meubilair enz.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • sleutels (passe-partout);
  • correcte uitvoering van werkplanning en efficiënte werkorganisatie;
  • netheid en hygiëne van kamers en publieke ruimten;
  • toezicht stock linnen en schoonmaakbenodigdheden;
  • presentatie van elke kamer + sanitair: netheid - werking installaties - decoratie;

1.2. Gevolgen

  • direct merkbaar; problemen met werkorganisatie;
  • invloed op werkéénheid.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis schoonmaak-activiteiten/ -materiaal en produkten;
  • prioriteiten kennen;
  • kennis van veiligheidsprocedures.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • volgt interne richtlijnen - zoekt naar alternatieven;
  • signaleert afwijkingen.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling en schriftelijk : doorgeven van informatie;
  • dienstverlenend voorkomen;
  • overtuigen.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : tillen van materiaal;
  2. Houding : rondlopend - zittend;
  3. Werksfeer : vuil;
  4. Risico :
    • kans op uitglijden;
    • besmettingsrisico.

Functie : schoonma(a)k(st)er

Code : HRC. REF. 501

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : SCHOONMAAK - HUISHOUDING - HOUSE KEEPING

Functiecategorie: II

ORGANISATIE

Ressorterend onder de verantwoordelijke schoonmaak, onder het hoofd huishouding of directeur.

DOEL

Schoonmaken van meubilair, installaties, publieke ruimten, sanitair enz...

HOOFDTAKEN

  • Staat in voor schoonmaak van meubilair (kasten, tafels, deuren, zetels, banken, bureau's), installaties (in keuken en zaal) (gebruiks)voorwerpen, spiegels, ramen, publieke ruimten (liften, gangen, bevoorraden met papier, zeep, handdoeken), planten gieten enz...
  • Maakt gebruik van schoonmaakapparatuur (schrob-, dweil-, boenmachines, stofzuigers, hogedrukreinigers) en diverse schoonmaakprodukten; signaleert defecten en voorraadtekort.
  • Staat in voor schoonmaak van deze machines.
  • Helpt eventueel bij de afwas van vaatwerk of verhuizen van meubelen.
  • Verzamelt vuilnisbakken.
  • Doet regelmatig grote schoonmaakwerken (reinigen van tapijten, gordijnen wassen, luchters reinigen, muren afwassen).
  • Doet eenvoudig onderhoud (lampen of filters vervangen, afvoeren ontstoppen) of signaleert defecten.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • orde, netheid en hygiëne;
  • efficiënte werkorganisatie;

1.2. Gevolgen

  • eventuele klantenklachten.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis schoonmaakactiviteiten, machines en produkten;
  • kennis van interne normen;
  • kennis van het gebouw.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • strikt opvolgen van richtlijnen;
  • signaleert afwijkingen.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling : doorgeven van informatie.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : manipulatie emmers, karretjes en schoonmaakmachines;
  2. Houding : veelvuldig voorovergebogen - belasting rug - lopend - staand - eenzijdige bewegingen;
  3. Werksfeer : vuil en geuren van sanitair;
  4. Risico :
    • kans op uitglijden of vallen;
    • omgaan met reinigingsmiddelen;
    • besmettingsgevaar.

Functie : verantwoordelijke schoonma(a)k(st)ers 

Code : HRC. REF. 502

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : SCHOONMAAK - HUISHOUDING – HOUSEKEEPING

Functiecategorie: VI

ORGANISATIE

Ressorteert onder het hoofd huishouding. Geeft leiding aan de schoonmakers.

DOEL

Coördineren en controleren van de schoonmaakwerkzaamheden. Werkorganisatie van de schoonmakers. Voorraadbeheer schoonmaakbenodigdheden.

