0303 Omschrijving van de functies - Front office - receptie

Paritair (sub-)Comité nr.:
302.00.00-00.00

Bijwerking: 26/07/2010
Geldig vanaf: 01/07/2010

  • boodschapper, boodschappenjongen, boodschapjongen, boodschappenlo(o)p(st)er, loopjongen (Code 301);
  • kruier, bagagist (Code 302);
  • voiturier voerman (Code 303);
  • portier (Code 304);
  • conciërge, medewerk(st)er infobalie (Code 305A);
  • chef conciërge (Code 305B);
  • receptionist(e), klantendienst-guestservice agent, ploegverantwoordelijke receptionisten(shiftleader) (Code 306);
  • verantwoordelijke receptie, chef(fin) receptionisten, receptiechef(fin) (Code 307);
  • reservatiebediende (Code 309);
  • verantwoordelijke reservaties, reservations supervisor (Code 310);
  • kassabediende, front office cashier (Code 311);
  • telefonist(e), operator (Code 313);
  • verantwoordelijke telefonisten, chief operator (Code 314);
  • nachtreceptionist(e) (Code 316);
  • nachtwa(a)k(st)er (Code 317);
  • veiligheidsagent(e), bewa(a)k(st)er (Code 318A);
  • veiligheidschef(fin), chef(fin) bewaking (Code 318B);
  • aangestelde kleedkamer (Code 319).
functiecode functietitel
301 boodschapper
boodschappenjongen
boodschapjongen
boodschappenlo(o)p(st)er
loopjongen
302 kruier
bagagist
303 voiturier
voerman
304 portier
305A conciërge
medewerk(st)er infobalie
305B chef conciërge
306 receptionist(e)
klantendienst-guestservice agent
ploegverantwoordelijke receptionisten (shiftleader)
307 verantwoordelijke receptie
chef(fin) receptionisten
receptiechef(fin)
309 reservatiebediende
310 verantwoordelijke reservaties
reservations supervisor
311 kassabediende
front office cashier
313 telefonist(e)
operator
314 verantwoordelijke telefonisten
chief operator
316 nachtreceptionist(e)
317 nachtwa(a)k(st)er
318A veiligheidsagent(e)
bewa(a)k(st)er
318B veiligheidschef(fin)
chef(fin) bewaking
319 aangestelde kleedkamer

Functie : boodschapper / boodschappenlo(o)p(s)ter / loopjongen / boodschapjongen

Code : HRC. REF. 301

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - RECEPTIE - FRONT OFFICE

Functiecategorie: II

ORGANISATIE

Ressorteert onder de concierge of de verantwoordelijke receptie.

DOEL

Boodschappen doen. Interne post verdeling en berichten doorgeven.

HOOFDTAKEN

  • Doet boodschappen voor klanten zowel intern als extern het hotel (vb. medicijnen, bloemen of cadeautjes kopen, vliegtuigtickets en toegangskaarten afhalen, postpakjes verzenden enz...).
  • Brengt attenties op verzoek ter bestemming.
  • Verdeelt post, kranten en berichten; staat in voor het uithangen van berichten.
  • Geeft de nodige inlichtingen en gaat vertrouwelijk om met informatie en boodschappen.
  • Vergezelt occasioneel de klanten bij aankomst naar de kamer.
  • Zorgt voor orde en netheid in de inkomhal.
  • Is waakzaam m.b.t. personenverkeer.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • uitvoeren van interne boodschappen;
  • uitvoeren van postverdeling en doorgeven van berichten;
  • vertrouwelijk omgaan met informatie en boodschappen;
  • discretie t.o.v. klanten;
  • correcte uitvoering van opdrachten en boodschappen;
  • permanente beschikbaarheid;

1.2. Gevolgen

  • zijn direct merkbaar (ontevreden klant) en hebben invloed op eigen werk.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis verschillende departementen hotel; kennis dienstverlening en organisatie;
  • op de hoogte zijn van omgeving (stad) en activiteiten;
  • efficiënte werkorganisatie en coördinatie van verschillende activiteiten van uiteenlopende aard.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • eenvoudige problemen - oplossing volgens procedures - doet beroep op verantwoordelijken;
  • problemen worden onmiddellijk gesignaleerd.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • talenkennis : mondeling - kennis voor uitwisseling van informatie;
  • klantencontact - dienstverlenend voorkomen;
  • beleefd en toegewijd voorkomen;
  • kontakt met externe diensten buiten het hotel.

5. VAARDIGHEDEN

  • bij de hand zijn.

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : draagt pakjes - occasioneel;
  2. Houding : staand - rondlopen;
  3. Werksfeer :
    • alle weersomstandigheden;
    • tempodruk;
  4. Risico : eventueel verkeersongeval.

Functie : bagagist

Code : HRC. REF. 302

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - RECEPTIE - FRONT OFFICE

Functiecategorie: II

ORGANISATIE

Ressorteert onder de conciërge of de verantwoordelijke receptie.

DOEL

Begeleiden van klanten naar de kamer(s). Bagage dragen.

HOOFDTAKEN

  • Neemt de koffers van de klanten in ontvangst en begeleidt hen naar de receptie (gebruikt eventueel een transportkarretje).
  • Brengt vervolgens de koffers naar de kamer.
  • Geeft uitleg of demonstreert de werking van de verschillende installaties of toestellen op de kamer (airconditioning, verwarming, minibar, T.V.).
  • Informeert of de kamer geschikt is.
  • Geeft de nodige dienstverlening, verstrekt inlichtingen of verwijst naar de concierge.
  • Bewaart koffers in het depot.
  • Zorgt voor orde en netheid in de inkomhal.
  • Is waakzaam m.b.t. het personenverkeer.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • dragen en bewaren van koffers;
  • begeleiden naar de kamer en zorgen dat de klant zich comfortabel voelt;
  • discretie t.o.v. klanten;

1.2. Gevolgen

  • verlies of beschadiging koffer.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis van de interne dienstverlening;
  • praktische kennis werkzaamheden;
  • praktische kennis over functionering van de technische accommodatie (bv. air-conditioning, TV, tel., enz.).

