03 Beroepenclassificatie
Paritair (sub-)Comité nr.:
302.00.00-00.00
Bijwerking: 02/10/2014
Geldig vanaf: 13/01/2014
Geldig tot: 22/06/2014
In het Paritair Comité voor het hotelbedrijf werd op 14 april 2008 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector. Zij werd neergelegd op de Griffie van de dienst der collectieve arbeidsbetrekkingen en geregistreerd op 29 april 2008 onder het nr. 88102/CO/302. Zij werd algemeen verbindend verklaard door een koninklijk besluit van 3 februari 2014 en gepubliceerd in het Belgisch staatsblad van 11 april 2014. Zij treedt in werking op 1 oktober 2007.
Zij werd gewijzigd door:
- een CAO van 30 april 2009 (nr.92213 - K.B. 14/04/2010; B.S. 07/07/2010);
- een CAO van 4 maart 2010 (nr. 99280/CO/302 - K.B. 21/02/2014 - B.S. 06/08/2014);
- een CAO van 1 juli 2010 (nr. 100614/CO/302);
- een CAO van 24 september 2010 (nr. 102068/CO/302 - K.B. 21/02/2014; B.S. 06/08/2014). De lijst van referentiefuncties wordt aangevuld met 3 referentiefuncties: verzorg(st)er Spa & Wellness (referentienr. 616), teamleader verzorg(st)er Spa en Wellness (referentienr. 615) en Spa manager (referentienr. 617). Voor deze functieomschrijvingen verwijzen wij u naar onze sectorale documentatie Hfdst. 0306.
- een CAO van 20 december 2012 (nr. 113214/CO/302 - K.B. 28/04/2014 - B.S. 20/08/2014) - vervangt de bijlage 3;
- een CAO van 13 januari 2014 (nr. 120383/CO/302) - De lijst van referentiefuncties wordt aangevuld met één referentiefunctie: purser / on board services supervisor (referentienr. 251). Voor de functieomschrijving verwijzen wij u naar onze sectorale documentatie Hfdst. 0302.
De nieuwe bepalingen treden in werking op 13 januari 2014.
Wij geven u hierna de bepalingen betreffende de beroepenclassificatie en vervolgens enkele belangrijke praktische schikkingen. Uit praktische overwegingen hebben wij de door de aangeslotenen van GROUP S - Sociaal Secretariaat vzw te gebruiken codes voor de beroepskwalificatie geïntegreerd in de tekst van de CAO; het gaat om de cijfers in vetjes.
Tekst van de CAO
HOOFDSTUK I - Toepassingsgebied
Artikel 1
Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en werknemers die ressorteren onder het Paritair Comité voor het hotelbedrijf.
Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt onder "werknemers" verstaan de mannelijke en vrouwelijke werknemers die bezoldigd worden op basis van een vast loon.
HOOFDSTUK II - Begrippenkader
Artikel 2
Voor de toepassing van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst wordt verstaan onder:
- Taken: het geheel van activiteiten dat aan een werknemer worden opgedragen om eventueel met behulp van bepaalde middelen een bepaalde functie te vervullen.
- Functie: het geheel van bijeenhorende taken waarvan de samenhang en de aard afhankelijk zijn van de onderneming.
- Referentiefunctie: een functie die afgeleid is uit een sectorale taakanalyse en die tot doel heeft als vergelijkingsfunctie te dienen bij het benoemen en omschrijven van iedere functie die in de sector effectief wordt uitgeoefend. De lijst van de bijgevoegde referentiefuncties (bijlage 1) en hun beschrijving (bijlage 2) maakt integraal deel uit van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst.
- Functieweging: de weging van elke referentiefunctie op basis van het universeel analytisch wegingssysteem USB (Universeel Systeem Berenschot). Het resultaat en de verantwoordelijkheid voor de functieweging berusten bij de systeemhouder.
- Functiecategorie: al de referentiefuncties die met hun individuele weging vallen binnen éénzelfde van de negen wegings-intervallen die door het Paritair Comité voor het hotelbedrijf werden vastgesteld.
- Loonschaal: een schaal van minimumlonen. Aan elke functiecategorie is één (1) loonschaal gekoppeld. Onder minimumlonen dient verstaan te worden het bruto minimumuurloon voor werknemers vergoed op basis van een vast loon, tewerkgesteld in de 38-uren week.
- Functiejaren: het aantal jaren ervaring die een werknemer verwerft in eenzelfde functiecategorie bij dezelfde werkgever. Functiejaren kunnen op geen enkel ogenblik gekoppeld worden aan de leeftijd van de werknemer. Een functiejaar gaat in op het ogenblik van het in dienst treden van de werknemer bij zijn werkgever. Telkenmale vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de verjaardag van indiensttreding wordt aan de werknemer één hoger functiejaar toegekend, ook functiestap genoemd en dit tot de werknemer de 8 functiejaren heeft doorlopen zoals die vermeld worden in de loonschaal van de van toepassing zijnde functiecategorie.
- Anciënniteit: de periode van ononderbroken dienst in dezelfde onderneming.
- Classificatiecommissie: de commissie waarvan de bevoegdheid, de samenstelling en de te volgen procedure wordt bepaald in bijlage 3 van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst.
HOOFDSTUK III - Referentiefuncties
Artikel 3
De in bijlage gevoegde exhaustieve lijst van referentiefuncties vermeldt de functiebenamingen die door de werkgever moeten gebruikt worden. Het is de werkgever verboden andere functiebenamingen te vermelden in de arbeidsovereenkomst en op de loonfiche tenzij zij door het Paritair Comité voor het hotelbedrijf worden goedgekeurd en bij koninklijk besluit algemeen verbindend werden verklaard.
Artikel 4
De hierna genoemde referentiefuncties hebben een bediendestatuut:
Functie |
Weging |
Functie |
Weging |
Kassier(ster) |
61,5 |
Veiligheidschef(fin) |
146 |
Telefonist(e) |
79 |
Assistent zaakvoerder |
147 |
Kassabediende |
81 |
Diëtist(e) |
148,5 |
Medewerk(st)er winkel |
85,5 |
Verantwoordelijke ontspanningsclub |
154 |
Reservatiebediende |
88,5 |
Verantwoordelijke diëtetiek |
156 |
Night-auditor/Coördinator ontvangster |
92 |
Verantwoordelijke productie |
156,5 |
Bediende boekhouding |
95 |
Directiesecretaresse/secretaris |
164 |
Econo(o)m(e) |
100 |
Verantwoordelijke recreatie |
165 |
F&B analyst |
104 |
Assistent(e) van de personeelsverantwoordelijke |
165 |
Nachtreceptionist(e) |
105 |
Medewerk(st)er PR |
166 |
Medewerk(st)er loonadministratie |
107 |
Systeemoperator |
168 |
Medewerk(st)er personeelsadministratie |
108 |
Verantwoordelijke verkooppunt |
171 |
Receptionist(e) |
112 |
Hoofd huishouding |
180 |
Secretaresse(is) |
114 |
Kwaliteitscontroleur/-euse |
181 |
Verantwoordelijke telefonisten |
115 |
Front office manager |
183 |
Aanko(o)p(st)er |
121 |
(Hoofd)Boekhoud(st)er |
186 |
Verantwoordelijke camping |
130 |
Boordhofmeester(es) |
197,5 |
Verantwoordelijke reservaties |
130,5 |
Gerant |
204 |
Receptiechef(fin) |
139 |
Verantwoordelijke technische dienst |
210 |
Assistent(e) banketmanager |
144 |
Vertegenwoordig(st)er |
210 |
|
Opleidingsverantwoordelijke |
210 |
HOOFDSTUK IV - Vermelding referentiefunctie in arbeidsovereenkomst
Artikel 5
Bij indienstneming van een werknemer zal de werkgever in de arbeidsovereenkomst voor de functie die de werknemer uitoefent uitsluitend die functiebenaming gebruiken die voorkomt op de lijst van referentiefuncties (bijlage 1).
