67 Administratieve verplichtingen bij internationale transportactivteiten

Paritair (sub-)Comité nr.:
117.00.00-00.00

Bijwerking: 01/08/2022
Geldig vanaf: 11/07/2022
Geldig tot: 31/12/2049

Administratieve verplichtingen: 

  • Nieuw:

  • Aanstelling vervoersmanager in vestigingsland werkgever
  • Voor te leggen documenten door bestuurder bij wegcontrole
  • Bewaarplicht documenten door werkgever na detachering
01/08/2022

 

Vanaf 11 juli 2022 gelden nieuwe regels inzake detachering voor transportactiviteiten vanuit België naar het buitenland. De nieuwe regeling vult de algemene detacheringsrichtlijn (EU) 2018/957 aan en voert nieuwe informatieverplichtingen in. De paritaire comités waarop de wet toepasselijk is, zijn PC’s nrs. 117, 124, 127, 140 en 317.

1. Situering Europese richtlijnen

De Detacheringsrichtlijn van 16 december 1996 werd in 2018 gewijzigd door de herziene Detacheringsrichtlijn (EU) 2018/957. Deze laatste bleek echter onaangepast aan de zeer hoge mobiliteit kenmerkend voor de wegvervoersector en gaf daarom aanleiding tot de Detacheringsrichtlijn wegvervoer die nieuwe en meer aangepaste regels invoerde. Met de wet van 19 juni 2022 zette de wetgever de Detacheringsrichtlijn wegvervoer om in Belgische wetgeving.

2. Toepassingsgebied

2.1 Voorwaarden

De detacheringsregels zijn slechts van toepassing indien volgende voorwaarden cumulatief vervuld zijn:

  • de werkgever is in België gevestigd;
  • de bestuurders zijn zijn eigen werknemers.
    • Indien een Belgische werkgever die bestuurders als uitzendkrachten detacheert naar het buitenland, moet hij het Belgisch uitzendkantoor hiervan inlichten zodat zij de nodige formaliteiten kunnen vervullen.
  • de bestuurders worden gedetacheerd,  tijdelijk uitgestuurd vanuit België naar een andere lidstaat van de Europese Unie; er moet dus een grensoverschrijdend element aanwezig zijn.
  • de uitgevoerde activiteiten bestaan uit commercieel wegvervoer voor rekening van derden – evenwel zijn bepaalde vervoersactiviteiten uitgesloten (zie hierna);
  • de werkgever valt onder :
    • het Paritair Comité voor de petroleumnijverheid en -handel (PC 117);
    • het Paritair Comité voor het bouwbedrijf (PC 124);           
    • het Paritair Comité voor de handel in brandstoffen (PC 127);
    • het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek (PC 140.03); en
    • het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten (PC 317)

2.2 Uitsluitingsgevallen

Enkele transportactiviteiten worden uitdrukkelijk uitgesloten uit het toepassingsgebied. Zo vallen uit de boot:

  • Varend personeel van de koopvaardij;
  • Gecombineerd vervoer: goederenvervoer tussen landen waarbij de vrachtwagen, aanhangwagen of oplegger slechts voor het eerste of laatste gedeelte van het vervoer gebruik maakt van de weg en voor het overige van spoorweg, binnenwateren of zeetraject gebruik wordt gemaakt.
  • Bilaterale vervoersactiviteiten (in de sector van het wegvervoer): vervoer van goederen op basis van een vervoersovereenkomst vertrekkende van het land van vestiging van de werkgever naar een ander land of omgekeerd.
  • Doorvoer: wanneer een land zich louter bevindt op de weg tussen een vertrek – en aankomstland en dus doorkruist wordt in het kader van het transport zonder dat er geladen of gelost wordt.