HOOFDTAKEN

  • Staat in voor de werkorganisatie en planning, stelt overzichten op met schoonmaakwerkzaamheden, zorgt voor efficiënte bezetting van het personeel, verdeelt de werkzaamheden.
  • Geeft instructies, staat in voor opleiding en begeleiding van medewerkers; stelt werkfiches op.
  • Controleert de uitgevoerde werkzaamheden en de gepresteerde werkuren.
  • Superviseert de opstelling van zalen, controleert de orde en netheid ervan.
  • Geeft bestellingen door voor onderhoudsprodukten en materiaal, controleert de voorraad en bewaakt toegekend budget.
  • Controleert schoonmaakmateriaal (machines), zorgt voor het preventief onderhoud en herstellen van defecten.
  • Behandelt klachten i.v.m. de schoonmaak.
  • Springt in bij diverse schoonmaakwerkzaamheden.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • orde, netheid en hygiëne;
  • efficiënte werkorganisatie en supervisie;
  • voorraadbeheer, schoonmaakbenodigdheden;
  • operationaliteit van de machines;

1.2. Gevolgen

  • direct merkbaar, invloed op werkéénheid.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis schoonmaakactiviteiten, machines en produkten;
  • kennis van interne normen;
  • coördineren van verschillende werkzaamheden;
  • werkplanning.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • zoekt naar alternatieven.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling : doorgeven van informatie - checklist.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : manipulatie emmers, karretjes en schoonmaakmachines;
  2. Houding : veelvuldig voorovergebogen - belasting rug - lopend - staand - eenzijdige bewegingen;
  3. Werksfeer : afwisselende werksfeer - vuil en geuren van sanitair;
  4. Risico :
    • kans op uitglijden of vallen;
    • omgaan met reinigingsmiddelen;
    • besmettingsgevaar.

Functie : aangestelde linnen / linnenverzorg(st)er

Code : HRC. REF. 503

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : SCHOONMAAK - HUISHOUDING - HOUSEKEEPING - LAUNDRY (met externe wasserij)

Functiecategorie: II

ORGANISATIE

Ressorteert onder het hoofd linnenafdeling of het hoofd huishouding.

DOEL

Verzamelen, controleren, sorteren en distributie linnen.

HOOFDTAKEN

  • Verzamelt het vuile linnen (ook gordijnen, spreien, dekens), werkkledij en uniformen; sorteert het volgens soort en wastemperatuur.
  • Telt en weegt het wasgoed en identificeert de kledingsstukken.
  • Geeft het wasgoed aan de ophaaldienst van een extern wasbedrijf.
  • Regelt droogkuis voor klanten- en personeelskledij.
  • Neemt het gewassen goed in ontvangst, controleert en verpakt, doet eventueel kleine herstellingen of strijkt.
  • Zorgt voor de interne distributie van het wasgoed per afdeling of bestemming, verdeelt werkkledij en uniformen.
  • Maakt overzichten van in- en uitgaand wasgoed.
  • Houdt toezicht op voorraad linnen, signaleert tekorten.
  • Zorgt voor orde en netheid van de werkplaats.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • verzamelen, controleren en verdeling van wasgoed;
  • verdeling werkkledij en kleine herstellingen;
  • orde, netheid en hygiëne.

2. KENNIS EN KUNDE

  • onderscheiden van verschillende soorten linnen en wastemperaturen;
  • eenvoudig naaiwerk.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • beschadiging of verlies linnen.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling : doorgeven van informatie;
  • dienstverlenend voorkomen.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : tillen van wasgoedmanden of -zakken;
  2. Houding : veelvuldig voorovergebogen - belasting rug en armen;
  3. Werksfeer : vuil linnen;
  4. Risico : besmettingsrisico.

Functie : naaister

Code : HRC. REF. 504

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : SCHOONMAAK - HUISHOUDING - HOUSEKEEPING – LAUNDRY

Functiecategorie: II

ORGANISATIE

Ressorterend onder het hoofd linnenafdeling of het hoofd huishouding of hoofd wasserij.

DOEL

Herstellen van linnen en kledij.