Deze bepaling is niet van toepassing op functies uitgeoefend door kaderleden die niet door de systeemhouder werden beschreven.
Onder kaderleden dient verstaan te worden de bedienden, met uitsluiting van die welke deel uitmaken van het leidinggevend personeel die in de onderneming een hogere functie uitoefenen en die in het algemeen voorbehouden wordt aan de houder van een diploma van een bepaald niveau of aan diegene die een evenwaardige beroepservaring heeft.
Artikel 6
De werknemer die in een onderneming meerdere functies uitoefent zoals vermeld op de lijst van de referentiefuncties, zal deze referentiefunctie en de daaraan gekoppelde verloning vermeld krijgen op zijn arbeidsovereenkomst en op zijn loonfiche waar hij in de loop van de arbeidsweek of een volledige arbeidscyclus de meeste arbeidsuren aan besteedt.
Artikel 7
Indien de werkgever vaststelt dat in de lijst van de referentiefuncties geen enkele referentiefunctie overeenstemt met de functie zoals zij in zijn onderneming zal moeten uitgeoefend worden, dient de werkgever zich te wenden tot de classificatiecommissie en dit binnen een termijn van 90 kalenderdagen na datum van indiensttreding van de werknemer.
De classificatiecommissie zal een advies formuleren. De werkgever zal de werknemer voorlopig inschalen met een referentiefunctie die zo dicht mogelijk aansluit bij de uitgeoefende functie.
Met behoud van al zijn rechten kan een werknemer het advies inwinnen van de classificatiecommissie met betrekking tot de door zijn werkgever gedane classificatie van zijn functie.
Een dergelijk advies kan uitsluitend betrekking hebben op feiten waarbij de werknemer van oordeel is dat zijn werkgever hem onderbrengt in een referentiefunctie met een lagere weging die niet overeenstemt met de functie die hij uitoefent.
HOOFDSTUK V - Functiecategorieën
Artikel 8
De werknemers worden ingedeeld in één van de negen onderstaande functiecategorieën, op basis van de weging zoals vermeld in de lijst van de referentiefuncties en bepaald door de systeemhouder.
Categorie |
Wegingsinterval |
Weging |
Functiebenaming |
I | 0-39,5 | 31,0 |
Medewerk(st)er office |
31,5 |
Afruim(st)er |
||
35,5 |
Aangestelde toiletten |
||
36,0 |
Aangestelde verdeling koffie, dranken en broodjes |
||
II | 40 -51,5 | 40,0 |
Medewerk(st)er self-service |
40,5 |
Naaister |
||
41,5 |
Hulpkelner(in)/Commis zaal |
||
41,5 |
Medewerk(st)er snackbar |
||
41,5 |
Hulpkelner(in) banket |
||
43,5 |
Hulp-étage-kelner(in) |
||
43,5 |
Aangestelde linnen/Linnenverzorg(st)er |
||
44,0 |
Aangestelde zaalinrichting/Hulp verhuizer |
||
45,0 |
Aangestelde kleedkamer |
||
46,0 |
Aangestelde distributie karretjes |
||
46,0 |
Kruier/Bagagist(e) |
||
46,5 |
Aangestelde kleedkamer recreatie |
||
47,5 |
Besteller aan huis van bereide gerechten |
||
48,0 |
Kamermeisje/jongen |
||
48,5 |
Medewerk(st)er wasserij/droogkuis |
||
49,0 |
Schaaldierenspecialist(e) |
||
49,5 |
Hulp-barman/Commis-barman/Hulp-barmeid/Hulp-barmeisje |
||
49,5 |
Schoonma(a)k(st)er |
||
50,0 |
Medewerk(st)er verhuur recreatiemateriaal |
||
50,5 |
Loopjongen/Boodschapper/Boodschappenjongen/ |
||
51,0 |
Commis/ Keukenhulp/ Keukenjongen/Keukenmeisje |
||
51,0 |
Medewerk(st)er keuken |
||
51,0 |
Inpaker(ster)/Aangestelde tray-setting |
||
III | 52-61 | 52,5 |
Medewerk(st)er keuken/Pizzabakker(in) |
54,5 |
Medewerk(st)er verkoop en controle toegangskaarten |
||
54,5 |
Medewerker sneldienstrestauratie – keuken/grill – crew |
||
54,5 |
Hulpkassier(ster) |
||
55,5 |
Medewerker sneldienstrestauratie – onthaal/zaal - crew |
||
56,0 |
Onthaal/Hostess |
||
56,5 |
Toonbankbediende/-houd(st)er (bedienen) |
||
56,5 |
Banketkelner(in) |
||
57,5 |
Medewerk(st)er ontbijt (buffet) |
||
58,0 |
Toonbankbediende/-houd(st)er (opwarmen en bedienen) |
||
58,5 |
Medewerk(st)er spoelkeuken/Bordenwass(t)er/ |
||
58,5 |
Voerman/Voiturier/Wagenbegeleid(st)er |
||
59,0 |
Medewerk(st)er spoelkeuken (groot vaatwerk)/ |
||
60,5 |
Frituurbakker(in) |
||
60,5 |
Portier |
||
60,5 |
Kelner pensiongasten |
||
IV | 61,5 - 74,5 | 61,5 |
Kassier(ster) |
63,0 |
Eerste keukenjongen/-meisje - Hoofd keukenhelpers |
||
65,5 |
Medewerk(st)er sneldienstrestauratie (Crew) |
||
66,5 |
Kelner(in) café |
||
70,0 |
Tuinier |
||
71,5 |
Aangestelde bevoorrader automaat |
||
72,5 |
Rotisseur/Vleesbra(a)d(st)er |
||
72,5 |
Tapkastbedien(st)er/Buffetbediende/Buffethoud(st)er/ |
||
73,5 |
Toonbank-kok(kin)/ Rotisseur/Aangestelde grill |
||
73,5 |
Toonbankbediende/-houd(st)er (bereiden en bedienen) |
||
73,5 |
½ rijleid(st)er banket |
||
V | 75 – 94 | 75,0 |
Demi-chef de partie |
75,5 |
Kelner(in) brasserie, taverne, bistrot |
||
75,5 |
Etage-kelner(in) |
||
76,5 |
½ rijleid(st)er zaal |
||
76,5 |
Toonbankbediende/-houd(st)er (bereiden, bedienen, kassa) |
||
76-80,5 |
Ambulante verkoper |
||
79,0 |
Telefonist(e)/Operator |
||
79,5 |
Verko(o)p(st)er mini-bar |
||
80,0 |
Schilder |
||
81,0 |
Kassabediende FO cashier |
||
83,0 |
Magazijnier(ster) |
||
84,5 |
Chauffeur/Chauffeuse goederen |
||
85,0 |
Ploegverantwoordelijke (Crew leader) |
||
85,5 |
Verko(o)p(st)er medewerker winkel |
||
87,0 |
Ploegverantwoordelijke spoelkeuken/Assistent(e) verantw. spoelkeuken |
||
87,0 |
Entre-metier/Tussengerechtbereid(st)er |
||
88,5 |
Reservatiebediende |
||
88,5 |
Rijleid(st)er/Rangkelner(in) |
||
88,5 |
Chauffeur/Chauffeuse personentransport |
||
88,5 |
Rijleid(st)er/Rangkelner(in) banket |
||
90,5 |
Kelner(in) kassier restaurant |
||
91,0 |
Ploegverantwoordelijke (Shift leader) |
||
92,0 |
Diskjockey |
||
92,0 |
Night-auditor/Coördinator ontvangsten |
||
92,5 92,5 |
Assistent-diëtist Barman/Barkeeper/Barmeid/Barmeisje |
||
VI | 94,5 - 115,5 | 94,5 |
Garde-manger |
95,0 |
Banketbakker(in)/Patissier |
||
95,0 |
Nachtwa(a)k(st)er |
||
95,0 |
Medewerk(st)er algemeen onderhoud |
||
95,0 |