Hieruit vloeit voort dat hetgeen de wet als detachering beschouwt vrij beperkt blijft en dat uiteindelijk enkel volgende vormen wel als detachering beschouwd worden:

  • Cabotage: nationaal vervoer voor rekening van derden dat tijdelijk verricht wordt in een lidstaat van ontvangst.
  • Niet-bilateraal internationaal vervoer: bij dit type vervoer wordt de bestuurder betrokken bij internationaal vervoer buiten de lidstaat van vestiging van de detacherende onderneming

3. Administratieve verplichtingen voor werkgevers: praktisch

3.1 Nieuw: informatieplicht

De Belgische werkgever die zijn bestuurders naar een andere lidstaat van de Europese Unie detacheert, is verplicht om hen vóór het begin van de detachering in te lichten omtrent de rechten en plichten die voortvloeien uit hun statuut. Deze kennisgeving kan verlopen door schriftelijk (papier of elektronisch) te verwijzen naar de officiële nationale website over detachering van de lidstaat van ontvangst. Vervult de werkgever deze formaliteit niet, dan stelt hij zich bloot aan sanctie van niveau 4 uit het Sociaal Strafwetboek.

Dit stemt overeen met een gevangenisstraf van 6 maanden tot 3 jaar en een strafrechtelijke geldboete van 600 tot 6000 euro ofwel één van deze straffen alleen; ofwel een administratieve geldboete van 300 tot 3000 euro.

Een overzicht van de nationale website over detachering in de lidstaat van ontvangst vindt u via volgende link onderaan de webpagina: Voor korte tijd in het buitenland gedetacheerde werknemers - Your Europe (europa.eu)

3.2 Nieuw: informatiesysteem 'IMI'

De detacheringsverklaring neemt de plaats in van de Limosa en moet onder meer bevatten: identiteit van de vervoerder, aanvangsdatum van de arbeidsovereenkomst, contactgegevens van de vervoersmanager…

Het indienen van deze detacheringsverklaring verloopt vanaf 11 juli 2022 elektronisch via een meertalig standaardformulier terug te vinden via .: Road Transport - Posting Declaration

3.3 Aanstelling vervoersmanager

De werkgever moet een vervoersmanager of andere contactpersoon aanstellen in zijn vestigingsland. Deze staat in als tussenpersoon voor rekening van de werkgever met de inspectiediensten en fungeert als aanspreekpunt inzake gegevensuitwisseling. Via de detacheringsverklaring deelt de werkgever de gegevens van deze vervoersmanager mee aan de inspectiediensten.

3.4 Bijzondere verplichtingen wegcontrole

De werkgever moet er bovendien op toezien dat de gedetacheerde bestuurder beschikt over enkele documenten die deze laatste moet bewaren en ter beschikking stellen bij een wegcontrole. Het gaat met name om:

  • Een kopie van de detacheringsverklaring;
  • Een bewijs dat de vervoersactiviteiten plaatsvinden in België, voor zover de werkgever de bestuurder tewerkstelt in België;
  • De tachograafgegevens.

3.5 Bewaarplicht documenten na detachering

De inspectie kan van u vragen om na de detacheringsperiode bepaalde documenten te bezorgen. Een volledig overzicht vindt u hier terug:

  • Een kopie van de detacheringsverklaring
  • Een bewijs dat de vervoersactiviteiten in België plaatsvinden
  • De tachograafgegevens 
  • Een kopie van de arbeidsovereenkomst of een gelijkwaardig document
  • Het overzicht van de gewerkte uren
  • Het betalingsbewijs van het loon
  • Een kopie van de loondocumenten (van het land van vestiging van de werkgever) vergelijkbaar aan de afrekening en de individuele rekening.

4. Inwerkingtreding

De wet van 19 juni 2022 is in werking getreden op 11 juli 2022.

 

Bronnen

  • Wet 19 juni 2022 houdende diverse bepalingen inzake de detachering van bestuurders in de sector van het wegvervoer, B.S. 11 juli 2022.
  • Richtlijn (EU) 2020/1057 van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2020 tot vaststelling van specifieke regels met betrekking tot Richtlijn 96/71/EG en Richtlijn 2014/67/EU wat betreft de detachering van bestuurders in de wegvervoersector en tot wijziging van Richtlijn 2006/22/EG wat betreft de handhavingsvoorschriften en Verordening (EU) nr. 1024/2012.

Historiek
11/07/2022 31/12/2049 67 Administratieve verplichtingen bij internationale transportactivteiten