HOOFDTAKEN

  • Doet herstellingen of aanpassingen : gaten stoppen, knopen aannaaien, zoom inleggen, naden stikken, namen borduren enz.
  • Neemt de maat voor uniformen.
  • Past werkkledij aan : inkorten of verlengen.
  • Beheert eigen naaigerief, werkt met naaimachine.
  • Werkt mee in droogkuis of wasserij of helpt voor de verdeling van het linnen en werkkledij.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • alle naaiwerken;
  • wassen;
  • orde, netheid en hygiëne.

2. KENNIS EN KUNDE

  • praktische kennis bediening naaimachine.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • doet beroep op verantwoordelijke.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling : doorgeven van informatie;
  • dienstverlenend voorkomen.

5. VAARDIGHEDEN

  • bewegingsvaardigheid.

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : veelvuldig voorovergebogen - belasting rug en armen;
  3. Werksfeer : ---
  4. Risico : risico voor prikwonden, besmettingsrisico.

Functie : medewerk(st)er wasserij/droogkuis

Code : HRC. REF. 505

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : SCHOONMAAK - HUISHOUDING - HOUSEKEEPING - LAUNDRY (met interne wasserij)

Functiecategorie: II

ORGANISATIE

Ressorteert onder het hoofd linnenafdeling of hoofd wasserij.

DOEL

Wassen, controleren en sorteren van linnen.

HOOFDTAKEN

  • Sorteert vuil linnen volgens soort en wastemperatuur : handdoeken, lakens, tafellinnen, gordijnen, bedspreien, dekens, werkkledij enz.
  • Stelt de was- of droogkuismachines in (met technische kaart); voegt zeep en andere produkten toe.
  • Behandelt vlekken.
  • Schudt en klopt gewassen linnen op, legt in bepaalde plooien.
  • Controleert slijtage van het wasgoed.
  • Doet eenvoudige herstellingen (vb. knoop aannaaien).
  • Strijkt het wasgoed; bedient kalandeermachine (gladpersen), body-pers, strijkijzer en droogkast.
  • Vouwt en schikt linnen per soort, verpakt en stockeert.
  • Verzorgt sneldienst droogkuis : onmiddelijk ophalen van vuil wasgoed, wassen, strijken en terugbrengen.
  • Registreert gegevens voor de facturatie van gewassen of droogkuis wasgoed voor de klanten.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • wassen en strijken van het linnen volgens voorschriften;
  • orde, netheid en hygiëne wasserij.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis soorten linnen, behandeling en vlekkenbehandeling;
  • wastemperaturen en installaties.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • kleurverlies, beschadiging of verlies linnen.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling : doorgeven van informatie.

5. VAARDIGHEDEN

  • bewegingsvaardigheid.

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : veelvuldig heffen van pakken wasgoed;
  2. Houding : veelvuldig voorovergebogen - belasting rug en armen;
  3. Werksfeer : vuil linnen, vapeur, stof, lawaai, geuren (produkten), warmte-uitstraling;
  4. Risico :
    • kans op brandwonden - strijkijzers, kalandeermachine, wasprodukten met acide;
    • werkt met produkten voor vlekkenbehandeling;
    • besmettingsrisico.

Functie : hoofd linnenafdeling

Code : HRC. REF. 506

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : SCHOONMAAK - HUISHOUDING – HOUSEKEEPING

Functiecategorie: VI

ORGANISATIE

Ressorterend onder het hoofd huishouding of de directie.

DOEL

Coördineren en controleren van de medewerkers van de wasserij/ droogkuis, van de naaister(s) en de aangestelde(n) linnen. Voorraadbeheer en administratie.

