Arbeidsongeval: wat zijn uw administratieve verplichtingen?

Van 
87786

Uw werknemer werd het slachtoffer van een arbeidsongeval. Welke administratieve verplichtingen heeft u als werkgever? Uw administratieve verplichtingen zullen verschillen afhankelijk of het gaat om een gewoon of een ernstig arbeidsongeval.

1. Wat is het verschil tussen een gewoon arbeidsongeval en een ernstig ongeval ?

Een gewoon arbeidsongeval is een plotselinge gebeurtenis die voorvalt en door de uitvoering van de arbeidsovereenkomst en een lichamelijk letsel veroorzaakt. Een ongeval op de weg naar en van het werk (normale traject) wordt ook beschouwd als een arbeidsongeval.

Bij een ernstig arbeidsongeval gaat het :

  • 1) om een arbeidsongeval dat aanleiding heeft gegeven tot de dood;
  • 2) of een arbeidsongeval waarvan het gebeuren direct in verband staat met:
    • ofwel een afwijkende gebeurtenis (zoals bv. brand, een elektrische storing, het instorten van een voorwerp, het verlies van controle over een machine,…);
    • ofwel een bij het ongeval betrokken voorwerp (zoals bv. een steiger, putten, een machine, chemische stoffen, dieren,…);
    • en dat aanleiding gegeven heeft tot:
      • ofwel een blijvend letsel;
      • ofwel een tijdelijk letsel (zoals bv. vleeswonden met verlies van weefsel, brandwonden, botbreuken, amputatie, verdrinkingen, vergiftigingen,…).

De lijsten met volledige opsomming van de afwijkende gebeurtenissen, de betrokken voorwerpen en de tijdelijke letsels zijn terug te vinden in de bijlagen (1, 2 en 3) bij het Koninklijk besluit van 24 februari 2005 inzake ernstige arbeidsongevallen (B.S., 14 maart 2005).

2. Administratieve verplichtingen verschillend bij een gewoon of een ernstig arbeidsongeval

2.1 Gewoon arbeidsongeval

Wanneer één van uw werknemers het slachtoffer wordt van een arbeidsongeval, moet u hiervan aangifte doen bij uw arbeidsongevallenverzekeraar binnen de 8 kalenderdagen (te rekenen vanaf de dag na het ongeval). Deze aangifte gebeurt via het portaal van de sociale zekerheid. Er is een vereenvoudigde aangifte mogelijk indien het arbeidsongeval minder dan 4 dagen arbeidsongeschiktheid veroorzaakt.

Een licht ongeval (waarbij de zorgen toegediend werden op de plaats van uitvoering van de arbeidsovereenkomst, waar geen tussenkomst van een geneesheer noodzakelijk was en dat niet tot loonverlies of tot arbeidsongeschiktheid heeft geleid voor het slachtoffer) dat geregistreerd wordt in het EHBO-register, moet sinds mei 2014 niet langer worden aangegeven aan de verzekeraar, tenzij de gevolgen van het ongeval nadien erger worden.

Voor een arbeidsongeval dat tenminste 4 dagen arbeidsongeschiktheid veroorzaakt, zorgt u ervoor dat de dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk een arbeidsongevallensteekkaart opstelt. De werkgever dient dit document gedurende tenminste 10 jaar te bewaren. In bepaalde gevallen zal ook een afschrift van de arbeidsongevallenaangifte volstaan.

2.2 Ernstig arbeidsongeval

Indien er een "ernstig" arbeidsongeval plaatsvindt, dient u bijkomend nog een aantal formaliteiten te vervullen.

Als werkgever moet u er ook voor zorgen dat uw interne of externe dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk het ernstig arbeidsongeval onderzoekt en dat binnen de 10 dagen een omstandig verslag aan de Dienst Toezicht op het Welzijn op het Werk bezorgd wordt. Indien het niet mogelijk is om binnen de vooropgestelde termijn een omstandig verslag af te leveren, kan de inspectie ook een voorlopig verslag aanvaarden binnen dezelfde termijn. Het omstandig verslag moet verplicht een aantal elementen bevatten zoals: identificatie van slachtoffer en werkgever,  gedetailleerde beschrijving van plaats en omstandigheden, … De werkgever vult het verslag aan met de maatregelen die zullen genomen worden om een herhaling van het ongeval te voorkomen, een actieplan met termijnen en het advies van het comité voor Preventie en Bescherming op het Werk.

Wanneer het gaat om een zeer ernstig arbeidsongeval (dodelijk ongeval of ongeval met blijvend letsel) dan moet de werkgever het ongeval onmiddellijk aangeven bij de Dienst Toezicht op het Welzijn op het Werk. Dit is mogelijk via het portaal van de sociale zekerheid.

Wanneer een arbeidsongeval plaatsvindt, denk eraan dat u mogelijk volgende instanties moet verwittigen: de arbeidsongevallenverzekeraar (binnen de 8 kalenderdagen), de Dienst Preventie en Bescherming om het Werk en (indien het gaat om een zeer ernstig arbeidsongeval) de Dienst Toezicht op het Welzijn op het Werk.

Bron:

  • Arbeidsongevallenwet van 10 april 1971, B.S. 24 april 1871.

  • Koninklijk besluit van 24 februari 2005 houdende diverse bepalingen ter bestrijding van de ernstige arbeidsongevallen en vereenvoudiging van de arbeidsongevallenaangiften, B.S. 14 maart 2005.