124 Corona: negatief testresultaat covid-19 voor werknemers of zelfstandigen die in het buitenland wonen of verblijven en in België komen werken

22/12/2020

UPDATE!!! De verplichting tot voorlegging van een negatief testresultaat, de registratieverplichting en de verplichting tot controle van het Passenger Locator Form werden ondertussen uitgebreid tot alle sectoren (en beperken zich dus niet langer tot de bouwsector, de sector van de elektriciens, de schoonmaaksector, de land- en tuinbouwsector en de vleesnijverheid).

 

Werknemers of zelfstandigen die in het buitenland wonen of verblijven en naar België reizen om hier te komen werken én minstens 48u op het Belgisch grondgebied zullen verblijven, zullen zich vanaf 25 december 2020 ten vroegste 72 uur vóór hun vertrek moeten laten testen op covid-19 en bij hun aankomst in België een negatief testresultaat moeten kunnen voorleggen. In dat geval hoeven ze niet in quarantaine en kunnen ze meteen aan de slag.

Op haar website geeft het Crisiscentrum Corona o.a. de volgende verduidelijkingen omtrent dit attest:

  • Het moet om een volwaardige PCR-test voor SARS-CoV 2 gaan. En bijvoorbeeld niet om een snelle serologische (op basis van speeksel of druppeltje bloed) of een zelftest die je in een aantal EU-landen gewoon bij de apotheker kunt halen.
  • De analyse moet zijn uitgevoerd in een officieel laboratorium in het land waar de reiziger vandaan komt en gecertificeerd door een arts of apotheker-bioloog (gelijkwaardig aan de normen van ons RIZIV).
  • De datum van de monsterafname (via neuskeelwisser) moet duidelijk worden vermeld (max. 72 uur geleden).
  • Het attest van de COVID-test moet opgesteld zijn in (of vertaald naar) het Engels of één van de officiële Belgische landstalen: Nederlands, Frans of Duits. Naar vorm, mag het bij controle zowel op papier als elektronisch worden aangeboden.

 

De volgende categorieën van reizigers moeten niet beschikken over een negatief testresultaat:

  • voor zover zij in het kader van hun functie naar België reizen:
    • de transportwerkers of vervoeraanbieders, met inbegrip van vrachtwagenchauffeurs die goederen voor gebruik op het grondgebied vervoeren en zij die alleen maar op doorreis zijn;
    • de zeevarenden;
    • de "Border Force Officers" van het Verenigd Koninkrijk;
    • de grensarbeiders;
  • de grensscholieren die naar België reizen in het kader van het leerplichtonderwijs;
  • de personen die naar België reizen in het kader van grensoverschrijdend co-ouderschap.

 

De volgende personen mogen de coronatests opvragen en controleren:

  • de preventieadviseurs-arbeidsartsen enerzijds, en
  • alle diensten en instellingen die belast zijn met het toezicht op de naleving van de verplichtingen die opgelegd worden in het raam van de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Zoals: de politie, de sociale inspectie, de economische inspectie of de gezondheidsinspectie.

 

Deze verplichting komt bovenop de verplichting om buitenlandse arbeidskrachten te registreren en te controleren of het Passenger Locator Form werd ingevuld bij het binnenkomen in België.

Wanneer geldt de registratieverplichting?

De registratieverplichting geldt voor elke werkgever of gebruiker die tijdelijk beroep doet op een in het buitenland wonende of verblijvende werknemer of zelfstandige voor het uitvoeren van werken in onroerende staat (rechtstreeks of via onderaanneming) én die behoort tot één van de volgende sectoren:

  • De bouwsector en de sector van de elektriciens
  • De schoonmaaksector
  • De land- en tuinbouwsector
  • De vleesnijverheid

Welke gegevens moeten geregistreerd worden?

Volgende identificatiegegevens van de in het buitenland wonende of verblijvende werknemer of zelfstandige moeten geregistreerd worden:

  • de naam en voornamen;
  • de geboortedatum;
  • het rijksregisternummer of het BIS-nummer als de persoon geen rijksregisternummer heeft;
  • de verblijfplaats van de werknemer of zelfstandige gedurende zijn werkzaamheden in België;
  • het telefoonnummer waarop de werknemer of de zelfstandige kan worden gecontacteerd;
  • in voorkomend geval, de aanduiding van de personen waarmee de werknemer of zelfstandige tijdens zijn werkzaamheden in België samenwerkt.