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • oplossing volgens procedures - doet beroep op verantwoordelijken;
  • problemen worden onmiddellijk gesignaleerd.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • talenkennis - mondelinge kennis - doorgeven van informatie;
  • permanent klantencontact - dienstverlenend;
  • discreet voorkomen - permanent beschikbaar.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : veelvuldig dragen van koffers (35 kg en meer);
  2. Houding : rondlopend - eenzijdige belasting spieren;
  3. Werksfeer : alle weersomstandigheden - ontvangst koffers - buiten;
  4. Risico : belasting rug.

Functie : voiturier/voerman

Code : HRC. REF. 303

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - RECEPTIE - FRONT OFFICE

Functiecategorie: III

ORGANISATIE

Ressorteert onder de concierge of de verantwoordelijke receptie.

DOEL

Onthaal. Begeleiden van gasten bij aankomst en vertrek. Informatie geven. Aan- en wegbrengen van wagens.

HOOFDTAKEN

  • Onthaalt klanten : neemt de wagen aan en parkeert deze.
  • Haalt de wagen op aanvraag terug uit de garage.
  • Begeleidt autobussen en groepen.
  • Doet beroep op de kruier voor het dragen van de bagage.
  • Maakt de klant wegwijs in het hotel.
  • Geeft de voornaamste instructies bij aankomst (vb. verwijst de klant naar de receptie).
  • Controleert de ingang van het hotel; weigert de toegang aan ongewenste klanten.
  • Is waakzaam m.b.t. personenverkeer.
  • Doet beroep op depannagediensten voor klantenvoertuigen in samenspraak met de conciërge.
  • Zorgt voor orde en netheid voor de inkom van het hotel (voetpad en ingang).

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • onthaal en informatie;
  • weg- en aanbrengen wagens (vlotte doorstroming verkeer);
  • helpt bij in- en uitstappen;
  • controle ingang;

1.2. Gevolgen

  • beschadiging wagens - ongeval.

2. KENNIS EN KUNDE

  • besturen van verschillende wagens;
  • praktische kennis van de stad (in- en uitvalswegen, enz.);
  • rijbewijs.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • coördinatie op- en afhalen wagens en onthaal gasten;
  • oplossing volgens procedures - doet beroep op verantwoordelijken;
  • problemen worden onmiddellijk gesignaleerd.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • beperkte talenkennis m.b.t. de uitoefening van de activiteiten - mondelinge kennis - doorgeven van informatie;
  • permanent klantencontact - dienstverlenend;
  • alert - beschikbaar - discreet voorkomen.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : staand;
  3. Werksfeer : staat buiten in alle weersomstandigheden - tempodruk;
  4. Risico : geringe kans op auto-ongeval of aanrijding.

Functie : portier (m/v)

Code : HRC. REF. 304

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - RECEPTIE - FRONT OFFICE

Functiecategorie: III

ORGANISATIE

De portier werkt aan de ingang van een hotel, restaurant, dancing, vakantiedorp, camping enz... Ressorteert onder de conciërge of de verantwoordelijke receptie of veiligheidschef of onder zijn werkgever of de aangestelde van deze laatste.

DOEL

Begeleiden van gasten bij aankomst en vertrek. Informatie geven.

HOOFDTAKEN

  • Ontvangt klanten aan de ingang en begeleidt hen naar het onthaal, receptie, stand- of parkeerplaats (neemt eventueel de bagage aan en parkeert de wagen).
  • Geeft richtlijnen bij aankomst of vertrek.
  • Verstrekt inlichtingen over faciliteiten, (toeristische) activiteiten, parkeerruimten enz... (doet eventueel kleine boodschappen).
  • Staan aan de ingang, opent en sluit deuren of slagbomen.
  • Zorgt voor orde en netheid aan de ingang.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • onthaal en informatie;
  • vlotte doorstroming verkeer;
  • ordelijke en nette ingang.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis interne organisatie;
  • interne procedures en regels.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • oplossing volgens procedures - doet beroep op verantwoordelijken;
  • problemen worden onmiddellijk gesignaleerd.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • talenkennis - mondelinge kennis - doorgeven van informatie;
  • permanent klantencontact - dienstverlenend;
  • alert - beschikbaar - discreet voorkomen;
  • begeleiden en informeren klanten.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : staand - zittend;
  3. Werksfeer : weersomstandigheden - tocht;
  4. Risico : geringe kans op agressiviteit.

Functie : conciërge medewerk(st)er infobalie

Code : HRC. REF. 305 A

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - RECEPTIE - FRONT OFFICE

Functiecategorie: VI

ORGANISATIE

Ressorteert onder de chef conciërge of receptiechef.

Geeft operationeel instructies aan het onthaalpersoneel.

DOEL

Onthaal en informatie klanten. Persoonlijke dienstverlening.

HOOFDTAKEN

  • Informeert de klanten over verschillende faciliteiten en activiteiten.
  • Geeft toeristische informatie over omgeving.
  • Regelt op vraag van de klant reservaties voor trein, vliegtuig, theater, restaurant, conferentie, rondleiding enz.
  • Heeft kontakten met externe personen voor dienstverlening aan de klanten.
  • Doet bestellingen op aanvraag van klanten; neemt boodschappen aan en zorgt voor uitvoering ervan.
  • Behandelt klachten en zoekt naar oplossing.
  • Neemt verloren voorwerpen in.
  • Neemt nota van de vragen van de klanten en zorgt voor de overhandiging van berichten aan de klant.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • onthaal en informatie;
  • persoonlijke dienstverlening klanten.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis van de interne organisatie en dienstverlening, van de (hotel)faciliteiten, (toeristische) activiteiten;
  • kennis van de verschillende uurregelingen en transportmogelijkheden.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • vragen, problemen en klachten van uitéénlopende aard;
  • lost problemen zelf op - zoekt naar alternatieven;
  • respecteert procedures.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • talenkennis : mondeling-schriftelijk : verstrekken van informatie;
  • permanent klantencontact, ook telefonisch;
  • discreet en dienstverlenend voorkomen;
  • geconfronteerd met tegengestelde belangen;
  • externe contacten.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : staand;
  3. Werksfeer : ---
  4. Risico : ---

Functie : chef conciërge

Code : HRC. REF. 305 B

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - FRONT OFFICE

Functiecategorie: VII

ORGANISATIE

Ressorteert onder de Front Office Manager of Rooms Division Manager of zaakvoerder. Geeft leiding aan het onthaalpersoneel : conciërge, portier, bagagedrager en boodschapper.