Bediende boekhouding/Medewerk(st)er crediteuren – debiteuren/Adm bediende |
||
96,0 |
Chef de partie koude keuken |
||
96,0 |
Verko(o)p(st)er zaal |
||
96,0 |
Steward(ess)/Hofmeester(es) |
||
96,5 |
Visbereid(st)er |
||
97,5 |
Eerste rangkelner(in) banket/Verant. kelners |
||
97,5 |
Chef de partie warme keuken |
||
97,5 |
Eerste rangkelner(in) zaal |
||
98,5 |
Saucier |
||
98,5 |
Verantwoordelijke barman/barmeisje/Verantwoordelijke barmeid |
||
99,0 |
Wijnkelner(in)/Sommelier |
||
99,5 |
Gouvernante d’étage/Gouvernante/Huisdame/Huis-meester/Verant. kamermeisjes/- jongens |
||
99,5 |
Verantwoordelijke schoonma(a)k(st)ers |
||
100,0 |
Econo(o)m(e) |
||
101,0 |
Steward(ess)/train attendant |
||
101,5 |
Hoofd linnenafdeling |
||
104,0 |
F&B analyst (controller)/Controleur/Controleuse |
||
105,0 |
Nachtreceptionist(e) |
||
105,0 |
Steward(ess) slaap- en ligwagen |
||
106,5 | Verzorg(st)er Spa & Wellness | ||
107,0 |
Medewerk(st)er loonadministratie |
||
107,5 |
Timmerman |
||
108,0 |
Medewerk(st)er personeelsadministratie |
||
110,0 |
Slager |
||
110,0 |
Veiligheidsagent(e) |
||
111,0 |
Conciërge/Medewerk(st)er infobalie |
||
111,5 |
Kok(kin)-traiteurdienst |
||
112,0 |
Receptionist(e) |
||
114,0 |
Secretaresse/Secretaris |
||
115,0 |
Verantwoordelijke telefonisten/Chief Operator |
||
VII | 116-141 | 118,0 |
Zwemmeester(es) |
121,0 |
Animator/Animatrice |
||
121,0 |
Aanko(o)p(st)er/Manager purchasing/Purchaser |
||
121,5 |
Hulp-kok alleenwerkend |
||
123,0 |
Aangestelde thermische installaties |
||
126,0 |
Loodgieter |
||
129,0 |
Electricien |
||
130,0 |
Verantwoordelijke camping |
||
130,5 |
Verantwoordelijke reservaties |
||
131,0 |
Chef conciërge |
||
134,0 | Teamleader verzorg(st)er Spa & Wellness | ||
139,0 |
Chef(fin) receptionisten & receptie/Verantwoordelijke receptie |
||
VIII | 141,5 - 170,5 | 144,0 |
Assistent(e) banketmanager |
144,0 |
Assistent(e) verantw. tech. dienst, coördinator, ploegverantwoordelijke |
||
146,0 |
Veiligheidschef(fin) |
||
147,0 |
Verantwoordelijke spoelkeuken |
||
147,0 |
Assistent zaakvoerder |
||
147,5 | Purser / on board services supervisor | ||
148,0 |
Assistent(e) oberkelner roomservice/Assistent(e) hofmeester roomservice |
||
148,5 |
Diëtist(e) |
||
153,5 |
Assistent(e) oberkelner zaal/Assistent(e) hofmeester zaal/ |
||
153,5 |
Assistent(e) oberkelner banket/Assistent(e) hofmeester banket/Assistent(e) maître d’hôtel banket |
||
154,0 |
Verantwoordelijke ontspanningsclub |
||
155,5 |
Adjunct boordhofmeester(es) |
||
156,0 |
Verantwoordelijke diëtetiek |
||
156,5 |
Verantwoordelijke productie |
||
157,5 |
Kok(kin)/Kok(kin) alleenwerkend |
||
159,0 |
Onderchef(fin) keuken/Sous-chef |
||
164,0 |
Directiesecretaresse/-secretaris |
||
165,0 |
Verantwoordelijke recreatie |
||
165,0 |
Assistent(e) van de personeelsverant. |
||
166,0 |
Medewerk(st)er PR/Marketing-Publiciteit |
||
168,0 |
Systeemoperator/Verantw. informatica |
||
IX | 171 | 171,0 |
Verantw. verkooppunt self. cafetaria |
180,0 |
Hoofd huishouding/Execut. housekeeping |
||
181,0 |
Kwaliteitscontroleur/-euse |
||
183,0 |
Front office manager |
||
186,0 |
Oberkelner(in) roomservice/Hofmeester(es) roomservice |
||
186,0 |
(Hoofd)boekhouder(ster) |
||
189,5 |
Maître d'hôtel/Hofmeester(es) zaal/Oberkelner(in) zaal |
||
189,5 |
Maître d'hôtel/Hofmeester(es) banket/Oberkelner(in) banket |
||
192,0 |
Chef-gerant |
||
197,5 |
Boordhofmeester(es) |
||
204,0 |
Gerant/ Restaurantmanager |
||
206,0 |
Keukenchef(fin)/Keukenverantwoord. |
||
210,0 | Verantwoordelijke technische dienst | ||
210,0 | Vertegenwoordig(st)er/Commerciële medewerk(st)er/Sales-promotor/Sales-executive/Sales-representatieve | ||
210,0 | Opleidingsverantwoordelijke | ||
215,0 |
Spa manager |
HOOFDSTUK VI - Inschaling
A. Algemeen principe
Artikel 9
Bij indienstneming worden de werknemers ingeschaald in functie van hun referentiefunctie met de overeenstemmende functiecategorie op de lijn met nul functiejaren, en dit voor een periode van 6 maanden of 130 effectief gewerkte dagen in dezelfde functie in geval van een tewerkstelling in de vijfdagenweek en 156 effectief gewerkte dagen in dezelfde referentiefunctie in geval van een tewerkstelling in de zesdagenweek.
Eens het hierboven vermeld aantal maanden of dagen bereikt gaat de werknemer over naar het eerste functiejaar van de functiecategorie waarin hij bij indiensttreding werd ingeschaald en dit tot de eerste dag van de maand die volgt op de tweede verjaardag van zijn arbeidsovereenkomst.
De overstap naar de volgende functiejaren heeft plaats op de eerste dag van de maand die volgt op de volgende verjaardagen van de arbeidsovereenkomst, in zoverre de werknemer een referentiefunctie uitoefent die tot eenzelfde functiecategorie behoort in dezelfde onderneming.
De werknemer die in dezelfde onderneming overstapt naar een nieuwe referentiefunctie in een hogere functiecategorie, wordt ingeschaald op het eerste hogere minimumuurloon te rekenen vanaf 0 functiejaren, in vergelijking met het minimumuurloon dat hij had op het ogenblik van zijn overstap, en op dezelfde of dichtstbijzijnde trap van functiejaren die voorzien wordt in de nieuwe functiecategorie waarin hij wordt ondergebracht en dit ongeacht het aantal functiejaren die hij in zijn oude functiecategorie in de onderneming had verworven. De inschaling in een hogere functiecategorie ten gevolge van een promotie mag nooit een lager loon tot gevolg hebben. De ancienniteit in de nieuwe functiecategorie zal de ancienniteit zijn die overeenstemt met het in de nieuwe functiecategorie toegekende loon.
De werknemers in dienst op 1 oktober 2007 behouden voor hun inschaling hun reeds verworven functiejaren.
Voor het bepalen van het aantal functiejaren die een werknemer effectief heeft verworven, zullen de doorlopen instapjaren tot 1 oktober 2007 niet in aanmerking genomen worden.