Aangezien reeds verschillende van deze gegevens gekend zijn in de databanken van Limosa, Checkinatwork en de Aangifte van Werken, heeft de Confederatie Bouw met de inspectiediensten een compromis bereikt dat het volstaat om enkel het telefoonnummer en het verblijfsadres van de werknemer of zelfstandige op te vragen bij de buitenlandse onderaannemer en ter beschikking te houden op de werf zonder dat deze gegevens verder moeten verwerkt worden in een globaal register. De Confederatie Bouw stelt voor het opvragen van deze info volgend modeldocument ter beschikking (in het Nederlands, het Frans, het Engels en het Duits): https://www.confederatiebouw.be/nl-be/accèsmembres/modeldocumenten(corona).aspx. Om te voldoen aan de registratieplicht volstaat het dan om het antwoord van de buitenlandse onderaannemer met de nodige gegevens te bewaren en ter beschikking te houden op de werf.

Van wie moeten de gegevens geregistreerd worden?

U moet bovenvermelde gegevens registreren van werknemers of zelfstandigen die in het buitenland wonen of verblijven.

De registratieplicht is niet van toepassing:

  • op de tewerkstelling van grensarbeiders;
  • wanneer het verblijf van de in het buitenland wonende of verblijvende werknemer of zelfstandige in België minder dan 48 uur duurt;
  • wanneer de werken bij of voor een natuurlijke persoon worden uitgevoerd en dit voor strikt persoonlijke doeleinden.

Hoe lang moet het register bijgehouden worden en voor wie moet het ter beschikking gehouden worden?

U moet de geregistreerde gegevens bijhouden vanaf het begin van de werkzaamheden tot en met de veertiende dag na het einde ervan.

Daarnaast moet u de geregistreerde gegevens ter beschikking houden van alle diensten en instellingen die belast zijn met de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus, alsook van alle diensten en instellingen belast met het toezicht op de naleving van de verplichtingen opgelegd in het raam van de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Het gaat hier dus voornamelijk over de sociale inspectiediensten en de instanties voor contacttracing.

De inspectiediensten hebben reeds aangekondigd dat zij flitscontroles zullen uitvoeren om na te gaan of de registratieverplichting en de verplichting tot controle van het Passenger Locator Form worden nageleefd. Deze controles zullen in de eerste plaats een coachend en begeleidend karakter en dus geen sanctionerend karakter hebben.

De geregistreerde gegevens mogen enkel worden gebruikt voor de doeleinden van de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus, met inbegrip van het opsporen en onderzoeken van clusters en collectiviteiten op eenzelfde adres. De gegevens moeten worden vernietigd na veertien kalenderdagen te rekenen vanaf de datum van het einde van de betreffende werkzaamheden.

Welke zijn de verplichtingen m.b.t. de controle van het Passenger Locator Form?

Wanneer de in het buitenland wonende of verblijvende werknemer of zelfstandige op wie u een beroep doet voor werken in onroerende staat ertoe gehouden is het Passenger Locator Form in te vullen, dan bent u verplicht te controleren of dit formulier wel degelijk werd ingevuld vóór de aanvang van de werkzaamheden.

Idealiter maakt de buitenlandse onderaannemer u een kopie over van deze formulieren. U moet dan minstens de QR-code kunnen voorleggen die men bij een correcte registratie van het formulier ontvangt als bewijs van indiening.

Bij gebrek aan bewijs dat dit formulier werd ingevuld, moet u erover waken dat het formulier ingevuld is uiterlijk op het moment waarop de in het buitenland wonende of verblijvende werknemer of zelfstandige de werkzaamheden in België aanvat.

Vanaf wanneer gelden deze verplichtingen?

De registratieplicht en controle van het passenger locator form zijn op 24 augustus 2020 in werking getreden. De controle van een negatief testresultaat COVID-19 geldt vanaf 25 december 2020.

 

Betrokken sectoren

118.11.00-00.00 , 121.00.00-00.00 , 124.00.00-00.00 , 144.00.00-00.00 , 145.04.00-00.00 , 149.01.00-00.00