Vergeet niet uw mobiliteitsenquête in te vullen

Van 
83937

Ondernemingen met gemiddeld meer dan 100 werknemers zijn verplicht om de 3 jaar een mobiliteitsenquête in te vullen. Opgelet, de betrokken werkgevers moeten deze enquête invullen vóór 31 januari 2018.

Het doel van deze enquête is de bereikbaarheid van de onderneming te verbeteren en een duurzamere mobiliteit aan te moedigen.

Welke ondernemingen zijn hierbij betrokken?

Ondernemingen met gemiddeld meer dan 100 werknemers moeten een mobiliteitsenquête opstellen. Als de onderneming verschillende vestigingen heeft, moet deze enquête voor elke vestiging met minstens 30 werknemers worden uitgevoerd.

Het aantal tewerkgestelde werknemers wordt berekend zoals voor de sociale verkiezingen, namelijk door het gemiddelde te maken van het aantal werknemers dat gewoonlijk tewerkgesteld was tijdens de vier kwartalen die voorafgaan aan 30 juni van het jaar waarin de enquête wordt uitgevoerd (van 1 juli 2016 tot 30 juni 2017).

Wat moet deze mobiliteitsenquête bevatten?

De mobiliteitsenquête moet de identificatie van de werkgever en de volgende inlichtingen vermelden:

  • de organisatie van de arbeidstijd in de onderneming (uurroosters, aantal deeltijds tewerkgestelde werknemers en hun uurroosters, inlichtingen betreffende arbeid in opeenvolgende ploegen, toepassing van nieuwe arbeidsregelingen in de onderneming ...);
  • de indeling van de werknemers op grond van hun woonplaats;
  • de indeling van de werknemers op grond van hun voornaamste verplaatsingswijze (= het vervoermiddel waarmee de werknemer de grootste afstand afleggen tussen hun woonplaats en hun plaats van tewerkstelling);
  • de wijze van toegankelijkheid tot de plaats van tewerkstelling (de verschillende verplaatsingswijzen die toegang verschaffen tot de werkplaats);
  • de maatregelen die al werden genomen door de werkgever op het vlak van mobiliteitsbeheer  (bijvoorbeeld: organisatie van carpooling in de onderneming, organisatie van gemeenschappelijk vervoer, incentives voor het gebruik van de fiets ...);
  • de specifieke mobiliteitsproblemen van de onderneming of instelling.

Welke procedure moet worden gevolgd?

In de loop van de maand mei ontvangen de werkgevers een bericht met de vraag om deze enquête uit te voeren.

Als u dit bericht niet ontvangt hoewel u de voorwaarden vervult, moet u zich wenden tot de FOD Mobiliteit en Vervoer.

De werkgevers moeten dus de vragenlijst van de FOD Mobiliteit en Vervoer invullen. Deze vragenlijst is beschikbaar via een applicatie op het web.

De werkgever moet de ingezamelde gegevens voor advies meedelen aan de werknemersafgevaardigden.

Tot slot moet de enquête via de applicatie meegedeeld worden aan de FOD Mobiliteit en Vervoer vóór  31 januari 2018.

Praktische informatie: FOD Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-generaal Duurzame Mobiliteit en Spoorbeleid,  Directie Mobiliteit :  enquetewwv@mobilit.fgov.be