Commentaar
a. Behoud van de verworven functiejaren
De werknemers die op 1 oktober 2007 in dienst waren van een onderneming behouden voor hun inschaling hun reeds verworven functiejaren. (cfr. art. 9 collectieve arbeidsovereenkomst houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector).
b. Voltijdse werknemers met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur
Vanaf 1 oktober 2007 gaan voltijdse werknemers in dienst genomen met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur ingeschaald op de lijn met nul functiejaren, over naar het eerste functiejaar zes maanden na hun indiensttreding en dit ten vroegste op 1 oktober 2007. De vervroegde overstap naar het eerste functiejaar gebeurt op voorwaarde van een tewerkstelling in dezelfde referentiefunctie. De overstap naar het tweede functiejaar gebeurt op de eerste dag van de maand volgend op de tweede verjaardag van de arbeidsovereenkomst te rekenen vanaf 1 oktober 2007.
c. Voltijdse werknemers met een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur
Vanaf 1 oktober 2007 gaan voltijdse werknemers in dienst genomen met een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur, ingeschaald op de lijn met nul functiejaren, over naar het eerste functiejaar wanneer ze 6 maanden in de onderneming totaliseren (of reeds getotaliseerd hebben) en dit ten vroegste op 1 oktober 2007. De vervroegde overstap naar het eerste functiejaar gebeurt op voorwaarde van een tewerkstelling in dezelfde referentiefunctie.
Voor onvolledige maanden van contracten van bepaalde duur, duurt voor de toepassing van deze bepaling, een maand 31 kalenderdagen.
De overstap naar het tweede functiejaar gebeurt op de eerste dag van de maand volgend op het ogenblik waarop de werknemer 24 maanden tewerkstelling in de onderneming totaliseert te rekenen vanaf 1 oktober 2007. De overstap naar het volgende functiejaar zal geschieden telkenmale de werknemer cumulatief 12 maanden tewerkstelling in de onderneming totaliseert.
d. Deeltijdse werknemers met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur
Vanaf 1 oktober 2007 gaan deeltijdse werknemers in dienst genomen met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur ingeschaald op de lijn met nul functiejaren, over naar het eerste functiejaar zes maanden na hun indiensttreding en dit ten vroegste op 1 oktober 2007. De vervroegde overstap naar het eerste functiejaar gebeurt op voorwaarde van een tewerkstelling in dezelfde referentiefunctie. De overstap naar het tweede functiejaar gebeurt op de eerste dag van de maand volgend op de tweede verjaardag van de arbeidsovereenkomst te rekenen vanaf 1 oktober 2007.
e. Deeltijdse werknemers met een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur
Vanaf 1 oktober 2007 gaan deeltijdse werknemers in dienst genomen met een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur, ingeschaald op de lijn met nul functiejaren, over naar het eerste functiejaar wanneer ze 6 maanden in de onderneming totaliseren (of reeds getotaliseerd hebben) en dit ten vroegste op 1 oktober 2007. De vervroegde overstap naar het eerste functiejaar gebeurt op voorwaarde van een tewerkstelling in dezelfde referentiefunctie.
Voor onvolledige maanden van contracten van bepaalde duur, duurt voor de toepassing van deze bepaling, een maand 31 kalenderdagen.
De overstap naar het tweede functiejaar gebeurt op de eerste dag van de maand volgend op het ogenblik waarop de werknemer 24 maanden tewerkstelling in de onderneming totaliseert te rekenen vanaf 1 oktober 2007. De overstap naar het volgende functiejaar zal geschieden telkenmale de werknemer cumulatief 12 maanden tewerkstelling in de onderneming totaliseert.
f. Gelegenheidswerknemers
De gelegenheidswerknemers zoals gedefinieerd in artikel 4 § 2 van het koninklijk besluit van 30 april 2007 tot wijziging van de artikelen 5quater, 25, 31bis en 32 van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, en de artikelen 5bis en 9septies van het koninklijk besluit van 5 november 2002 tot invoering van een onmiddellijke aangifte van tewerkstelling, met toepassing van artikel 38 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels gaan over naar het eerste functiejaar na 130 effectief gepresteerde dagen in dezelfde referentiefunctie, te rekenen vanaf 1 oktober 2007.
De gelegenheidswerknemer ingeschaald in het eerste functiejaar gaat over naar het tweede functiejaar na een effectieve tewerkstelling van 390 dagen in dezelfde functiecategorie bij dezelfde werkgever.
De overstap naar de volgende functiejaren gebeurt telkenmale na 260 effectief gepresteerde dagen bij dezelfde werkgever in dezelfde functiecategorie.
Artikel 9bis
In afwijking van artikel 9 stappen de werknemers bedoeld in artikel 18 van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst en artikel 3 § 2 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 februari 2008 tot vaststelling van de minimumlonen in de horecasector over naar het tweede functiejaar op 1 oktober 2009. De overstap naar de volgende functiejaren gebeurt steeld op 1 oktober.
B. Uitzonderingen
1. Crew (referentiefunctie 116 B)
Artikel 10
De crew wordt bij zijn indiensttreding ingeschaald op de lijn met nul functiejaren in categorie III. Na een tewerkstelling van zes maanden in dezelfde referentiefunctie gaat de werknemer over naar het eerste functiejaar van functiecategorie IV waar bij gedurende 18 maanden blijft. De overstap naar de volgende functiejaren gebeurt telkens op de eerste dag van de maand die volgt op de verjaardag van de arbeidsovereenkomst.
2. Chef de partie warm en koud
Artikel 11
De chef de partie warm en koud zal bij indiensttreding ingeschaald worden in de functiecategorie VI en een minimumuurloon genieten van 8 functiejaren.
3. Kaderleden
Artikel 12
Functies die door kaderleden worden uitgeoefend zoals bepaald in artikel 5 van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst en die niet werden beschreven door de systeemhouder, worden ingeschaald in functiecategorie IX.
4. Leerlingen en studenten
Artikel 13
De leerlingen en studenten, met uitzondering van de leerlingen en studenten van de hotelscholen, tewerkgesteld met een overeenkomst voor studenten en die voldoen aan de voorwaarden zoals bepaald in artikel 17bis van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, worden ingeschaald in twee functiecategorieën lager dan deze die overeenstemt met de functiecategorie waarin zij volgens hun referentiefunctie zouden ingeschaald worden.
HOOFDSTUK VIII - Anciënniteit
A. Algemeen principe
Artikel 14
De werknemer die, tewerkgesteld in dezelfde onderneming, alle functiejaren in de loonschaal van de functiecategorie waarin hij werd ingedeeld heeft doorlopen, heeft om de vijf jaar recht –t.t.z. de eerste dag van de maand die volgt op de vijfjaarlijkse verjaardag van zijn arbeidsovereenkomst – op een minimumloon verhoogd met 1% berekend op het minimumloon bij 0 functiejaren.
Deze verhoging wordt voor de eerste keer toegepast op het negende jaar en toegevoegd aan het minimumloon dat overeenstemt met het achtste functiejaar. Nadien wordt deze verhoging om de vijf jaar gevoegd bij het minimumloon dat van toepassing is tijdens de vorige periode van vijf jaar.
B. Seizoenwerknemers
Artikel 15
§1. Voor de toepassing van dit artikel wordt verstaan onder werknemer: de werknemer die gebonden is door een arbeidsovereenkomst van minstens twee maanden die vallen in de periode van 1 mei tot 30 september, met wekelijkse arbeidsduur die ten minste gelijk is aan ¾ van een voltijdse betrekking met dezelfde werkgever in een badplaats, luchtkuuroord of toeristisch centra zoals omschreven in artikel 15 § 1 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 juni 1997 inzake de arbeidsduur en de arbeidsduurvermindering.
§ 2. Voor de werknemers die beantwoorden aan de voorwaarden vermeld in § 1 van onderhavig artikel worden alle gepresteerde dagen bij dezelfde werkgever en in dezelfde functiecategorie getotaliseerd over de verschillende kalenderjaren van tewerkstelling zonder dat er een onderbreking in de tewerkstelling van meer dan twee jaar bij dezelfde werkgever mag zijn.