DOEL

Werkorganisatie en supervisie van het onthaal en de dienstverlening aan de klanten.

HOOFDTAKEN

  • Organiseert en stelt werkschema's op; legt de uurroosters vast van het onthaalpersoneel.
  • Geeft werkinstructies en begeleidt de medewerkers.
  • Superviseert en controleert de werkzaamheden van het onthaalpersoneel : conciërge, bagagedrager, boodschapper, portier.
  • Controleert voorkomen en presentatie van de medewerkers.
  • Staat in voor de informatiedoorstroming naar de medewerkers : verstrekt de nodige informatie en documentatie m.b.t. het hotel, de (stads)omgeving, evenementen, uurroosters e.a. aan het personeel zodat zij de klanten correct kunnen informeren.
  • Begeleidt nieuwe medewerkers, zorgt voor hun opleiding.
  • Informeert de klanten, regelt reservaties, plaatst de gevraagde bestellingen, geeft boodschappen door. Lost vragen of problemen op van de klanten.
  • Houdt toezicht op de orde en netheid van de inkom van het hotel.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • werkorganisatie en supervisie van het onthaalpersoneel;
  • correct en klantvriendelijk onthaal, informatie en dienstverlening;
  • verstrekken van de vereiste informatie en documentatie.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis van de interne organisatie en dienstverlening, van hotelfaciliteiten, (toeristische) activiteiten, evenementen, uurroosters, e.d.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • vragen en problemen van uiteenlopende aard;
  • respecteert interne procedures.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • talenkennis : mondeling-schriftelijk : doorgeven van informatie;
  • sociaal leidinggeven;
  • permanent klantencontact; ook telefonisch;
  • contact met externe diensten;
  • discreet en dienstverlenend voorkomen.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : afwisselend;
  3. Werksfeer : ---
  4. Risico : ---

Functie : receptionist(e) - klantendienst-guest service agent - ploegverantwoordelijke receptionisten (shift-leader)

Code : HRC. REF. 306

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - RECEPTIE - FRONT OFFICE

Functiecategorie: VI

ORGANISATIE

De receptionist werkt alleen of met meerdere collega's in wisseldienst. Hij/zij ressorteert onder de verantwoordelijke receptie of de chef-receptionist of de uitbater of de zaakvoerder. In grote hotels of vakantiecentra werkt de receptionist samen met medewerkers voor de kassa, reservaties, telefoons en inlichtingen. De administratieve werkzaamheden van de receptionist zijn al of niet geautomatiseerd. De receptionist geeft eventuele operationele instructies aan het onthaalpersoneel (portier, bagagedrager, boodschapper, wagenbegeleider), kamerdiensten (schoonmaak, kamerbediening) en eventueel aan het restaurant en de recreatieafdeling.

DOEL

Onthaal klanten : check-in en check-out - informatie - verhuren van kamers - reservaties. Administratie - kassa. Communicatie : telefoon - inlichtingen - instructies.

HOOFDTAKEN

Klantendienst : staat in voor het onthaal, vlot verloop van het verblijf en vertrek van klanten :

  • Onthaalt klanten, geeft de nodige inlichtingen en verzorgt de administratie voor check-in (hotelformulieren, politiefiche, controle paspoort, betalingsvoorschot enz.), overhandigt de kamersleutel of -kaart en maakt de klant wegwijs in het hotel.
  • Informeert klanten (winkelcentra, restaurants, bezienswaardigheden, uitstappen, uurregeling openbaar vervoer enz.), lost problemen of klachten op (diefstal, ziekte, onvoldoende service) en is permanent attent voor de noden van de klant. Regelt reservaties zowel intern als extern (restaurant, voorstellingen, vervoer, uitstappen). Wekt de gasten op aanvraag.
  • Verzorgt de administratie voor check-out : stelt rekeningen op, maakt afrekening (kamerverhuur, consumpties, telefoon, T.V.), incasseert en controleert betalingsmiddelen. Is eventueel verantwoordelijk voor de kassa en de wisseloperaties.
  • Houdt toezicht op in- en uitgaande gasten, signaleert ongewenste bezoekers.
  • Bedient telefooncentrale.

Administratie : verwerkt alle documenten m.b.t. verhuur van kamers en verblijf van gasten :

  • Verwerkt gegevens van de inschrijvingen en betalingen, doet boekhoudkundige verwerkingen, stelt kassarapporten op, maakt checklists op (kamerverhuur, reservaties, annulaties, wekdienst enz.), klasseert documenten.

Communicatie :

  • Geeft op basis van de planning of op aanvraag operationeel instructies aan de betrokken departementen of diensten (vb. restaurant, schoonmaakdienst, room-service).
  • Rapporteert aan verantwoordelijken en collega's stand van zaken (werkt in wisseldienst).
  • Verzorgt de briefwisseling, verzendt documentatie, verdeelt de post en geeft berichten door.
  • Staat in voor de telefoondienst : verstrekt inlichtingen, registreert reservaties, noteert boodschappen, verbindt gesprekken door met bevoegden, beantwoordt fax-telex.
  • Staat in voor orde en netheid aan het onthaal.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • klantvriendelijk onthaal en informatie;
  • correct kassabeheer en controle betalingsmiddelen;
  • dienstverlening aan klanten : onthaal, verblijf en vertrek;
  • correcte en zorgvuldige administratie conform interne normen en wetgeving; bijhouden van registers en documenten;
  • telefoon, post en berichten;
  • veiligheid in/uitgang;

1.2. Gevolgen

  • niet altijd direct merkbaar;
  • heeft invloed op andere werkeenheden en op de organisatie.

