1901 19 Fonds voor bestaanszekerheid - Statuten

Paritair (sub-)Comité nr.:
201.00.00-00.00

Bijwerking: 20/05/2014
Geldig vanaf: 01/06/2013
Geldig tot: 31/07/2017

In het Paritair Comité voor de zelfstandige kleinhandel werd op 24 juli 1991 een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten betreffende de oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid en vaststelling van zijn statuten.

Deze CAO werd gewijzigd door de CAO van 12 december 2013. (n° 119419/CO/201)

Tekst van de CAO

Oprichting

Artikel 1

In uitvoering van de Collectieve Arbeidsovereenkomst van 30 mei 1991 betreffende de inning en aanwending van de bijdrage van 0,25% van de loonmassa ten voordele van de tewerkstelling en de vorming van de risicogroepen uit de werkzoekenden beslist het Paritair Comité voor de zelfstandige kleinhandel bij toepassing van de Wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, een fonds op te richten waarvan de statuten zijn vastgesteld als volgt.

Artikel 2

Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 januari 1991 en is gesloten voor onbepaalde duur.Zij kan worden opgezegd door één der partijen, mits betekening van de opzeg van drie maanden, door aangetekend schrijven per post gericht aan de voorzitter en aan de organisaties vertegenwoordigd in de schoot van het Nationaal Paritair Comité voor de zelfstandige kleinhandel.Zij mag evenwel voor de eerste maal niet ingaan voor 1 januari 1993.

Statuten

Hoofdstuk 1 - Toepassingsgebied

Artikel 1

Deze statuten zijn van toepassing:

a) op de werkgevers van de ondernemingen welke ressorteren onder het Paritair Comité voor de zelfstandige kleinhandel;b) op de bedienden die door deze ondernemingen zijn tewerkgesteld.

Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt onder "bediende" verstaan: de mannelijke en vrouwelijke bedienden.

Hoofdstuk 2 - Benaming, zetel, doel en duur

A. Benaming

Artikel 2

Er wordt op 1 januari 1991 een fonds voor bestaanszekerheid opgericht, genaamd: "Sociaal Fonds nr. 201" hierna genoemd "Het Fonds".

B. Maatschappelijke zetel

Artikel 3

De zetel van het fonds is gevestigd te 1040 Brussel - Spastraat 8.

C. Doel

Artikel 4

Het fonds heeft tot doel de uitvoering der collectieve arbeidsovereenkomsten van de sector en in het bijzonder de Collectieve arbeidsovereenkomst van 30 mei 1991 betreffende de inning en de aanwending van de bijdrage van 0,25% van de loonmassa ten voordele van de tewerkstelling en de vorming van de risicogroepen uit de werkzoekenden.Het doel van het fonds kan slechts worden gewijzigd bij collectieve arbeidsovereenkomst.

D. Duur

Artikel 5

Het fonds wordt opgericht voor onbepaalde duur.

Hoofdstuk 3 - Organisatie en werking

A. Beheer

Artikel 6

Het fonds wordt beheerd door een raad van bestuur, paritair samengesteld uit afgevaardigden van de werkgevers en van de bedienden.Deze raad telt 10 effectieve en 10 plaatsvervangende leden. De plaatsvervangende leden hebben slechts een beslissende stem wanneer ze een afwezig effectief lid vervangen.De leden van de raad van bestuur worden aangeduid door het Paritair Comité voor de zelfstandige kleinhandel.Hun mandaat eindigt bij beslissing van voornoemd paritair comité.

Artikel 7

Elke twee jaar duidt de raad van bestuur onder zijn leden een voorzitter en een secretaris aan.

Artikel 8

De raad van bestuur vergadert na samenroeping door de voorzitter. De voorzitter is gehouden de raad minstens eenmaal per jaar bijeen te roepen en ook telkens ten minste twee leden van de raad daarom verzoeken.De oproepingen moeten de agenda vermelden. De notulen worden opgesteld door de secretaris en door hem, samen met de voorzitter of degene die de vergadering heeft voorgezeten, ondertekend.De beslissingen worden eenparig genomen. Opdat de stemming geldig zou wezen, moeten ten minste 6 leden aanwezig zijn, van wie de helft de werkgeversorganisaties en de andere helft de bediendenorganisaties vertegenwoordigt. Indien het quorum niet wordt bereikt, wordt de raad van bestuur opnieuw samengeroepen met dezelfde agenda. Op de tweede vergadering beslist de raad geldig, ongeacht het aantal aanwezige bestuurders.Er mag slechts worden gestemd over de punten welke op de agenda staan.