Bij indienstneming worden de seizoenswerknemers ingeschaald op de lijn met nul functiejaren voor een periode van 130 effectief gewerkte dagen in dezelfde referentiefunctie bij dezelfde werkgever in geval van een tewerkstelling in de vijfdagenweek, en 156 effectief gewerkte dagen in dezelfde referentiefunctie bij dezelfde werkgever in geval van een tewerkstelling in de zesdagenweek. Eens het hierboven vermeld aantal dagen bereikt gaat de werknemer over naar het eerste functiejaar van de functiecategorie waarin hij bij indiensttreding werd ingeschaald.
De werknemers, ingeschaald op het eerste functiejaar gaan over naar het tweede functiejaar na een effectieve tewerkstelling van 390 dagen in de vijfdagenweek, of na 468 dagen in de zesdagenweek. Deze dagen moeten worden getotaliseerd in eenzelfde functiecategorie bij dezelfde werkgever.
Telkenmale de werknemer 260 effectief gepresteerde dagen (5-dagenstelsel) of 312 effectief gepresteerde dagen (6-dagenstelsel) totaliseert bij dezelfde werkgever en in dezelfde functiecategorie, heeft hij recht op het minimumloon van een hoger functiejaar.
Wanneer de werknemer alle functiejaren in de loonklasse van de functiecategorie waarin hij werd ingedeeld heeft doorlopen, heeft hij na elke 1.300 bijkomende arbeidsdagen effectief gepresteerd te hebben, recht op een minimumloon verhoogd met 1 pct., berekend op het minimumloon bij nul functiejaren.
Artikel 16
In de ondernemingen waar reeds een gelijkwaardige of gunstigere anciënniteitsregeling toegekend wordt, blijft deze gehandhaafd en zijn de bepalingen van dit hoofdstuk niet van toepassing.
HOOFDSTUK IX - Classificatiecommissie
Artikel 17
De bevoegdheid, de samenstelling en de te volgen procedure worden bepaald in bijlage 3 bij onderhavige overeenkomst.
HOOFDSTUK X - Slotbepalingen
Artikel 18
Op 1 oktober 2007 worden werknemers, die ingeschaald werden in één van de instapjaren zoals vermeld in artikel 22 van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997 tot invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen in de horecasector, ingeschaald op de nullijn van dezelfde functiecategorie en dit voor een periode van 6 maanden te rekenen vanaf 1 oktober 2007.
Voor het bepalen van het aantal functiejaren die een werknemer effectief heeft verworven, zullen de doorlopen instapjaren niet in aanmerking genomen worden.
Artikel 19
Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 oktober 2007 en vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 oktober 2007, gesloten in het Paritair Comité voor het Hotelbedrijf, houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector, en de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997, tot invoering van een functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen.
Zij is gesloten voor onbepaalde tijd. Ze kan worden opgezegd door elke van de partijen, mits een opzeggingstermijn van drie maanden bij een ter post aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het Hotelbedrijf en aan de daarin vertegenwoordigde organisaties.
Bijlage 1: Exhaustieve lijst van referentiefuncties
Afdeling keuken
102 |
Keukenjongen/-meisje/keukenhulp/commis Code: II |
103 |
Eerste keukenjongen/-meisje/hoofd keukenhelpers Code: IV |
104 |
Demi-chef de partie Code: V |
105 |
Chef de partie koude keuken Code: VI |
106 |
Chef de partie warme keuken Code: VI |
107/108 |
Banketbakker(in)–patissier Code: VI |
109 |
Saucier Code: VI |
110 |
Visbereider/-bereidster Code: VI |
111 |
Garde-manger Code: VI |
112 |
Onderchef(fin) keuken/sous-chef Code: VIII |
113A |
Kok(in)/kok(in) alleenwerkend Code: VIII |
113B |
Chef gérant Code: IX |
113C |
Hulp – kok alleenwerkend (m/v) Code: VII |
114 |
Keukenverantwoordelijke/keukenchef(fin) Code: IX |
116A |
Medewerk(st)er keuken Code: II |
116B |
Mederwerk(st)er sneldienstrestauratie crew Code: IV |
116C |
Medewerk(st)er keuken – pizzabakker(in) Code: III |
116D |
Medewerk(st)er sneldienstrestauratie-keuken/grill – crew Code: III |
117A |
Ploegverantwoordelijke (crew-leader) Code: V |
117B |
Ploegverantwoordelijke (shift leader) Code: V |
118 |
Verantwoordelijke productie Code: VIII |
121 |
Toonbank-kok/rotisseur/aangestelde grill Code: IV |
122 |
Kok(in) – traiteurdienst Code: VI |
123 |
Frituurbakker(in) Code: III |
124 |
Medewerk(st)er office (m/v) Code: I |
125 |
Medewerker snackbar Code: II |
126 |
Medewerker spoelkeuken/bordenwass(t)er/bordenwass(t)er alléénwerkend Code: III |
127 |
Medewerk(st)er spoelkeuken (groot vaatwerk)/Bordenwass(t)er vast en mobielkeukenmateriaal Code: III |
128 |
Ploegverantwoordelijke bordenwass(t)ers /Assistent(e) verantwoordelijke spoelkeuken Code: V |
129 |
Verantwoordelijke spoelkeuken Code: VIII |
130 |
Slager Code: VI |
131 |
Schaaldierenspecialist(e)/ecailler Code: II |
132 |
Entre-mettier/tussengerechtbereid(st)er Code: V |
133 |
Rotisseur/vleesbra(a)d(st)er Code: IV |
Commentaar: voor de omschrijving van deze functies verwijzen wij u naar onze sectorale documentatie Hfdst. 0301.
Afdeling bediening
202-205 |
Hulpkelner(in)/commis Code: II |
206A |
Kelner(in) klassiek restaurant Code: V |
206B |
Kelner(in) brasserie, taverne, bistro Code: V |
206C |
Kelner(in) café Code: IV |
206D |
Kelner pensiongasten Code: III |
207 |
1/2 rijleid(st)er Code: V |
208 |
Rangkelner(in)/rijleid(st)er Code: V |
209 |
Eerste rangkelner(in)/verantwoordelijke kelners Code: VI |
210 |
Wijnkelner(in)/sommelier Code: VI |
211A |
Assistent(e) oberkelner(in)/assistent(e) maître d'hôtel/assistent(e) hofmeester(es) Code: VIII |
211B |
Oberkelner(in)/hofmeester(es)/maître d'hôtel Code: IX |
212 |
Hulp-barman/barmeid/commis barman/hulp-barmeisje Code: II |
213 |
Barman/barkeeper/barmeisje/barmeid Code: V |
214 |
Verantwoordelijke barman/barmeisje/barmeid Code: VI |
216 |
Tapkastbedien(st)er/buffetbediende/buffethoud(st)er/tapkastdien(st)er Code: IV |
217A |
Medewerk(st)er self-service/medewerk(st)er zelfbediening Code: II |
217B |
Toonbankbediende/-houd(st)er (bedienen) Code: III |
217C |
Toonbankbediende/-houd(st)er (opwarmen en bedienen) Code: III |
217D |
Toonbankbediende/houd(st)er (bereiden en bedienen) Code: IV |
217E |
Toonbankbediende/-houd(st)er (bereiden, bedienen, kassa) Code: V |
217F |
Medewerker sneldienstrestauratie-onthaal/zaal-crew (m/v) Code: III |
218 |
Onthaal/hostess Code: III |
220 |
Kassier(ster) Code: IV |
221 |
Hulp-kassier(ster) Code: III |
222-223 |
Verantwoordelijke verkoopspunt self-service cafetaria Code: IX |
224 |
Afruim(st)er Code: I |
226 |
Inpak(st)(k)er – aangestelde tray-setting Code: II |
226B |
Aangestelde verdeling koffie, dranken en broodjes Code: I |
226C |
Assistent-diëtist(e) Code: V |
227 |
Aangestelde distributie karretjes Code: II |
228A |
Chauffeur/chauffeuse goederentransport Code: V |
228B |
Chauffeur/chauffeuse personentransport Code: V |
229 |
Aangestelde bevoorrader automaten Code: IV |
230 |
Verko(o)p(st)er/medewerk(st)er winkel Code: V |
231 |
Verko(o)p(st)er mini-bar Code: V |
232 |
Verko(o)p(st)er zaal Code: VI |
233 |
Steward(ess)/hofmeester(es) Code: VI |
234 |
Medewerk(st)er ontbijt(buffet) Code: III |
235 |
Hulpkelner(in)/commis Code: II |
236 |
1/2 rijleid(st)er Code: IV |
237 |
Rangkelner(in)/rijleid(st)er Code: V |
238 |
Eerste rangkelner(in) Code: VI |
239 |
Assistent(e) maître d'hôtel/assistent(e) oberkelner/assistent(e) hofmeester Code: VIII |
240 |
Oberkelner(in)/hofmeester(es)/maître d'hôtel Code: IX |
241 |
Banketkelner(in) Code: III |
242 |
Besteller aan huis van bereide gerechten (pizza's, pastas …) Code: II |
243 |
Steward(ess)/train attendant Code: VI |
250 |
Ambulante verkoper (m/v) Code: V |
251 |
Purser / on board services supervisor Code: VIII |
Commentaar: voor de beschrijving van deze functies verwijzen wij u naar onze sectorale documentatie Hfdst. 0302.