2. KENNIS EN KUNDE

  • praktische kennis receptiewerkzaamheden (meervoudige taken), PC, telefoon;
  • kennis administratie - wetgeving;
  • de werkwijze is aangegeven - richtlijnen i.v.m. kamerverhuur en reservaties;
  • kennis van de interne organisatie en dienstverlening, kamertypes en prijzen, (toeristische) activiteiten, hotelfaciliteiten.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • problemen van uiteenlopende aard : vb. rekeningen, betalingen, reservaties, klachten;
  • volgt interne procedures of doet beroep op verantwoordelijke - zoekt naar alternatieven.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • talenkennis: mondeling - schriftelijk : doorgeven van informatie;
  • permanent klantencontact; ook telefonisch;
  • dienstverlenend en zakelijk voorkomen;
  • wordt geconfronteerd met tegengestelde belangen.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : staand - plaatsgebonden;
  3. Werksfeer :
    • oogbelasting PC;
    • stress bij gelijktijdig in- en outchecken;
    • bedienen telefooncentrale;
    • tocht ingang;
  4. Risico : geringe kans (moeilijke klanten).

Functie : verantwoordelijke receptie - chef(fin) receptionisten - receptie-chef(fin)

Code : HRC. REF. 307

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - RECEPTIE - FRONT OFFICE

Functiecategorie: VII

ORGANISATIE

De verantwoordelijke receptie ressorteert onder de Front Office Manager of Rooms Division Manager of zaakvoerder. Hij/zij superviseert het onthaalpersoneel: portier, bagagedrager, boodschapper, (nacht)receptionist e.a.

DOEL

Werkorganisatie en supervisie van de onthaaldiensten en van de administratieve verwerking ervan.

HOOFDTAKEN

  • Werkorganisatie : organiseert en stelt werkschema's op a.h.v. bezettingsgraad van het hotel of verblijfplaats; legt de uurroosters vast van het onthaalpersoneel (werken in wisseldienst); doet voorbereidend werk voor salarisadministratie.
  • Superviseert en controleert de werkzaamheden van het personeel :
    • onthaal (reservaties/annulering; check-in/check-out; informatie);
    • dienstverlening (bagagedrager, boodschapper, concierge);
    • communicatie (telefoondienst, berichten);
    • kassa (facturen, betalingen en saldi);
    • administratie (gegevensverwerking);
    • veiligheid.
  • Staat in voor de informatiedoorstroming naar de medewerkers. Is correspondent tussen manager en medewerkers.
  • Geeft werkinstructies en begeleidt de medewerkers. Neemt deel aan werkoverleg en werkvergaderingen.
  • Begeleidt nieuwe medewerkers, zorgt voor hun opleiding.
  • Lost problemen op en behandelt klachten;
  • Waarborgt klantvriendelijk onthaal. Controleert voorkomen en presentatie medewerkers. Houdt toezicht op het naleven van de interne procedures en regelgeving.
  • Neemt deel aan de receptiewerkzaamheden.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor toezicht op :

  • klantvriendelijk onthaal, informatie en dienstverlening;
  • correct kassabeheer en controle betalingsmiddelen;
  • correcte en zorgvuldige administratie conform interne normen en wetgeving; controle van registers en documenten;
  • veiligheid in/uitgang;

1.2. Gevolgen

  • niet altijd direct merkbaar;
  • heeft invloed op de organisatie.

2. KENNIS EN KUNDE

  • praktische kennis receptiewerkzaamheden en werkorganisatie;
  • kennis administratie en wetgeving;
  • gebruik computer;
  • kennis van de interne organisatie en dienstverlening, kamertypes en prijzen, (toeristische) activiteiten, hotelfaciliteiten.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • problemen van uiteenlopende aard : vb. rekeningen, betalingen, reservaties, klachten, personeelsproblemen;
  • volgt interne procedures of doet beroep op verantwoordelijke - zoekt naar alternatieven.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • talenkennis : mondeling-schriftelijk : doorgeven van informatie;
  • sociaal leidinggeven;
  • permanent klantencontact; ook telefonisch;
  • dienstverlenend en zakelijk voorkomen;
  • wordt geconfronteerd met tegengestelde belangen.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : staand - plaatsgebonden;
  3. Werksfeer :
    • oogbelasting PC schermen;
    • stress bij gelijktijdig in- en outchecken - bedienen telefooncentrale - tocht ingang;
  4. Risico : geringe kans (ongewenste klanten).

Functie : reservatiebediende

Code : HRC. REF. 309

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - RECEPTIE - FRONT OFFICE

Functiecategorie: V

ORGANISATIE

Ressorterend onder de verantwoordelijke reservatie of verantwoordelijke receptie.

DOEL

Regelen van individuele of groepsreservaties voor klanten, touroperators of bedrijven. Opvolging van de contracten. Zorgen voor efficiënte bezetting van de kamers.

HOOFDTAKEN

  • Ontvangt aanvragen voor reserveringen via telefoon, fax, brief of via de verkoopsafdeling.
  • Geeft informatie (prijs, faciliteiten).
  • Input van de gegevens in computer.
  • Maakt offertes op, controleert optielijsten, neemt tijdig kontakt op met klanten voor de nodige reserveringen, registreert bevestigingen, verzorgt hiervoor nodige briefwisseling.
  • Noteert en behandelt wijzigingen vb. annulering; zoekt naar alternatieven bij overboekingen.
  • Maakt overzichten van reservaties ter informatie voor de andere departementen; maakt lijsten met gegevens over aankomst, verblijfsduur, aantal kamers, betalingswijze, gevraagde service en faciliteiten enz.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

  • efficiënte bezetting van de kamers;
  • correcte verwerking van de gegevens;
  • respecteren van verhuur- en prijsbeleid;

1.2. Gevolgen

  • overboekingen;
  • verlies klanten door ongunstig advies voor arrangementen.