Artikel 9

De raad van beheer heeft tot opdracht het fonds te beheren en alle maatregelen te treffen welke nodig zijn voor de goede werking ervan. Hij beschikt over de ruimst mogelijke bevoegdheden om dit beheer waar te nemen.De raad van bestuur wordt in al zijn acties en rechtshandelingen door de voorzitter of door een daartoe afgevaardigd bestuurder vertegenwoordigd.De bestuurders zijn enkel verantwoordelijk voor de uitvoering van hun mandaat. Zij gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan ingevolge hun beheer, ten opzichte van de verbintenissen aangegaan door het fonds.

Artikel 10

De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden geheel of gedeeltelijk overdragen aan één of meerdere van zijn leden of zelfs aan derden.

De raad van bestuur duidt de perso(o)n(en) aan die door hun handtekening het Fonds kunnen verbinden voor wat betreft de financiële verrichtingen op bank- en postrekeningen, spaarrekeningen en beleggingsrekeningen inbegrepen. De raad van bestuur bepaalt de modaliteiten waaronder deze handtekeningbevoegdheid kan worden uitgeoefend. 

B. Financiering

Artikel 11

Het fonds beschikt over de verplichte bijdragen bepaald in artikel 4, verschuldigd door de in artikel 1 bedoelde werkgevers.

Artikel 12

De bijdragen worden geïnd en ingevorderd door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid volgens zijn eigen inningsmodaliteiten.

Artikel 13

Onverminderd de toepassing van artikel 14 van de Wet van 7 januari 1958, betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid kan het bedrag der bijdragen slechts gewijzigd worden door een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in het Paritair Comité voor de zelfstandige kleinhandel, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit.

Artikel 14

Het fonds beheert de opbrengst van de bijdragen en gebruikt ze voor het doel bepaald onder meer in de Collectieve Arbeidsovereenkomst van 30 mei 1991 die de betalingsplicht vastlegt met dien verstande dat de uitgaven in geen geval hoger mogen zijn dan de inkomsten.

C. Begrotingen, rekeningen

Artikel 15

Het dienstjaar neemt een aanvang op 1 januari en sluit op 31 december.

Artikel 16

Elk jaar wordt, uiterlijk tijdens de maand december, een begroting voor het volgende jaar ter goedkeuring voorgelegd aan het Paritair Comité voor de zelfstandige kleinhandel.In geval van bijzondere omstandigheden kan de raad van bestuur een andere periode vaststellen.

Artikel 17

Op 31 december worden de rekeningen van het verlopen jaar afgesloten.Zij dienen op rekenplichtig gebied voldoende omschreven te zijn.De raad van bestuur, alsmede de door het Paritair Comité voor de zelfstandige kleinhandel aangewezen revisor of accountant, brengen jaarlijks schriftelijk verslag uit over het vervullen van hun opdracht tijdens het verlopen jaar. De rekeningen, samen met hogervernoemde schriftelijke verslagen dienen uiterlijk tijdens de maand april ter goedkeuring aan het Paritair Comité voor de zelfstandige kleinhandel voorgelegd te worden.

D. Bevordering van de vorming en de tewerkstelling van de risicogroepen

Artikel 18

De organisaties vertegenwoordigd in het Paritair Comité voor de zelfstandige kleinhandel stellen de raad van bestuur van het fonds het voorwerp, de toekenningsvoorwaarden en het bedrag van de toelagen voor, die bij toepassing van artikel 4 van deze statuten bepaald werden.

E. Ontbinding, vereffening

Artikel 19

Het fonds kan enkel ontbonden worden krachtens een eenparige beslissing van het Paritair Comité voor de zelfstandige kleinhandel.Het Paritair Comité voor de zelfstandige kleinhandel wijst de vereffenaars aan, bepaalt hun machten en bezoldiging en duidt de bestemming van het vermogen aan.

Toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst: om de integrale tekst te lezen, klik op het registratienummer.

Datum CAO
12/12/2013
Registratienr
119419
Geldig van
01/06/2013
Geldig tot
31/12/2017
Neerleggingsdatum
16/12/2013
Registratiedatum
18/02/2014
Onderwerp
wijziging van de statuten van een fonds voor bestaanszekerheid - handtekeningbevoegdheid
BS Bericht van neerlegging
10/03/2014
Algemeen verbindend verklaring
-
Algemeen verbindend verklaard door Koninklijk Besluit van
27/05/2014
Gepubliceerd in het B.St. van
10/11/2014
Keywords
FONDSEN VOOR BESTAANSZEKERHEID

Historiek
01/08/2017 31/12/2999 1901 Fonds voor bestaanszekerheid: statuten
01/06/2013 31/07/2017 1901 19 Fonds voor bestaanszekerheid - Statuten
01/06/2013 31/05/2013 1901 19 Fonds voor bestaanszekerheid - Statuten
01/01/1991 31/05/2013 1901 19 Fonds voor bestaanszekerheid - Statuten