Afdeling Front office – receptie
301 |
Boodschapper/boodschappenjongen/boodschapjongen/ boodschappenlo(o)p(st)er / loopjongen Code: II |
302 |
Kruier/bagagist Code: II |
303 |
Voiturier/voerman Code: III |
304 |
Portier Code: III |
305A |
Conciërge/medewerk(st)er infobalie Code: VI |
305B |
Chef conciërge Code: VII |
306 |
Receptionnist(e)/klantendienst-guestservice agent/ploegverantwoordelijke receptionisten (shift-leader) Code: VI |
307 |
Verantwoordelijke receptie/chef(fin)/receptionisten/receptiechef(fin) Code: VII |
309 |
Reservatiebediende Code: V |
310 |
Verantwoordelijke reservaties/reservations supervisor Code: VII |
311 |
Kassabediende/Front Office Cashier Code: V |
313 |
Telefonist(e)/operator Code: V |
314 |
Verantwoordelijke telefonisten/Chief Operator Code: VI |
316 |
Nacht-receptionist(e) Code: VI |
317 |
Nachtwa(a)k(st)er Code: VI |
318A |
Veiligheidsagent(e)/bewa(a)k(st)er Code: VI |
318B |
Veiligheidschef(fin)/chef(fin) bewaking Code: VIII |
319 |
Aangestelde kleedkamer Code: II |
Commentaar: voor de omschrijving van deze functies verwijzen wij u naar onze sectorale documentatie Hfdst. 0303.
Afdeling Kamerdiensten – roomservice - (spoorwegen)
401 |
Hulp etage-kelner(in) Code: II |
402 |
Etage-kelner(in) Code: V |
403 |
Assistent(e) oberkelner roomservice/assistent(e) hofmeester roomservice Code: VIII |
404 |
Oberkelner(in)/hofmeester(es) Code: IX |
406 |
Steward(ess) slaap- en ligwagen Code: VI |
Commentaar: voor de omschrijving van deze functies verwijzen wij u naar onze sectorale documentatie Hfdst. 0304.
Afdeling Schoonmaak - Housekeeping
500A |
Kamermeisje/jongen Code: II |
500B |
Gouvernante/huisdame/huismeester/gouvernante d'étage/Verantwoordelijkekamermeisjes/jongens Code: VI |
501 |
Schoonma(a)k(st)er Code: II |
502 |
Verantwoordelijke schoonma(a)k(st)ers Code: VI |
503 |
Aangestelde linnen/linnenverzorg(st)er Code: II |
504 |
Naaister Code: II |
505 |
Mederwerk(st)er wasserij/droogkuis Code: II |
506 |
Hoofd linnenafdeling Code: VI |
507 |
Hoofd huishouden/executive housekeeping Code: IX |
509 |
Aangestelde toiletten Code: I |
Commentaar: voor de omschrijving van deze functies verwijzen wij u naar onze sectorale documentatie Hfdst. 0305.
Afdeling Recreatie
601 |
Aangestelde kleedkamer Code: II |
603 |
Animator/animatrice Code: VII |
604 |
Zwemmeester(es) Code: VII |
605 |
Verantwoordelijke ontspanningsclub Code: VIII |
606 |
Diskjockey Code: V |
609 |
Medewerk(st)er verhuur recreatiemateriaal Code: II |
610 |
Medewerk(st)er verkoop en controle toegangskaarten Code: III |
611 |
Verantwoordelijke recreatie/recreatiemanager Code: VIII |
615 |
Teamleader verzorg(st)er Spa & Wellness Code: VII |
616 |
Verzorg(st)er Spa & Wellness Code: VI |
617 |
Spa manager Code: IX |
Commentaar: voor de omschrijving van deze functies verwijzen wij u naar onze sectorale documentatie Hfdst. 0306.
Afdeling Technische Dienst
701 |
Aangestelde zaalinrichting/hulp verhuizer Code: II |
702 |
Medewerk(st)er algemeen onderhoud Code: VI |
703 |
Timmerman Code: VI |
704 |
Elektricien Code: VII |
705 |
Loodgieter Code: VII |
706 |
Schilder Code: V |
707 |
Aangestelde thermische installaties Code: VII |
708 |
Tuinier Code: IV |
709 |
Verantwoordelijke Technische Dienst Code: IX |
710 |
Assistent(e) verantwoordelijke technische dienst/coördinator, ploegverantwoordelijke Code: VIII |
Commentaar: voor de omschrijving van deze functies verwijzen wij u naar onze sectorale documentatie Hfdst. 0307.
Afdeling Administratie
801 |
Magazijnier(ster) Code: V |
802 |
Econo(o)m(e) Code: VI |
803 |
Aankoop(st)er/manager purchasing/purchaser Code: VII |
804 |
F&B analyst (controller)/controleur(euse) Code: VI |
805 |
Gerant/restaurantmanager Code: IX |
806 |
Assistent zaakvoerder Code: VIII |
807 |
Front office manager/verantwoordelijke receptie Code: IX |
809 |
Assistent(e) banket manager Code: VIII |
812 |
Verantwoordelijke diëtetiek Code: VIII |
813 |
Diëtist(e) Code: VIII |
814 |
Boordhofmeester(es) Code: IX |
815 |
Adjunct boordhofmeester(es) Code: VIII |
816 |
Kwaliteitscontroleur/-controleuse Code: IX |
817 |
Bediende boekhouding/medewerk(st)er crediteuren/debiteuren/adm. bediende Code: VI |
818 |
(Hoofd)Boekhoud(st)er Code: IX |
819 |
Medewerk(st)er loonadministratie Code: VI |
821 |
Night-auditor/coördinator ontvangsten Code: V |
822 |
Systeemoperator/verantwoordelijke informatica Code: VIII |
824
|
Commerciële medewerk(st)er/vertegenwoordig(st)er/Sales Promotor/Sales Executive/Sales Representative Code: IX |
825 |
Medewerk(st)er PR marketing – publiciteit Code: VIII |
826A |
Assistent(e) van de personeelsverantwoordelijke Code: VIII |
826B |
Medewerk(st)er personeelsadministratie Code: VI |
827 |
Opleidingsverantwoordelijke Code: IX |
828 |
Secretaresse/secretaris Code: VI |
829 |
Directiesecretaresse/-secretaris Code: VIII |
834 |
Verantwoordelijke camping Code: VII |
Commentaar: voor de omschrijving van deze functies verwijzen wij u naar onze sectorale documentatie Hfdst. 0308.
Bijlage 2: Beschrijving van de referentiefuncties
(...) Commentaar: voor de beschrijving van deze functies zie Hfdst. 0301 tot en met 0308.