2. KENNIS EN KUNDE

  • ervaring telefoon;
  • kennis interne organisatie, prijzen, commissies;
  • administratieve verwerking op PC;
  • opstellen van offertes en contracten;
  • meerwaarde van hotel aanprijzen.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • solvabiliteit klant - betalingen;
  • overboekingen - annulering;
  • oplossing binnen gestelde procedures;
  • werkwijze is duidelijk aangegeven.

4. COMMUNICATIE

  • talenkennis;
  • mondeling en schriftelijk;
  • dienstverlenend optreden;
  • tegengestelde sfeer : bespreken van kortingen, betalingswijze, commissies.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : zittend - plaatsgebonden;
  3. Sfeer : permanent telefoon, stress, routine;
  4. Risico : ---

Functie : verantwoordelijke reservaties - reservations supervisor

Code : HRC. REF. 310

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - RECEPTIE - FRONT OFFICE

Functiecategorie: VII

ORGANISATIE

Ressorterend onder de verantwoordelijke receptie of de sales manager.

DOEL

Regelen van individuele of groepsreservaties, touroperators of bedrijven. Supervisie en opvolging van de reservaties en contracten. Werkorganisatie medewerkers.

HOOFDTAKEN

  • Superviseert de reservatiedienst en neemt deel aan de werkzaamheden.
  • Staat in voor de werkorganisatie van de medewerkers; geeft instructies.
  • Ontvangt aanvragen voor reserveringen via telefoon, fax, brief of via de verkoopsafdeling.
  • Geeft informatie (prijs, faciliteiten) en bespreekt eventueel kortingen of andere arrangementen.
  • Onderhoudt contact met klanten, groepen, touroperators en bedrijven.
  • Stelt offertes op en sluit contracten af.
  • Controleert de betalingen en saldi, controleert of contract wordt uitgevoerd conform bepalingen.
  • Maakt overzichten van reservaties ter informatie voor de andere departementen; maakt lijsten met gegevens over aankomst, verblijfsduur, aantal kamers, betalingswijze, gevraagde service en faciliteiten enz.
  • Controleert de administratieve verwerking van de reservaties.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

  • efficiënt beheer van reservatiedossiers;
  • efficiënte bezetting van de kamers;
  • correcte verwerking van de gegevens;
  • respecteren van verhuur- en prijsbeleid;

1.2. Gevolgen

  • verkeerde of dubbele boekingen, overboekingen;
  • verlies klanten door ongunstig advies voor arrangementen.

2. KENNIS

  • ervaring telefonische verkoop;
  • kennis interne organisatie, prijzen, commissies;
  • verkoopsbeleid;
  • administratieve verwerking op PC;
  • opstellen van offertes en contracten indien er geen dienst "verkoop" is;
  • meerwaarde van hotel aanprijzen.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • solvabiliteit klant - betalingen;
  • overboekingen - annulering;
  • oplossing binnen gestelde procedures;
  • zoekt naar alternatieven.

4. COMMUNICATIE

  • talenkennis;
  • mondeling en schriftelijk;
  • dienstverlenend optreden;
  • tegengestelde sfeer : bespreken van kortingen, betalingswijze, commissies.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : zittend - plaatsgebonden;
  3. Sfeer : oogbelasting met PC - permanent telefoon, stress;
  4. Risico : ---

Functie : kassabediende

Code : HRC. REF. 311

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - RECEPTIE - FRONT OFFICE

Front Office Cashier

Functiecategorie: V

ORGANISATIE

Ressorteert onder de receptieverantwoordelijke.

DOEL

Staat in voor de kassa aan de receptie.

HOOFDTAKEN

  • Maakt de eindafrekening op van de verblijfkosten van de klanten.
  • Zorgt voor de vereiste formaliteiten.
  • Controleert betalingsmiddelen, werkt met vreemde valuta's.
  • Zorgt voor de afsluiting van de kassa en de overdracht van de geldmiddelen conform richtlijnen, maakt kassarapport op.
  • Verklaart verschillen en zorgt voor correcties of annulaties.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • correct kassabeheer, controle betalingsmiddelen - vreemde valuta;
  • klantvriendelijkheid, informatie en dienstverlening;

1.2. Gevolgen

  • ongeldige betalingsmiddelen;
  • tekorten kassa;
  • verkeerde gegevensverwerking.

2. KENNIS EN KUNDE

  • praktische kennis werkzaamheden, werking kassa(verrichtingen);
  • kennis interne organisatie en dienstverlening, hotelfaciliteiten, prijzen.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • vreemde valuta;
  • werkt volgens interne procedures.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • talenkennis: mondeling en schriftelijk : doorgeven van informatie;
  • klantencontact, behandeling van klachten van de klanten.

5. VAARDIGHEDEN

  • accuratesse.

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : ---
  3. Werksfeer : werkt met beeldscherm;
  4. Risico : geringe kans.

Functie : telefonist(e) - operator

Code : HRC. REF. 313

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - RECEPTIE - FRONT OFFICE

Functiecategorie: V

ORGANISATIE

Ressorterend onder de verantwoordelijke telefonisten en/of de verantwoordelijke receptie.

DOEL

Bedienen van de telefooncentrale. Informatie - interne communicatie.

HOOFDTAKEN

  • Bedient telefooncentrale : beantwoordt interne en externe telefoonoproepen, herkent het onderwerp van het gesprek en verbindt door naar betrokken persoon of departement.
  • Geeft gevraagde inlichtingen.
  • Noteert berichten en zorgt dat ze ter bestemming komen wanneer er geen conciërge is.
  • Ontvangt en verzendt telefaxberichten en zorgt voor de interne verspreiding ervan.
  • Registreert en rekent telefoongesprekken van klanten af.
  • Interne communicatie : roept medewerkers op via centraal oproepsysteem.
  • Staat in voor de bediening van alarm- en waarschuwingsinstallaties en wekdienst.
  • Verricht eenvoudig administratief werk (vb. klassement, input gegevens, fotocopiëren enz.).

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

  • correcte en klantvriendelijke behandeling van telefoons; onderwerp gesprek herkennen voor juiste doorverbinding;
  • onderling in verband brengen van personen in de organisatie en de door te verbinden gesprekken;
  • bediening telefooncentrale : relatief eenvoudig; wel > geheugen.