HOOFDTAKEN

  • Staat in voor de werkorganisatie en planning, verdeelt de werkzaamheden, controleert gepresteerde werkuren.
  • Superviseert en controleert de werkzaamheden in de wasserij en droogkuis, superviseert de bedeling en herstellingen.
  • Houdt toezicht op de veiligheid in de werkplaats.
  • Controleert de staat van de machines, signaleert defecten en zorgt voor de herstelling.
  • Staat in voor de opleiding en begeleiding medewerkers, zorgt voor het aanleren van een efficiënte werkmethode.
  • Geeft advies voor de behandeling van hardnekkige vlekken of speciaal te behandelen textiel.
  • Controleert het linnen op slijtage of schade.
  • Signaleert ontbrekende stukken.
  • Beheert voorraad linnen en wasprodukten, controleert lijsten met in- en uitgaand wasgoed, zorgt voor de nodige bestellingen, controleert de facturen en staat in voor regelmatig opmaken van de inventaris.
  • Controleert verbruik van wasprodukten, geeft hierover instructies, beperkt verspilling.
  • Zorgt voor de nodige en aangepaste werkkledij en uniformen.
  • Onderhoudt contact met externe wasbedrijven, controleert de werkzaamheden conform overeenkomst.
  • Beheert rekeningen voor behandeld wasgoed van klanten.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • controle van het wassen en strijken volgens voorschriften;
  • efficiënte werkorganisatie en supervisie;
  • voorraadbeheer, budgetcontrole;
  • operationaliteit van de machines;
  • orde, netheid en hygiëne - veiligheid werkplaats;

1.2. Gevolgen

  • financiële gevolgen van slecht voorraadbeheer (overschot of tekorten).

2. KENNIS EN KUNDE

  • werkorganisatie en supervisie;
  • kennis soorten linnen, behandeling en vlekkenbehandeling;
  • wastemperaturen en installaties.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • kleurverlies, beschadiging of verlies linnen;
  • slijtage door verkeerde behandeling.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling - schriftelijk : doorgeven van informatie;
  • dienstverlenend voorkomen;
  • beïnvloeden.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : heffen van pakken wasgoed;
  2. Houding : voorovergebogen - rondlopend - staand;
  3. Werksfeer :
    • vapeur, stof, lawaai, geuren (produkten);
    • warmte-uitstraling;
  4. Risico : lichte brandwonden.

Functie : hoofd huishouden / executive housekeeping

Code : HRC. REF. 507

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : SCHOONMAAK - HUISHOUDING – HOUSEKEEPING

Functiecategorie: IX

ORGANISATIE

Ressorterend onder de Rooms Divison Manager of de directie. Geeft leiding aan de gouvernantes, de verantwoordelijke schoonmaak en het hoofd van de linnenafdeling (wasserij-droogkuis).

DOEL

Werkorganisatie en planning van de schoonmaakwerkzaamheden en de verdeling van het linnen.

HOOFDTAKEN

  • Plant de schoonmaakactiviteiten op basis van checklists van vrije en bezette kamers en reservaties; stemt hierop de werkorganisatie af en zorgt voor de planning van schoonmaakpersoneel.
  • Geeft werkinstructies en staat in voor de opleiding van medewerkers; stelt werkfiches op, vaardigt richtlijnen uit en bedenkt efficiënte werkmethoden en gebruik van schoonmaakprodukten en -materiaal.
  • Houdt toezicht op naleving van interne regels van goede zeden en gedrag door het personeel.
  • Geeft advies bij aanwerving.
  • Houdt statistieken en rapporten bij over het verbruik.
  • Superviseert de werkzaamheden van de kamermeisjes- en jongens, gouvernantes en ander schoonmaakpersooneel, bewaakt kwaliteit van schoonmaak en dienstverlening.
  • Geeft richtlijnen betreffende netheid.
  • Beheert de voorraad linnen en onthaalartikelen; superviseert en inventariseert het linnengoed; staat in voor het opmaken van de inventaris.
  • Staat in voor de bestellingen en voorraadbeheer, eveneens van het linnen, de schoonmaakprodukten en -materiaal; controleert facturen; selecteert en test nieuwe schoonmaakprodukten en -materialen; zet alle benodigdheden klaar voor het onderhoud; houdt toezicht op verspilling.
  • Controleert de schoongemaakte kamers, sanitair en publieke ruimten; controleert presentatie, orde, netheid en hygiëne conform richtlijnen.
  • Waarschuwt technische dienst bij storingen of defekten, controleert herstellingen.
  • Behandelt klachten van klanten, lost problemen op, geeft informatie en zorgt voor de nodige dienstverlening (extra linnen, reiniging kledij van klanten).
  • Staat in voor de communicatie tussen verschillende schoonmaakdiensten en afdelingen; roept schoonmakers op voor dringend poetswerk.
  • Neem deel aan de werkzaamheden tijdens piekperiode.
  • Beheert verloren voorwerpen.
  • Stelt en volgt het budget van het departement op.
  • Zorgt voor de verfraaiing van de plaatsen die voor het publiek toegankelijk zijn.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • werkplanning en organisatie;
  • netheid en hygiëne van kamers en publieke ruimten; schoonmaak volgens normen;
  • stockbeheer linnen en schoonmaakbenodigdheden;
  • bewaakt budget, doet budget- en investeringsvoorstellen;
  • verantwoordelijk voor het budget;