Bijlage 3: Reglement van de classificatiecommissie
Bevoegdheid
Artikel 1
De Classificatiecommissie is een emanatie van het Paritair Comité voor het Hotelbedrijf en fungeert zowel als verzoeningsbureau uitsluitend wanneer het gaat om conflicten in een onderneming tussen werknemer en werkgever over de toepassing van de functieclassificatie op ondernemingsvlak, en als werkgroep die advies uitbrengt aan het Paritair Comité wanneer nieuwe referentiefuncties dienen beschreven en gewogen te worden.
Het Paritair Comité voor het Hotelbedrijf kan op ieder ogenblik een dossier dat in behandeling is bij de Commissie naar zich toe trekken.
Samenstelling
Artikel 2
- De classificatiecommissie is samengesteld uit zeven leden en zeven plaatsvervangers van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf aangeduid door de werknemersorganisaties, en zeven leden en zeven plaatsvervangers van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf aangeduid door de werkgeversorganisaties.
- De commissie beraadslaagt en adviseert alleen dan geldig, wanneer ten minste 3 leden die de werkgevers vertegenwoordigen en ten minste 3 leden die de werknemers vertegenwoordigen, aanwezig zijn.
- Als voorzitter van de classificatiecommissie fungeert de voorzitter van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf.
- De classificatiecommissie wordt bijgestaan door een secretaris die geen stemrecht heeft en aangeduid wordt door de raad van bestuur van het Waarborg en Sociaal Fonds Horeca en Aanverwante Bedrijven.
- De classificatiecommissie kan zich in voorkomende gevallen laten bijstaan door een expert van de systeemhouder die als externe deskundige geen deel uitmaakt van de classificatiecommissie en geen stemrecht heeft.
Opdracht van de Commissie
Artikel 3
De Commissie zal in ieder individueel dossier onderzoeken of:
- de feitelijke functie-inhoud overeenstemt met de toegewezen referentiefunctie;
- de procedure met betrekking tot de inschaling van de werknemer werd gerespecteerd.
Op basis van de beschreven hoofdtaken van de referentiefunctie en hun respectievelijke wegingen zal de Commissie een gemotiveerd advies formuleren.
Wanneer de beschrijving van de bestaande referentiefuncties geen oplossing biedt aan de vraag van de werknemer en/of de werkgever en wanneer een meerderheid van de Commissie, zoals bepaald in art. 14 van het reglement zich hierover gunstig uitspreekt, zal beroep gedaan worden op de expert bedoeld in artikel 2 punt.
De leden van de Commissie zullen vermijden dat het aantal referentiefuncties te sterk aangroeit, dermate dat het pakket hoofdtaken van verschillende bij elkaar aansluitende referentiefuncties nog nauwelijks van elkaar verschilt.
De Commissie dient te vermijden dat de oplossing van een concreet dossier op het vlak van een onderneming en dit door de creatie van een nieuwe referentiefunctie, problemen zou scheppen in andere ondernemingen.
De Commissie zal een nieuwe referentiefunctie toetsen aan het bestaande systeem.
Als optimale situatie kan voorop gesteld worden dat een nieuwe referentiefunctie die aansluit bij een bestaande referentiefunctie, na weging zou kunnen ondergebracht worden in een andere loonklasse.
Alleen in dit laatste geval kan er sprake zijn van onderhoud van het bestaande systeem. In alle andere gevallen zal het een differentiatie zijn van een bestaande referentiefunctie maar zonder dat zij het systeem vervolledigt, tenzij het gaat om een functie die geïsoleerd is en derhalve geen enkele invloed uitoefent op enig andere functie.
De Commissie zal logistiek en financieel ondersteund worden door het Waarborg en Sociaal Fonds Horeca. Deze laatste zal in het kader van haar jaarlijkse begroting een bedrag voorzien die de werking van de Commissie moet mogelijk maken.
Opdracht van de secretaris van de Commissie
Artikel 4
De secretaris van de Commissie rapporteert over de dossiers die ingediend werden bij de Commissie alleen naar de voorzitter en de leden van de Commissie die, zoals voorzien in art. 15 van het reglement, verplicht zijn tot geheimhouding.
1. Naar de voorzitter van de Commissie toe
- Hij bepaalt, in overleg met de voorzitter, de data van de vergaderingen.
-
Hij bepaalt in overleg met de voorzitter van de Commissie de agenda van de vergadering. De dossiers vermeld op de agenda worden gerubriceerd onder "te behandelen in verzoening" of "te behandelen voor advies" telkenmale met vermelding van de naam van de indiener van het verzoekof bezwaarschrift, de referentiefunctie waarover het gaat, de datum van indiening van het verzoekof bezwaarschrift en de hoeveelste maal het dossier werd geagendeerd.
Eenzelfde dossier kan evenwel op achtereenvolgende vergaderingen in bezwaar en in verzoek behandeld worden. - Hij legt ter goedkeuring het verslag voor van de vergadering.
- Hij maakt aan de voorzitter van het Paritair Comité de nodige ontwerp-CAO's over wanneer een nieuwe referentiefunctie werd beschreven en gewogen.
2. Naar de leden van de Commissie toe
-
Hij nodigt de effectieve en plaatsvervangende leden uit voor iedere vergadering.
Het effectieve lid dat niet kan aanwezig zijn op een vergadering, zorgt er zelf voor dat een plaatsvervangend lid op de vergadering aanwezig is.
Een effectief en een plaatsvervangend lid kunnen op dezelfde vergadering aanwezig zijn, deze laatste evenwel als waarnemer zonder stemrecht. - Hij maakt aan ieder lid van de Commissie de nodige stukken over van leder dossier en dit ten minste 14 kalenderdagen voor de vergadering. Alleen volledige dossiers worden aan de leden van de Commissie overgemaakt.
- Hij formuleert een gemotiveerd administratief pre-advies.
- Hij houdt de aanwezigheidslijsten bij.
- Op uitdrukkelijke vraag van de leden van de Commissie nodigt hij de partijen uit om gehoord te worden.
- Hij verstuurt naar de effectieve en plaatsvervangende leden van de Commissie de versiagen van de vergaderingen.
- Op uitdrukkelijke vraag van de leden van de Commissie nodigt hij de expert uit.
- Hij geeft opdracht tot betaling van de verplaatsingsvergoedingen van de leden van de Commissie.
3. Administratieve taken van de secretaris van de Commissie
Opvolging van de procedure:
- melding van ontvangst van bezwaar- of verzoekschrift (8 kalenderdagen);
- melding van aanvaarding of tekorten (30 kalenderdagen na ontvangstmelding);
- periode om tekorten aan te vullen (30 kalenderdagen);
- eerste agendering van het dossier met administratief pre-advies
Wat aanleiding geeft tot volgende besluiten van de Commissie
- akkoord met pre-advies;
- pre-advies wordt ter zitting gewijzigd zonder partijen gehoord te hebben;
- partijen moeten gehoord worden;
- dossier wordt verwezen naar de expert.
Volgens hoger vermelde besluiten neemt de secretaris de volgende acties:
- Pre-advies wordt advies en ter kennis gebracht van partijen na ondertekening door de voorzitter.
- Pre-advies wordt aangepast tot advies en ter kennis gebracht van partijen na ondertekening door de voorzitter.
- Partijen worden uitgenodigd voor de volgende vergadering, na partijen gehoord te hebben wordt het pre-advies uitgewerkt door de Commissie tot een advies dat ter kennis wordt gebracht van partijen na ondertekening door de voorzitter.
- De expert wordt schriftelijk in kennis gesteld van zijn opdracht. Na advies van de expert, wordt het pre-advies uitgewerkt door de Commissie tot een advies dat ter kennis wordt gebracht van partijen na ondertekening door de voorzitter.
Het advies dient gemotiveerd te zijn en dient ingangsdatum te bepalen.
Indien over een advies gestemd wordt en er is staking van stemmen, zal het tijdens een volgende vergadering in heroverweging genomen worden. Dit dossier zal apart op de agenda vermeld worden.
Opdracht van de expert
Artikel 5
De raad van bestuur van het Waarborg en Sociaal Fonds Horeca gaf opdracht aan de N.V. Berenschot om te fungeren als expert van de Commissie.