2. KENNIS EN KUNDE

  • interne opleiding;
  • talenkennis : mondeling - verkrijgen en doorgeven van informatie;
  • globale kennis organisatie voor het doorverbinden van gesprekken (wie doet wat en is hoe te bereiken);
  • goed geheugen - duidelijk spreken en horen.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • verkeerde verbinding; gevolgen klein en van korte duur;
  • tijdens piekperiode, wachtende telefoons;
  • prioriteiten kennen.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • telefonisch contact zowel extern als intern;
  • dienstverlenend en discreet.

5. VAARDIGHEDEN

  • accuratesse.

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : zittend en plaatsgebonden;
  3. Werksfeer : tijdsdruk - stress (gelijktijdige inkomende telefoons);
  4. Risico : ---

Functie : verantwoordelijke telefonisten - chief operator

Code : HRC. REF. 314

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - RECEPTIE - FRONT OFFICE

Functiecategorie: VI

ORGANISATIE

Ressorterend onder de verantwoordelijke receptie of zaakvoerder. Geeft leiding aan de telefonisten.

DOEL

Supervisie telefoondienst. Werkorganisatie van telefonisten. Bedienen van de telefooncentrale. Informatie - interne communicatie.

HOOFDTAKEN

  • Superviseert en organiseert de werkzaamheden van de telefonisten.
  • Geeft opleiding aan nieuwe telefonisten, zorgt voor begeleiding en opvolging van de medewerkers.
  • Bedient telefooncentrale : beantwoordt telefoonoproepen, herkent het onderwerp van het gesprek en verbindt door naar betrokken persoon of departement.
  • Geeft inlichtingen.
  • Noteert berichten en zorgt dat ze ter bestemming komen.
  • Ontvangt en verzendt telefax-berichten en zorgt voor de interne verspreiding ervan.
  • Registreert en rekent telefoongesprekken van klanten af.
  • Interne communicatie : roept medewerkers op via centraal oproepsysteem.
  • Staat in voor de bediening van alarm- en waarschuwingsinstallaties en wekdienst.
  • Verricht eenvoudig administratief werk (vb. klassement, input gegevens, fotocopiëren enz...).

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

  • efficiënte organisatie en werking van de telefoondienst;
  • correcte en klantvriendelijke behandeling van telefoons; onderwerp gesprek herkennen voor juiste doorverbinding;
  • onderling in verband brengen van personen in de organisatie en de door te verbinden gesprekken;
  • bediening telefooncentrale : relatief eenvoudig; wel > geheugen.

2. KENNIS EN KUNDE

  • interne opleiding;
  • globale kennis organisatie voor het doorverbinden van gesprekken (wie doet wat en is hoe te bereiken);
  • goed geheugen - duidelijk spreken en horen.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • verkeerde verbinding; gevolgen klein en van korte duur;
  • tijdens piekperiode, wachtende telefoons;
  • prioriteiten kennen.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • talenkennis : mondeling - verkrijgen en doorgeven van informatie;
  • telefonisch contact zowel extern als intern;
  • dienstverlenend en discreet.

5. VAARDIGHEDEN

  • accuratesse.

6.7 INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : zittend en plaatsgebonden;
  3. Werksfeer : tijdsdruk - stress (gelijktijdige inkomende telefoons);
  4. Risico : ---

Functie : nacht-receptionist(e)

Code : HRC. REF. 316

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL - RECEPTIE - FRONT OFFICE

Functiecategorie: VI

ORGANISATIE

Ressorterend onder de verantwoordelijke receptie of de zaakvoerder.

DOEL

Onthaal (check-in / check-out) informatie en registratie van klanten tijdens de nacht. Veiligheid waarborgen. Gastenadministratie - kassa.

HOOFDTAKEN

1. Onthaalt late klanten :

  • laat klanten binnen na sluitingstijd;
  • regelt check-in van late klanten : zorgt voor de inschrijving en begeleidt klanten naar de kamer;
  • zorgt voor check-out (afrekening) van vroeg vertrekkende klanten;
  • geeft de nodige dienstverlening vb. bereiden van warme dranken of snacks; verkoop van sigaretten, lectuur of snoep enz.;
  • is contactpersoon tijdens de nacht, geeft de nodige informatie;
  • bedient telefooncentrale, zorgt voor wekdienst en noteert berichten.

2. Waarborgt veiligheid van klanten en gebouwen :

  • houdt toezicht op correcte gang van zaken in het hotel;
  • verwijdert ongewenste gasten;
  • is verantwoordelijk voor de veiligheid, controleert in- en uitgangen, ramen en deuren, nooduitgangen; loopt regelmatig rondes;
  • staat in voor brandveiligheid, voert noodplan uit en begeleidt klanten in nood;
  • regelt verlichting en verwarmingsinstallaties.

3. Verricht diverse administratieve werkzaamheden :

  • stelt kamerlijsten op, verwerkt gegevens, maakt overzichten van omzet, bezetting, kassa enz...;
  • houdt statistieken bij voor de NIS of op vraag van het management;
  • kan eventueel onderhandelen over de prijs.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • klantvriendelijk onthaal, informatie en dienstverlening tijdens de nacht;
  • correct kassabeheer en verwerking van gegevens;
  • correct en zorgvuldig bijhouden van documenten en registers;
  • telefoon en berichten;
  • veiligheid in- en uitgang, verwijderen van ongewenste gasten;

1.2. Gevolgen

  • niet altijd merkbaar, werkt alleen.

2. KENNIS EN KUNDE

  • praktische kennis receptiewerkzaamheden en administratie;
  • werkwijze is aangegeven;
  • gebruik van computer;
  • kennis interne organisatie en dienstverlening;
  • kennis noodplan en veiligheidsmaatregelen.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • problemen van uiteenlopende aard : rekeningen, klachten, nachtonthaal, inbreuk op orde, ongewenste klanten, volgt richtlijnen op, zoekt naar alternatieven.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • talenkennis: spreken en correspondentie;
  • mondeling en schriftelijk : doorgeven van informatie;
  • permanent klantencontact;
  • dienstverlenend voorkomen, overtuigen en beïnvloeden;
  • wordt geconfronteerd met tegengestelde belangen.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : staand - zittend;
  3. Werksfeer : werkt alleen;
  4. Risico : kans op agressiviteit ongewenste klanten.