1.2. Gevolgen

  • problemen met werkorganisatie;
  • invloed op werkeenheid;
  • financiële gevolgen: voorraad - bestellingen.

2. KENNIS EN KUNDE

  • organisatievermogen;
  • kennis schoonmaak-activiteiten/-materiaal en produkten;
  • prioriteiten kennen;
  • ervaring planning en organisatie van de schoonmaak;
  • leidinggeven;
  • voorraadbeheer - inventaris - bestellingen.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • volgt interne richtlijnen - zoekt naar alternatieven;
  • signaleert afwijkingen;
  • werkorganisatie - personeelsbeleid;
  • beschadiging;
  • oplossen van problemen op de meest aangepaste manier.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling en schriftelijk : doorgeven van informatie;
  • dienstverlenend voorkomen;
  • overtuigen.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : incidenteel tillen van materiaal;
  2. Houding : ---
  3. Werksfeer : ---
  4. Risico : ---

Functie : aangestelde toiletten

Code : HRC. REF. 509

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : SCHOONMAAK – HUISHOUDING - HOUSEKEEPING

Functiecategorie: I

ORGANISATIE

-

DOEL

Schoonmaken en desinfecteren van sanitair.

HOOFDTAKEN

  • Maakt de toiletten schoon, poetst de vloer en desinfecteert, ledigt vuilnisbakken en hangt toiletpapier.
  • Reinigt toiletten na elk gebruik.
  • Zorgt voor de schoonmaak van wastafels, zeemt de spiegels en stoft ander meubilair af.
  • Legt de nodige voorraad zeep of vult vloeibare zeep aan; hangt linnen of vervangt de linnenrol.
  • Signaleert defecten.
  • Plaatst ontgeuringsmiddelen.
  • Ontvangt en wisselt toiletgeld.
  • Verkoopt eventueel damesartikelen of sigaretten.
  • Houdt toezicht op goed gedrag en zeden in de toiletten.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • hygiëne en schoonmaak toiletten;
  • bevoorrading van toiletartikelen;

1.2. Gevolgen

  • zijn beperkt; invloed op eigen werkeenheid.

2. KENNIS EN KUNDE

  • schoonmaakactiviteiten.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • doet beroep op verantwoordelijken.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • mondeling.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : veelvuldig voorovergebogen - belasting rug;
  3. Werksfeer : vuil en geuren (sanitair);
  4. Risico :
    • draagt handschoenen;
    • eventueel besmetting.

Historiek
01/10/2007 31/12/2999 0305 Omschrijving van de functies - Schoonmaak - Housekeeping
01/07/1997 30/09/2007 0305 0307 Omschrijving van de functies - Schoonmaak-huishouding