Die opdracht houdt o.m. in:
- de classificatiebeheerder te coachen, dit impliceert dat de NV Berenschot aan de secretaris van de Commissie de nodige opleiding geeft en instrumenten ter beschikking stelt om de ingediende bezwaar- en verzoekschriften af te handelen en als klankbord fungeert in het proces van afhandeling van de ingediende dossiers.
- te fungeren als expert voor ieder bezwaar- en verzoekschrift telkenmale de leden van de Commissie het nodig achten hem te horen.
- de formele opdrachten inzake beschrijving en weging van functies uit te oefenen.
De expert zal geen rechtstreekse opdrachten ontvangen van werkgevers en werknemers tenzij hij hiervoor de schriftelijke toestemming heeft van de Commissie.
De expert zal uitsluitend rapporteren naar de Commissie via de voorzitter en/of de secretaris van de Commissie.
Procedure
Artikel 6
§1. Nadat de werknemer, eventueel samen met een syndicaal vertegenwoordiger, schriftelijk zijn bezwaren heeft kenbaar gemaakt tegen de hem toegewezen referentiefunctie en de daaraan gekoppelde functiecategorie, bij zijn hiërarchische leiding en/of bij de personeelsdirecteur en/of zijn werkgever en er binnen de 30 kalenderdagen geen akkoord kan gevonden worden, kan de werknemer en/of de syndicaal vertegenwoordiger binnen de 60 dagen nadat het bezwaar aan de werkgever werd betekend, advies inwinnen van de classificatiecommissie.
De vraag om advies wordt aanhangig gemaakt door het indienen van een ondertekend en gedagtekend bezwaarschrift bij de secretaris van de classificatiecommissie. Het bezwaarschrift dient op een speciaal daartoe bestemd formulier ingediend te worden, dat verkrijgbaar is bij de secretaris van de classificatiecommissie of bij de werkgevers- of werknemersorganisaties vertegenwoordigd in het Paritair Comité.
§2. Indien een werkgever een werknemer in dienst neemt en vaststelt dat in de lijst van de referentiefuncties geen enkele functie overeenstemt met de functie zoals zij in zijn onderneming zal moeten uitgeoefend worden, dient hij een ondertekend en gedagtekend verzoekschrift tot onderzoek van de functie in te dienen bij de secretaris van de classificatiecommissie en dit binnen een termijn van 90 kalenderdagen na datum van indiensttreding van de werknemer. Het verzoekschrift tot onderzoek dient op een speciaal daartoe bestemd formulier ingediend te worden, dat verkrijgbaar is bij de secretaris van de classificatiecommissie.
Artikel 7
§1. Het bezwaarschrift dient tenminste de hiernavolgende vermeldingen te omvatten:
- Naam, voornaam en woonpiaats van de werknemer;
- Naam, voornaam en woonplaats van de werkgever;
- Naam en adres van de onderneming;
- Indien de werknemer zich wil laten bijstaan, naam en adres van de persoon die hem zal bijstaan;
- De functiebenaming en de functieomschrijving waarin de werknemer werd ingedeeld;
- Een nauwkeurig gemotiveerde omschrijving van het bezwaar en/of het eventueel gaat om een betwisting over de functiebenaming, de functie-omschrijving of beiden.
§2. Het verzoekschrift tot onderzoek dient tenminste de hiernavolgende vermeldingen te bevatten:
- Naam, voornaam en woonplaats van de werkgever;
- Naam, voornaam en woonplaats van de werknemer;
- Naam en adres van de onderneming;
- De functie in de onderneming die met geen enkele functie overeenstemt in de lijst van de referentiefuncties;
- Een nauwkeurige beschrijving van de functie in de onderneming.
Artikel 8
De secretaris bevestigt binnen de 8 kalenderdagen de ontvangst van het door de werknemer ingediende bezwaarschrift of het door de werkgever ingediende verzoekschrift tot onderzoek aan respectievelijk de werknemer en de werkgever.
Artikel 9
Binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst van het door de werknemer ingediende bezwaarschrift of na ontvangst van het door de werkgever ingediende verzoekschrift tot onderzoek, stuurt de secretaris een bericht met de vermelding of het bezwaarschrift of verzoekschrift al dan niet beantwoordt aan de in artikel 6 en 7 bepaalde voorwaarden; bij onvolledigheid zal hij zijn opmerkingen formuleren en stelt hij de werknemer of werkgever in de gelegenheid om binnen de 30 kalenderdagen na het bericht van de secretaris, het bewaar- of verzoekschrift aan te vullen of te verduidelijken.
Artikel 10
De secretaris maakt een kopie van het bezwaarschrift of verzoekschrift, eventueel aangevuld of verduidelijkt over aan de voorzitter en de leden van de classificatiecommissie. Een kopie van het bezwaarschrift maakt hij daarnaast ook over aan de werkgever.
Artikel 11
Na ontvangst van alle gegevens vermeld in artikel 7 van onderhavig reglement, nodigt de voorzitter de leden van de classificatiecommissie uit op een zitting om de ingediende bezwaarschriften of verzoekschriften tot onderzoek in behandeling te nemen. Indien nodig worden ook de betrokken partijen uitgenodigd.
De secretaris verstuurt de uitnodiging voor de vergadering tenminste 14 dagen voor de zitting.
Artikel 12
Het advies in verband met een bezwaarschrift zal ter zitting genotuleerd en getekend worden door de voorzitter en secretaris van de classificatiecommissie en ter kennis gebracht worden van de partijen die bij het geschil betrokken zijn.
Artikel 13
De classificatiecommissie brengt advies uit binnen de twee maanden die volgen op de zitting waarin het bezwaarschrift of het verzoekschrift in behandeling werd genomen. De classificatiecommissie kan vooraleer zij een advies formuleert, het oordeel inwinnen van een deskundige die indien nodig ter zitting kan aanwezig zijn. Het advies dient de gronden te bevatten waarop zij berust en dient de ingangsdatum te bepalen.
Artikel 14
Elk advies van de classificatiecommissie wordt genomen met een dubbele meerderheid die bestaat uit een eenvoudige meerderheid van stemmen van de aanwezige leden en/of plaatsvervangers van de werknemersorganisaties en een eenvoudige meerderheid van stemmen van de aanwezige leden en/of plaatsvervangers van de werkgeversorganisaties. Bij staking van stemmen vindt er een heroverweging plaats na eventueel advies ingewonnen te hebben bij de expert, welke dient te leiden tot een meerderheidsstandpunt.
Artikel 15
Voorzitter, secretaris, leden en hun plaatsvervangers zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen als gevolg van het beroep of het verzoek tot onderzoek hen ter kennis komt. Elke inbreuk op de geheimhouding zal gemeld worden aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het Hotelbedrijf die de feiten voorlegt aan het Paritair Comité, die een lid van de Commissie kan uitsluiten. De organisatie die het uitgesloten lid heeft voorgedragen zal voorzien in zijn vervanging.
Historiek | ||
---|---|---|
15/03/2018 | 31/12/2999 | 03 Beroepenclassificatie |
30/11/2015 | 14/03/2018 | 03 Beroepenclassificatie |
23/06/2014 | 29/11/2015 | 03 Beroepenclassificatie |
13/01/2014 | 22/06/2014 | 03 Beroepenclassificatie |
20/12/2012 | 12/01/2014 | 03 Beroepenclassificatie |
01/10/2007 | 19/12/2012 | 03 Beroepenclassificatie |
01/02/2009 | 30/06/2010 | 03 Beroepenclassificatie |
01/10/2007 | 31/01/2009 | 03 Beroepenclassificatie |
01/10/2007 | 30/09/2007 | 03 Beroepenclassificatie |
01/07/1997 | 30/09/2007 | 03 Beroepenclassificatie |
01/10/2007 | 30/09/2007 | 03 Beroepenclassificatie |
01/07/2010 | 30/09/2007 | 03 Beroepenclassificatie |