Functie : nachtwa(a)k(st)er

Code : HRC. REF. 317

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL – VEILIGHEID

Functiecategorie: VI

ORGANISATIE

Ressorterend onder de veiligheidschef of de zaakvoerder.

DOEL

Uitvoeren van zowel preventieve als repressieve beveiligingsmaatregelen.

Waarborgen van de persoonlijke veiligheid en voorkomen van materiële schade.

HOOFDTAKEN

  • Houdt preventieve toezichtsrondes in gebouwen en openbare ruimten; let in het bijzonder op de veiligheidsaspecten en brandpreventie; controleert de sluiting van ramen en deuren, controleert nooduitgangen.
  • Treedt op bij problemen en andere zaken die de openbare orde verstoren; weert of verwijdert ongewenste klanten of bezoekers; doet de huisregels respecteren.
  • Houdt toezicht op in- en uitgaande klanten; maakt hen wegwijs of begeleidt hen (vb. wagen parkeren).
  • Bewaakt de persoonlijke veiligheid van klanten en medewerkers; behandelt diefstallen en schade (vb. aangifte doen of repressief optreden).
  • Adviseert de verantwoordelijke ten aanzien van het beveiligingsbeleid, controleert en test alarm- en brandinstallaties.
  • In nood, voert het noodplan uit (ontruimingsplannen) en begeleidt de klanten en medewerkers; verleent EHBO.
  • Verleent medewerking aan politie en rijkswacht; signaleert onregelmatigheden of bedreigende situaties.
  • Bedient eventueel vroege vertrekkers.
  • Verricht tussendoor lichte onderhoudswerkzaamheden (lounge).
  • Stelt eventueel kamers ter beschikking aan late gasten.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor :

  • veiligheid van personen en gebouwen;
  • waarborgen van goede zeden en gedrag;
  • preventief en repressief optreden;

1.2. Gevolgen

  • direct merkbaar;
  • kunnen van omvangrijke aard zijn.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis veiligheidsbeleid - noodplan;
  • kennis van verschillende installaties;
  • interne regels en wetgeving.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • volgt interne procedures - signaleert afwijkingen;
  • routine : rondes lopen;
  • doet beroep op politiediensten;
  • diefstal, agressiviteit, drugs, dronkenschap, prostitutie, verkeerde informatie.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • geven en verkrijgen van informatie;
  • overtuigen - beïnvloeden - tegengestelde belangen;
  • verschillende sfeer - confrontaties;
  • diplomatisch en snel reageren ten aanzien van escalerende situaties.

5. VAARDIGHEDEN

  • accuratesse.

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : rondlopend en staand;
  3. Werksfeer : ---
  4. Risico : kans op agressiviteit - confrontatie escalerende situatie.

Functie : veiligheidsagent(e)-bewa(a)k(st)er

Code : HRC. REF. 318 A

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL – VEILIGHEID

Functiecategorie: VI

ORGANISATIE

Ressorterend onder de veiligheidschef.

DOEL

Uitvoeren van zowel preventieve als repressieve beveiligingsmaatregelen. Waarborgen van de persoonlijke veiligheid en voorkomen van materiële schade.

HOOFDTAKEN

  • Houdt preventieve toezichtsrondes in gebouwen en openbare ruimten; let in het bijzonder op de veiligheidsaspecten en brandpreventie; controleert de sluiting van ramen en deuren, controleert nooduitgangen.
  • Treedt op bij problemen en andere zaken die de openbare orde verstoren (agressiviteit, vechtpartijen, geluidsoverlast, niet betalende klanten, drugs, vandalisme, dronkenschap, prostitutie, brand enz.); weert of verwijdert ongewenste klanten of bezoekers; doet de huisregels respecteren; controleert bezoekerslijst.
  • Houdt toezicht op in- en uitgaande klanten; maakt hen wegwijs of begeleidt hen (vb. wagen parkeren); zorgt voor parkeerfaciliteiten en veiligheid in garages.
  • Bewaakt de persoonlijke veiligheid van klanten en medewerkers; behandelt diefstallen en schade (vb. aangifte doen of repressief optreden); houdt hierover statistieken bij.
  • Controleert veiligheid van zalen vb. podium.
  • Controleert steeksgewijze de medewerkers (vb. op diefstal).
  • Adviseert de verantwoordelijke ten aanzien van het beveiligingsbeleid, controleert en test alarm- en brandinstallaties, geeft opleiding m.b.t. veiligheidsbeleid; stelt richtlijnen en instructies op (vb. handleiding).
  • Controleert navolging van veiligheids- en brandweervoorschriften, begeleidt inspecteurs; staat in voor preventieve controle van vb. keukeninstallaties.
  • In nood, voert het noodplan uit (ontruimingsplannen) en begeleidt de klanten en medewerkers; verleent EHBO.
  • Verleent medewerking aan politie en rijkswacht; signaleert onregelmatigheden of bedreigende situaties.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor:

  • veiligheid van personen en gebouwen;
  • waarborgen van goede zeden en gedrag;
  • preventief en repressief optreden;

1.2. Gevolgen

  • direct merkbaar;
  • kunnen van omvangrijke aard zijn.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis veiligheidsbeleid - noodplan;
  • kennis van verschillende installaties;
  • interne regels en wetgeving.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • volgt interne procedures - signaleert afwijkingen;
  • routine : rondes lopen;
  • doet beroep op politiediensten;
  • diefstal, agressiviteit, drugs, dronkenschap, prostitutie, verkeerde informatie.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • geven en verkrijgen van informatie;
  • overtuigen - beïnvloeden - tegengestelde belangen;
  • verschillende sfeer - confrontaties;
  • diplomatisch en snel reageren ten aanzien van escalerende situaties;
  • uitoefenen van gezag;
  • bespreken van problemen en klachten.

5. VAARDIGHEDEN

  • accuratesse.

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : rondlopend en staand;
  3. Werksfeer : oplossen van crisissituaties;
  4. Risico : kans op agressiviteit - confrontatie escalerende situatie.

Functie : veiligheidschef(fin) - chef(fin) bewaking

Code : HRC. REF. 318 B

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL – VEILIGHEID

Functiecategorie: VIII

ORGANISATIE

Ressorterend onder de zaakvoerder. Geeft leiding aan veiligheids- of bewakingsagenten.

DOEL

Uitvoeren van zowel preventieve als repressieve beveiligingsmaatregelen.

Waarborgen van de persoonlijke veiligheid en voorkomen van materiële schade.

HOOFDTAKEN

  • Geeft leiding aan een aantal bewakers of veiligheidsagenten (doet hiervoor eventueel beroep op extern bureau), geeft hen opleiding en instructies, controleert de naleving van interne regelgeving.
  • Houdt preventieve toezichtsrondes in gebouwen en openbare ruimten; let in het bijzonder op de veiligheidsaspecten en brandpreventie; controleert de sluiting van ramen en deuren, controleert nooduitgangen.
  • Treedt op bij problemen en andere zaken die de openbare orde verstoren (agressiviteit, vechtpartijen, geluidoverlast, niet betalende klanten, drugs, vandalisme, dronkenschap, prostitutie, brand enz.); weert of verwijdert ongewenste klanten of bezoekers; doet de huisregels respecteren; controleert bezoekerslijst.
  • Houdt toezicht op in- en uitgaande klanten; maakt hen wegwijs of begeleidt hen (vb. wagen parkeren); zorgt voor parkeerfaciliteiten en veiligheid in garages.
  • Bewaakt de persoonlijke veiligheid van klanten en medewerkers; behandelt diefstallen en schade (vb. aangifte doen of repressief optreden); houdt hierover statistieken bij.
  • Regelt beveiligings- en bewakingsaspecten voor groepen, VIP's; zorgt voor extra bewaking.
  • Controleert veiligheid van zalen vb. podium.
  • Controleert steeksgewijze de medewerkers (vb. op diefstal).
  • Adviseert de verantwoordelijke ten aanzien van het beveiligingsbeleid, controleert en test alarm- en brandinstallaties, geeft opleiding m.b.t. veiligheidsbeleid; stelt richtlijnen en instructies op (vb. handleiding).
  • Controleert navolging van veiligheids- en brandweervoorschriften, begeleidt inspecteurs; staat in voor preventieve controle van vb. keukeninstallaties.
  • In nood, voert het noodplan uit (ontruimingsplannen) en begeleidt de klanten en medewerkers; verleent EHBO.
  • Verleent medewerking aan politie en rijkswacht; signaleert onregelmatigheden of bedreigende situaties.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor:

  • veiligheid van personen en gebouwen;
  • waarborgen van goede zeden en gedrag;
  • preventief en repressief optreden;
  • opstellen en uitvoering veiligheidsbeleid;

1.2. Gevolgen

  • direct merkbaar;
  • kunnen van omvangrijke aard zijn.

2. KENNIS EN KUNDE

  • kennis veiligheidsbeleid - noodplan;
  • kennis van verschillende installaties;
  • interne regels en wetgeving.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • volgt interne procedures - signaleert afwijkingen;
  • routine : rondes lopen;
  • doet beroep op politiediensten;
  • diefstal, agressiviteit, drugs, dronkenschap, prostitutie, verkeerde informatie.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • geven en verkrijgen van informatie;
  • overtuigen - beïnvloeden - tegengestelde belangen;
  • verschillende sfeer - confrontaties;
  • diplomatisch en snel reageren ten aanzien van escalerende situaties - uitoefenen van gezag;
  • bespreken van problemen en klachten.

5. VAARDIGHEDEN

accuratesse.

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : rondlopend en staand;
  3. Werksfeer : oplossen van crisissituaties;
  4. Risico :
    • kans op agressiviteit
    • confrontatie escalerende situatie.

Functie : aangestelde kleedkamer

Code : HRC. REF. 319

FUNCTIEOMSCHRIJVING USB

Afdeling : ONTHAAL

Functiecategorie: II

ORGANISATIE

Ressorterend onder de verantwoordelijke.

DOEL

Bewaren van kledij. Verkopen van rookwaren, lektuur, telefoonkaarten, snoep enz...

HOOFDTAKEN

  • Neemt kledij aan van klanten (overjassen, sjaals, hoeden enz.) of geeft ze terug.
  • Markeert kledingsstukken (identificatie achteraf) en hangt ze in bewaring.
  • Verkoopt allerlei artikelen.
  • Geeft bezoekers de nodige informatie en maakt hen wegwijs.
  • Houdt toezicht op orde en netheid aan inkom en vestiaire.
  • Voert lichte schoonmaakwerkzaamheden uit.

CRITERIA

1. VERANTWOORDELIJKHEID

1.1. Invloed

Is verantwoordelijk voor:

  • bewaren van kledingsstukken;
  • verkoop allerlei artikelen;

1.2. Gevolgen

  • direct merkbaar - eigen werkeenheid.

2. KENNIS EN KUNDE

  • praktische werkzaamheden.

3. PROBLEEMOPLOSSING

  • volgt interne procedures;
  • signaleert problemen of ongewenste gasten;
  • diefstal.

4. COMMUNICATIE EN OVERLEG

  • geven en verkrijgen van informaties;
  • dienstverlenend.

5. VAARDIGHEDEN

---

6. INCONVENIENTEN

  1. Zwaarte : ---
  2. Houding : rondlopend en staand;
  3. Werksfeer : ---
  4. Risico : geringe kans op agressiviteit.

Historiek
01/07/2010 31/12/2999 0303 Omschrijving van de functies - Front office - receptie
01/10/2007 30/06/2010 0303 Omschrijving van de functies - Front office - receptie
01/07/1997 30/09/2007 0303 0305 Omschrijving van de functies - Onthaal-receptie